Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gunstein

Hei! Jeg ble truffet av en fotball i hodet i en fotballkamp. I det ballen kom reagerte jeg med en refleks for å unngå ballen. Jeg vrei hodet dermed raskt,men dessverre raskt imot ballen da den traff i området rundt tinningen. Det var et hardt spark,men med en innefotball. Jeg kjente at jeg var rystet,men klarte å sparke videre uten spesielle smerter. Under et døgn etterpå kjente jeg en kvalme og holdt på å spy. Jeg kjente meg uvel, som om jeg var rusa. Jeg sa ting som virket rart og kjente meg svimmel. Jeg merket at jeg hadde problemer med å konsentrere meg. Jeg måtte gå ut av det møte jeg satt i. Jeg merket på kvelden da jeg skulle legge meg at skuldrene dovnet hen. Jeg merket også at jeg var øm i kjevene og en stivhet i nakken som kom og gikk. Den påfølgene dagen måtte jeg gi fra meg et dokument som jeg skulle vurdere. Jeg stoppet opp i setninger og fant ikke ord for det jeg skulle si. Jeg klarte ikke å konsentrere meg. Jeg oppsøkte lege og det ble tatt røntgenbilde av hodet. Bildene viste ingenting. Jeg fortalte om skuddet i hodet og en vurderte det i forhold til om det kunne være en hjernerystelse. Jeg leste også om nakkeslengskader på nettet og syns en del av symtomene lignet på det. I snart tre uker har jeg videre slitt med disse symptomene: -stivhet i nakken som kommer og går(øker når jeg stresser med hue tankemessig) -jeg må jobbe med å holde pusten i gang(pustebesvær der jeg kjenner meg uvel i brystet og sliter med hyperventilering,tendenser til besvimelse) -litt smerter i korsryggen som kommer og går. -smerter/ømhet i kjeven som kommer innimellom. -trøtt og ukonsentrert -groggy i hodet(som en bakrus,har en halv time følt at hue var klart)(bruker jeg hue til mye tankevirksomhet/press blir jeg mer groggy) -angst(kvelningsfornemmelse i brystregionen) -skuldre som sover når jeg legger meg(av og til) Jeg antydet for legen min at det kanskje kunne være en nakkesleng og at jeg kanskje burde ta et bilde av nakken. Han mente at en måtte nok opp i en fart av 50 km for å få en slik skade,men jeg antar jo at en fotball kan ha minst så stor fart. At jeg i tillegg vridde hue i en refleks for å unngå ballen mot ballens retning skulle jo øke farten ved sammenstøtet. Kan dette være en nakkeslengskade eller er det helt utelukket?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318476-nakkeslengskade-i-fotballkamp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Når symptomene etter et slikt uhell varer så lenge og er såpass alarmerende, så bør du klart følges opp grundigere. Om dette kommer av en hjernerystelse eller en nakkeskade er ikke godt å si.Hvis det er mulig å få komme til en spesialist i neurologi, vil jeg anbefale det.

Lykke til !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...