Gå til innhold

Alternative julegaver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om såkalte alternative julegaver?

Altså, gaver der selve tingen er mer symbolsk, men pengen går til en god sak.

Jeg lurer på å gi en slik gave ,til f.ex. min mor (som uansett aldri blir fornøyd med en gave likevel, det er alltid noe å utsette på den, klage over, osv.). Da er det nå i alle fall noen som setter pris på gaven... Jeg kommer da til å gi en slik gave ved siden av en fotobok av barna.

Selv kunne jeg gjerne tenkt meg en slik gave, i stedet for slike "pliktgaver" fra div., eller bare som årets julegave.

Enn dere?

Skrevet

Jeg synes faktisk det er hyggelig å få noe til jul som jeg trenger og ikke har råd til å kjøpe sjøl. Jeg verken gir eller får så mange presanger så de få jeg får, vil jeg gjerne glede meg over.

Skrevet

Jeg synes litt som Dorthe, at jeg gjerne vil glede meg over det jeg får, for jeg hverken gir eller får så mye. (Er det det som kalles "grønn jul", tro?? :=o)

Men ellers lurer jeg også på hva jeg skal gi bort, for jeg vil ikke kjøpe søppel. Butikkene, og folks skap og skuffer er fulle av både dyrt og billig søppel. Tusen ting som er kjekke å ha på kjøkkenet, for eksempel, og jo kulere design, og høyere kvalitet, jo bedre. De fleste har jo ørten ting av alt de trenger.

Jeg synes album av barna hørtes kjempefint ut. Kan hun ikke få en plante eller noe sånt, konfekt, vin, likør, gode oliven, eller hva hun liker? Eller en bok. Bøker kan iallfall byttes, hvis man ikke vil lese dem. De andre tingene kan fortæres.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg gav en slik gave i fjor til sambo. Han trengte ikke noe, derfor gav jeg han en geit (altså det var norsk folkehjelp som gav geita til en familie)

Jeg synes det er helt OK å gi til dem som ikke har behov for noe, men som jeg gjerne vil gi noe fornuftig til uansett.

Skrevet

Jeg synes litt som Dorthe, at jeg gjerne vil glede meg over det jeg får, for jeg hverken gir eller får så mye. (Er det det som kalles "grønn jul", tro?? :=o)

Men ellers lurer jeg også på hva jeg skal gi bort, for jeg vil ikke kjøpe søppel. Butikkene, og folks skap og skuffer er fulle av både dyrt og billig søppel. Tusen ting som er kjekke å ha på kjøkkenet, for eksempel, og jo kulere design, og høyere kvalitet, jo bedre. De fleste har jo ørten ting av alt de trenger.

Jeg synes album av barna hørtes kjempefint ut. Kan hun ikke få en plante eller noe sånt, konfekt, vin, likør, gode oliven, eller hva hun liker? Eller en bok. Bøker kan iallfall byttes, hvis man ikke vil lese dem. De andre tingene kan fortæres.

Joda, jeg tenker faktisk ikke så ulikt både deg og Dorthe, skjønner du. Men denne dama her er ikke lett å kjøpe gaver til, mest pga. hennes "innstilling". Kan ikke huske sist ho har takka og vært, i alle fall tilsynelatende, fornøyd. F.eks. til jul i fjor kjøpte jeg et fint ull/pelspledd til den nye, lyse stua i ny leiliget. Men uff, det var visst både feil farge, feil kvalitet, feil størrelse, feil alt...Ho fikk jo bytte gava, fikk gavekort/tilgodelapp, men så var det å klage over "hva skal jeg nå bruke det gavekortet til da?..." Og tenk, ho måtte jo kjøre de få km til butikken også, og bruke av den travle pensjonisttida si til det.. Det endte visst med at ho gav gavekortet videre til en venninne. Det var aldri en takk for gaven, men mer "du må nå skjønne at det ikke passet inn i min stue" osv.

Eller da vi ga en forstørrelse av fotografbilde, til mange hundre kroner, og takken var at "det var nå en billig ramme.." Den kosta nå oss ca200 i tillegg til bildet.... Sukk.

"Jeg synes album av barna hørtes kjempefint ut. Kan hun ikke få en plante eller noe sånt, konfekt, vin, likør, gode oliven, eller hva hun liker? Eller en bok. Bøker kan iallfall byttes, hvis man ikke vil lese dem. De andre tingene kan fortæres."

Hos denne dama er mat noe vi spiser bare pga at det er sunt, inneholder vitaminer, el.l. Det å kunne kose seg med god mat er fremmed der i gården. Alkohol er "strengt forbudt", så den biten er jo uaktuell.

(Ho holdt på å tilte her en gang fordi vi laga saus med litt rødvin i,og hadde tenkt å gi denne sausen til barna også.... Eller da ho ble både sint, sjokkert, skuffa osv. fordi barna våre på 6 og 9 visste at det finnes og er en forskjell på rød og hvit vi.)

Men kanskje dere har noen gode råd til meg?

(Ble litt mye klaging dette, men....)

Skrevet

Jeg synes faktisk det er hyggelig å få noe til jul som jeg trenger og ikke har råd til å kjøpe sjøl. Jeg verken gir eller får så mange presanger så de få jeg får, vil jeg gjerne glede meg over.

Jeg gir gaver til dem som setter pris på det, såklart :o)

Og jeg gir ofte gaver som kan spises, drikkes, nytes. Og gir ting jeg vet at folk trenger eller setter pris på. Som til venninna mi, hun har dårlig råd og har ikke råd til så mye klær, hun får så og si alltid en fin genser eller topp jeg vet hun vil like.

Besteforeldrene mine får ting de trenger, men som de ikke tar seg råd til og kjøpe.

Geita sambo fikk var fordi han trengte ikke noe, det lille han hadde behov for fikk han av andre. Jeg vil ikke kjøpe dill bare for å kjøpe. Så sparte jeg resten av pengene jeg normalt ville brukt på han, og nå skal vi på ferie :o)

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1226700433' post='4015016]

Og jeg gir ofte gaver som kan spises, drikkes, nytes. Og gir ting jeg vet at folk trenger eller setter pris på. Som til venninna mi, hun har dårlig råd og har ikke råd til så mye klær, hun får så og si alltid en fin genser eller topp jeg vet hun vil like.

Besteforeldrene mine får ting de trenger, men som de ikke tar seg råd til og kjøpe.

Geita sambo fikk var fordi han trengte ikke noe, det lille han hadde behov for fikk han av andre. Jeg vil ikke kjøpe dill bare for å kjøpe. Så sparte jeg resten av pengene jeg normalt ville brukt på han, og nå skal vi på ferie :o)

Høres ut som vi tenker ganske likt, egentlig...

Skrevet

Høres ut som vi tenker ganske likt, egentlig...

Jeg har noen i familien jeg også som bare klager, og ikke takker...

Jeg merker at jeg nå omtrent blir irritert for at jeg må gi dem noe (tett familie, så jeg må nesten). Det er vanskelig. Jeg har kjøpt sjokolade og litt diverse godsaker noen ganger. I år blir det en bok, jeg har faktisk brukt tid på å finne en kokebok som tar for seg råvarer de bruker mye, og er opptatt av, men jeg vet ikke om det blir verdt bryet.

Jeg får heller tenke slik, det gav meg en mening med å gi den, så får jeg heller overse kommentarene i etterkant.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1226700433' post='4015016]

Jeg må bare kjøpe til ungene, men hvis jeg finner noe jeg synes passer eller noe jeg har lyst til å kjøpe til noen så kjøper jeg. Jeg kjøper til den ene naboen, hun kjøper bestandig så fine presanger til minstemann.

Skrevet

Joda, jeg tenker faktisk ikke så ulikt både deg og Dorthe, skjønner du. Men denne dama her er ikke lett å kjøpe gaver til, mest pga. hennes "innstilling". Kan ikke huske sist ho har takka og vært, i alle fall tilsynelatende, fornøyd. F.eks. til jul i fjor kjøpte jeg et fint ull/pelspledd til den nye, lyse stua i ny leiliget. Men uff, det var visst både feil farge, feil kvalitet, feil størrelse, feil alt...Ho fikk jo bytte gava, fikk gavekort/tilgodelapp, men så var det å klage over "hva skal jeg nå bruke det gavekortet til da?..." Og tenk, ho måtte jo kjøre de få km til butikken også, og bruke av den travle pensjonisttida si til det.. Det endte visst med at ho gav gavekortet videre til en venninne. Det var aldri en takk for gaven, men mer "du må nå skjønne at det ikke passet inn i min stue" osv.

Eller da vi ga en forstørrelse av fotografbilde, til mange hundre kroner, og takken var at "det var nå en billig ramme.." Den kosta nå oss ca200 i tillegg til bildet.... Sukk.

"Jeg synes album av barna hørtes kjempefint ut. Kan hun ikke få en plante eller noe sånt, konfekt, vin, likør, gode oliven, eller hva hun liker? Eller en bok. Bøker kan iallfall byttes, hvis man ikke vil lese dem. De andre tingene kan fortæres."

Hos denne dama er mat noe vi spiser bare pga at det er sunt, inneholder vitaminer, el.l. Det å kunne kose seg med god mat er fremmed der i gården. Alkohol er "strengt forbudt", så den biten er jo uaktuell.

(Ho holdt på å tilte her en gang fordi vi laga saus med litt rødvin i,og hadde tenkt å gi denne sausen til barna også.... Eller da ho ble både sint, sjokkert, skuffa osv. fordi barna våre på 6 og 9 visste at det finnes og er en forskjell på rød og hvit vi.)

Kjøp en fin flaske med olivenolje ;o)

Skrevet

Jeg må bare kjøpe til ungene, men hvis jeg finner noe jeg synes passer eller noe jeg har lyst til å kjøpe til noen så kjøper jeg. Jeg kjøper til den ene naboen, hun kjøper bestandig så fine presanger til minstemann.

Jeg har endel jeg, eller vi da men det er jeg som gjør jobben, som må kjøpes til. Mange av presangene er små hilsener, men jeg bruker tid på å finne noe folk vil like (håper jeg da).

Nå har jeg jo 3 mindre søstre som forventer gave ;o) Og 2 aldeles nydelige tantebarn som jeg koser meg med å handle til. Babygutten skjal få stilig joggedress, så artig og handle babytøy igjen :o)

Jeg har fadderbarn, det er venner sine barn, de har liten familie og jeg er vel den som har tatt tanterollen. Så har jo mamma sin familie, pappa sin, fort det baller på seg med barn som skal ha noe lite ;o)

Jeg liker det da, ellers hadde jeg kuttet det ut.

Til deg tror jeg at jeg måtte gitt ett besøk i gave, sammen med god kaffe som drikkes under besøket :o)

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1226701220' post='4015028]

Jeg har endel jeg, eller vi da men det er jeg som gjør jobben, som må kjøpes til. Mange av presangene er små hilsener, men jeg bruker tid på å finne noe folk vil like (håper jeg da).

Nå har jeg jo 3 mindre søstre som forventer gave ;o) Og 2 aldeles nydelige tantebarn som jeg koser meg med å handle til. Babygutten skjal få stilig joggedress, så artig og handle babytøy igjen :o)

Jeg har fadderbarn, det er venner sine barn, de har liten familie og jeg er vel den som har tatt tanterollen. Så har jo mamma sin familie, pappa sin, fort det baller på seg med barn som skal ha noe lite ;o)

Jeg liker det da, ellers hadde jeg kuttet det ut.

Til deg tror jeg at jeg måtte gitt ett besøk i gave, sammen med god kaffe som drikkes under besøket :o)

Det er sånne gaver jeg liker :o)

Skrevet

Til sånne folk ville jeg uten å nøle gitt en alternativ julegave. Da er det i hvert fall noen som nyter godt av gaven - og hvis hun klager på den, viser hun med all tydelighet hvor landet ligger.

Gjest firepile
Skrevet

Folk som "takker" for gaver på den måten fortjener ingen. Kanskje bortsett fra en kaktus med ekstra spisse pigger.

Skrevet

Gi henne ei geit fra norsk folkehjelp (?) og om hun klager så si bare rett ut at hun aldri blir fornøyd alikevel, men nå er det i alle fall en annen familie som blir lykkelige over gaven hennes. Makan til oppførsel på et voksent menneske!

Skrevet

Den mora der er ikke helt god.... Hun kan godt få en alternativ julegave, det syns jeg må være mye bedre enn å anstrenge seg for å gi noe som man bare får klager på etterpå uansett.

Jeg gir alternativ julegave til svigermor, som ikke ønsker seg noe og gjerne gir mesteparten av trygda til ideelle organisasjoner uansett. Ellers syns jeg det er hyggelig å gi og få ting som kan spises eller nytes på andre måter, som spesielle matvarer, vin, badesåper osv. Trenger ikke være så dyrt heller.

Skrevet

Jeg får ikke mange gaver, men om en av de hadde vært en spiker til suppe eller et bilde av en geit, så hadde jeg blitt glad. :)

Skrevet

Eg får som regel fra 1 til 3 gaver, og da er det som regel tennissokker eller t-skjorter og det har eg alltid bruk for.

Så for meg er ikkje dette så relevant.

Skrevet

Eg får som regel fra 1 til 3 gaver, og da er det som regel tennissokker eller t-skjorter og det har eg alltid bruk for.

Så for meg er ikkje dette så relevant.

Broren min nedla veto for noen år siden mot flere sokker som julegave. Han kunne opplyse at han nå hadde mer enn nok sokker til å klare seg godt resten av livet.

Kanskje du trenger å få formidlet noe av det samme...*s*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...