Gjest Klasska Skrevet 8. november 2008 Skrevet 8. november 2008 Bruker av og til å lage, men den hever seg lite og blir tørr, nesten rå inni. Vet ikke hva jeg gjør feil. Har du tips til god sjokoladekake i rundform med sjokoladekrem inni? 0 Siter
Sofline Skrevet 8. november 2008 Skrevet 8. november 2008 Jeg kjenner til det problemet med tørre sjokoladekaker, og jeg har prøvd oppskrifter i hytt og pine for å finne en god. Nå har jeg endelig funnet en som er både luftig og saftig! Den er til langpanne, men jeg vil tro at hvis du bare bruker halvparten eller 1/3 av oppskriften så passer det til en rund form. 4-5 egg 4-5 kopper sukker, visp eggedosis 6 kopper mel 3 ss kakao (strøkne skjeer, jeg bruker måleskje på 15 ml) 4,5 ts bakepulver 4,5 ts vaniljesukker, sikt i litt av gangen 325-350 g smeltet margarin 2-2,5 kopper melk 180-200 grader i ca. 20 min. midt i ovenen i stor langpanne. I rund form krever nok lenger steketid. Jeg bruker en kopp (strøken) som inneholder 1,2 dl som kopp. Fyll: 100 g smør 300 g melis 1,5 ss kakao 3 ts vaniljesukker 3 ss kaffe (evt. 1 eggeplomme, det bruker ikke jeg) Ingrediensene til fyllet has i en kjele som settes over svak varme til margarinen er smeltet og strykes over kaka med en gang den tas ut av ovnen. Jeg har ikke prøvd å ha fyll inne i kaka, men du kan jo evt. bruke et annet fyll. Det er jo så mange gode fyll. 0 Siter
Gjest Klasska Skrevet 8. november 2008 Skrevet 8. november 2008 Jeg kjenner til det problemet med tørre sjokoladekaker, og jeg har prøvd oppskrifter i hytt og pine for å finne en god. Nå har jeg endelig funnet en som er både luftig og saftig! Den er til langpanne, men jeg vil tro at hvis du bare bruker halvparten eller 1/3 av oppskriften så passer det til en rund form. 4-5 egg 4-5 kopper sukker, visp eggedosis 6 kopper mel 3 ss kakao (strøkne skjeer, jeg bruker måleskje på 15 ml) 4,5 ts bakepulver 4,5 ts vaniljesukker, sikt i litt av gangen 325-350 g smeltet margarin 2-2,5 kopper melk 180-200 grader i ca. 20 min. midt i ovenen i stor langpanne. I rund form krever nok lenger steketid. Jeg bruker en kopp (strøken) som inneholder 1,2 dl som kopp. Fyll: 100 g smør 300 g melis 1,5 ss kakao 3 ts vaniljesukker 3 ss kaffe (evt. 1 eggeplomme, det bruker ikke jeg) Ingrediensene til fyllet has i en kjele som settes over svak varme til margarinen er smeltet og strykes over kaka med en gang den tas ut av ovnen. Jeg har ikke prøvd å ha fyll inne i kaka, men du kan jo evt. bruke et annet fyll. Det er jo så mange gode fyll. Tusen hjertelig takk, du er en knupp. Skal prøve denne. Farsdagskake i morgen (0; 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.