Jølsen Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 Hvorfor må de strø med grus egentlig? Er det ikke mye greiere å strø med salt, på gangvei altså. Tenkte litt på det der med sparken, det går vel ikke an å bruke den så lenge folk strør med grus? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 Jeg tror saltet på veiene fører til mer rustskader på bilene, men om dette er den eneste grunnen til at de også bruker grus, vet jeg ikke. 0 Siter
Jølsen Skrevet 5. november 2008 Forfatter Skrevet 5. november 2008 Jeg tror saltet på veiene fører til mer rustskader på bilene, men om dette er den eneste grunnen til at de også bruker grus, vet jeg ikke. Jeg vet ikke jeg. Trodde salt bare smeltet, ikke at det gjorde skade. Har i grunn aldri tenkt på det. Men de kunne jo ha saltet på gangvei i allefall, ikke brukt grus. Jeg vurderer seriøst å prøve den der sparken! 0 Siter
Gjest togli Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 Jeg vet ikke jeg. Trodde salt bare smeltet, ikke at det gjorde skade. Har i grunn aldri tenkt på det. Men de kunne jo ha saltet på gangvei i allefall, ikke brukt grus. Jeg vurderer seriøst å prøve den der sparken! Jo, enig i at gangveiene kanskje hadde vært bedre tjent med salting. Da slipper man jo også all grusen som kommer til syne når snøen smelter... Kanskje det har noe med strøbilene å gjøre? Enklere med grus enn salt? Nei, aner ikke jeg... 0 Siter
Jølsen Skrevet 5. november 2008 Forfatter Skrevet 5. november 2008 Jo, enig i at gangveiene kanskje hadde vært bedre tjent med salting. Da slipper man jo også all grusen som kommer til syne når snøen smelter... Kanskje det har noe med strøbilene å gjøre? Enklere med grus enn salt? Nei, aner ikke jeg... For ikke å snakke om alle akebrettene som går til hælvete. Nei, egentlig burde de bare drite i den forbanna grusen på gangveien. Kan liksom ikke tenke meg at det er så jævlig mye dyrere med grus enn salt? Hva skal vi gjøøøøøre osv?! 0 Siter
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 De salter ved temperaturer der det er hensiktsmessig å smelte en hinne av is med salt slik at det opphører å være glatt. Er det veldig kaldt vil ikke dette skje og det vil bli enda glattere - da strør de med grus isteden. Grus vil ellers skade lakken, understellsbehandlingen og galvaniseringen på bilene med masse steinsprut, salt med etseskader. Det verste man kan gjøre med en bil som kjøres på saltføre er å sette den i en varm garasje da dette får enda mer fart på korrosjonsprossessen saltet setter i gang. 0 Siter
Jølsen Skrevet 5. november 2008 Forfatter Skrevet 5. november 2008 De salter ved temperaturer der det er hensiktsmessig å smelte en hinne av is med salt slik at det opphører å være glatt. Er det veldig kaldt vil ikke dette skje og det vil bli enda glattere - da strør de med grus isteden. Grus vil ellers skade lakken, understellsbehandlingen og galvaniseringen på bilene med masse steinsprut, salt med etseskader. Det verste man kan gjøre med en bil som kjøres på saltføre er å sette den i en varm garasje da dette får enda mer fart på korrosjonsprossessen saltet setter i gang. Takk for en god forklaring! Det forklarer en hel del! 0 Siter
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 Takk for en god forklaring! Det forklarer en hel del! Også bruker de grus på gangveien fordi den da ikke trenger å strøs så ofte, så det blir vesentlig billigere, samt at behovet for veigrep der er et helt annet enn på bilveiene slik at grus blir mer egnet. Det er ikke nok friksjon mellom skoene dine og gangveien til at du får nyttegjort deg en saltet grusvei. Men sparken kunne du ikke fått brukt om det var saltet heller dessverre. 0 Siter
Jølsen Skrevet 5. november 2008 Forfatter Skrevet 5. november 2008 Også bruker de grus på gangveien fordi den da ikke trenger å strøs så ofte, så det blir vesentlig billigere, samt at behovet for veigrep der er et helt annet enn på bilveiene slik at grus blir mer egnet. Det er ikke nok friksjon mellom skoene dine og gangveien til at du får nyttegjort deg en saltet grusvei. Men sparken kunne du ikke fått brukt om det var saltet heller dessverre. Faen asså, jeg hadde tenkt å prøve ut den der sparken! 0 Siter
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 Faen asså, jeg hadde tenkt å prøve ut den der sparken! Står ingenting her som er i veien for å prøve ut sparken - det er vel mer at det kanskje er litt føringer på at resultatet kan bli en høyere avhengighet av et alternativt transportmiddel enn sparken enn det du ønsket deg? :-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 For ikke å snakke om alle akebrettene som går til hælvete. Nei, egentlig burde de bare drite i den forbanna grusen på gangveien. Kan liksom ikke tenke meg at det er så jævlig mye dyrere med grus enn salt? Hva skal vi gjøøøøøre osv?! Du kan jo be Obama løse problemet 0 Siter
Jølsen Skrevet 5. november 2008 Forfatter Skrevet 5. november 2008 Står ingenting her som er i veien for å prøve ut sparken - det er vel mer at det kanskje er litt føringer på at resultatet kan bli en høyere avhengighet av et alternativt transportmiddel enn sparken enn det du ønsket deg? :-) Hadde egentlig bare tenkt å prøve den, har aldri skjønt hvorfor vi har spark i det hele tatt. Har ikke sett noen har brukt den i allefall. Visste ikke at det het spark engang jeg, men har sett gamle snurpedamer bruke den til å trille varer på. Kan jo være greit for de som er dritgamle, ha noe å støtte seg på. 0 Siter
Jølsen Skrevet 5. november 2008 Forfatter Skrevet 5. november 2008 Du kan jo be Obama løse problemet Hva kan vel en hottentott om grus?! 0 Siter
Gjest Coolt med spark Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 Må bare si, det e drit artig å sparke. Du må bare få prøvd den. Tjohooooooo. ) 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 Her bruker de grus blandet med salt. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 De salter ved temperaturer der det er hensiktsmessig å smelte en hinne av is med salt slik at det opphører å være glatt. Er det veldig kaldt vil ikke dette skje og det vil bli enda glattere - da strør de med grus isteden. Grus vil ellers skade lakken, understellsbehandlingen og galvaniseringen på bilene med masse steinsprut, salt med etseskader. Det verste man kan gjøre med en bil som kjøres på saltføre er å sette den i en varm garasje da dette får enda mer fart på korrosjonsprossessen saltet setter i gang. De strør med salt, fordi det er billigere enn å bruke grus. Hensyn til bil lakken er ikke noe tema for veivesenet i det hele tatt. 0 Siter
Jølsen Skrevet 6. november 2008 Forfatter Skrevet 6. november 2008 Jeg håper du brekker noe. Oi, tøffingen som tør å skrive under! Jeg håper du blir påkjørt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.