Gjest blame Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Eg såg ho dreiv og sleit i drakta, før ho babla i vei. Det var rene ord for pengene iallfall 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 ''Pugge - pugge - pugge! Vi terpet på det ved matbordet, i bilen og ellers også. Begynte med små stykker der begge tallene er under 10 og så økte vi gradvis på ettersom det satt bedre og bedre. Hun fikk ikke bruke fingrene eller tallinje, men måtte bruke hodet.'' Vi prøver (etter sterk oppfordring fra kontaktlærer) å gjøre dette hver dag - men jenta vår er så veldig visuell og konkret, at hun klarer ikke dette i hodet. Men hun klarer nå å telle videre fra det første tallet - f.eks. 13 + 6 - da begynner hun å telle på 14 og tar 6 fingre opp - og havner da på 19 (som regel). ''Noen ganger bruker jeg metaforer som "om jeg har 3 kaker og du har 4 kaker, hvor mange har vi tilsammen da?" eller "om du har 8 kaker og spiser opp 5, hvor mange har du igjen?" eller "hvis du har 5 kaker, hvor mange flere trenger du for å få 8 kaker da?'' Slik gjør vi mye - men også da må hun ofte opp med fingrene - men det virker som om hun synes det er lettere når vi snakker om konkrete ting enn om bare tall. I dag kom minstesnuppa på 4,5, og sa til sin storesøster på 7: "Hør her, X, hvis jeg kjøper 10 rosinpakker på butikken, og spiser opp den ene - hvor mange er det da igjen?" :-) Husk at Snuppa di er året yngre enn Snuppa mi og mi var heller ikke moden for dette i 2. klasse. ) 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 Har hun lært prinsippet bak enerplass og tierplass ennå? Jeg prøvde å lære Snuppa mi mentetall i går, de hadde en haug regnestykker i lekse, stykker der enertallene ble mer enn 10 sammenlagt. Jeg prøvde å forklare at hun da måtte sette mentetallet over tierplassen (jeg er håpløs på å forklare så jeg var litt svett). Hun satt og så på stykket en stund og plutselig utbrøt hun:"Nå skjønner jeg hva du mener!" ) Og så fikk hun til alle stykkene og mor pustet lettet ut. ) 0 Siter
....AV Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 Jenta mi har trøbbel med å ta slike stykker i hodet - hun må telle på fingrene. Hvordan få henne til å lære det automatisk? OG - hvordan få henne til å forstå at f.eks. 13+ 6 - da kan hun tenke 3+6 = 9 - og så sette tieren foran - altså 19? Slik tenker i alle fall jeg.... Øve og øve. Vi pleier ha mattestykker ved middagsbordet. Vi deler ut til barna etter tur og nivå. Ellers er det mange fine oppgavesider og matematikkspill på nettet: http://www.skolenettet.no/Web/Templates/Pages/Subject.aspx?id=5181&epslanguage=NO&scope=1-4 http://www.matematikk.org 0 Siter
Gjest prust Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 ''Og så roser vi henne jo når hun gjør fremgang på mate og norsk også..'', ''Vankselig det der!'' Både mate og norks kan være vankselig, for både store og små. he.he.. *host* Det var litt seint da jeg skrev det, ikke sant? *s* 0 Siter
Gjest prust Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 Har hun lært prinsippet bak enerplass og tierplass ennå? Nei, jeg tror ikke det.... Hva med den trøya forresten? Skal jeg ta den med? 0 Siter
morsan Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 Top Model og Akutten - nå er det senga... Jeg så også Top Model, og min favoritt røk ut! *snufs* Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor de er så superbegeistret for Frøydis. 0 Siter
morsan Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 Jeg så på Top Model og ryddet i huset og fikk også med meg gamle episoder av sex og singelliv før jeg tuslet i seng langt på nat;-) 0 Siter
tonie Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 De hadde susp. Ps! Ikkje han med trompeten. Helt klart susp, ja:) Teit program. Det gidder jeg ikke å bruke tid på igjen. 0 Siter
Bookworm Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 Jeg så også Top Model, og min favoritt røk ut! *snufs* Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor de er så superbegeistret for Frøydis. Min favoritt er fortsatt inne, men jeg kan ikke skjønne hvorfor Frøydis ble med videre - hun tar bra bilder, greit nok det, men med den sykdommen har hun ikke sjans til å klare arbeidslivet etterpå... (ellers så kan hun ikke være så syk som hun sier) - og det er kanskje sykdommen som er årsaken til at hun er "fredet"? 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 Nei, jeg tror ikke det.... Hva med den trøya forresten? Skal jeg ta den med? Det hadde jeg helt glemt! Ta den med, du. Så satser vi på å rekke en kaffe sammen. Og send meg kontonummeret ditt på mail! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 Det hadde jeg helt glemt! Ta den med, du. Så satser vi på å rekke en kaffe sammen. Og send meg kontonummeret ditt på mail! OK :-) 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 *host* Det var litt seint da jeg skrev det, ikke sant? *s* Vi får si det da, for denne gang. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 Helt klart susp, ja:) Teit program. Det gidder jeg ikke å bruke tid på igjen. Ikkje eg heller. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.