Gå til innhold

Apropos ordet "ste"....

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Når du sier det så, jeg synes stemor virker litt negativt ladet, mens bonusmor er positivt ladet. Ikke spør meg hvorfor..

Det spørs helt hva en legger i ordet, for meg er ikke ordet stemor negativt ladet - kanskje fordi jeg har venninner og familie som er gode stemødre (dog lever mor fremdeles, ergo er vel dette de de andre kaller "misbruk").

Gjest Elextra
Skrevet

Alle har da et døpenavn, hvorfor ikke bruke det?

Tviler på at ordene brukes i tiltale, de brukes vel for å beskrive relasjonen mellom personene.

Skrevet

Mine har både stemor og stefar (nåja, vi bor ikke sammen med ham da) og kaller dem ved navn, men når noen spør hvem de er så svarer ungene at "det er stemora / stefaren min" uten at det ligger noe negativt i det.

I bursdagen til Snuppa var både jeg, pappan og stemora med og den ene lille venninna var litt misunnelig:"XXX er bra heldig som har to morer!" *Hehe*

Skrevet

Dessuten er det vel egentlig sånn at f.eks pappas nye kone først blir stemor hvis mor dør?

Nei, definisjonen er slik:

stemor

subst. m/f stemor ( ~moren / ~mora - ~mødre - ~mødrene) ['steːmuːɾ] kvinne i forhold til barn som hennes samboer/ektefelle har fra tidligere forhold

Her nevnes ingenting om at den biologiske foreldren (i dette tilfelle mora) er død, hun er bare ikke sammen med faren lengre.

Skrevet

Mine har både stemor og stefar (nåja, vi bor ikke sammen med ham da) og kaller dem ved navn, men når noen spør hvem de er så svarer ungene at "det er stemora / stefaren min" uten at det ligger noe negativt i det.

I bursdagen til Snuppa var både jeg, pappan og stemora med og den ene lille venninna var litt misunnelig:"XXX er bra heldig som har to morer!" *Hehe*

'' "XXX er bra heldig som har to morer!" ''

Så utrolig koselig sagt! :D

Skrevet

'' "XXX er bra heldig som har to morer!" ''

Så utrolig koselig sagt! :D

*hehe* Ja, begge vi to "morene" (og faren og!) lo godt avden kommentaren. :o) Men så er Snuppa usedvanlig heldig med stemora si også da!

Skrevet

Det spørs helt hva en legger i ordet, for meg er ikke ordet stemor negativt ladet - kanskje fordi jeg har venninner og familie som er gode stemødre (dog lever mor fremdeles, ergo er vel dette de de andre kaller "misbruk").

Jeg hadde venninner som ikke kom overens med sine nye mødre.... også er det kanskje litt med eventyrene som gjør at jeg tenker slik. Vi har lite av stemødre og stefedre i familien. Her går det på navnet i tilfelle når vi snakker om de som er det.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg hadde venninner som ikke kom overens med sine nye mødre.... også er det kanskje litt med eventyrene som gjør at jeg tenker slik. Vi har lite av stemødre og stefedre i familien. Her går det på navnet i tilfelle når vi snakker om de som er det.

''Her går det på navnet i tilfelle når vi snakker om de som er det''

Ja, jeg ville heller aldri brukt betegnelsen stemor om en av dem, jeg forbinder det mer med en betegnelse de selv bruker for i kortversjon å forklare sin relasjon til barnet.

Gjest bareentanke
Skrevet

Betydningen av ordet bonus er rabatt, utbetaling av ekstrautbytte så jeg synes ikke det er positivt eller hører hjemme i denne sammenhengen i det hele tatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...