Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor må de strø med grus egentlig? Er det ikke mye greiere å strø med salt, på gangvei altså. Tenkte litt på det der med sparken, det går vel ikke an å bruke den så lenge folk strør med grus?

Skrevet

Jeg tror saltet på veiene fører til mer rustskader på bilene, men om dette er den eneste grunnen til at de også bruker grus, vet jeg ikke.

Skrevet

Jeg tror saltet på veiene fører til mer rustskader på bilene, men om dette er den eneste grunnen til at de også bruker grus, vet jeg ikke.

Jeg vet ikke jeg. Trodde salt bare smeltet, ikke at det gjorde skade. Har i grunn aldri tenkt på det. Men de kunne jo ha saltet på gangvei i allefall, ikke brukt grus. Jeg vurderer seriøst å prøve den der sparken!

Skrevet

Jeg vet ikke jeg. Trodde salt bare smeltet, ikke at det gjorde skade. Har i grunn aldri tenkt på det. Men de kunne jo ha saltet på gangvei i allefall, ikke brukt grus. Jeg vurderer seriøst å prøve den der sparken!

Jo, enig i at gangveiene kanskje hadde vært bedre tjent med salting. Da slipper man jo også all grusen som kommer til syne når snøen smelter... Kanskje det har noe med strøbilene å gjøre? Enklere med grus enn salt? Nei, aner ikke jeg...

Skrevet

Jo, enig i at gangveiene kanskje hadde vært bedre tjent med salting. Da slipper man jo også all grusen som kommer til syne når snøen smelter... Kanskje det har noe med strøbilene å gjøre? Enklere med grus enn salt? Nei, aner ikke jeg...

For ikke å snakke om alle akebrettene som går til hælvete. Nei, egentlig burde de bare drite i den forbanna grusen på gangveien. Kan liksom ikke tenke meg at det er så jævlig mye dyrere med grus enn salt? Hva skal vi gjøøøøøre osv?!

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

De salter ved temperaturer der det er hensiktsmessig å smelte en hinne av is med salt slik at det opphører å være glatt. Er det veldig kaldt vil ikke dette skje og det vil bli enda glattere - da strør de med grus isteden.

Grus vil ellers skade lakken, understellsbehandlingen og galvaniseringen på bilene med masse steinsprut, salt med etseskader. Det verste man kan gjøre med en bil som kjøres på saltføre er å sette den i en varm garasje da dette får enda mer fart på korrosjonsprossessen saltet setter i gang.

Skrevet

De salter ved temperaturer der det er hensiktsmessig å smelte en hinne av is med salt slik at det opphører å være glatt. Er det veldig kaldt vil ikke dette skje og det vil bli enda glattere - da strør de med grus isteden.

Grus vil ellers skade lakken, understellsbehandlingen og galvaniseringen på bilene med masse steinsprut, salt med etseskader. Det verste man kan gjøre med en bil som kjøres på saltføre er å sette den i en varm garasje da dette får enda mer fart på korrosjonsprossessen saltet setter i gang.

Takk for en god forklaring! Det forklarer en hel del!

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Takk for en god forklaring! Det forklarer en hel del!

Også bruker de grus på gangveien fordi den da ikke trenger å strøs så ofte, så det blir vesentlig billigere, samt at behovet for veigrep der er et helt annet enn på bilveiene slik at grus blir mer egnet. Det er ikke nok friksjon mellom skoene dine og gangveien til at du får nyttegjort deg en saltet grusvei.

Men sparken kunne du ikke fått brukt om det var saltet heller dessverre.

Skrevet

Også bruker de grus på gangveien fordi den da ikke trenger å strøs så ofte, så det blir vesentlig billigere, samt at behovet for veigrep der er et helt annet enn på bilveiene slik at grus blir mer egnet. Det er ikke nok friksjon mellom skoene dine og gangveien til at du får nyttegjort deg en saltet grusvei.

Men sparken kunne du ikke fått brukt om det var saltet heller dessverre.

Faen asså, jeg hadde tenkt å prøve ut den der sparken!

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Faen asså, jeg hadde tenkt å prøve ut den der sparken!

Står ingenting her som er i veien for å prøve ut sparken - det er vel mer at det kanskje er litt føringer på at resultatet kan bli en høyere avhengighet av et alternativt transportmiddel enn sparken enn det du ønsket deg? :-)

Skrevet

For ikke å snakke om alle akebrettene som går til hælvete. Nei, egentlig burde de bare drite i den forbanna grusen på gangveien. Kan liksom ikke tenke meg at det er så jævlig mye dyrere med grus enn salt? Hva skal vi gjøøøøøre osv?!

Du kan jo be Obama løse problemet ;)

Skrevet

Står ingenting her som er i veien for å prøve ut sparken - det er vel mer at det kanskje er litt føringer på at resultatet kan bli en høyere avhengighet av et alternativt transportmiddel enn sparken enn det du ønsket deg? :-)

Hadde egentlig bare tenkt å prøve den, har aldri skjønt hvorfor vi har spark i det hele tatt. Har ikke sett noen har brukt den i allefall. Visste ikke at det het spark engang jeg, men har sett gamle snurpedamer bruke den til å trille varer på. Kan jo være greit for de som er dritgamle, ha noe å støtte seg på.

Skrevet

Du kan jo be Obama løse problemet ;)

Hva kan vel en hottentott om grus?!

Gjest Coolt med spark
Skrevet

Må bare si, det e drit artig å sparke.

Du må bare få prøvd den.

Tjohooooooo. :o)

Gjest høstløv
Skrevet

De strør med salt, fordi det er billigere enn å bruke grus.

Hensyn til bil lakken er ikke noe tema for veivesenet i det hele tatt.

Skrevet

Jeg håper du brekker noe.

Oi, tøffingen som tør å skrive under!

Jeg håper du blir påkjørt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...