Gå til innhold

Duresukker, Oppheim og andre

kosdo

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har det siste halvåret tatt protein/druesukker-shake rett etter harde treningsøkter. Jeg har hørt at tommelfingerregelen ang. druesukker er 1 g/kilo kroppsvekt. Jeg får meg ikke helt til å bruke 85 gram sukker, men tar ganske store doser. Jeg er ikke i tvil om at disse shakene har en positiv virkning på kroppen; jeg føler meg ikke så slapp etter treningen og muskulaturen føles bedre dagen etter.

Jeg er likevel litt skeptisk. Kan kroppen i det lange løp ta skade av slike (daglige) sukkersjokk? Vil insulinproduksjonen kunne forstyrres på en uheldig måte? Hva med sukkersyke? Jeg skulle gjerne høre noen "medisinske tanker" rundt dette.

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I følge paulun vil musklene suge til seg druesukkeret/proteinet FØR inuslinet i det hele tatt greier å reagere, fordi musklene er helt tomme for det og vil ha det fortest mulig. Og da ser jeg ikke at det skulle ha noe å si på insulinprodukjsonen osv.

Det som jeg ikke skjønner er hvordan musklene kan suge til seg dette uten hjelp av insulinet. Insulinet er hva som skal frakte næring. Så derfor setter jeg et spørsmålstegn ved dette...?

Hvis det er slik at paulun skulle ta feil, og inusulinet vil bli påvirket og frakter næringen etter trening til musklene. Ja, da kan stille spørsmålet om det er uheldig med slik sjokkdosering i lengden.

Det har vært lite snakk om dette, så jeg er ikke helt sikker selv. Men jeg har ikke hørt det skal være farlig, så jeg kjører på. Det er jo snakk om naturlige stoffer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge paulun vil musklene suge til seg druesukkeret/proteinet FØR inuslinet i det hele tatt greier å reagere, fordi musklene er helt tomme for det og vil ha det fortest mulig. Og da ser jeg ikke at det skulle ha noe å si på insulinprodukjsonen osv.

Det som jeg ikke skjønner er hvordan musklene kan suge til seg dette uten hjelp av insulinet. Insulinet er hva som skal frakte næring. Så derfor setter jeg et spørsmålstegn ved dette...?

Hvis det er slik at paulun skulle ta feil, og inusulinet vil bli påvirket og frakter næringen etter trening til musklene. Ja, da kan stille spørsmålet om det er uheldig med slik sjokkdosering i lengden.

Det har vært lite snakk om dette, så jeg er ikke helt sikker selv. Men jeg har ikke hørt det skal være farlig, så jeg kjører på. Det er jo snakk om naturlige stoffer..

I reklamen for Creatine Booster (som jeg ikke bruker) står det "Dextrose er det eneste stoffet som gir nok insulinutsondring til å øke opptaket av kreatin". Jeg har nå hørt at drukesukker i mengden 1g/kilo kroppsvekt vil ha tilsvarende effekt på kreatinopptaket. Hvis det har det, så må det vel virke på samme måte som boosteren, ved å øke insulinutsondringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

jeg kan ikke se at du har behov for å tilføre sukker (!) bevisst, i et norsk kosthold. Vi har jo allerede store problemer med at inntaket av sukker og fett er for høyt.

http://www.trim.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I reklamen for Creatine Booster (som jeg ikke bruker) står det "Dextrose er det eneste stoffet som gir nok insulinutsondring til å øke opptaket av kreatin". Jeg har nå hørt at drukesukker i mengden 1g/kilo kroppsvekt vil ha tilsvarende effekt på kreatinopptaket. Hvis det har det, så må det vel virke på samme måte som boosteren, ved å øke insulinutsondringen?

Det er viktig å tilføre glykogenlagrene energi etter trening, men som så mye som 1 gram per kilokroppsvekt har jeg lite tro på. Jeg tar sjeldent mer enn 30-50 gram karbo selv sammen med en proteinshake og kreatin.

Insulinproduksjonen vil også øke ved aktivitet, ergo blodsukkeret vil synke og pga. dette bør man også tilføre kroppen karbo for å få blodsukkeret opp igjen.

Den teorien til Paulùn, Synch, er jeg litt skeptisk til. Fordi det er jo insulinet som frakter glykogen og protein ut til musklene slik du sier.

kosdo, se også på denne siden for kroppsbygging og fitness,

http://www.iform.no/

Mye info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å tilføre glykogenlagrene energi etter trening, men som så mye som 1 gram per kilokroppsvekt har jeg lite tro på. Jeg tar sjeldent mer enn 30-50 gram karbo selv sammen med en proteinshake og kreatin.

Insulinproduksjonen vil også øke ved aktivitet, ergo blodsukkeret vil synke og pga. dette bør man også tilføre kroppen karbo for å få blodsukkeret opp igjen.

Den teorien til Paulùn, Synch, er jeg litt skeptisk til. Fordi det er jo insulinet som frakter glykogen og protein ut til musklene slik du sier.

kosdo, se også på denne siden for kroppsbygging og fitness,

http://www.iform.no/

Mye info!

Takk for svaret. Linken din har jeg allerede vært innom flere ganger :-)

Det er synd legen her på forumet sjeldent våger seg på mer enn "ingen trenger mer enn et godt norsk kosthold og litt trening"-svar :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yup, du sier no'

Dextrose har vel litt høyere GI. Men det skal nok gå bra med druesukker. Noe må dem jo skrive for å få solgt boosteren sin=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...