Gå til innhold

Kjøkken, valgets kval

Anbefalte innlegg

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Ok!

Men knusing av glass var også min største bekymring (kfr. svaret mitt): ''Tviler ikke på at materialet er sterkt, men jeg så for meg en del knusing av glass etc.''

Fikk ikke med meg det jeg - litt rask morgenlabb :-)

• Svar 175
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

22

• AneM1365380603

13

• Lillemus

10

• pekkaline

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Da ville jeg definitivt gått for sort kum. Har hatt det selv ett sted jeg bodde, det var kjempefint. Da var benkeplaten også i sort.

Hvilke farger har du på resten av kjøkkenet?

Går ut fra at du ikke skal fylle alle ledige plasser med blomster, gardiner, broderier og pynt?

''Går ut fra at du ikke skal fylle alle ledige plasser med blomster, gardiner, broderier og pynt?''

Haha, ville ikke turt å ta slike forutsetninger når det gjelder Geir. Kanskje bortsett fra blomstene, da ;)

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

''Går ut fra at du ikke skal fylle alle ledige plasser med blomster, gardiner, broderier og pynt?''

Haha, ville ikke turt å ta slike forutsetninger når det gjelder Geir. Kanskje bortsett fra blomstene, da ;)

Var derfor jeg tenkte jeg skulle legge inn et hint om at sort stiller en del krav til omgivelsene sine - sånn heeeeelt diskret så han ikke tror vi tror han ikke greier dette selv :-)

AneM1365380603
Skrevet

Det er moro å pusse opp! Da blir det snakk omplater, tapet ol.

Vi er ferdige med oppussingen for noen år siden.

Men har kjøkkenet igjen...Dyrt..Men gleder meg til den dagen det blir gjort :0)

Hvilke rom pusser dere opp?

Akkurat nå er det stua, og den er snart ferdig :o) Det har vært et prosjekt som har tatt så lang tid pga at alt er revet ned og bygget opp igjen. Det elektriske er også fornyet.

Akkurat nå forstår jeg ikke hvordan det gikk an å ta samme prosessen på kjøkkenet på 14 dager.

Skrevet

Hehe, det måtte bare komme - hvitevarer på full fart inn igjen. Når man ikke lenger får hvite hvitevarer på Ikea, skjønner man de snart er på retur.

Nå er det jo også moderne med helt hvite kjøkken, og der kan jeg godt forstå det passer med hvite hvitevarer. Men i et mørkere kjøkken, evt. med mye treverk...? Neppe.

Vi har hverken eller - det meste er innebygd - helgardering! ;)

''Når man ikke lenger får hvite hvitevarer på Ikea, skjønner man de snart er på retur.''

Ikke sant? ;-) Og ikke bare er Ikea et barometer, men generelt sett så er det jo slik at når "massene" gjør visse innredningsskritt, så er dette allerede ut for lengst hos "trendsetterne";-)

Vi satser helst på å ha en tilnærmet tidløs stil - aldri helt trendy, men aldri skikkelig utrendy heller. Det passer dessuten utmerket for et par der begge lider av oppussingsvegring. Det fine nå er at dette passer ypperlig inn i den nye trenden med gjenbruk og stor hensyntagen til miljøet! *he he*

Skrevet

''Når man ikke lenger får hvite hvitevarer på Ikea, skjønner man de snart er på retur.''

Ikke sant? ;-) Og ikke bare er Ikea et barometer, men generelt sett så er det jo slik at når "massene" gjør visse innredningsskritt, så er dette allerede ut for lengst hos "trendsetterne";-)

Vi satser helst på å ha en tilnærmet tidløs stil - aldri helt trendy, men aldri skikkelig utrendy heller. Det passer dessuten utmerket for et par der begge lider av oppussingsvegring. Det fine nå er at dette passer ypperlig inn i den nye trenden med gjenbruk og stor hensyntagen til miljøet! *he he*

Stilen deres gir antakelig "shabby chic" en ny dimensjon :-)

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Da jeg flyttet inn i huset mitt var det mange store øyne over det gruuuusomme gulvet og tapeten som var så stygg at den ble beryktet.

I dag er ikke Merbauer og Biritapet like ille lenger enda det jo er samme tapeten og gulvet, og i mellomtiden har jeg vært dødelig trendy en stakket stund ;-)

Skrevet

Hehe, inntil for få år siden hadde jeg en rød komfyr - kjøpt brukt en gang, fra forrige gang det var moderne (en liten mannsalder siden)! Kanskje jeg skulle beholdt den helt til den ble in igjen?

Bare synd platene var så utrolig trege etterhvert - og komfyren lekket som en sil.

Rød komfyr, ja. Hadde ikke vært så enkelt å lakkere den;-)

Men vi kjøpte for ørten år siden en brukt grønn metallic oppvaskmaskin. På den tiden hadde vi et helt hvitt kjøkken - både vegger og skap, så den skilte seg litt for mye ut. Vi kunne jo selvsagt ha påkostet omlakkering hos en billakkerer, men vi tok en enklere variant og lakkerte med pensel og bengalakk.

Ulempen var jo at penselstrøkene syntes, men alt i alt syntes vi det ble bedre enn den grønne varianten.

Maskina var forresten et skikkelig kupp - vi kjøpte den for 50 kroner på loppemarked, og jeg tror den humpet og gikk i mer enn 10 år før den sa takk for seg. ;-)

Skrevet

Hvitevarer i sort? *Grøss*

''Hvitevarer i sort? *Grøss*''

Tullsjur! :-) Du har ikke sett mitt kjøkken, hører jeg, med svarte hvitevarer, svart benkeplate og svarte fliser. Står helt sykt bra til det honningtona bjørkekjøkkenet mitt.

Hvite hvitevarer - det er jo institusjon, det!

;-)

Skrevet

Da jeg flyttet inn i huset mitt var det mange store øyne over det gruuuusomme gulvet og tapeten som var så stygg at den ble beryktet.

I dag er ikke Merbauer og Biritapet like ille lenger enda det jo er samme tapeten og gulvet, og i mellomtiden har jeg vært dødelig trendy en stakket stund ;-)

''mellomtiden har jeg vært dødelig trendy en stakket stund ;-)''

Selv en klokke som står stille viser riktig tid to ganger i døgnet! ;-)

Ellers synes jeg følgende ord fra Øystein Sunde er bra: "Og er det først moderne kan du banne på at klærne, ikke går av moten før det atter er moderne."

Skrevet

''Hvitevarer i sort? *Grøss*''

Tullsjur! :-) Du har ikke sett mitt kjøkken, hører jeg, med svarte hvitevarer, svart benkeplate og svarte fliser. Står helt sykt bra til det honningtona bjørkekjøkkenet mitt.

Hvite hvitevarer - det er jo institusjon, det!

;-)

Jeg synes svarte hvitevarer, svarte fliser og svart benkeplate er grusomt. Det må jo sluke alt av lys! Men det er jo du som skal ha det og som skal like det. :o)

Hvitevarer i stål - det er institusjon det! *dobbeltgrøss*

Skrevet

Stilen deres gir antakelig "shabby chic" en ny dimensjon :-)

Tja, er vel neppe shabby.

Mer "særegen", tror jeg.

Men man vet jo aldri hva som venter rundt neste sving, for det som en dag var veldig sært kan plutselig bli veldig trendy. Og har det først blitt veldig trendy, så har blir det jaggu meg utrendy så det holder etter en stund.

Slik har vi bl a opplevd det med kuskinnet vårt. Det var ingen som solgte ferdigpreparerte kuskinn i Norge da vi kjøpte vårt. Vi dro til et landsens slakteri for å velge ut det skinnet vi likte best, fra en bestemt kurase som vi synes har ekstra fint "mønster". Deretter ble skinnet sendt til garving. Det tok vel bortimot et halvt år fra vi troppet opp på slakteriet til vi fikk skinnet hjem.

Mange syntes nok vi var sære og rare som hadde kuskinn på gulvet, da gitt, og enkelte fleipet også med at vi burde ha tatt med kuhodet også, slik at vi kunne snuble i det ala James i grevinnen og hovmesteren...;-)

Jeg synes jo fortsatt kuskinnet mitt er veldig ku-lt (sic!), men det har havnet i kjellerstua, og jeg ergrer meg over at man nå får kjøpt kuskinn til 999 kroner på alle kjedebutikkene....;-)

Noe som ikke har blitt like super-poppis i ettertid, men som likevel har blitt litt mer trendy enn vi hadde ønsket oss, er vår 12 år gamle skinnsofa. Vi kjøpte den fordi den var litt art deco-aktig, og minnet oss litt om armlenene som vi ser i åpningsvignetten til Jeeves og Wooster. ;-) (se link)

Slike sofaer/stoler har kommet mer i skuddet de senere årene, men vi krysser fingrene for at de ikke blir megapopulære.

*vil være sær* ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=78BS_7lKgJw

Skrevet

Jeg synes svarte hvitevarer, svarte fliser og svart benkeplate er grusomt. Det må jo sluke alt av lys! Men det er jo du som skal ha det og som skal like det. :o)

Hvitevarer i stål - det er institusjon det! *dobbeltgrøss*

He-he, her blir vi ikke enige, hører jeg!

Nei, det svarte stjeler ikke alt lys, det blir veldig lunt og fint. Har selvfølgelig lys under overskapene, med 20 w-styrke, og jeg har kaffelatte-farga vegger. Og et vindu mellom overskap og underskap i den ene enden av rommet, samt to store vinduer i den andre enden av rommet.

Alle som ser kjøkkenet vårt blir veldig begeistret, så jeg tror ikke det er så gæli. :-) Det er innslag av stål også, da, dørhåndtakene og "pynten" på steikeovnen og noe av oppvaskmaskina.

Også har jeg 4 skap med glassdører, og lys inni skapet. Om kvelden skrur jeg av spottene i taket, og lar bare lysene under benken stå på. Blir kjempekoselig!

Tilbehøret ellers på kjøkkenet er i ulike brunnyanser på duk og gardiner, svarte blomsterpotter og svarte rammer på bilder.

Gulvet er i brunt/grått/svart.

Her er det bare å bøye seg, altså, dette er kjempestilig! :-)

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

''Hvitevarer skal være i hvitt, det ligger jo i ordet!''

*LOL*

Tror knapt jeg kjenner noen som har kjøpt hvite hvitevarer de siste 10 år. Andre enn evt. noen studenter, og Lillemus.

*rekker opp hånden*

Jeg også har kjøøpt i hvitt siden det er det jeg har fra før og jeg ikke skulle bytte ut alt.

Skrevet

*rekker opp hånden*

Jeg også har kjøøpt i hvitt siden det er det jeg har fra før og jeg ikke skulle bytte ut alt.

Samma her:-)

Skrevet

Tja, er vel neppe shabby.

Mer "særegen", tror jeg.

Men man vet jo aldri hva som venter rundt neste sving, for det som en dag var veldig sært kan plutselig bli veldig trendy. Og har det først blitt veldig trendy, så har blir det jaggu meg utrendy så det holder etter en stund.

Slik har vi bl a opplevd det med kuskinnet vårt. Det var ingen som solgte ferdigpreparerte kuskinn i Norge da vi kjøpte vårt. Vi dro til et landsens slakteri for å velge ut det skinnet vi likte best, fra en bestemt kurase som vi synes har ekstra fint "mønster". Deretter ble skinnet sendt til garving. Det tok vel bortimot et halvt år fra vi troppet opp på slakteriet til vi fikk skinnet hjem.

Mange syntes nok vi var sære og rare som hadde kuskinn på gulvet, da gitt, og enkelte fleipet også med at vi burde ha tatt med kuhodet også, slik at vi kunne snuble i det ala James i grevinnen og hovmesteren...;-)

Jeg synes jo fortsatt kuskinnet mitt er veldig ku-lt (sic!), men det har havnet i kjellerstua, og jeg ergrer meg over at man nå får kjøpt kuskinn til 999 kroner på alle kjedebutikkene....;-)

Noe som ikke har blitt like super-poppis i ettertid, men som likevel har blitt litt mer trendy enn vi hadde ønsket oss, er vår 12 år gamle skinnsofa. Vi kjøpte den fordi den var litt art deco-aktig, og minnet oss litt om armlenene som vi ser i åpningsvignetten til Jeeves og Wooster. ;-) (se link)

Slike sofaer/stoler har kommet mer i skuddet de senere årene, men vi krysser fingrene for at de ikke blir megapopulære.

*vil være sær* ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=78BS_7lKgJw

Enig at det er kult med særegne ting, i stedet for å ha det samme som alle andre, i hvertfall.

Har bestandig likt en blanding av gammelt og moderne, men akkurat nå er _det_ veldig in også. Så om noen år er sikkert rendyrking av en stil mye "riktigere".

Skrevet

*rekker opp hånden*

Doh!

;)

Har dog hvit vaskemaskin og trommel (ja, nå har jeg kjøpt det også)! :)

Skrevet

Nei, det svarte stjeler ikke alt lys, det blir veldig lunt og fint. Har selvfølgelig lys under overskapene, med 20 w-styrke, og jeg har kaffelatte-farga vegger. Og et vindu mellom overskap og underskap i den ene enden av rommet, samt to store vinduer i den andre enden av rommet.

Alle som ser kjøkkenet vårt blir veldig begeistret, så jeg tror ikke det er så gæli. :-) Det er innslag av stål også, da, dørhåndtakene og "pynten" på steikeovnen og noe av oppvaskmaskina.

Også har jeg 4 skap med glassdører, og lys inni skapet. Om kvelden skrur jeg av spottene i taket, og lar bare lysene under benken stå på. Blir kjempekoselig!

Tilbehøret ellers på kjøkkenet er i ulike brunnyanser på duk og gardiner, svarte blomsterpotter og svarte rammer på bilder.

Det er sikkert både stilig og lekkert, men det betyr ikke at det er min smak. :o) Jeg liker det sånn som mitt kjøkken - lyse skap og fronter, hvite hvitevarer og heltre bøk i benkeplatene. :o)

Jeg vet om flere som har lyse skap, veldig mørke benkeplater og veldig "firkantet" innredning og jeg synes det er lekkert, men jeg ville ikke hatt det selv.

Skrevet

Enig at det er kult med særegne ting, i stedet for å ha det samme som alle andre, i hvertfall.

Har bestandig likt en blanding av gammelt og moderne, men akkurat nå er _det_ veldig in også. Så om noen år er sikkert rendyrking av en stil mye "riktigere".

Det viktigste er jo at det er et _hjem_ og ikke et showroom. Det normale for folk flest er jo at man skaffer seg litt nå og litt da - der er vel de færreste som foretar en total utskiftning av hele stua i ett jafs.

Hvis man kommer dithen at man ikke kan la et ukeblad ligge på bordet fordi klærne til modellen på forsiden ikke matcher interiøret, så har man kommet for langt! ;-)

Skrevet

''Om kvelden skrur jeg av spottene i taket, og lar bare lysene under benken stå på. Blir kjempekoselig!''

Kan du dimme spottene over (?) benkeplatene?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...