Gå til innhold

Har du oppskrift på ei god sjokoladekake?

Anbefalte innlegg

Gjest Klasska
Skrevet

Bruker av og til å lage, men den hever seg lite og blir tørr, nesten rå inni. Vet ikke hva jeg gjør feil.

Har du tips til god sjokoladekake i rundform med sjokoladekrem inni?

Skrevet

Jeg kjenner til det problemet med tørre sjokoladekaker, og jeg har prøvd oppskrifter i hytt og pine for å finne en god. Nå har jeg endelig funnet en som er både luftig og saftig! Den er til langpanne, men jeg vil tro at hvis du bare bruker halvparten eller 1/3 av oppskriften så passer det til en rund form.

4-5 egg

4-5 kopper sukker, visp eggedosis

6 kopper mel

3 ss kakao (strøkne skjeer, jeg bruker måleskje på 15 ml)

4,5 ts bakepulver

4,5 ts vaniljesukker, sikt i litt av gangen

325-350 g smeltet margarin

2-2,5 kopper melk

180-200 grader i ca. 20 min. midt i ovenen i stor langpanne. I rund form krever nok lenger steketid.

Jeg bruker en kopp (strøken) som inneholder 1,2 dl som kopp.

Fyll:

100 g smør

300 g melis

1,5 ss kakao

3 ts vaniljesukker

3 ss kaffe

(evt. 1 eggeplomme, det bruker ikke jeg)

Ingrediensene til fyllet has i en kjele som settes over svak varme til margarinen er smeltet og strykes over kaka med en gang den tas ut av ovnen. Jeg har ikke prøvd å ha fyll inne i kaka, men du kan jo evt. bruke et annet fyll. Det er jo så mange gode fyll.

Gjest Klasska
Skrevet

Jeg kjenner til det problemet med tørre sjokoladekaker, og jeg har prøvd oppskrifter i hytt og pine for å finne en god. Nå har jeg endelig funnet en som er både luftig og saftig! Den er til langpanne, men jeg vil tro at hvis du bare bruker halvparten eller 1/3 av oppskriften så passer det til en rund form.

4-5 egg

4-5 kopper sukker, visp eggedosis

6 kopper mel

3 ss kakao (strøkne skjeer, jeg bruker måleskje på 15 ml)

4,5 ts bakepulver

4,5 ts vaniljesukker, sikt i litt av gangen

325-350 g smeltet margarin

2-2,5 kopper melk

180-200 grader i ca. 20 min. midt i ovenen i stor langpanne. I rund form krever nok lenger steketid.

Jeg bruker en kopp (strøken) som inneholder 1,2 dl som kopp.

Fyll:

100 g smør

300 g melis

1,5 ss kakao

3 ts vaniljesukker

3 ss kaffe

(evt. 1 eggeplomme, det bruker ikke jeg)

Ingrediensene til fyllet has i en kjele som settes over svak varme til margarinen er smeltet og strykes over kaka med en gang den tas ut av ovnen. Jeg har ikke prøvd å ha fyll inne i kaka, men du kan jo evt. bruke et annet fyll. Det er jo så mange gode fyll.

Tusen hjertelig takk, du er en knupp. Skal prøve denne. Farsdagskake i morgen (0;

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...