Gjest undrar1 Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 når man får spørsmål som 'gjør rede for begrepet merkevare' betyr det at man kun skal nevne hva et varemerke er(f.eks liste opp attributter, fordeler, verdier...etc), eller forventes det her at man skal gå dypere, som f.eks skrive om å bygge opp merkeidentitet, merkeverdi etc.. noen som vet? 0 Siter
Orio Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 Det kommer jo helt an på hvilken sammenheng det er i. Så lite som du skriver er det umulig å svare på det du spør om. 0 Siter
adelie Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 '''gjør rede for begrepet merkevare' '' Høres ut som det spørres etter en definisjon - men, som under: du må foklarre smamenhengen for oss her 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 Dersom du svarer med å fortelle hva et _varemerke_ er, har du ikke gjort rede for hva en _merkevare_ er.. I min sammenheng og terminologi inngår varemerket i en merkevare. 0 Siter
Gjest undrar1 Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 Det kommer jo helt an på hvilken sammenheng det er i. Så lite som du skriver er det umulig å svare på det du spør om. jeg forklarte meg sikkert utydelig, fordi jeg var usikker på hva de mente...men et begrep..er det samme som definisjon? har funnet ut(tror jeg) at en merkevare=merkenavn? og at det har med emosjonelle verdier og gjøre... 0 Siter
Gjest undrar1 Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 jeg forklarte meg sikkert utydelig, fordi jeg var usikker på hva de mente...men et begrep..er det samme som definisjon? har funnet ut(tror jeg) at en merkevare=merkenavn? og at det har med emosjonelle verdier og gjøre... og at jeg lurte på om man kun skulle nevne punktene som inngår i hva et varemerke/merkevare er, eller om man bør ta med hele oppbyggingen rundt det..som f.eks å ta med: - å bygge opp merkeidentitet -å drive merkevarebygging i den nye økonomien -merkeverdi -utfordringer ved merkevarebygging etc 0 Siter
Orio Skrevet 22. november 2008 Skrevet 22. november 2008 jeg forklarte meg sikkert utydelig, fordi jeg var usikker på hva de mente...men et begrep..er det samme som definisjon? har funnet ut(tror jeg) at en merkevare=merkenavn? og at det har med emosjonelle verdier og gjøre... Et begrep er mer enn en definisjon. En definisjon er kort og sammenfattende. Et begrep omfatter definisjonen, men mer utdypende, gjerne med eksempler. Merkevare er på samme måte mer enn navnet på et merke. Skal du for eksempel fortelle om merkevaren adidas er det nødvendig, men ikke tilstrekkelig, å nevne navnet. Hva folk forbinder med navnet/hvilket "image" produsenten legger opp til, må også med. Og gjerne at de har utvidet sortimentet fra ikke å bare gjelde joggesko og treningsdresser til også å gjlede fritidsklær for "sporty" mennesker. Å velge merkevaren adidas fremfor et annet merke/et ukjent merke kan også si noe om den som velger adidas, hva slags inntrykk han/hun vil gi andre av seg selv. De aller fleste produkter har et "merkenavn", men det vil ikke si at de er en "merkevare". En merkevare er noe som gir bestemte, positive assosiasjoner hos en større gruppe. Assosiasjoner som strekker lenger enn at adidas lager gode joggesko. 0 Siter
Gjest undrar1 Skrevet 23. november 2008 Skrevet 23. november 2008 Et begrep er mer enn en definisjon. En definisjon er kort og sammenfattende. Et begrep omfatter definisjonen, men mer utdypende, gjerne med eksempler. Merkevare er på samme måte mer enn navnet på et merke. Skal du for eksempel fortelle om merkevaren adidas er det nødvendig, men ikke tilstrekkelig, å nevne navnet. Hva folk forbinder med navnet/hvilket "image" produsenten legger opp til, må også med. Og gjerne at de har utvidet sortimentet fra ikke å bare gjelde joggesko og treningsdresser til også å gjlede fritidsklær for "sporty" mennesker. Å velge merkevaren adidas fremfor et annet merke/et ukjent merke kan også si noe om den som velger adidas, hva slags inntrykk han/hun vil gi andre av seg selv. De aller fleste produkter har et "merkenavn", men det vil ikke si at de er en "merkevare". En merkevare er noe som gir bestemte, positive assosiasjoner hos en større gruppe. Assosiasjoner som strekker lenger enn at adidas lager gode joggesko. tusen takk for svar!! 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 23. november 2008 Skrevet 23. november 2008 Varemerke og merkevare er to ulike ting. Varemerke er et kjennetegn på en type produkt eller tjeneste - varemerke tilkjennegir hvem varen kommer fra. Merkevare har mer fokus på varen enn på navnet/kjennetegnet - og dreier seg gjerne om en vare eller tjeneste som typisk har et kjent varemerke og en egen identitet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.