Gå til innhold

Trening, fettprosent og menstruasjonssyklus

Anbefalte innlegg

Gjest Instruktør

Jeg er en 39 år gammel kvinne som av yrke er aerobic og spinninginstruktør. Jeg har rundt 5 harde kondisjonsøkter i uken, noen perioder mer. Jeg har det siste året opplevd endel dramatiske hendelser på hjemmebane og derfor mistet 10 kilo. Min høyde er 170 og vekt 58 kilo. Jeg har fremdeleles godt med musklatur, men lav fettprosen på 16. Jeg lukter amoniakk av svetten min, har problemer med søvnen og min menstruasjon har blitt veldig uregelmessig. Er generellt mer sliten enn fornøyd etter treningsøktene. Jeg er svært kostbevisst, tar vitaminer og omega 3. Men greier ikke å komme opp i vekt. Har du noen råd for hvordan jeg kan normalisere kroppen min igjen?

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Treningsaspektet ved spørsmålet ditt vil jeg gjerne at kollega Lauvstad suplerer meg på.

Men det er par ting som det for meg som dokter er naturlig å si noe om.

Når verden på en eller annen måte faller i hodet på oss, kfr. "alvorlige hendelser i familien", tømmer det oss ofte voldsomt for krefter. Dette har jeg opplevd med toppidrettsutøvere og oss vanlige mennesker. Trening som vi vanligvis tar med glede på strak arm blir ett ork og kroppen brytes ned. I en periode inntil tidene har endret seg, bør man være mindre i aktivitet, færre dager og mindre intensitet. Du nevner at svette lukter amoniak og det er et rimelig sikkert tegn på en stresset kropp som brytes ned (katabol tilstand). I samme retning peker uregelmessig menstruasjon og vekttap.

Jeg foreslår at du roer den fysiske aktiviteten ned til kose- og restitusjonstrening samtidig som du ikke bare spiser såkaldt sund , men også mer rikelig av både fett- (gjerne endel fet fisk) og proteiner.

Men for all del, ta en tur til legen for undersøkelse og prøver for være sikker på at du er frisk.

Lykke til !

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Treningsaspektet ved spørsmålet ditt vil jeg gjerne at kollega Lauvstad suplerer meg på.

Men det er par ting som det for meg som dokter er naturlig å si noe om.

Når verden på en eller annen måte faller i hodet på oss, kfr. "alvorlige hendelser i familien", tømmer det oss ofte voldsomt for krefter. Dette har jeg opplevd med toppidrettsutøvere og oss vanlige mennesker. Trening som vi vanligvis tar med glede på strak arm blir ett ork og kroppen brytes ned. I en periode inntil tidene har endret seg, bør man være mindre i aktivitet, færre dager og mindre intensitet. Du nevner at svette lukter amoniak og det er et rimelig sikkert tegn på en stresset kropp som brytes ned (katabol tilstand). I samme retning peker uregelmessig menstruasjon og vekttap.

Jeg foreslår at du roer den fysiske aktiviteten ned til kose- og restitusjonstrening samtidig som du ikke bare spiser såkaldt sund , men også mer rikelig av både fett- (gjerne endel fet fisk) og proteiner.

Men for all del, ta en tur til legen for undersøkelse og prøver for være sikker på at du er frisk.

Lykke til !

Halvor Lauvstad, helse- og treningsterapeut

Hei!

Til treningsdelen av spørsmålet vil jeg si at du ikke i utgangspunktet har en overkommelig treningsmengde gitt at du får tilstrekkelig hvile og næring mellom øktene. Som Thor Øistein skriver kan det være faktorer utenfor selve treningen som påvirker selv om du gjør alt etter boka både trenings- og ernæringsmessig.

det du kan vurdere, er å se på innholdet i treningsøktene dine. hvis du trener hard kondisjonstrening i mange av dine 5 økter, er jeg ikke overrasket over at du er sliten. noe særlig mer enn 2 ukentlige tøffe kondisjonsøkter der du ligger opp mot makspuls (10-20 slag under) i totalt 10-20 minutter pr økt, tror jeg for de fleste ikke er hensiktsmessig så lenge man har et "vanlig" liv og ikke kan slappe av så mye toppidrettsutøvere kan. dersom du sykler/ spinner i en del av øktene vil det redusere den muskulære slitasjen som løp forårsaker, men vil likevel være tøft dersom du trener med høy intensitet.

i mangel på fullstendig info vil jeg anbefale følgende treningsmessige tiltak:

1) ha maks 2 ukentlige tøffe økter der du jobber opp mot makspuls i 10-20 minutter (i intervaller). sørg for at det er minst 48 - 72 timer mellom en slik økt og neste hardeøkt.

2) prøv å redusere antall ukentlige økter slik at du trener annenhver dag. da får du 48 timer mellom hver økt. dersom du får sove godt og spise godt får du god tid til å hente deg inn mellom hver trening. det gir deg 3,5 økter i snitt pr uke og er mer enn nok til å bevare formen og forhåpentligvis nok til å hente overskudd. grovt forslag til økter: En tøff intervall økt (ca 45 minutter), en rolig "langkjøring" på opp mot en time og en "tempo" økt (45 - 60 min) der du jobber opp mot melkesyreterskel uten å få trøbbel (stivne). selv om dette er en mindre trneingsmengde enn du mentalt er vant til å gjennomføre, tror jeg dette kan gjøre deg godt og øke yteevnen din igjen.

lykke til!

Halvor Lauvstad

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...