Spirello Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 Hei! Jeg skal lage ostekake i dag, og det går fint. Men jeg vil denne gangen ha orangsje geletopp på den, og det har jeg aldri gjort før.. Trenger derfor hjelp fra dere Skal jeg bare vente til kaka har stivnet, så lage gele på vanlig måte, eller er det med mindre vann? Også helle over ostekaken? kan jeg ha hermetiske mandariner på ostekaka når jeg heller på gelen, eller gjør det at gelen ikke stivner som bla. kiwi og ananas gjør? På forhånd takk for svar 0 Siter
Rith Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 Bruk halv mengde vann, og la kaka kjøle seg noen timer før du heller over gelen. Gelen skal også kjøles ned til den begynner å tykkes. 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 Jeg har litt mindre vann i geleen. Jeg har den på kaka når den såvidt er begynt å tykne. Den er flytende fremdeles. Geleen begynner jeg å lage straks resten av kaka er lagt i kjøleskapet. Det med mandarinen er jeg ikke helt sikker på. 0 Siter
Gjest Løveføtter Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 Jeg bruker samme vannmengde som til vanlig gele. Men husk at geleen må være kald før du heller den forsiktig over en kald og stiv ostekake... Tror du kan ha mandariner i geleen, er vel best med hermetiske, for de er uten skinn... 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 Jeg bruker halv vannmengde til gele til å ha oppå ostekaka. Også må både kaka og geleen være kjølig før du heller geleen på kaka. 0 Siter
Spirello Skrevet 28. november 2008 Forfatter Skrevet 28. november 2008 Bruk halv mengde vann, og la kaka kjøle seg noen timer før du heller over gelen. Gelen skal også kjøles ned til den begynner å tykkes. Ok, takk.. men den blir ikke klumpete da? Synes den stivner så fort den begynner å bli kald jeg.. 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 Ok, takk.. men den blir ikke klumpete da? Synes den stivner så fort den begynner å bli kald jeg.. Bruker du hurtiggele? Den testa jeg en gang, og det gikk jo ikke, så jeg måtte kjøpe ny gele. Hurtiggeleen var jo stiv før den var skikkelig kald. Jeg synes det funker helt fint å bruke 4-4,5 dl vann. 0 Siter
pusi Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 Jeg bruker halv vannmengde til gele til å ha oppå ostekaka. Også må både kaka og geleen være kjølig før du heller geleen på kaka. Hei. Jeg bruker vanlig mengde vann i geleen. Gele med appelsinsmak passer godt til mandarinene og har fin farge. Sist jeg laget ostekake hadde jeg appelsingele i "bunnen" også. Geleen må være kald, og gjerne begynne å bli litt stiv. Hvis geleen blir alt for stiv, kan den bare varmes opp litt igjen, så det er ingen krise. Men da må du vente til den begynner å stivne igjen. Helt flytende gele vil alltid finne et svakt punkt rundt kanten, slik at den renner ned. Det er forresten viktig å ikke løsne på formen før kaken er helt ferdig. Mandarinene har du oppi så snart geleen er på plass. Uansett hvor fint mønster du lager på forhånd vil nemlig mandarinene flyte litt, slik at du må rydde opp i mønsteret. Det er ikke gøy å stå med fingrene oppi geleen og flytte mandariner. Ellers har jeg brukt blå druer som pynt i ostekake-geleen. De deles i to og steinene må tas ut. Det er mye enklere med mandariner ) 0 Siter
Spirello Skrevet 28. november 2008 Forfatter Skrevet 28. november 2008 Bruker du hurtiggele? Den testa jeg en gang, og det gikk jo ikke, så jeg måtte kjøpe ny gele. Hurtiggeleen var jo stiv før den var skikkelig kald. Jeg synes det funker helt fint å bruke 4-4,5 dl vann. nei, bruker ikke det. jeg kjøpte feil en gang til selve kaka, og hele massen stivna mens jeg rørte, hehe.. så måtte kaste alt, og ut i butikken igjen. Så nøye på den gele-pakka jeg kjøpte da ja.. det funker ikke nei. 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 http://www.supermarket.no/images/shop/xxsmall/81416.gif Denne geleen. En pakke sitrongele, halv mengde vann, blandes avkjølt i fromasjen/kaken. En pakke appelsingele, halv mengde vann, som lokk. Kaken bør lages og settes i kjøleskap i noen timer, slik av kaken stivner. Deretter har du på lokket etter å ha dandert mandarinbåtene = vil sitte fast litt i den stivnede fromasjen. Det viktige er at denne kaken lages i to omganger, slik at det ikke blir herk og søl. 0 Siter
Spirello Skrevet 28. november 2008 Forfatter Skrevet 28. november 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1227863619' post='4026427] http://www.supermarket.no/images/shop/xxsmall/81416.gif Denne geleen. En pakke sitrongele, halv mengde vann, blandes avkjølt i fromasjen/kaken. En pakke appelsingele, halv mengde vann, som lokk. Kaken bør lages og settes i kjøleskap i noen timer, slik av kaken stivner. Deretter har du på lokket etter å ha dandert mandarinbåtene = vil sitte fast litt i den stivnede fromasjen. Det viktige er at denne kaken lages i to omganger, slik at det ikke blir herk og søl. Takk takk.. har en supergod oppskirft på kaka, men aldri lagd med lokk, men det er det bursdagsbarnet ønsker seg - så får prøve det da 0 Siter
Rith Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 Ok, takk.. men den blir ikke klumpete da? Synes den stivner så fort den begynner å bli kald jeg.. Kunsten er å helle den over rett før den tykner for mye. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.