Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trodde jeg knakk ankelen da jeg spilte innebandy som kondistrening etter judo 30.09.08, det hørtes sånn ut og var sinnsykt vondt.

Røntgen viste ingen brudd, men jeg hadde revet over en masse fibre rundt ankelen og brukte krykker et par ukers tid. Nå har det snart gått 2 måneder, og selv om ankelen har blitt bedre har jeg fortsatt vondt for å gå (smerter i ankelen) på ujevnt underlag, trapper, jogging etc. Jeg vil gjerne få kommet igang med treningen igjen, og lurer på:

- blir man helt bra igjen av slike skader?

- hvor lang tid tar det?

- bør jeg holde meg unna for mye bevegelse/trening inntil det er helt bra?

Setter pris på svar! :-)

Fortsetter under...

Gjest Astroide

''blir man helt bra igjen av slike skader?''

Både ja og nei. Se for deg at du knekker foten og det gror fint. Bruddet vil alltid kunne sees, og beinet vil alltid ha et svakt punkt der selv om det er helet. Sånn er det med dette også, selv om bløtvev fungerer litt annerledes. Du vil alltid være svakere der, men det er mulig å trene den opp til å bli tilnærmet like sterk igjen.

''hvor lang tid tar det?''

Bortimot ett år.

''bør jeg holde meg unna for mye bevegelse/trening inntil det er helt bra?''

Nja.. Det er ingen grunn til å slutte å trene, men du må trene under smertenivået og uten hevelse og indre blødninger. Dvs når hevelsene og blødningene er borte, kan du trene under smertenivået. Men foten er ikke bra, derfor må du gi den ekstra støtte det nærmeste året i form av sportstape eller annen ankeltstøtte.

Det kan ta veldig lang tid å bli helt smertefri i alle bevegelser, dessverre.

Men du - får du noen behandling/spesifikke øvelser å gjøre? Hvis ikke, bør du komme deg kjappest mulig til en _flink_ fysioterapeut. Er kjempeviktig at du trener riktig. Konsekvensen av å _ikke_ trene riktig kan være veldig kjip.

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

En ankelskade med avrivning av bånd på siden gror ikke før det har gått 4-6 uker. I opptreningperioden er balansetrening på brett noe av det viktigste du kan gjøre. Med dette får du gradvis normal bevegelighet i leddet og mer styrke i leggmuskulaturen.

Når du nå fortsatt har smerter ved trening etter 2 mndr., tror jeg du skal gå mer tilbake til basistrening igjen. Hjelper dette ikke, bør legen sjekke dette på nytt. Det kan hende at avrivningen har vært mer omfattende enn det man trodde i første omgang, slik at leddet har blitt instabilt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...