Gjest Elextra Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 http://tjenester.aftenposten.no/quiz/quiz.htm?method=start&id=4181 8/10 her - har visst litt å gå på. 0 Siter
pekkaline Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 6/10 Men jeg har ikke mindre folkeskikk for det om. Eks pkt 1, er ikke uhøflig det jeg svarte. Nesten høfligere Pkt 2 Gjør aldri det uansett, og mener det er høflig gjort. pkt4 overaskende!! Har da foreldre som gikk på skolen etter den tid, og de har historier.... Pkt 9, jeg skriver aldri brev. 0 Siter
morsan Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 8 av 10 her også - bommet på rosene og på dette med fysisk avstraffelse;-) Hva har forresten sistnevnte med kunnskaper om skikk og burk å gjøre? ;-) Synes også spørsmålet om båndtvang var "på grensa", selv om jeg visste svaret;-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 6/10 Men jeg har ikke mindre folkeskikk for det om. Eks pkt 1, er ikke uhøflig det jeg svarte. Nesten høfligere Pkt 2 Gjør aldri det uansett, og mener det er høflig gjort. pkt4 overaskende!! Har da foreldre som gikk på skolen etter den tid, og de har historier.... Pkt 9, jeg skriver aldri brev. Jeg var også overrasket over fireren! Forøvrig har det vel ikke så mye med folkeskikk å gjøre. 0 Siter
morsan Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 6/10 Men jeg har ikke mindre folkeskikk for det om. Eks pkt 1, er ikke uhøflig det jeg svarte. Nesten høfligere Pkt 2 Gjør aldri det uansett, og mener det er høflig gjort. pkt4 overaskende!! Har da foreldre som gikk på skolen etter den tid, og de har historier.... Pkt 9, jeg skriver aldri brev. ''Pkt 2 Gjør aldri det uansett, og mener det er høflig gjort.'' Helt enig! Jeg hadde hørt om dette før, og svarte derfor korrekt, men ville selvsagt aldri drømt om å gjøre det selv! 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 ''Pkt 2 Gjør aldri det uansett, og mener det er høflig gjort.'' Helt enig! Jeg hadde hørt om dette før, og svarte derfor korrekt, men ville selvsagt aldri drømt om å gjøre det selv! Samme her. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 HAHAHA! Hvordan er det mulig? 1 riktig?? Jeg trodde jeg var god på folkeskikk jeg men!! Må nok øve. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 HAHAHA! Hvordan er det mulig? 1 riktig?? Jeg trodde jeg var god på folkeskikk jeg men!! Må nok øve. Hadde jo egentlig svart riktig på mange av dem, men byttet ut svaret fordi jeg var i tvil ( 0 Siter
morsan Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 Jeg var også overrasket over fireren! Forøvrig har det vel ikke så mye med folkeskikk å gjøre. En ting til: Regnes egentlig flaggreglene som "folkeskikk"? Jeg ville regnet "folkeskikk" til å omfatte kun uskrevne regler om hvordan man bør oppføre seg, mens flaggreglene er vedtatt ved forskift: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/for/sf/ud/td-19271021-9733-0.html&dep=alle&emne=flaggdager& 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 En ting til: Regnes egentlig flaggreglene som "folkeskikk"? Jeg ville regnet "folkeskikk" til å omfatte kun uskrevne regler om hvordan man bør oppføre seg, mens flaggreglene er vedtatt ved forskift: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/for/sf/ud/td-19271021-9733-0.html&dep=alle&emne=flaggdager& Du har så rett så rett *S* 0 Siter
Babette Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 En ting til: Regnes egentlig flaggreglene som "folkeskikk"? Jeg ville regnet "folkeskikk" til å omfatte kun uskrevne regler om hvordan man bør oppføre seg, mens flaggreglene er vedtatt ved forskift: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/for/sf/ud/td-19271021-9733-0.html&dep=alle&emne=flaggdager& ''En ting til: Regnes egentlig flaggreglene som "folkeskikk"?'' Nei, det hører vel heller inn under skikk og bruk, som flere av de andre spørsmålene i quizen. 0 Siter
morsan Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 ''En ting til: Regnes egentlig flaggreglene som "folkeskikk"?'' Nei, det hører vel heller inn under skikk og bruk, som flere av de andre spørsmålene i quizen. skikk og bruk - folkeskikk - det blir som "i say tomato and you say tomato" (Ok, funker ikke på orent den der, men du skjønner hva jeg mener*S*) Poenget er at flaggreglene ikke bare er uskrevne normer om hvordan man bør oppføre seg. 0 Siter
Babette Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 skikk og bruk - folkeskikk - det blir som "i say tomato and you say tomato" (Ok, funker ikke på orent den der, men du skjønner hva jeg mener*S*) Poenget er at flaggreglene ikke bare er uskrevne normer om hvordan man bør oppføre seg. Jeg synes ikke skikk og bruk er det samme som folkskikk. Sistnevnte krever ikke at man har lest seg opp om normer og regler, det handler om å oppføre seg fint og høflig. Hva som er skikk og bruk må man til dels sette seg inn i. Om du setter deg på feil side av mannen kan man ikke si at du viser dårlig folkeskikk. Eller går på feil side av ham på veien. Han skal alltid gå ytterst og beskytte deg mot trafikken. 0 Siter
morsan Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 Jeg synes ikke skikk og bruk er det samme som folkskikk. Sistnevnte krever ikke at man har lest seg opp om normer og regler, det handler om å oppføre seg fint og høflig. Hva som er skikk og bruk må man til dels sette seg inn i. Om du setter deg på feil side av mannen kan man ikke si at du viser dårlig folkeskikk. Eller går på feil side av ham på veien. Han skal alltid gå ytterst og beskytte deg mot trafikken. Ok, jeg er enig i at folkeskikk og skikk og bruk ikke nødvendigvis er det samme:-) Men fortsatt er flaggreglene noe annet enn "skikk og bruk", da dette uttrykket omfatter ulovfestede normer. 0 Siter
Babette Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 Ok, jeg er enig i at folkeskikk og skikk og bruk ikke nødvendigvis er det samme:-) Men fortsatt er flaggreglene noe annet enn "skikk og bruk", da dette uttrykket omfatter ulovfestede normer. Ja, båndtvang og flagg har ingenting i en slik quiz å gjøre. Ikke spørsmålet om korporlig avstraffelse i skolen heller. Vi kunne ha laget en mye bedre quiz om temaet skikk og bruk, ikke sant? Når er det f. eks. OK å begynne å spise av maten før alle har fått? 0 Siter
morsan Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 Ja, båndtvang og flagg har ingenting i en slik quiz å gjøre. Ikke spørsmålet om korporlig avstraffelse i skolen heller. Vi kunne ha laget en mye bedre quiz om temaet skikk og bruk, ikke sant? Når er det f. eks. OK å begynne å spise av maten før alle har fått? ''Ja, båndtvang og flagg har ingenting i en slik quiz å gjøre. Ikke spørsmålet om korporlig avstraffelse i skolen heller. '' Enig:-) ''Vi kunne ha laget en mye bedre quiz om temaet skikk og bruk, ikke sant? '' Helt sikkert! :-) ''Når er det f. eks. OK å begynne å spise av maten før alle har fått?'' Dette er jeg usikker på - har hørt noen si at når det er mer enn åtte rundt bordet - andre har antydet når det er mer enn 12. Noen har dertil påstått at det gjelder bare man er fler enn fire, men det kan umulig stemme. 0 Siter
Babette Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 ''Ja, båndtvang og flagg har ingenting i en slik quiz å gjøre. Ikke spørsmålet om korporlig avstraffelse i skolen heller. '' Enig:-) ''Vi kunne ha laget en mye bedre quiz om temaet skikk og bruk, ikke sant? '' Helt sikkert! :-) ''Når er det f. eks. OK å begynne å spise av maten før alle har fått?'' Dette er jeg usikker på - har hørt noen si at når det er mer enn åtte rundt bordet - andre har antydet når det er mer enn 12. Noen har dertil påstått at det gjelder bare man er fler enn fire, men det kan umulig stemme. Når det er varm mat og flere enn 6 til bords. 0 Siter
....AV Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 6/10 Men jeg har ikke mindre folkeskikk for det om. Eks pkt 1, er ikke uhøflig det jeg svarte. Nesten høfligere Pkt 2 Gjør aldri det uansett, og mener det er høflig gjort. pkt4 overaskende!! Har da foreldre som gikk på skolen etter den tid, og de har historier.... Pkt 9, jeg skriver aldri brev. ''Pkt 2 Gjør aldri det uansett, og mener det er høflig gjort.'' Klart man gjør det :-) I Europa er det mye mer vanlig enn her og jeg mener det er høflig å vise at man blir engasjert. 0 Siter
morsan Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 Når det er varm mat og flere enn 6 til bords. Ja, kriteriet om varm mat glemte jeg. Men allerede ved så få som 7 personer, altså? Interessant! 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 Høh, er det bedre folkeskikk å bue etter en dårlig operaforestilling enn å holde kjeft..? Hehe.. ) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.