Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest plymoth

Jeg opererte inn en pacemaker for 1 md siden og er ute etter hvordan trene ovekroppen uten å skada pacemakeren. Kan jeg bruke nedtrekk evt ? belastning, push up, trening av biceps,triceps, og evt. belastning? Stort sett trene overkroppen. Jeg har generell hjertesvikt i tillegg til myofacielle. Vanskelig for meg å tilpasse et treningsopplegg. som passer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319447-trening-med-pacemaker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ViViola

Burde du ikke få hjelp av kvalifiserte folk til dette? Jeg vil tro at sykehuset du ble operert på har egen fysioterapeut som skal kunne mye om dine begrensninger. Ta kontakt med sykehuset, det er mitt tips.

Og forøvrig tør jeg overhode ikke anbefale eller fraråde noe som helst.

:-)

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Etter hvert er det bra med kunnskap om trening også ved hjertesvikt. Men det er klart at skal man gi individuelle råd så bør man kjenne den aktuelle rimelig godt. M.a.o., legen som behandler deg, bør nok evt. gi et klarsignal om at det kan være greit at du trener noe.

Hvis så har skjedd, så vet vi at lett styrketrening kan være bra, både for hjertet og for muskulaturen din ellers. Apparat-trening på treningsinstitutt hvor du kan få kvalifisert veiledning vil være det beste og sikreste for deg. Du vil da få veiledning om å begynne med lette vekter i noen uker før du prøver noen progresjon. Etter som spør du om øvelser som ikke skader pacemakeren, går jeg ut ifra at denne ligger utenpå brystkassen. Dette forhindrer heller ikke treningen så lenge du ikke utsetter den for kraftige dunk o.l.

Slik trening ved hjertesvikt må være på lavintensitets-nivå og hele tiden føles bra. Er du i tvil etter å ha prøvd deg, snakk igjen med legen din.

Lykke til .

Burde du ikke få hjelp av kvalifiserte folk til dette? Jeg vil tro at sykehuset du ble operert på har egen fysioterapeut som skal kunne mye om dine begrensninger. Ta kontakt med sykehuset, det er mitt tips.

Og forøvrig tør jeg overhode ikke anbefale eller fraråde noe som helst.

:-)

Takk for tips som er helt riktig ifølge boka,men det er meget vanskelig å få noe svar på konkrete spørsmål fra de fleste leger, Som regel er standard svret det kjenner du på deg selv. Det jeg var ute etter å få svar på ved enkelte øvelser blir muskulaturen rundt mer engasjert enn andre. Det jeg var mest opptatt av var om disse bevgelsene ville medfære at bl.a ledningene vill bli påvirket ellers har jeg ikke noen motforestillinger å trene med pacemaker. Nå har jeg fått noen tips fra Thor-Øistein Endsjø som er helt i takt med det jeg har oppfattet selv.Ut i fra det vil jeg nok prøve de rådene.da jeg mener all trening uansett er viktig

Gjest ViViola

Takk for tips som er helt riktig ifølge boka,men det er meget vanskelig å få noe svar på konkrete spørsmål fra de fleste leger, Som regel er standard svret det kjenner du på deg selv. Det jeg var ute etter å få svar på ved enkelte øvelser blir muskulaturen rundt mer engasjert enn andre. Det jeg var mest opptatt av var om disse bevgelsene ville medfære at bl.a ledningene vill bli påvirket ellers har jeg ikke noen motforestillinger å trene med pacemaker. Nå har jeg fått noen tips fra Thor-Øistein Endsjø som er helt i takt med det jeg har oppfattet selv.Ut i fra det vil jeg nok prøve de rådene.da jeg mener all trening uansett er viktig

Trening er kjempeviktig, både for de med og uten pacemaker! :-)

Skjønner godt din uro for å gjøre noe galt, jeg hadde nok satt litt inn på å finne fysioterapeut som kunne gi gode råd.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...