Gjest ViViola Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Altså: Jeg spinner fortrinnsvis 2 ganger i uka. Da jeg begynte, var det nye instruktører hver gang, og jeg irriterte meg grønn over to damer og en mann som hadde så utrolig lite rytmemusikk. (Det var jo rytme der, såklart, men ikke en det var mulig å sykle i. Tekno - dritfort.) De siste ukene har det stabilisert seg, og det er nå disse to damene som har timene de to dagene jeg har anledning til å spinne. Dvs., lørdag kommer i tillegg, men der er jeg mer ustabil, og der roterer de på instruktør. Det er så kjipt å spinne en hel time til i hovedsak musikk man ikke er innom rytmen på. Det er spurtrytme på sangene deres, med unntak av 1 i oppvarming og 1 helt til slutt. Og i disse sangene skal vi sykle sakte, sitte og stå. Jeg får i grunnen ikke så inmari mye ut av dette, kjenner jeg, i alle fall ikke så mye som jeg ønsker. På to av spinningtimene i høst satte jeg hhv pulsrekord og rekord i forbrenning. Det var to helt andre som hadde disse timene, og de kjørte mye på musikk med "tung" rytme. Springsteen og flere i samme sjanger. Da var det mulig å følge takta på tung ståsykling, og jeg klarte å presse meg mye, mye mer enn når jeg overhode ikke er innom takta. Hva gjør man med slikt, da? Damene er flinke, de altså, de sykler jo som bare rakkern sjøl, og jeg blir jo svett og sliten. Men jeg får ikke ut noe i nærheten av max, og det vil jeg jo! Gode råd? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319893-spinninginstrukt%C3%B8rene-er-de-rytmed%C3%B8ve-tro/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Egen musikk på øret? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319893-spinninginstrukt%C3%B8rene-er-de-rytmed%C3%B8ve-tro/#findComment-2638384 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aggathe Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Skjønner problemet, ser tendensen der jeg trener også, jeg klarer ikke trå i utakt, så hele timen blir amputert. Like ille er det når det er en kjempeflott sang med masse takt, og de ikke følger takten, argh. Sist spinningtime ga jeg beng og trødde i takt, selv om det enten gikk fortere eller seinere enn det instruktøren la opp til. Meningen er jo at man skal ha motstand på sykkelen som stemmer med takten på musikken da etter som jeg har forstått. Sliter også med en instruktør som hauker å gauler sånn at jeg holder på å dette av sykkelen når hun setter i gang, det må da gå an å kommunisere uten brøle. Men sett bort fra dette så liker jeg spinning veldig godt altså, he-he! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319893-spinninginstrukt%C3%B8rene-er-de-rytmed%C3%B8ve-tro/#findComment-2638392 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Skjønner problemet, ser tendensen der jeg trener også, jeg klarer ikke trå i utakt, så hele timen blir amputert. Like ille er det når det er en kjempeflott sang med masse takt, og de ikke følger takten, argh. Sist spinningtime ga jeg beng og trødde i takt, selv om det enten gikk fortere eller seinere enn det instruktøren la opp til. Meningen er jo at man skal ha motstand på sykkelen som stemmer med takten på musikken da etter som jeg har forstått. Sliter også med en instruktør som hauker å gauler sånn at jeg holder på å dette av sykkelen når hun setter i gang, det må da gå an å kommunisere uten brøle. Men sett bort fra dette så liker jeg spinning veldig godt altså, he-he! ''Meningen er jo at man skal ha motstand på sykkelen som stemmer med takten på musikken da etter som jeg har forstått.'' Ja, og da klarer man å presse _litt ekstra_ - det gjør i alle fall jeg - når det begynner å butte! ''Sliter også med en instruktør som hauker å gauler sånn at jeg holder på å dette av sykkelen når hun setter i gang, det må da gå an å kommunisere uten brøle.'' Åh, den ene dama "vår" sier sånn "jah, jah, jah - juhu!" med høy, lys stemme jevnlig. Så jeg foretrekker heller brølerne! :-) Gøy å spinne, ja, og veldig effektivt når det klaffer! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319893-spinninginstrukt%C3%B8rene-er-de-rytmed%C3%B8ve-tro/#findComment-2638473 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Egen musikk på øret? Det er klin, hakke umulig! De spiller så sykt høyt, jeg har måtte "bytte plass" til midt i mengden for å ikke få vondt i øra. Det foregår saltrening ved siden av samtidig, og de konkurrerer om å overdøve hverandre. Når det er max teknomusikk blir det for mye for meg, rett og slett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319893-spinninginstrukt%C3%B8rene-er-de-rytmed%C3%B8ve-tro/#findComment-2638475 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Tipper at du ikke har noe særlig forhold til techno, og derfor ikke hører de mulighetene av rytmisk art som ligger i musikken. Min erfaring er at det alltid er mulig å finne en rytme som kan fungere, du må bare selv jobbe med å finne en belastning som fungerer i forhold til å ha enten langsom eller rask frekvens på bena. Jeg liker også best når instruktørene ikke bruker så mye techno, men det er fullt mulig å få kjempetøffe treningsøkter ut av nesten all form for musikk. Du må finne passende belastning - samt jobbe med motivasjon,. Bruker du pulsklokke? Hvis ikke, så kan det hjelpe deg til å få bedre utbytte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319893-spinninginstrukt%C3%B8rene-er-de-rytmed%C3%B8ve-tro/#findComment-2638484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Skjønner problemet, ser tendensen der jeg trener også, jeg klarer ikke trå i utakt, så hele timen blir amputert. Like ille er det når det er en kjempeflott sang med masse takt, og de ikke følger takten, argh. Sist spinningtime ga jeg beng og trødde i takt, selv om det enten gikk fortere eller seinere enn det instruktøren la opp til. Meningen er jo at man skal ha motstand på sykkelen som stemmer med takten på musikken da etter som jeg har forstått. Sliter også med en instruktør som hauker å gauler sånn at jeg holder på å dette av sykkelen når hun setter i gang, det må da gå an å kommunisere uten brøle. Men sett bort fra dette så liker jeg spinning veldig godt altså, he-he! Jeg misliker også gauling! Det gjør vondt i ørene mine :-( 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319893-spinninginstrukt%C3%B8rene-er-de-rytmed%C3%B8ve-tro/#findComment-2638487 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Tipper at du ikke har noe særlig forhold til techno, og derfor ikke hører de mulighetene av rytmisk art som ligger i musikken. Min erfaring er at det alltid er mulig å finne en rytme som kan fungere, du må bare selv jobbe med å finne en belastning som fungerer i forhold til å ha enten langsom eller rask frekvens på bena. Jeg liker også best når instruktørene ikke bruker så mye techno, men det er fullt mulig å få kjempetøffe treningsøkter ut av nesten all form for musikk. Du må finne passende belastning - samt jobbe med motivasjon,. Bruker du pulsklokke? Hvis ikke, så kan det hjelpe deg til å få bedre utbytte. Korrekt, jeg har ikke noe forhold til tekno. Det høres mest ut som bråk. He-he. Men jeg har veldig god rytmesans, så jeg finner jo rytmen i musikken - bare at det går altfor fort når vi skal kjøre med tung belastning/stå å tråkke. Tekno funker godt på spurt, men man kan ikke spurte i 60 minutter. :-) Når man har èn sang på i flere minutter, og i samme sang - som går i èn dur - skal både sykle tungt sittende, sykle lett/tungt stående OG spurte, så må jo noe av dette bli utenfor takta. Jeg digger den "Dovregubbens hall", den er helt super i tråkke seg opp mot pulstopp på. Det er bare èn av de varierende instruktørene som har med den, men da når jeg veldig høyt opp på skalan. :-) Og jeg bruker pulsklokke, hver gang. Jeg er kaloritellerfreak! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319893-spinninginstrukt%C3%B8rene-er-de-rytmed%C3%B8ve-tro/#findComment-2638560 Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Tipper at du ikke har noe særlig forhold til techno, og derfor ikke hører de mulighetene av rytmisk art som ligger i musikken. Min erfaring er at det alltid er mulig å finne en rytme som kan fungere, du må bare selv jobbe med å finne en belastning som fungerer i forhold til å ha enten langsom eller rask frekvens på bena. Jeg liker også best når instruktørene ikke bruker så mye techno, men det er fullt mulig å få kjempetøffe treningsøkter ut av nesten all form for musikk. Du må finne passende belastning - samt jobbe med motivasjon,. Bruker du pulsklokke? Hvis ikke, så kan det hjelpe deg til å få bedre utbytte. ''Jeg liker også best når instruktørene ikke bruker så mye techno, men det er fullt mulig å få kjempetøffe treningsøkter ut av nesten all form for musikk. Du må finne passende belastning - samt jobbe med motivasjon,.'' Poenget er jo at når musikken stemmer med aktivitieten, så trenger man ikke jobbe så mye med motivasjonen. Jeg trener ikke spinning, men det samme gjelder for saltrening. Hvis musikken har en rytme og et "driv" som matcher øvelsene, så slipper jeg selv å drive meg fremover i samme grad og treningen blir mer effektiv. Når musikken kun er bakgrunnsstøy eller rytmeboks, krever det så mye mer av en selv og hvis man mister konsentrasjonen et øyeblikk blir effekten plutselig mye dårligere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319893-spinninginstrukt%C3%B8rene-er-de-rytmed%C3%B8ve-tro/#findComment-2638572 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Korrekt, jeg har ikke noe forhold til tekno. Det høres mest ut som bråk. He-he. Men jeg har veldig god rytmesans, så jeg finner jo rytmen i musikken - bare at det går altfor fort når vi skal kjøre med tung belastning/stå å tråkke. Tekno funker godt på spurt, men man kan ikke spurte i 60 minutter. :-) Når man har èn sang på i flere minutter, og i samme sang - som går i èn dur - skal både sykle tungt sittende, sykle lett/tungt stående OG spurte, så må jo noe av dette bli utenfor takta. Jeg digger den "Dovregubbens hall", den er helt super i tråkke seg opp mot pulstopp på. Det er bare èn av de varierende instruktørene som har med den, men da når jeg veldig høyt opp på skalan. :-) Og jeg bruker pulsklokke, hver gang. Jeg er kaloritellerfreak! :-) Vi dobler eller halverer ofte tempo, og da fungerer det helt greit at rytmen er den samme hele tiden. Tung belastning i sakte tempo, og lav belastning dobbelt så rask frekvens. Du er bare motvillig og vrang mot technotilhengerne ....*s* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319893-spinninginstrukt%C3%B8rene-er-de-rytmed%C3%B8ve-tro/#findComment-2638741 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 ''Jeg liker også best når instruktørene ikke bruker så mye techno, men det er fullt mulig å få kjempetøffe treningsøkter ut av nesten all form for musikk. Du må finne passende belastning - samt jobbe med motivasjon,.'' Poenget er jo at når musikken stemmer med aktivitieten, så trenger man ikke jobbe så mye med motivasjonen. Jeg trener ikke spinning, men det samme gjelder for saltrening. Hvis musikken har en rytme og et "driv" som matcher øvelsene, så slipper jeg selv å drive meg fremover i samme grad og treningen blir mer effektiv. Når musikken kun er bakgrunnsstøy eller rytmeboks, krever det så mye mer av en selv og hvis man mister konsentrasjonen et øyeblikk blir effekten plutselig mye dårligere. Hvis man ser seg rundt i spinningsalen, så tror jeg ofte man vil se at det som fungerer som motiverende musikk for noen ikke i like stor grad gjør det for andre. Der hvor jeg trener, så velger de yngste instruktørene mye techno, mens de som er litt eldre velger annerledes. Jeg liker i utgangspunktet ikke techno, men har erfart at den kan fungere godt i spinning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319893-spinninginstrukt%C3%B8rene-er-de-rytmed%C3%B8ve-tro/#findComment-2638742 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Vi dobler eller halverer ofte tempo, og da fungerer det helt greit at rytmen er den samme hele tiden. Tung belastning i sakte tempo, og lav belastning dobbelt så rask frekvens. Du er bare motvillig og vrang mot technotilhengerne ....*s* Jeg synes det er unødvendig å halvere eller doble takta når det finnes så ubegripelig mye musikk i denne verden som har _riktig_ takt! :-) Ja, jeg synes tekno er litt slitsomt, men jeg forstår jo at de unge liker det. Litt interessant, forsåvidt, at i de timene jeg er med på, er det knapt nok ett menneske under 35. Praten går livlig i garderoben etter timen, og det er slettes ikke bare jeg som synes at musikkvalget er litt - eh - snevert. De gangene vi får mer musikk av "vår" generasjon, sier alle at dette var bra, nå fikk jeg tatt meg ut osv. Så jeg er vel ikke _bare_ sær... :-) Nå skal jo det sies, da, at jeg går jo stadig tilbake til timene, så jeg får jo noe ut av det. Jeg synes bare det er litt dumt å ikke få max ut av timen, når jeg _vet_ at det er mulig. Og jeg er ingen latsabb eller vond å motivere, altså, jeg digger trening mer enn de fleste. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319893-spinninginstrukt%C3%B8rene-er-de-rytmed%C3%B8ve-tro/#findComment-2638751 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Jeg synes det er unødvendig å halvere eller doble takta når det finnes så ubegripelig mye musikk i denne verden som har _riktig_ takt! :-) Ja, jeg synes tekno er litt slitsomt, men jeg forstår jo at de unge liker det. Litt interessant, forsåvidt, at i de timene jeg er med på, er det knapt nok ett menneske under 35. Praten går livlig i garderoben etter timen, og det er slettes ikke bare jeg som synes at musikkvalget er litt - eh - snevert. De gangene vi får mer musikk av "vår" generasjon, sier alle at dette var bra, nå fikk jeg tatt meg ut osv. Så jeg er vel ikke _bare_ sær... :-) Nå skal jo det sies, da, at jeg går jo stadig tilbake til timene, så jeg får jo noe ut av det. Jeg synes bare det er litt dumt å ikke få max ut av timen, når jeg _vet_ at det er mulig. Og jeg er ingen latsabb eller vond å motivere, altså, jeg digger trening mer enn de fleste. :-) Sannsynligvis må vi bare innse at vi ikke kommer til å forstå hva som er så bra med techno... Jeg liker så avgjort best timer med lite innslag av techno - men synes faktisk instruktører som gauler er enda verre. Holdt på å avbryte en time her om dagen fordi jeg fikk så vondt i øra! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319893-spinninginstrukt%C3%B8rene-er-de-rytmed%C3%B8ve-tro/#findComment-2638771 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Sannsynligvis må vi bare innse at vi ikke kommer til å forstå hva som er så bra med techno... Jeg liker så avgjort best timer med lite innslag av techno - men synes faktisk instruktører som gauler er enda verre. Holdt på å avbryte en time her om dagen fordi jeg fikk så vondt i øra! Nei, tekno forblir en gåte for meg... Og det er helt greit. :-) Gaulende instruktører har jeg ikke opplevd så veldig mye; de gir godt med lyd fra seg de siste sekundene opp mot pulstoppene, men det er i grunnen helt greit. Skjønner godt at det blir plagsomt med _for mye_ gauling og hoiing. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319893-spinninginstrukt%C3%B8rene-er-de-rytmed%C3%B8ve-tro/#findComment-2638779 Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Hvis man ser seg rundt i spinningsalen, så tror jeg ofte man vil se at det som fungerer som motiverende musikk for noen ikke i like stor grad gjør det for andre. Der hvor jeg trener, så velger de yngste instruktørene mye techno, mens de som er litt eldre velger annerledes. Jeg liker i utgangspunktet ikke techno, men har erfart at den kan fungere godt i spinning. Til en viss grad har du nok rett, men min erfaring er nok likevel at de timene hvor musikken stemmer med øvelsene er de mest populære. Selv liker jeg i utgangspunktet ikke noe av den musikken som brukes i fellestimer, men jeg synes likevel at noe musikk fungerer mye bedre enn annen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319893-spinninginstrukt%C3%B8rene-er-de-rytmed%C3%B8ve-tro/#findComment-2639334 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Til en viss grad har du nok rett, men min erfaring er nok likevel at de timene hvor musikken stemmer med øvelsene er de mest populære. Selv liker jeg i utgangspunktet ikke noe av den musikken som brukes i fellestimer, men jeg synes likevel at noe musikk fungerer mye bedre enn annen. Jeg synes musikken har stor betydning for inspirasjon og opplevelser underveis i spinningtimen. Ekstra bra synes jeg det er når instruktørene til og med har klart å velge musikk med tekster som treffer i situasjonen. På den annen side, så foregår det mye rart i spinningtimer. Her om dagen hadde vi en instruktør som viste et konsertopptak på dvd med Katie Melua - men han hadde ikke på lyden. Derimot spilte han helt annen musikk. Lurer på om det virket motiverende på andre enn ham...*s* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319893-spinninginstrukt%C3%B8rene-er-de-rytmed%C3%B8ve-tro/#findComment-2639380 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Nei, tekno forblir en gåte for meg... Og det er helt greit. :-) Gaulende instruktører har jeg ikke opplevd så veldig mye; de gir godt med lyd fra seg de siste sekundene opp mot pulstoppene, men det er i grunnen helt greit. Skjønner godt at det blir plagsomt med _for mye_ gauling og hoiing. :-) Hva slags pulsklokke bruker du? Jeg har en suntoklokke som jeg aldri får surret meg til å lære alle instillingene på :-( 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319893-spinninginstrukt%C3%B8rene-er-de-rytmed%C3%B8ve-tro/#findComment-2639384 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Jeg synes musikken har stor betydning for inspirasjon og opplevelser underveis i spinningtimen. Ekstra bra synes jeg det er når instruktørene til og med har klart å velge musikk med tekster som treffer i situasjonen. På den annen side, så foregår det mye rart i spinningtimer. Her om dagen hadde vi en instruktør som viste et konsertopptak på dvd med Katie Melua - men han hadde ikke på lyden. Derimot spilte han helt annen musikk. Lurer på om det virket motiverende på andre enn ham...*s* He-he, det måtte jo bli helt sært! Men han hadde vel en tanke med det... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319893-spinninginstrukt%C3%B8rene-er-de-rytmed%C3%B8ve-tro/#findComment-2639387 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Hva slags pulsklokke bruker du? Jeg har en suntoklokke som jeg aldri får surret meg til å lære alle instillingene på :-( Jeg har en Sigma. Det skal stå 2 bokstaver der også, men jeg ser ikke den første (utslitt), resten er C-15. Liker den veldig godt, med ett lite unntak: Håndleddene mine har krympet så mye at den føles veldig stor. Altså selve klokka. Også har jeg ikke funnet LYS, men det har nok mest med at jeg verken har trykkedilla eller leser særlig i bruksanvisningen. Denne er veldig enkel å finne ut av, i alle fall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319893-spinninginstrukt%C3%B8rene-er-de-rytmed%C3%B8ve-tro/#findComment-2639393 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.