Gå til innhold

Veldedighet som julegave?

Anbefalte innlegg

Skrevet
  GoodTimes skrev (På 19.11.2008 den 12.58):

Jeg ville blitt både paff og ganske sur! Jeg gir en del til veldedighet selv, når jeg syns jeg har råd. Ganske ofte, faktisk, også når jeg ikke har så god råd, faktisk.

Jeg er enig med den under som synes at det er giveren som er veldedig, ikke mottaker. Jeg vil mye heller enten ikke ha julegave eller noe giveren har tenkt ut selv, om det så bare var litt billig badeskum.

Gjør man som ViVola foreslår, er det jo litt sånn "ja, du sier du har alt du trenger, da kan du jammen gi bort litt til de som ikke har".

Men jeg skjønner det er godt ment, da.

Huff, så trist at det er slike tanker om denne typen gaver.

Men jeg skjønner at jeg kanskje bommer, så vi får vel bare kjøpe inn de sedvanlige lysene og dukene og julepynten og sende avgårde.

:-)

Fortsetter under...

• Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

18

• adelie

15

• Lotte :o)

7

• Katt-ja

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet
  ViViola skrev (På 19.11.2008 den 13.06):

''Dette kan derfor gi mottageren dårlig samvittighet over at man ville ha gledet seg over å få en personlig gave til seg selv, samtidig som giveren kan sole seg i glansen over å ha "gjort det riktige".''

Oj... Det var ikke akkurat det å "sole seg i glansen" som sto fremst i min tankerekke, men er det slik folk tenker blir det jo ikke noe stas...

''Jeg synes giveren i et slikt tilfelle kan gi så det svir til de gode formålene, men uten å måtte "bevise" dette overfor mottakerne hvor "flinke" og "moralske" de har vært.''

Huff, igjen - hvis det er slik det blir oppfattet, at giveren skal bevise sin flinkhet og moralskhet, så blir det jo bare trist.

''Dessuten: Hvorfor er det akkurat andres _julegaver_ man skal være villige til å gi bort til veldedige formål, og ikke andres bursdagsgaver eller bryllupsgaver? Hvorfor gir man ikke en geit i barselgave?''

Personlig ville det ikke utgjort noen forskjell, men siden jeg ikke har "oppdaget" disse tingene før nå, så har det ikke vært mulig å gjøre det. Men jeg synes det er en strålende idè. Eller, jeg har jo tenkt at dette med veldedighet ville være kjempefint som gave, men om man kutte julegave eller bryllupsgave eller barselsgave blir det vel like - eh - moralsk "ovenfraogned" om mottakeren tenker i slike baner.

Det var ikke meningen å få deg til å føle det slik!

Du tok ikke med dette sitatet, da:

''Og nå har ikke jeg så mange som jeg bare gir "skapfyll" til, da vi har begrenset kretsen av gavemottakere kraftig. Men jeg skjønner godt at dette kan være en passende "gave" til kreti og pleti som man av en eller annen grunn fortsatt føler man "må" gi gave til, forutsatt at mottakeren er inneforstått med dette og ikke føler at de blir sittendes med skjegget i postkassa fordi de ikke var like "moralske".''

Det virker som om dem du skriver om i denne tråden kan passe inn i det som står her; altså venner & bekjente som man fortsatt gir gaver til, og så snakker man om dette og er enige om at en geit hadde vært like greit. Da er det selvsagt kjempefint!

Min holdning er nok farget av det som jeg skriver om i neste svar til adelie, om hun som syntes julegaver til foreldre og søsken var forkastelig og sløseri, mens hun ikke ett sekund vurderte å kutte ned på forbruk på seg selv.

Skrevet
  morsan skrev (På 19.11.2008 den 13.07):

''Og hvorfor kjøper ikke folk geiter til seg selv hver gang de har lyst å "shoppe" selv om de ikke tregner noen ting i det hele tatt?????''

Godt poeng!

Disse tankene slo meg før jul i fjor, da en bekjent beklaget seg over alt styret med gaver; hvilket herk var det ikke å finne på ting til foreldrene, søsken osv, for ikke å snakke om all jobben med det hele. Nei, alle hadde jo det de trengte, så hvorfor kunne man ikke bare gi bort pengene til gode formål og nøye seg med å kjøpe gaver til barna.

Denne personen bruker veldig mye penger på seg selv - på reiser, klær, smykker etc. Hvorfor reduserer hun heller ikke _det_ forbruket, og gir penger til gode formål uten å bekjentgjørei stor stil overfor familie og venner at hun tar avstand fra sitt eget fråtseri? Hvorfor er det akkurat de relativt sett få hundrelappene og relativt sett få minuttene/timene hun bruker på _julegaver_ til nærstående familiemedlemmer det er så om å gjøre å unngå?

Gode poenger :)

Skrevet
  ViViola skrev (På 19.11.2008 den 13.12):

Huff, så trist at det er slike tanker om denne typen gaver.

Men jeg skjønner at jeg kanskje bommer, så vi får vel bare kjøpe inn de sedvanlige lysene og dukene og julepynten og sende avgårde.

''kjøpe inn de sedvanlige lysene og dukene og julepynten ''

Jeg har _ingen_ som jeg kjøper slike sedvanlige, rutinemessige gaver til;-)

Skrevet
  morsan skrev (På 19.11.2008 den 13.10):

Men hvorfor er det bettopp bodyen og ranglen som du gir til venninnens barn som må "ofres" for at du skal gi til veldedighet, og ikke 5xkaffe latte, eller noe ny sminke eller dilldall som du ville ha kjøpt til deg selv? ;-)

Du, jeg tror ikke alle av oss bruker så veldig mye penger på "dill-dall". For oss er det helt umulig å både gi "så det svir" til veldedighet samtidig som vi skal kjøpe julegaver.

Men som sagt, jeg skjønner at dette er et veldig - hm - skummelt territorie å bevege seg inn på, det er kraftige reaksjoner ute og går.

Skrevet
  morsan skrev (På 19.11.2008 den 13.10):

Men hvorfor er det bettopp bodyen og ranglen som du gir til venninnens barn som må "ofres" for at du skal gi til veldedighet, og ikke 5xkaffe latte, eller noe ny sminke eller dilldall som du ville ha kjøpt til deg selv? ;-)

Jeg tenkte at gammeltanter uten smak kunne kjøpe geiter, hehe. Det skulle vært vedtatt ved lov, det ;-) *tenker på noen ubrukelige gaver vi har fått*

Annonse

Skrevet
  adelie skrev (På 19.11.2008 den 13.03):

Nei, det blir ikke stor forskjell, Men for meg er forskjellen vesentlig.

Og folk bruker mye mer penger på ting til seg selv, enn til gaver. De kunne i stedet kjøpe masse geiter og kyllinger til seg selv hele året, synes jeg!

''Og folk bruker mye mer penger på ting til seg selv, enn til gaver.''

Nja,- det vil jeg ikke si... Tror ikke jeg bruker mer på meg selv, enn hva vi gir bort i gaver i løpet av året, nei. Om ikke du regner med vanlig mat og heeelt nødvendige kles-kjøp.

Skrevet
  morsan skrev (På 19.11.2008 den 13.14):

''kjøpe inn de sedvanlige lysene og dukene og julepynten ''

Jeg har _ingen_ som jeg kjøper slike sedvanlige, rutinemessige gaver til;-)

Så bra!

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1227100497' post='4018641]

Jeg tenkte at gammeltanter uten smak kunne kjøpe geiter, hehe. Det skulle vært vedtatt ved lov, det ;-) *tenker på noen ubrukelige gaver vi har fått*

''Jeg tenkte at gammeltanter uten smak kunne kjøpe geiter, hehe. Det skulle vært vedtatt ved lov, det ;-) *tenker på noen ubrukelige gaver vi har fått*''

Hehe, helt enig. Og tildels svigermor *slem nå mot ellers grei svigermor*!

Skrevet
  Elextra skrev (På 19.11.2008 den 13.06):

Jeg hadde stor glede av barselgavene jeg/vi fikk, de aller færreste var "skapfyll".

Noe ubrukelig kunne godt vært byttet i veldedighet. Men jeg kjøper selv bare ting som folk ønsker seg, hehe. ;-)

Skrevet
  Katt-ja skrev (På 19.11.2008 den 13.15):

Nja,- det vil jeg ikke si... Tror ikke jeg bruker mer på meg selv, enn hva vi gir bort i gaver i løpet av året, nei. Om ikke du regner med vanlig mat og heeelt nødvendige kles-kjøp.

''Tror ikke jeg bruker mer på meg selv, enn hva vi gir bort i gaver i løpet av året, nei.''

Oi, nå fikk jeg nesten dårlig samvittighet. Jeg bruker nok ti ganger så mye på meg selv.

Skrevet
  Elextra skrev (På 19.11.2008 den 13.16):

''Jeg tenkte at gammeltanter uten smak kunne kjøpe geiter, hehe. Det skulle vært vedtatt ved lov, det ;-) *tenker på noen ubrukelige gaver vi har fått*''

Hehe, helt enig. Og tildels svigermor *slem nå mot ellers grei svigermor*!

Svigermødre, ja... Godt tenkt, hehe! ;-)

Skrevet

Jeg har gitt en venninne noe liknende en gang iblant, men henne kjenner jeg så godt at jeg vet hun synes det er bare positivt. Hun er fadder på ungene mine og får gave fra dem også, så dette har vært i stedet for en "voksengave".

Jeg synes i utgangspunktet ikke at jeg gir bort så mye gaver at det er akkurat _denne_ utgiften jeg skal avstå fra, til fordel for å gi penger til et godt formål. Jeg kjøper ikke mange pliktgaver til folk som har alt.

Jeg er vært fast giver til flere organisasjoner i 30 år (og da mener jeg månedlig, ikke hver jul), så det er ikke så få "geiter" jeg har finansiert. Dette med geiter og kyllinger er jo ikke reelt, det er bare for å vise hvordan pengene kan komme til nytte.

MEN: Jeg kjøper nesten alltid noen gaver fra f.eks. UNICEF. Da får mottakeren en liten ting, og pengene går til organisasjonen bak og / eller en liten U-landsbedrift. Jeg har kjøpt julevarer som papir, merkelapper, lys osv. også fra slike kilder. Det koster litt ekstra, men det gir meg en langt bedre følelse enn å finne det aller billigste i butikken.

Jeg får så få julegaver at spørsmålet om hva jeg ville mene om å få en veldedighetsgave er lite relevant. Vi har kuttet ut "overflødige" gaver voksne imellom.

Annonse

Skrevet
  ViViola skrev (På 19.11.2008 den 13.14):

Du, jeg tror ikke alle av oss bruker så veldig mye penger på "dill-dall". For oss er det helt umulig å både gi "så det svir" til veldedighet samtidig som vi skal kjøpe julegaver.

Men som sagt, jeg skjønner at dette er et veldig - hm - skummelt territorie å bevege seg inn på, det er kraftige reaksjoner ute og går.

''Du, jeg tror ikke alle av oss bruker så veldig mye penger på "dill-dall". For oss er det helt umulig å både gi "så det svir" til veldedighet samtidig som vi skal kjøpe julegaver. ''

En gris koster kr 130, kyllinger kr 100. Kan du med hånden på hjertet si at du aldri i løpet av året har brukt slike astronomiske summer på noe som strengt tatt ikke var nødvendig? ;-)

Skrevet
  morsan skrev (På 19.11.2008 den 13.13):

Det var ikke meningen å få deg til å føle det slik!

Du tok ikke med dette sitatet, da:

''Og nå har ikke jeg så mange som jeg bare gir "skapfyll" til, da vi har begrenset kretsen av gavemottakere kraftig. Men jeg skjønner godt at dette kan være en passende "gave" til kreti og pleti som man av en eller annen grunn fortsatt føler man "må" gi gave til, forutsatt at mottakeren er inneforstått med dette og ikke føler at de blir sittendes med skjegget i postkassa fordi de ikke var like "moralske".''

Det virker som om dem du skriver om i denne tråden kan passe inn i det som står her; altså venner & bekjente som man fortsatt gir gaver til, og så snakker man om dette og er enige om at en geit hadde vært like greit. Da er det selvsagt kjempefint!

Min holdning er nok farget av det som jeg skriver om i neste svar til adelie, om hun som syntes julegaver til foreldre og søsken var forkastelig og sløseri, mens hun ikke ett sekund vurderte å kutte ned på forbruk på seg selv.

Vi gir vel ikke akkurat gaver til "kreti og pleti" vi heller, men det er endel som får gaver som takk for det de gjør for oss gjennom året. (Ønsker ikke å gå nærmere inn på akkurat det, forsåvidt, så den setningen ble vel noe ullen.)

Også har vi endel eldre mennesker som får gave i kraft av "hvem de er", altså nære slektninger. Vi har skjeive generasjoner i familien.

Men nå synes jeg egentlig at det ble bare trist, for selv om ikke jeg kjenner dere her inne, så vil jeg nok tro at det er folk også i RL som tenker sånn. Og det kan jo godt være de jeg har tenkt på dette til.

Skrevet
  Katt-ja skrev (På 19.11.2008 den 13.15):

Tenkte på ting til huset og sånt. Espressomaskin feks.

Skrevet
  morsan skrev (På 19.11.2008 den 13.18):

''Du, jeg tror ikke alle av oss bruker så veldig mye penger på "dill-dall". For oss er det helt umulig å både gi "så det svir" til veldedighet samtidig som vi skal kjøpe julegaver. ''

En gris koster kr 130, kyllinger kr 100. Kan du med hånden på hjertet si at du aldri i løpet av året har brukt slike astronomiske summer på noe som strengt tatt ikke var nødvendig? ;-)

''En gris koster kr 130, kyllinger kr 100. Kan du med hånden på hjertet si at du aldri i løpet av året har brukt slike astronomiske summer på noe som strengt tatt ikke var nødvendig? ;-)''

Men 100 og 130 kr. er vel neppe å gi "så det svir".

Skrevet
  mariaflyfly skrev (På 19.11.2008 den 13.18):

Ja, det kunne jeg. Slike gaver er bra,

synes

Og jeg har virkelig begynt å tvile...

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1227100497' post='4018641]

Den siste gammeltanta mi døde for et par år siden, mange og nitti år gammel. Mine egne tanter og onkler har forlengst sluttet å gi gave til oss, bortsett fra ett sett som gir til junior (han får alltid penger).

Vi gir ikke lenger julegaver til egne søsken, bare til barna. Så de enste voksne som får gaver fra oss (og som vi får fra), er våre egne foreldre, + at vi gir til hverandre, da, mannen min og jeg.

Vi gir heller ikke faste julegaver til våre venner, bare til noen av barna (inklusive juniors venner).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...