Gå til innhold

Når man venter på å bli gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1226353776' post='4011553]

Jeg husker jeg at et kjerringråd var å bruke nesespray ifm eggløsning. I skrivende stund er jeg litt trøtt, så jeg husker ikke i hvilket kroppshull man skulle bruke nesesprayen, hehe!

Jeg håper noen kan være litt mer oppklarende omkring dette tipset ;s

Hæ hæ, ja, da må jeg heller vente med å høre fortsettelsen før jeg begynner å spraye i feil retning:-D

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• henrikke71

18

• flowy

2

• Lotte :o)

2

• pekkaline

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hæ hæ, ja, da må jeg heller vente med å høre fortsettelsen før jeg begynner å spraye i feil retning:-D

Ta litt i hvert hull da :o)

Skrevet

Første gang: Ca. 6 mnd, uten å se på kalenderen eller stresse på andre måter.

Andre gang: Mange år. Men det viste seg at sædkvaliteten til mannen min var dårlig. I hvert fall de årene vi prøvde å få nr. 2, den kan forandre seg og man tester den jo ikke før man har et problem.

Lykke til, men forsøk å la livet gå som normalt. Det er slitsomt - også for omgivelsene - hvis man lar prosjektet bli altfor dominerende. (Det gjelder også når du faktisk er blitt gravid.)

Skrevet

Første gang: Ca. 6 mnd, uten å se på kalenderen eller stresse på andre måter.

Andre gang: Mange år. Men det viste seg at sædkvaliteten til mannen min var dårlig. I hvert fall de årene vi prøvde å få nr. 2, den kan forandre seg og man tester den jo ikke før man har et problem.

Lykke til, men forsøk å la livet gå som normalt. Det er slitsomt - også for omgivelsene - hvis man lar prosjektet bli altfor dominerende. (Det gjelder også når du faktisk er blitt gravid.)

Ja, jeg har lovet meg selv at jeg ikke skal la det dominere for mye. Snakker ikke om det med venninner i det hele tatt, for å unngå at det blir for mye press på dem, men kanskje mest for å ikke få forventingene for mye opp i meg selv. Det er veldig forskjellig hvor lang tid det har tatt for hver enkelt, men morsomt å høre litt om hvordan andre opplever det å bli gravid og få barn.

Skrevet

''Hvor lang tid har det tatt dere å bli gravide?''

Nå var det ikkje eg direkte som blei gravid da, men eg har nå barn.

''Fra første forsøk til posititvt resultat?''

Tja...Sånn ca.15 år, første forsøk var i 1975 og barnet vårt ble født i 1991.

Skrevet

Med førstemann: 4 år.

Med nr 2: seks år, og venter fortsatt. Har for lengst satt bort produksjonen til et land der vi trodde de var kjappere til sånt enn vi er. Men det ser dårlig ut der også.

Skrevet

Ja, jeg har lovet meg selv at jeg ikke skal la det dominere for mye. Snakker ikke om det med venninner i det hele tatt, for å unngå at det blir for mye press på dem, men kanskje mest for å ikke få forventingene for mye opp i meg selv. Det er veldig forskjellig hvor lang tid det har tatt for hver enkelt, men morsomt å høre litt om hvordan andre opplever det å bli gravid og få barn.

Når det gjelder tidlige symptomer, trenger du ikke merke noe som helst bortsett fra at mensen ikke kommer og kanskje litt forandringer i brystene. Ikke tro at du skal føle deg gravid fra dag 1, vi er mange som ikke gjør det.

Skrevet

Når det gjelder tidlige symptomer, trenger du ikke merke noe som helst bortsett fra at mensen ikke kommer og kanskje litt forandringer i brystene. Ikke tro at du skal føle deg gravid fra dag 1, vi er mange som ikke gjør det.

Jeg merket ingenting på kroppen what so ever før magen begynte å vokse - og det var etter UL i uke 18....

Skrevet

Ja, det er en spennende periode dere er i gang med ;-)

For vår del ble det skutt blink på første forsøk begge gangene.. ganske utrolig.

Lykke til!!

Skrevet

''Hvor lang tid har det tatt dere å bli gravide?''

Nå var det ikkje eg direkte som blei gravid da, men eg har nå barn.

''Fra første forsøk til posititvt resultat?''

Tja...Sånn ca.15 år, første forsøk var i 1975 og barnet vårt ble født i 1991.

Bedre sent enn aldri:-)

Skrevet

Å jeg kjenner meg godt igjen! :) Da vi endelig var klare for å sette i gang begge to så svirret det sånne tanker i hodet mitt hele tiden. Så ikke annet enn gravide damer og babyer overalt. :) Jeg ble gravid på tredje EL. Stressa som guder i halmen de to første eggløsningsperiodene, og ble superskuffa når mensen kom. Veeldig utålmodig med andre ord. :) Så ga jeg litt opp egentlig.. (veldig fort, ja jeg vet) også snakket jeg med samboern min og vi ble enige om å ikke stresse og leve normalt og ha sex når vi vil, men passe litt på EL-perioden. Og DA ble jeg gravid gitt! :) Lykken var stor, og angsten for å miste minst like stor. :) Men i dag er gutten min 3,5 år, og alt gikk bra.

Når du blir gravid har du masse tid på å tenke på resten. Men mitt råd er å prøve i ikke stresse (selv om det er lettere sagt enn gjort). Ikke tell dager konstant, men vit sånn ca. du har EL. Spis folat og sunt. :) Masse lykke til! Det er fantastisk å få barn. Å føde er en fantastisk opplevelse (vondt ja, men kroppen jobber utrolig selv) jeg håper jeg får oppleve igjen.. Jeg hadde grua meg litt til fødselen, men når det var over satt jeg igjen med bare positive tanker om fødselen.

Skrevet

Når det gjelder første tegn på å være gravid så var jeg sikker på at mensen skulle komme, så jeg la meg med nattbind jeg :) Hehe.. For jeg hadde skikkelige mensmurringer som jeg alltid har før mens. Etter tre dager med mensmurringer gikk det opp for meg at det kanskje var en mulighet for at jeg var gravid, så da kjøpte jeg en test som ble positiv. :) kjente ut som jeg hadde mensen i noen uker, så kom ømme pupper etterhvert.. Og tretthet, herregud så trøtt jeg var.. Sovna 19 på sofaen hver dag.

Skrevet

Ingen av mine 2 jenter er egentlig planlagt sånn 100% så blir litt feil å svare på hvor lang tid det tok da ;) men første tegnet på at jeg var gavid var begge gangene at jeg begynte å våkne kjempe mange ganger om natten for å gå å tisse, var sånn om dagen også. Så uteble mensen, ømme bryster og kvalmen kom etter noen uker.. og så var jeg uttttrrrrolig trøtt ..

Første fødselen min virket ikke epiduralen skikkelig og andre brukte de evigheter på å få satt den, og jeg ente opp med spinalhodepine etter fødselen så har vært litt uheldig med fødslene mine, men overlevd har jeg jo ;) det er vondt, men viktig å prøve å slappe av, puste rett og høre på jordmødrene. Husker også tiden rett etter fødselen hvor alle hormonene løp løpsk, alt var nytt og rart, men også utrolig deilig.. Tror det er viktig å få slappet mye av, sove når babyen sover og ta i mot hjelp om du trenger det =)

Lykke til =)

Skrevet

Tuuusen mange takk for all responsen på mine graviditets"kvaler", nå har jeg masse gode råd med meg på veien mot svangerskapet, underveis og etter fødsel og jeg er bestemt ikke blitt mindre spent på det hele! Også er det jo kosli i prøveperioden også da, så jeg skal prøve å kun hygge meg med det og ikke stresse:-))))

Skrevet

Med førstemann: 4 år.

Med nr 2: seks år, og venter fortsatt. Har for lengst satt bort produksjonen til et land der vi trodde de var kjappere til sånt enn vi er. Men det ser dårlig ut der også.

Det var lenge å vente, kan jeg spørre hva årsaken er, hvis dere kjenner den, altså?

Skrevet

1. Hvordan merker man de første tegnene på at man er gravid?

Med alle mine 3 så startet det med ømme bryster og en usigelig tretthet.

2. Hvor mange dager med manglende mens betyr at man er gravid?

Du kan ta en test samme dag du venter mens, og få positivt resultat.

3. Hvordan føles det å ha et produkt av en selv og den man elsker vokse inni seg?

Det var et godt spørsmål! I begynnelsen er det litt uvirkelig. Man kjenner ikke noe annet en uvelhet, kvalme, brystspreng og tretthet. Samtidig vet man atdet er "noe" der - noe som vokser. Etterhvert som magen vokser og man begynner å kjenne liv er det helt ubeskrivelig. Hvordan går det an, liksom! Hvordan kan det vokse og bevege seg et liv inni magen! Men man blir på en måte vant til det også :)

4. Hvordan er det å føde?

Vil du egentlig vite det? Neida. Jeg fikk første med keisersnitt pga seteleie. Følte meg litt snytt for den fantastiske opplevelsen jeg trodde det var å holde min førstefødte for første gang. Samtidig så var det en herlig opplevelse likevel.

De to neste fødte jeg vaginalt, uten smertelindring. Jeg fikk akupunktur med begge, men merket bare effekt av det med sistemann.

Det er vondt å føde. Skikkelig vondt. Samtidig så er smerten anderledes enn annen smerte, fordi man vet hvorfor det gjør vondt og fordi man vet at det fører til noe fantastisk.

5. Hvordan føles det å holde sin baby første gang?

Etter den første vaginale fødselen gledet jeg meg til den fantastiske følelsen - som aldri kom. Jeg var utrolig sliten etter 70 timer med rier. Kikket på nurket og tenkte at hun ikke var særlig pen (hun var skjev i nesen, rosa og skrukkete). Etter at jeg var ferdig sydd og hadde fått litt drikke, så var jenta den skjønneste i hele verden, og fødselen var helt fantastisk. 1 time etter at hun var født visste jeg at jeg ville gjøre det igjen!

Etter at minstemann kom til verden var jeg, om mulig, enda mer sliten. Og den lykkerusen kom heller ikke før etter en stund.

6. Hvor lang tid har det tatt dere å bli gravide? Fra første forsøk til posititvt resultat?

Med førstemann brukte vi 3 år før hun ble laget... Veldig lenge å vente, men vi ventet tydeligvis på noe godt :)

Nr. 2 kom før vi hadde tenkt det eller planlagt det. Hun er født 14 mnd etter storesøstera...

Med nr. 3 så tok jeg ut spiralen i januar og var gravid i februar :) Kjapt og greit. Nesten skuffende så lite "trening" som måtte til ;)

Lykke til med prøvingen. Det er en spennende og frustrerende tid dere har foran dere.

Dere vet jo alt om det å ikke fokusere for mye på det å bli gravide, men jeg vet at det er lettere sagt enn gjort. Prøv likevel å la livet dreie seg om andre ting enn bare eggløsning, samleie og menstruasjoner. Kos dere med livet, og kos dere med sex.

:D

Skrevet

Har ingen svar, men vil gjerne ønske deg (dere) lykke til :)

Gjest 2forsøk2unger
Skrevet

Satt med en gang begge gangene. Vi har vært heldige.

Mann

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...