Gå til innhold

Trygt å kjøre etter 2-3 øl

Anbefalte innlegg

Gjest lyst en tur ut

Jeg har så lyst ut en tur på byen i kveld. Desverre bor jeg så langt unna at jeg må kjøre selv. Det blir bare rolig, par-tre pils på meg og en venn. Men så var det promillen da,..og kjøring. Dårlig match, -i know.

Hvor høy promille kan jeg få av 2-3 halvlitere? Jeg er kvinne, ca 90 kg. Drikker vanligvis sakte.

Kanskje jeg bare skal be om å få blåse hos en politimann hvis jeg ser en?

Fortsetter under...

Hvorfor kan du ikke drikke ølene på byen da? 2-3 stk koster da ikke allverden... Og ta taxi?

Her jeg bor er det mange som kjører bilen til ferja som går til byen - ca 2km, etter et glass vin eller en øl. (Dårlig busstilbud) Helt latterlig, man kan fint gå 2 km!!! Eller ta taxi! Eller hva med å spørre naboen om en svipp? Det er mange muligheter.

Jeg hadde aldri tilgitt deg om du hadde sneia borti meg eller barna mine langs veien.. Det hadde du vel ikke gjort selv heller?

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1228563862' post='4032641]

Jeg har vanskelig for å tro at du seriøst vurderer dette.

Alkoholholdig drikke og kjøring hører ikke sammen, det er helt elementært.

Ja, dette må bare være (nok) et tulleinnlegg...

Annonse

Du kan regne 0,5 promille per alkoholenhet. Med tre halvlitere får du 1,5. Da trenger du 12-15 timer før du er "kjørbar".

Det der holder ikke mål. Dersom teorien din er korrekt, så er jeg død så og si hver eneste gang jeg tar ei kule. Jeg drikker ca 2 halvlitere i timen, ca 10 på 5 timer. Det skulle gi en promille på ca 5 (!) minus 5 x 0,15 i forbrenning = 4.25 i promille. Dvs død. Om jeg overlever så vil det ta ca 28 timer å bli edru!

Gjest Elextra

Det der holder ikke mål. Dersom teorien din er korrekt, så er jeg død så og si hver eneste gang jeg tar ei kule. Jeg drikker ca 2 halvlitere i timen, ca 10 på 5 timer. Det skulle gi en promille på ca 5 (!) minus 5 x 0,15 i forbrenning = 4.25 i promille. Dvs død. Om jeg overlever så vil det ta ca 28 timer å bli edru!

''Om jeg overlever så vil det ta ca 28 timer å bli edru!''

Det der var meg etter forrige ukes julebord :/. Vurderte overhodet ikke å kjøre bil dagen etter.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, dette er verstefallsberegning. Men det mener jeg en bør legge inn om en har førerkortet og livet kjært.

Sannsynligvis ligger "sannheten" en del lavere, men jeg synes ikke en skal gamble med å være i nærheten av grensa.

Selv om en halverer mitt anslag, vil vedkommende ha 0,75 - 0,5 etter 5 timer. Hun er da over promillegrensa.

Gjest lyst en tur ut

Det er 6 mil fra meg til byen (taxi utenkelig), så det er ikke et tulleinnlegg (desverre). Det blir ikke noe alkohol på meg i kveld. Jeg trodde virkelig ikke at man fikk 0,5 promille av 1 halvliter! Det virker ikke sånn når man drikker, -og som nick sier: flere av oss er i teorien død forlengst. Men men. Jeg har tatt til vettet. ;o)

Gjest whirlwind

Det er 6 mil fra meg til byen (taxi utenkelig), så det er ikke et tulleinnlegg (desverre). Det blir ikke noe alkohol på meg i kveld. Jeg trodde virkelig ikke at man fikk 0,5 promille av 1 halvliter! Det virker ikke sånn når man drikker, -og som nick sier: flere av oss er i teorien død forlengst. Men men. Jeg har tatt til vettet. ;o)

Bra du fant igjen vettet :-). Personlig kan jeg ikke kjøre med en øl innabords. Selv i land med høyere promillegrense enn i Norge, kjører jeg aldri med promille. Føler det ubehagelig. Og skulle du komme ut for en ulykke, vil skylden bli din enten du har den eller ikke.

Lei en taxi, eller få noen til å kjøre da vel :)

Du må velge bilen eller alkoholen dessverre og heldigvis. Min kusine sier du skal gange hver halvliter øl (tilsvarer litt mere enn to små flasker) med 3 , da får du ca timer du må holde deg unna bilen. Så har du drukket tre små øl så blir det 2,5 x3= 7timer,etter siste ølen hvis denne regningen stemmer.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...