Gå til innhold

Hvor klage på en bussjåførs kjøring?

Anbefalte innlegg

Gjest Idiotisk kjøring
Skrevet

På veg hjem fra jobb i dag så var jeg med på en ganske frekk oppførsel fra en bussjåfør.

Jeg pleier å ha veldig respekt for bussene til vanlig, også denne gangen, men det hjalp altså lite.

Bussen kjører inn på busstop, bilen foran meg kjører forbi bussen og jeg kjører også på. Akkurat når jeg passerer enden på bussen så ser jeg i sidesynet at han blinker ut. Hadde jeg vært bak ville jeg jo ha stoppet men nå var jeg allerede godt forbi enden.

Når jeg er over halvvegs på bussiden så begynner bussen å legge seg ut, jeg gasser på for å lage luke til bussen men i steden for å vente til jeg har kommet meg foran så gasser også bussen på og presser meg ut i det andre feltet, som på toppen av det hele er et motgående.

Jeg får bråbremset med bilen godt over midtlinjen og bussen bare turer av sted.

Jeg tok nummeret på bussen, har sted og klokkeslett.

Ønsker nå å melde denne kjøringen til et eller annet sted, men hvor?

Busselskapet?

Jeg vet at det ikke vil skje bussjåføren noe og jeg vet at jeg til og med kan risikere å "skrike til døve ører" men jeg må helt enkelt, for min egen del, si i fra om hva jeg mener med sånn kjøring.

Jeg mener klart at jeg ikke gjorde feil inn og med at jeg var begynt "forbikjøringen" da han begynte å blinke og at når jeg var så langt fremme som omtrent trekvart busslengde så burde bussen latt meg kjøre.

Det å presse meg ut i det andre feltet er uansett ikke hensynsfull kjøring.

Noen tips?

Skrevet

noen bussjåfører skulle ikke ha vært det..

du kan sikkert klage til busselskapet kanskje...

Skrevet

Dette har skjedd meg også. Jeg var nesten fremme ved førervinduet da han blinka og la seg ut!! Irriterende.

Størst er først virker det som!

Skrevet

Hvis ikke det var 60km-t der så var det en skikkelig frekkas. Og selv om det var 60 sone der, så går det an å bruke øynene og vettet. Ring du :)

Skrevet

Hvis ikke det var 60km-t der så var det en skikkelig frekkas. Og selv om det var 60 sone der, så går det an å bruke øynene og vettet. Ring du :)

Du søker på buss selskapet og ringer dem.

Skrevet

Busselskapet er vel rett sted å henvende en klage. Det er mange kollektivsjåfører som om de har stjålet både bussen og uniformen og de fortjener tilsnakk.

Men du vet at du har vikeplikt for buss dersom fartsgrensen er 60 eller lavere? Og det er stor sannsynlighet for at du lå i bussens blindsone slik at føreren ikke så deg.

Skrevet

Klag til busselskapet i byen du bor. Det er så mye sinnsyk kjørsel på busser og taxier, er så dritlei av at de tror de eier veien. Jeg vil dessverre tro at det eneste du oppnår er en unnskyldning fra busselskapet og kanskje får sjåføren en "advarsel", før han/hun blir sendt ut i trafikken igjen.

Gjest Idiotisk kjøring
Skrevet

Klag til busselskapet i byen du bor. Det er så mye sinnsyk kjørsel på busser og taxier, er så dritlei av at de tror de eier veien. Jeg vil dessverre tro at det eneste du oppnår er en unnskyldning fra busselskapet og kanskje får sjåføren en "advarsel", før han/hun blir sendt ut i trafikken igjen.

Jeg vet at jeg antagelig ikke kommer noen veg, men jeg føler simpelthen at jeg må klage på dette.

Det går litt på prinsippet her.

Gjest Idiotisk kjøring
Skrevet

Busselskapet er vel rett sted å henvende en klage. Det er mange kollektivsjåfører som om de har stjålet både bussen og uniformen og de fortjener tilsnakk.

Men du vet at du har vikeplikt for buss dersom fartsgrensen er 60 eller lavere? Og det er stor sannsynlighet for at du lå i bussens blindsone slik at føreren ikke så deg.

Jeg viker alltid for bussen hvis den blinker, uansett fartsgrense.

(Her var det 60 sone.)

Men her hadde han ikke begynt å blinke når jeg begynte å passere, og så vidt jeg har lært så skal vi ikke stoppe for buss i busslomme som ikke blinker ut, men vi skal senke farten. Noe jeg alltid gjør.

Meget mulig var jeg også i blindsonen hans, noe tid, men jeg får meg ikke til å tro hele tiden. Han må jo være obs på blindsoner etc han også som kjører såpass stor bil.

Gjest Idiotisk kjøring
Skrevet

Det er 60 sone på plassen.

Men uansett så blir det som du sier: det går faktisk ann å bruke hodet. Han lagde en ganske skummel trafikksituasjon med oppførselen sin.

Gjest Idiotisk kjøring
Skrevet

Dette har skjedd meg også. Jeg var nesten fremme ved førervinduet da han blinka og la seg ut!! Irriterende.

Størst er først virker det som!

Ja, størst er først. Og som regel så går det jo bra.

Jeg senker alltid farten forbi bussen, og bremser alltid ned hvis jeg kommer slik at jeg ser at bussen har stått en stund i busslommen for da regner jeg med at den skal ut igjen snart. Og jeg viker alltid når bussen blinker.

Men denne tosken hadde så nært som akkurat stoppet i lommen og blinket ikke før jeg begynte å passere.

Derfor burde han ha viket denne gangen.

Noen av dem er så innmari høye på pære altså. Farlig er det også, bussene er jo store.

Gjest Idiotisk kjøring
Skrevet

Har ingen tips... vet bare at det er mange idioter som ikke burde hatt sertifikat, langt mindre på buss.

Du har så rett. Noen ganger kan en føle at sertifikatet har kommet alt for lett til noen :(

Gjest Idiotisk kjøring
Skrevet

noen bussjåfører skulle ikke ha vært det..

du kan sikkert klage til busselskapet kanskje...

Jeg skal sjekke opp om det er mulig å få sendt et klagebrev eller evnt. mail til busselskapet. I allefall får jeg sakt meninga mi om den tullingen om ikke annet.

Skrevet

Ring eller send en mail til selskapet. :o) Jeg har gjort det flere ganger, men har også sendt mail og skrytt når jeg ble meget positivt overrasket over sjåfører. :o)

Skrevet

Du bør si fra, idiotiske bussjåfører er det dessverre mange av, men vi skal ikke bli for vant til dem. Har klaget på flere jeg. *kjerring*

En skjåfør skjelte meg ut da jeg som nr 2 i køen hadde stått en laang stund bak ei som skulle ha noe innmari til informasjon, orket ikke stå slik lenger så jeg viste månedskortet mitt og smøg meg forbi hun skravla foran meg. Men nei, jeg ble tatt tak i og halt forover til han igjen, og fikk streng beskjed om værsågod å holde køen til han var ferdig å informere...

En annen gang ble jeg nektet å gå av gjennom døra foran, det er nemlig ikke der man skal stige av, selv når bussen er alldeles stappa full og jeg omtrent sto klemt opptil døra. Nei, jeg måtte pent jobbe meg bakover mens folk ventet tålmodig til jeg kunne gå av bak....

En tredje gang reiv sjåføren til seg kommeboka mi og dro ut månedskortet fordi han ikke så det helt tydelig.. Greit nok, men hva med å gi meg hyggelig beskjed liksom...

Og ikke minst alle som snakker i mobiltelefon, en hånd på rattet med bussen full av barnevogner og i det hele tatt..

Skrevet

Flott at du klager!

Jeg opplevde det samme for ikke lenge siden, men jeg tenkte ikke på å klage.

Men jeg synes ærlig talt bussene bør gi oss bilister bittelitt tid. Jeg er selvsagt oppmerksom og stopper dersom jeg ser at han blinker, men når jeg har begynt forbikjøringen før han blinker, synes jeg det er riktig av busssjåføren å vente til jeg har passert.

Vi skal stoppe for rødt lys også, men da får vi tross alt forvarsel i og med at lyset blir gult først.

Gjest medtrafikkant
Skrevet

Sånn kjøring er idioti. Selv om vi har vikeplikt for bussen så har jo bussjåføren et ansvar også.

Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler).

''§7

5. På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har

kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare.

§14

2. Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn. ''

Skrevet

Det der er jo standard når busser skal ut fra holdeplassen. I teorien har de forkjørsrett, men de har ikke påkjørsrett. Dersom du klarer å stoppe i tide er du pliktig til å gjøre dette, men det virker som om mange bussjåfører bare kjører på og regner med at bilføreren stopper uansett. Det er jo ikke deres buss heller så de er ikke redde for å kræsje.

Gjest Idiotisk kjøring
Skrevet

Det der er jo standard når busser skal ut fra holdeplassen. I teorien har de forkjørsrett, men de har ikke påkjørsrett. Dersom du klarer å stoppe i tide er du pliktig til å gjøre dette, men det virker som om mange bussjåfører bare kjører på og regner med at bilføreren stopper uansett. Det er jo ikke deres buss heller så de er ikke redde for å kræsje.

Jeg ble så sjokkert i går og så opptatt av det som skjedde akkurat rundt meg at jeg ikke la skikkelig merke til det jeg så i dag, det skjedde til og med ikke så langt fra en bakketopp.

Så hadde noen kommet i grei fart over der så hadde det kunnet gått veldig galt inn og med at jeg loå såpass godt over i neste felt.

Det er som du sier, de har ikke påkjørsrett. Og at de bare legger ut bussen fordi de vet at vi viker, det er det vel ingen tvil om :(

Gjest Idiotisk kjøring
Skrevet

Sånn kjøring er idioti. Selv om vi har vikeplikt for bussen så har jo bussjåføren et ansvar også.

Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler).

''§7

5. På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har

kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare.

§14

2. Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn. ''

Takk for disse trafikkreglene du la inn i svaret ditt.

Dem skal jeg bruke i klagen min

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...