Gå til innhold

Hva gjør du i kveld?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spille yatzy er jo en morsom måte å automatisere hoderegning på. Min erfaring er at automatiseringen av hoderegning ofte skjer i løpet av 2.-3.klasse, så jeg vil tro det snart løsner :)

Hun har forbedret seg veldig på tallforståelsen de siste ukene - så jeg håper automatiseringen også kommer snart. Men det er nok litt sårt for henne og se at lillesøster nesten henger med...

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AneM1365380603

8

• Lillemus

7

• Lotte :o)

7

• Jølsen

7

Mest aktive i denne tråden

AneM1365380603
Skrevet

''Pugge - pugge - pugge! Vi terpet på det ved matbordet, i bilen og ellers også. Begynte med små stykker der begge tallene er under 10 og så økte vi gradvis på ettersom det satt bedre og bedre. Hun fikk ikke bruke fingrene eller tallinje, men måtte bruke hodet.''

Vi prøver (etter sterk oppfordring fra kontaktlærer) å gjøre dette hver dag - men jenta vår er så veldig visuell og konkret, at hun klarer ikke dette i hodet. Men hun klarer nå å telle videre fra det første tallet - f.eks. 13 + 6 - da begynner hun å telle på 14 og tar 6 fingre opp - og havner da på 19 (som regel).

''Noen ganger bruker jeg metaforer som "om jeg har 3 kaker og du har 4 kaker, hvor mange har vi tilsammen da?" eller "om du har 8 kaker og spiser opp 5, hvor mange har du igjen?" eller "hvis du har 5 kaker, hvor mange flere trenger du for å få 8 kaker da?''

Slik gjør vi mye - men også da må hun ofte opp med fingrene - men det virker som om hun synes det er lettere når vi snakker om konkrete ting enn om bare tall.

I dag kom minstesnuppa på 4,5, og sa til sin storesøster på 7: "Hør her, X, hvis jeg kjøper 10 rosinpakker på butikken, og spiser opp den ene - hvor mange er det da igjen?" :-)

Vi pleier også å gjøre regnestykkene mer interessante ved å finne på noe konkret. 5-åringen er litt opptatt av regning for tiden. Når vi bruker minus har hun f eks 8 epler, så spiser pappa opp 2 av dem :o)

Skrevet

Vi pleier også å gjøre regnestykkene mer interessante ved å finne på noe konkret. 5-åringen er litt opptatt av regning for tiden. Når vi bruker minus har hun f eks 8 epler, så spiser pappa opp 2 av dem :o)

Ja, hun synes det er lettere når vi snakker om noe konkret - men hun må jo lære seg å tenke bare tallene også..?

Plutselig kan hun si at 8+3 = 14... :-(

Skrevet

Hun har forbedret seg veldig på tallforståelsen de siste ukene - så jeg håper automatiseringen også kommer snart. Men det er nok litt sårt for henne og se at lillesøster nesten henger med...

Huff da.... Skjønner at det ikke er så lett :-/

Du får trene litt med henne i smug når lillesøster ikke hører på ;)

Skrevet

Huff da.... Skjønner at det ikke er så lett :-/

Du får trene litt med henne i smug når lillesøster ikke hører på ;)

Ja - hun jobber absolutt best når hun har en av oss voksne for seg selv, og vi er opplagte.

Husker med gru en gang i fjor der vi nesten ble sinte da hun ikke skjønte hva 1+1 var....

AneM1365380603
Skrevet

''Hun har forbedret seg veldig på tallforståelsen de siste ukene - så jeg håper automatiseringen også kommer snart. Men det er nok litt sårt for henne og se at lillesøster nesten henger med...''

Sånn er det for sønnen min. Søsteren som er 5,5 skriver langt penere enn han, både store og små bokstaver. Jeg har sagt til han at det er en interesse hun har, for det er ikke få timer hun bruker ved kjøkkenbordet.

Skrevet

Jeg har aldri hørt noen snakke om cameltoe på norsk tv før.. Så det var jo.. oppfriskende. hehe. Go Mia!

Men ja, susp.. skuffelsen er stor. Men DOL-damene kan beholde brødrene, jeg går for Tom Stiansen! *sikle*

Mia Hundvin er kjent for å være ei som snakker "rett fra levra", men eg fikk ikkje med meg den biten.

Eg syns det var ett tulleprogram, men det er nå mitt syn. :)

Skrevet

''Hun har forbedret seg veldig på tallforståelsen de siste ukene - så jeg håper automatiseringen også kommer snart. Men det er nok litt sårt for henne og se at lillesøster nesten henger med...''

Sånn er det for sønnen min. Søsteren som er 5,5 skriver langt penere enn han, både store og små bokstaver. Jeg har sagt til han at det er en interesse hun har, for det er ikke få timer hun bruker ved kjøkkenbordet.

Ja, hun på 7 er veldig flink med hendene sine, og lage ting - og får skryt for det. Og så roser vi henne jo når hun gjør fremgang på mate og norsk også, selv om det går seinere enn vi skulle ønske.

Han eldste har blitt litt lei seg når vi sammen med andre har sagt at han må øve seg mer på engelsken. Han er jo så veldig flink i det meste, men engelsken har vært litt labert - og det har vel vært mer for å fremheve hva andre er flinke til...

Vankselig det der!

AneM1365380603
Skrevet

Ja, hun synes det er lettere når vi snakker om noe konkret - men hun må jo lære seg å tenke bare tallene også..?

Plutselig kan hun si at 8+3 = 14... :-(

Jeg tror det vil komme før du aner :) Jeg har vært så bekymret for sønnen min tidligere, men ser tydelig at han lærer _mye_ på skolen. Det tar litt av ansvaret fra mine skuldre.

Hvis dere skal øve, så kan du prøve å gjøre det til en skikkelig hyggestund for dere begge.

Skrevet

Ja - hun jobber absolutt best når hun har en av oss voksne for seg selv, og vi er opplagte.

Husker med gru en gang i fjor der vi nesten ble sinte da hun ikke skjønte hva 1+1 var....

Det er kjempetrasig når de rett og slett "glemmer" å tenke. Jeg opplever ofte elever som plutselig ikke kan de enkleste mattestykker... Jeg tror rett og slett at noen unger innimellom kobler helt ut.

Her er mange fine matteoppgaver som er morsomme å drive med (mulig du har linken fra før?): http://www.lokus123.no/?marketplaceId=123&languageId=1&siteNodeId=3377090

Skrevet

Jeg tror det vil komme før du aner :) Jeg har vært så bekymret for sønnen min tidligere, men ser tydelig at han lærer _mye_ på skolen. Det tar litt av ansvaret fra mine skuldre.

Hvis dere skal øve, så kan du prøve å gjøre det til en skikkelig hyggestund for dere begge.

Ja lesingen fungere kjempebra - da sitter vi i senga hennes sammen og hun leser teksten tre ganger - og vi koser oss.

Læreren sa at for henne var det viktig at vi også gjorde matte hver dag, slik at hun ikke ble hengende etter. Og vi prøver å få det til - men det blir ikke hver dag....

Skrevet

Det er kjempetrasig når de rett og slett "glemmer" å tenke. Jeg opplever ofte elever som plutselig ikke kan de enkleste mattestykker... Jeg tror rett og slett at noen unger innimellom kobler helt ut.

Her er mange fine matteoppgaver som er morsomme å drive med (mulig du har linken fra før?): http://www.lokus123.no/?marketplaceId=123&languageId=1&siteNodeId=3377090

Takk - den hadde jeg ikke fra før :-)

Hun har prøvd seg litt på Multi-sidene (de bruker det leseverket) - og synes det er moro å holde på på dataen.

Skal vise henne dette i morgen!

Skrevet

Mia Hundvin er kjent for å være ei som snakker "rett fra levra", men eg fikk ikkje med meg den biten.

Eg syns det var ett tulleprogram, men det er nå mitt syn. :)

Det ble nevnt nesten samtidig med suspen, noe om drakta hennes og at hun ikke trodde det ble så godt mottatt med cameltoe visende. Eller noe sånt.

Det -er- jo et tulleprogram, men grei underholdning på en stille mandag :)

Skrevet

'' Men DOL-damene kan beholde brødrene, jeg går for Tom Stiansen! *sikle''

Han er en skikkelig godgutt :o)

Han virker jo så sympatisk :) I tillegg til å være sabla kjekk!

Skrevet

Takk - den hadde jeg ikke fra før :-)

Hun har prøvd seg litt på Multi-sidene (de bruker det leseverket) - og synes det er moro å holde på på dataen.

Skal vise henne dette i morgen!

Multi er også fin:)

Ellers liker mine unger www.gruble.net

Her er det om å gjøre å regne på tid. Det kan hjelpe for å skjerpe konsentrasjonen. Lykke til :)

AneM1365380603
Skrevet

Ja, hun på 7 er veldig flink med hendene sine, og lage ting - og får skryt for det. Og så roser vi henne jo når hun gjør fremgang på mate og norsk også, selv om det går seinere enn vi skulle ønske.

Han eldste har blitt litt lei seg når vi sammen med andre har sagt at han må øve seg mer på engelsken. Han er jo så veldig flink i det meste, men engelsken har vært litt labert - og det har vel vært mer for å fremheve hva andre er flinke til...

Vankselig det der!

Du er inne på noe som er vanskelig når det er flere barn i heimen. Vi har den samme problematikken her. Den eldste synes jeg bruker for mye tid på sønnen min sine lekser, og hun ønsker også glosepugging, f eks. Hun synes glosepugginga jeg har med sønnen min er så koselig.

Jeg sier til henne at hun er så flink og selvstendig, at vi to heller kan bruke tiden på noe hyggelig. Så sa hun noe her en dag: "Hva hjelper det å være flink på skolen når ingen ser det?". Jeg fikk noe å tenke på der. Det er utrolig viktig å skryte av de skoleflinke også! Nå har hun en kveld i uka som er bare hennes, og hun får velge hva vi skal bruke tiden på. Faktisk har hun til nå valgt å kun snakke.

Skrevet

Jenta mi har trøbbel med å ta slike stykker i hodet - hun må telle på fingrene. Hvordan få henne til å lære det automatisk?

OG - hvordan få henne til å forstå at f.eks. 13+ 6 - da kan hun tenke 3+6 = 9 - og så sette tieren foran - altså 19? Slik tenker i alle fall jeg....

Har hun lært prinsippet bak enerplass og tierplass ennå?

Skrevet

Vankselig det der!

''Og så roser vi henne jo når hun gjør fremgang på mate og norsk også..'',

''Vankselig det der!''

Både mate og norks kan være vankselig, for både store og små. he.he..

Skrevet

Det ble nevnt nesten samtidig med suspen, noe om drakta hennes og at hun ikke trodde det ble så godt mottatt med cameltoe visende. Eller noe sånt.

Det -er- jo et tulleprogram, men grei underholdning på en stille mandag :)

Eg såg ho dreiv og sleit i drakta, før ho babla i vei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...