Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har etter legens anbefaling prøvd glutenfri diett en periode på tre mnd pga såre slimhinner og muskelkramper (ikke i magen). Dietten har ikke gitt meg noen positive effekter, og jeg bestemte meg dermed for å starte med gluten igjen. Nå får jeg imidlertid vondt i magen når jeg spiser gluten, noe jeg aldri har hatt problemer med før. Smertene kan beskrives som menssmerter og litt brennende følelse.. Er redd jeg kan ha ødelagt for meg selv her.. er det mulig å bli intolerant for gluten dersom man unngår det en periode og så starter opp igjen med det? Kan man utvikle glutenallergi, eller er det medfødt? Har som sagt aldri hatt problemer med magesmerter, og er nå livredd for at jeg må leve glutenfritt resten av livet. Min mor sier det kan være at magen ikke er vant til gluten og derfor må venne seg til det igjen… hva tror du om dette? (Mulig det også er litt psykisk inne i bildet.. sitter og ”venter” på å få smerter når jeg spiser mel….) Hva bør jeg gjøre fremover?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318501-gluten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vibeke Landaas, klinisk ernæringsfysiolog

Kjære deg

Jeg har vanskelig for å forstå bakgrunnen for at legen din anbefalte glutenfri kost mot generelle muskelkramper og såre slimhinner. Jeg har ikke sett noen forskning som dokumenterer en slik sammenheng. Har man mistanke om cøliaki (glutenintoleranse) er det viktig å nettopp ikke ekskludrere gluten før man har fått tatt en blodprøve og en påfølgende tarmbiopsi. Ellers ødelegger du mulighetene for å få stilt en sikker diagnose.

Du er bekymret for om du har påført deg selv en glutenintoleranse ved å ekskluderer gluten i en periode. Jeg har liten tro på det. Gluten finnes i korn, som også er vår viktigste kilde til fiber. Kanskje reagerer tarmen på en plutselig økning i fiberinntak nå som du har gjenintrodusert gluten. Uansett kan det være lurt å reintrodusere en matvare gradvis dersom man har ekskludert den fra kostholdet i lengre tid. Begynn med én tynn brødskive per brødmåltid og øk mengden etterhvert som du merker at du tåler det bedre. Skulle dine magesmerter vedvare bør du be om en grundigere utredning hos din lege. Siden muskelkramper og såre slimhinner også kan være symptomer på enkelte ernæringsmangler, kan du også be om å få sjekket din status av sporstoffer og vitaminer. Dersom du bruker kosttilskudd eller naturmidler bør du også opplyse din lege om disse slik at det blir tatt med i vurderingen. Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318501-gluten/#findComment-2625579
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...