Gå til innhold

Kunne du vært fosterforelder?

Gjest under omstendighetene her, aldri

Anbefalte innlegg

Gjest under omstendighetene her, aldri
Skrevet

Sett at du er godkjent, og vurderer dette. Du har familie, så kommer telefonen. Det blir ikke helt som du har forestilt deg det. Barnet (under 5 år) mangler språk og har garantert en eller annen alvorlig diagnose.

Guri land. Er oppgaven for stor? Hva gjør dette med barna i familien? Samlivet?

Gjest Elextra
Skrevet

Er lei jeg/vi ville synes oppgaven ble for tøff, men det ville jo være trist å si nei.

Hadde jeg visst hvem barnet/dets familie var, ville det vært enda vanskeligere.

Skrevet

Det avhenger litt av hvor gamle barna mine er og hvor travel hverdagen vår er ellers...

Min søster med familie er fosterfamilie for ei flott jente jeg nå føler meg som 100 % tante for :) Jeg har akkurat de samme følelsene for henne som for mine andre tantebarn :) Jeg tror heller aldri min søster og familien har angret på det valget de tok. Hun er en selvsagt del av familien:)

Det er klart at utfordringene blir desto større når det er snakk om alvorlig funksjonshemning i tillegg.. Man må vel først finne ut om man kjenner sterkt for å ta på seg dette, eller om man føler at dette vil bli en uoverkommelig oppgave.

Skrevet

Du mener at dere er godkjente som fosterforeldre, men ikke har hatt noen fosterbarn ennå?

Jeg ville ikke tatt imot et språkløst barn med en (ukjent?) alvorlig diagnose første gangen. Av hensyn til både barnet og min egen familie ville jeg nok følt den oppgaven som i største laget. Det er mange nok utfordringer med å få et fosterbarn første gangen som ikke har fullt så stor bagasje.

Gjest onder omstendighetene her, aldri
Skrevet

Du mener at dere er godkjente som fosterforeldre, men ikke har hatt noen fosterbarn ennå?

Jeg ville ikke tatt imot et språkløst barn med en (ukjent?) alvorlig diagnose første gangen. Av hensyn til både barnet og min egen familie ville jeg nok følt den oppgaven som i største laget. Det er mange nok utfordringer med å få et fosterbarn første gangen som ikke har fullt så stor bagasje.

Jeg kunne ikke ha sagt meg mer enig.

Dette gjelder ikke oss, men noen nær oss.

Skrevet

Jeg kunne ikke ha sagt meg mer enig.

Dette gjelder ikke oss, men noen nær oss.

Men husk å støtte dem uansett hvilket valg de tar :)

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Jeg kunne nok ikke klart dette. Og det måtte jeg vært ærlig på. Men jeg hadde syntes det var forferdelig vanskelig.

Gjest hadde aldri klart det
Skrevet

Om du får den telefonene der, da har du vel sagt ifra at du kan ta imot så "tungt belastet" barn.

Jeg kunne derimot aldri vært fosterforelder, hadde aldri klart å levere fra meg barnet igjen, ville nok blitt for mye knyttet til barnet.

Gjest Desverre
Skrevet

Det hadde nok kommet ann på mange ting, om det hadde vært vårt første fosterbarn, hvor gamle og hvordan mine egne unger var på det tidspunktet, er det plass, tid og energi til å ta seg av et såpass krevenede barn osv. osv.

Pr. i dag så hadde jeg ikke følt meg klar til å si ja til "din" situasjon.

Gjest en annen familie
Skrevet

Vi er en familie som vurderer fosterbarn. Men på forhånd sier man jo ifra hva man kan tenke seg av type barn og alder. Nå er det jo slik at man kan bli forespurt om et annet type barn enn man hadde tenkt. Da er det en real sak og si at dette barnet kan man ikke ta imot. Det er viktig at familie og barn passer sammen og det vet bare fosterforeldrene her i dette tilfelle. De må ha ekstra energi og kjenne på magefølelsen og om resten av deres barn klarer påkjenningen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...