Gjest ganske blankakkurat nå... Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 heisann. har fått i oppgave og skrive en avisartikkel i norsken. Er det noen regel for hvordan det skal settes opp? innledning bla bla bla... er om bangladesh... da syklonen herjet der. Skal jeg skrive fakta liksom fra den gangen åen måte? håper på seriøse svar.... takk:) 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Hvordan du skal sette opp en avisartikkel har du vel allerede fått lære på skolen i norsktimen. Så må du samle fakta og skrive det du synes er det vesentligste om emnet. 0 Siter
GoodTimes Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Først skriver du en innledning ("ingress") på noe sånt som 5-10 linjer. Der skal det være en slags sammenfatning av artikkelen. (Nå skriver jeg bare tull som et eksempel, ok?) 'Sist lørdag ble den lille byen ''' radert bort fra kartet. 20 mennesker omkom da stormen tok husene. Det blir nå sendt hjelp fra ørten europeiske land. Stormen var den verste i ***s historie.' Så begynner du den mer forklarende delen. Der sier du litt om geografisk beliggenhet, om hvor mange som bor der osv. Så begynner du på nytt avsnitt. 'Alt var stille i sjutiden om morgenen, da folk begynte å stå opp og gjøre seg i stand til å gå på jobben. Ingen kunne tenke seg at bare en time senere var alt død og kaos' osv Så kan du gå nærmere inn, lage intervju med en som opplevde det, intervju med turist fra nord som opplevde det, intervju (korte, da) med en butikkeier som mistet alt sitt. Avslutt med å si noe sånt som at 'dette er den tredje i rekken av høstlige orkaner eller hva det var) og nå appellerer befolkningen på nytt til landets myndigheter om å bygge mer orkansikre hus' osv. Du må selvsagt google eller lese i avisene hva som egentlig skjedde, ikke sant? 0 Siter
Gjest ganske blank... ikke nå lengere:) Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Først skriver du en innledning ("ingress") på noe sånt som 5-10 linjer. Der skal det være en slags sammenfatning av artikkelen. (Nå skriver jeg bare tull som et eksempel, ok?) 'Sist lørdag ble den lille byen ''' radert bort fra kartet. 20 mennesker omkom da stormen tok husene. Det blir nå sendt hjelp fra ørten europeiske land. Stormen var den verste i ***s historie.' Så begynner du den mer forklarende delen. Der sier du litt om geografisk beliggenhet, om hvor mange som bor der osv. Så begynner du på nytt avsnitt. 'Alt var stille i sjutiden om morgenen, da folk begynte å stå opp og gjøre seg i stand til å gå på jobben. Ingen kunne tenke seg at bare en time senere var alt død og kaos' osv Så kan du gå nærmere inn, lage intervju med en som opplevde det, intervju med turist fra nord som opplevde det, intervju (korte, da) med en butikkeier som mistet alt sitt. Avslutt med å si noe sånt som at 'dette er den tredje i rekken av høstlige orkaner eller hva det var) og nå appellerer befolkningen på nytt til landets myndigheter om å bygge mer orkansikre hus' osv. Du må selvsagt google eller lese i avisene hva som egentlig skjedde, ikke sant? TUSEN TAKK FOR FORNUFTIG SVAR!!! TAKK:) jeg tar opp norsk for ogfå studiekomp. og er ikke helt inn i dette skjønner du ennå.. 7 år siden skole sist... hehe men tusen takk. forstår dere lurer siden jeg spør sånn... 0 Siter
også en mor Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Først skriver du en innledning ("ingress") på noe sånt som 5-10 linjer. Der skal det være en slags sammenfatning av artikkelen. (Nå skriver jeg bare tull som et eksempel, ok?) 'Sist lørdag ble den lille byen ''' radert bort fra kartet. 20 mennesker omkom da stormen tok husene. Det blir nå sendt hjelp fra ørten europeiske land. Stormen var den verste i ***s historie.' Så begynner du den mer forklarende delen. Der sier du litt om geografisk beliggenhet, om hvor mange som bor der osv. Så begynner du på nytt avsnitt. 'Alt var stille i sjutiden om morgenen, da folk begynte å stå opp og gjøre seg i stand til å gå på jobben. Ingen kunne tenke seg at bare en time senere var alt død og kaos' osv Så kan du gå nærmere inn, lage intervju med en som opplevde det, intervju med turist fra nord som opplevde det, intervju (korte, da) med en butikkeier som mistet alt sitt. Avslutt med å si noe sånt som at 'dette er den tredje i rekken av høstlige orkaner eller hva det var) og nå appellerer befolkningen på nytt til landets myndigheter om å bygge mer orkansikre hus' osv. Du må selvsagt google eller lese i avisene hva som egentlig skjedde, ikke sant? Jeg blir like imponert hver gang noen tar seg tid til å svare så skikkelig og grundig som du gjør her. Vedkommende du hjalp hørtes også oppriktig takknemlig ut. Kompliment til deg! 0 Siter
Jølsen Skrevet 4. november 2008 Skrevet 4. november 2008 TUSEN TAKK FOR FORNUFTIG SVAR!!! TAKK:) jeg tar opp norsk for ogfå studiekomp. og er ikke helt inn i dette skjønner du ennå.. 7 år siden skole sist... hehe men tusen takk. forstår dere lurer siden jeg spør sånn... ''jeg tar opp norsk for ogfå studiekomp'' Forslag: ''Jeg tar opp norsk for å få studiekompetanse.'' 0 Siter
Gjest nå går det topp me skrivingen:) takk Skrevet 4. november 2008 Skrevet 4. november 2008 ''jeg tar opp norsk for ogfå studiekomp'' Forslag: ''Jeg tar opp norsk for å få studiekompetanse.'' kverulerer du??? hehe er veldig takknemmelig for svaret jeg fikk av GoodTimes ja:) nå går det heilt topp med skrivingen:) Takk Takk 0 Siter
også en mor Skrevet 4. november 2008 Skrevet 4. november 2008 kverulerer du??? hehe er veldig takknemmelig for svaret jeg fikk av GoodTimes ja:) nå går det heilt topp med skrivingen:) Takk Takk Nå tuller du? Jølsen kverulere?? Hørt på makan! 0 Siter
Shova Skrevet 4. november 2008 Skrevet 4. november 2008 Først skriver du en innledning ("ingress") på noe sånt som 5-10 linjer. Der skal det være en slags sammenfatning av artikkelen. (Nå skriver jeg bare tull som et eksempel, ok?) 'Sist lørdag ble den lille byen ''' radert bort fra kartet. 20 mennesker omkom da stormen tok husene. Det blir nå sendt hjelp fra ørten europeiske land. Stormen var den verste i ***s historie.' Så begynner du den mer forklarende delen. Der sier du litt om geografisk beliggenhet, om hvor mange som bor der osv. Så begynner du på nytt avsnitt. 'Alt var stille i sjutiden om morgenen, da folk begynte å stå opp og gjøre seg i stand til å gå på jobben. Ingen kunne tenke seg at bare en time senere var alt død og kaos' osv Så kan du gå nærmere inn, lage intervju med en som opplevde det, intervju med turist fra nord som opplevde det, intervju (korte, da) med en butikkeier som mistet alt sitt. Avslutt med å si noe sånt som at 'dette er den tredje i rekken av høstlige orkaner eller hva det var) og nå appellerer befolkningen på nytt til landets myndigheter om å bygge mer orkansikre hus' osv. Du må selvsagt google eller lese i avisene hva som egentlig skjedde, ikke sant? Kjempeflott svar, GoodTimes;) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.