mrxx Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Nope det er egentlig så spennende:) Det blir jo som å være i en godteributikk men ikke få lov til å spise noe.. kun se men ikke ta.. nei det er ikke noe gøy Skjønner det, men jeg liker å skjerpe apetitten litt da.-) 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 10. november 2008 Forfatter Skrevet 10. november 2008 Enig med deg. Det hadde sikkert vært gøy å være med - men selve programmet er ikke sånn kjempe morsomt (var det første gangen men man blir fort lei). Disse bulene bryr jeg meg faktisk ikke så mye om.. jeg er mest opptatt av buler jeg selv skal ri ;-) Jeg er ordentlig skuffet i kveld. Bulene har blitt mindre og mindre for hvert program! Ellers så er jeg i ferd med å bli en gammel dame med monokkel ;-) 0 Siter
mrxx Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1226351250' post='4011476] *haha* Jeg er litt blånd i kveld. Kan du utdype? ;-) Det har du ikke godt av. Sterke saker dette. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Bulene på midten av draktene til Ylvis-brødrene. Doldamene har vært hysterisk opptatt av dem i det siste. Er det susp eller er det ikke, osv:) De hadde susp. Ps! Ikkje han med trompeten. 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1226351407' post='4011480] Jeg er ordentlig skuffet i kveld. Bulene har blitt mindre og mindre for hvert program! Ellers så er jeg i ferd med å bli en gammel dame med monokkel ;-) Hehe jeg var litt imponert en periode men det var før jeg fikk vite at de bruker susp..da var det jo ikke så mye å rope hurra for likevel Det er forøvrig to søte sjarmerende gutter men de er litt lite "menn" :-) 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Hehe jeg var litt imponert en periode men det var før jeg fikk vite at de bruker susp..da var det jo ikke så mye å rope hurra for likevel Det er forøvrig to søte sjarmerende gutter men de er litt lite "menn" :-) ''Det er forøvrig to søte sjarmerende gutter men de er litt lite "menn" :-)'' Det må jeg si meg helt enig i. Min eldste datter er ganske imponert da, og hun er 13 ) 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Jeg har sett 71 grader nord. Sånn utenom det har tiden gått til lekselesing med en svært umotivert sønn ;o( 0 Siter
Gjest blame Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Ja, og "han mørke" har allerede avslørt bruk av susp. Han sa til Mia Hundvin: Du skulle brukt susp. du og. Men de der mikrofonene såg ut som noe de syv _små_ dvergene hadde kjøpt på Kondomeriet. Jeg har aldri hørt noen snakke om cameltoe på norsk tv før.. Så det var jo.. oppfriskende. hehe. Go Mia! Men ja, susp.. skuffelsen er stor. Men DOL-damene kan beholde brødrene, jeg går for Tom Stiansen! *sikle* 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Jeg har aldri hørt noen snakke om cameltoe på norsk tv før.. Så det var jo.. oppfriskende. hehe. Go Mia! Men ja, susp.. skuffelsen er stor. Men DOL-damene kan beholde brødrene, jeg går for Tom Stiansen! *sikle* '' Men DOL-damene kan beholde brødrene, jeg går for Tom Stiansen! *sikle'' Han er en skikkelig godgutt ) 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 10. november 2008 Forfatter Skrevet 10. november 2008 Jeg har sett 71 grader nord. Sånn utenom det har tiden gått til lekselesing med en svært umotivert sønn ;o( Ting går seeeent med umotiverte barn. *sympati* 0 Siter
Lillemus Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1226352365' post='4011514] Ting går seeeent med umotiverte barn. *sympati* Og det kan være temmelig irriterende når man vet at ungen kan det utmerket godt! Snuppa _kan_ nemlig gjøre unna matteleksene på 10 min om hun konsentrerer seg, men neida - hun måååå syte og klage og påstå at det er såååå vanskelig, erte broren litt osv osv osv og bruker fort en halvtime minst. Hun har dog hatt stor fremgang i det siste etter at vi hadde en runde på å pugge småstykker (9+2, 5+7, 11+4 osv) for å få dem til å sitte automatisk. Holdt på med dette i hytt og pine et par-tre uker og det har ført til at det har løsnet kraftig også på høyere mattestykker og det er jo moro da! ) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Ylvis møter veggen kan ikke være morsomt for andre enn de som er med i programmet. Jeg skjønner ikke hva som er så morsomt med det, bortsett fra at jentene liker å se buler da-) Jeg ler meg skakk av noen av stuntene der ) 0 Siter
Gjest prust Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Og det kan være temmelig irriterende når man vet at ungen kan det utmerket godt! Snuppa _kan_ nemlig gjøre unna matteleksene på 10 min om hun konsentrerer seg, men neida - hun måååå syte og klage og påstå at det er såååå vanskelig, erte broren litt osv osv osv og bruker fort en halvtime minst. Hun har dog hatt stor fremgang i det siste etter at vi hadde en runde på å pugge småstykker (9+2, 5+7, 11+4 osv) for å få dem til å sitte automatisk. Holdt på med dette i hytt og pine et par-tre uker og det har ført til at det har løsnet kraftig også på høyere mattestykker og det er jo moro da! ) Jenta mi har trøbbel med å ta slike stykker i hodet - hun må telle på fingrene. Hvordan få henne til å lære det automatisk? OG - hvordan få henne til å forstå at f.eks. 13+ 6 - da kan hun tenke 3+6 = 9 - og så sette tieren foran - altså 19? Slik tenker i alle fall jeg.... 0 Siter
Gjest togli Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Jenta mi har trøbbel med å ta slike stykker i hodet - hun må telle på fingrene. Hvordan få henne til å lære det automatisk? OG - hvordan få henne til å forstå at f.eks. 13+ 6 - da kan hun tenke 3+6 = 9 - og så sette tieren foran - altså 19? Slik tenker i alle fall jeg.... Forstår hun prinsippet med enerplass og tierplass? Og kanskje er det lettere å skjønne denne regnemåten hvis hun lærer å sette stykkene over hverandre? 0 Siter
Gjest prust Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Forstår hun prinsippet med enerplass og tierplass? Og kanskje er det lettere å skjønne denne regnemåten hvis hun lærer å sette stykkene over hverandre? De har jo snakket om tiere og enere i forhold til mengder (sette ring rundt ti ting, og telle enerne utenfor ringen). De har ikke begynt å sette stykkene under hverandre (2. trinn). Det første spørsmålet mitt var egentlig viktigst - hvordan automatisere pluss-stykker (hoderegning) ? 0 Siter
Lillemus Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Jenta mi har trøbbel med å ta slike stykker i hodet - hun må telle på fingrene. Hvordan få henne til å lære det automatisk? OG - hvordan få henne til å forstå at f.eks. 13+ 6 - da kan hun tenke 3+6 = 9 - og så sette tieren foran - altså 19? Slik tenker i alle fall jeg.... Pugge - pugge - pugge! Vi terpet på det ved matbordet, i bilen og ellers også. Begynte med små stykker der begge tallene er under 10 og så økte vi gradvis på ettersom det satt bedre og bedre. Hun fikk ikke bruke fingrene eller tallinje, men måtte bruke hodet. Noen ganger bruker jeg metaforer som "om jeg har 3 kaker og du har 4 kaker, hvor mange har vi tilsammen da?" eller "om du har 8 kaker og spiser opp 5, hvor mange har du igjen?" eller "hvis du har 5 kaker, hvor mange flere trenger du for å få 8 kaker da?" 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Og det kan være temmelig irriterende når man vet at ungen kan det utmerket godt! Snuppa _kan_ nemlig gjøre unna matteleksene på 10 min om hun konsentrerer seg, men neida - hun måååå syte og klage og påstå at det er såååå vanskelig, erte broren litt osv osv osv og bruker fort en halvtime minst. Hun har dog hatt stor fremgang i det siste etter at vi hadde en runde på å pugge småstykker (9+2, 5+7, 11+4 osv) for å få dem til å sitte automatisk. Holdt på med dette i hytt og pine et par-tre uker og det har ført til at det har løsnet kraftig også på høyere mattestykker og det er jo moro da! ) '' Snuppa _kan_ nemlig gjøre unna matteleksene på 10 min om hun konsentrerer seg, men neida - hun måååå syte og klage og påstå at det er såååå vanskelig, erte broren litt osv osv osv og bruker fort en halvtime min'' Akkurat sånn er det her også til tider. I kveld var det klaging over varmen, men da han så på 71 grader nord hørte jeg ikke en eneste klage. De har begynt med prøve hver uke. På ukeplanen står alt de skal kunne, så da vet jeg hvilke lekser jeg har *Sukk*. Vi må øve hver eneste dag, men han skjønner ikke hvor nyttig jeg er, bortsett fra når han får prøvene tilbake. Etter en fin periode har han nå begynt å være lite motivert under lekselesingen. Jeg er så takknemlig for at den eldste er selvstendig med leksene! 0 Siter
Gjest togli Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 De har jo snakket om tiere og enere i forhold til mengder (sette ring rundt ti ting, og telle enerne utenfor ringen). De har ikke begynt å sette stykkene under hverandre (2. trinn). Det første spørsmålet mitt var egentlig viktigst - hvordan automatisere pluss-stykker (hoderegning) ? Spille yatzy er jo en morsom måte å automatisere hoderegning på. Min erfaring er at automatiseringen av hoderegning ofte skjer i løpet av 2.-3.klasse, så jeg vil tro det snart løsner 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 10. november 2008 Forfatter Skrevet 10. november 2008 Og det kan være temmelig irriterende når man vet at ungen kan det utmerket godt! Snuppa _kan_ nemlig gjøre unna matteleksene på 10 min om hun konsentrerer seg, men neida - hun måååå syte og klage og påstå at det er såååå vanskelig, erte broren litt osv osv osv og bruker fort en halvtime minst. Hun har dog hatt stor fremgang i det siste etter at vi hadde en runde på å pugge småstykker (9+2, 5+7, 11+4 osv) for å få dem til å sitte automatisk. Holdt på med dette i hytt og pine et par-tre uker og det har ført til at det har løsnet kraftig også på høyere mattestykker og det er jo moro da! ) Bra at det løsner Rambo har blitt _det_ skolelyset, lille klovnen, hehe! ;-) Det ser ut til at han faktisk skjønner det han holder på med (vi syntes jo ikke at han virket særlig skolemoden for få måneder siden...)! han er skikkelig nøye på å holde styr på votter og lue og ditt og datt - rent sett bort i fra at han glemte skolesekken på skolen i forrige uke, da, hehe! Skriving og regning går også over all forventning, men lesing er ikke ordentlig gøy ennå. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Pugge - pugge - pugge! Vi terpet på det ved matbordet, i bilen og ellers også. Begynte med små stykker der begge tallene er under 10 og så økte vi gradvis på ettersom det satt bedre og bedre. Hun fikk ikke bruke fingrene eller tallinje, men måtte bruke hodet. Noen ganger bruker jeg metaforer som "om jeg har 3 kaker og du har 4 kaker, hvor mange har vi tilsammen da?" eller "om du har 8 kaker og spiser opp 5, hvor mange har du igjen?" eller "hvis du har 5 kaker, hvor mange flere trenger du for å få 8 kaker da?" ''Pugge - pugge - pugge! Vi terpet på det ved matbordet, i bilen og ellers også. Begynte med små stykker der begge tallene er under 10 og så økte vi gradvis på ettersom det satt bedre og bedre. Hun fikk ikke bruke fingrene eller tallinje, men måtte bruke hodet.'' Vi prøver (etter sterk oppfordring fra kontaktlærer) å gjøre dette hver dag - men jenta vår er så veldig visuell og konkret, at hun klarer ikke dette i hodet. Men hun klarer nå å telle videre fra det første tallet - f.eks. 13 + 6 - da begynner hun å telle på 14 og tar 6 fingre opp - og havner da på 19 (som regel). ''Noen ganger bruker jeg metaforer som "om jeg har 3 kaker og du har 4 kaker, hvor mange har vi tilsammen da?" eller "om du har 8 kaker og spiser opp 5, hvor mange har du igjen?" eller "hvis du har 5 kaker, hvor mange flere trenger du for å få 8 kaker da?'' Slik gjør vi mye - men også da må hun ofte opp med fingrene - men det virker som om hun synes det er lettere når vi snakker om konkrete ting enn om bare tall. I dag kom minstesnuppa på 4,5, og sa til sin storesøster på 7: "Hør her, X, hvis jeg kjøper 10 rosinpakker på butikken, og spiser opp den ene - hvor mange er det da igjen?" :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.