Gå til innhold

Plagsom tanke


Gjest summer 97

Anbefalte innlegg

Uff flasketoppen? Husker med gru jeg kom over ei ganske solid brukt flaske i klesskapet til venninna mi når vi var fjortisser. *Grøsser*

*hahaha*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    12

  • Lillemus

    9

  • Luska

    9

  • Lotte :o)

    7

Mest aktive i denne tråden

Jo du, vi er i vår fulle rett til å skrive jenten, solen, hytten osv. Merkelig med rettskrivning på gynekologi...:-)

mvh

Underliv og rettskrivning er logisk sammen ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff - det var virkelig ikke meningen å kuppe tråden til trådstarter her altså! Men det er vel bare typisk dol... ;o)

Når det gjelder å avkrefte at jeg er jålete, avsporer jeg selv den alvorligste tråd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''På østlandet sier vi også toppen, ikke toppa. Men vi sier da jenta og hytta, likevel. Artig med dialekter. :o)''

Dialekter er kult! :o) Dere sier jo spann også, ikke bøtte? Og ælj og hælj istedetfor ælg og hælg som vi sier i Trøndelag. ;o) Har et søskenbarn fra Lillestrøm-området og hun sa i alle fall det. Hun plukket bær i et spann og jeg i ei bøtte. :o)

''Og ælj og hælj istedetfor ælg og hælg''

Vet ikke hvor på østlandet dette sies, men ikke i Oslo (tror jeg). De sier elg og helg. Her jeg bor sier de weekend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''På østlandet sier vi også toppen, ikke toppa. Men vi sier da jenta og hytta, likevel. Artig med dialekter. :o)''

Dialekter er kult! :o) Dere sier jo spann også, ikke bøtte? Og ælj og hælj istedetfor ælg og hælg som vi sier i Trøndelag. ;o) Har et søskenbarn fra Lillestrøm-området og hun sa i alle fall det. Hun plukket bær i et spann og jeg i ei bøtte. :o)

''Dialekter er kult! :o) Dere sier jo spann også, ikke bøtte? Og ælj og hælj istedetfor ælg og hælg som vi sier i Trøndelag. ;o) Har et søskenbarn fra Lillestrøm-området og hun sa i alle fall det. Hun plukket bær i et spann og jeg i ei bøtte. :o)''

Vi bruker vel ordene bøtte og spann om hverandre. Her jeg bor, bruker vi stort sett bøtte om vaskebøtte etc. Spann brukes mer i forbindelse med - ja, bærplukking, som ofte foregår i mindre bøtter - altså spann. ;o)

Og ja, her jeg bor, sier vi ælj og hælj, men det er ganske lokalt. Man skal ikke dra langt vekk herfra før de ler av de uttrykkene der. De som prater penere enn vi gjøre her, sier forøvrig elg og helg, ikke med æ.

Veldig lokalt: Fugl = fævvel (med tjukk L). Hørt den før? Og Fugler = fævvlær. :o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Dialekter er kult! :o) Dere sier jo spann også, ikke bøtte? Og ælj og hælj istedetfor ælg og hælg som vi sier i Trøndelag. ;o) Har et søskenbarn fra Lillestrøm-området og hun sa i alle fall det. Hun plukket bær i et spann og jeg i ei bøtte. :o)''

Vi bruker vel ordene bøtte og spann om hverandre. Her jeg bor, bruker vi stort sett bøtte om vaskebøtte etc. Spann brukes mer i forbindelse med - ja, bærplukking, som ofte foregår i mindre bøtter - altså spann. ;o)

Og ja, her jeg bor, sier vi ælj og hælj, men det er ganske lokalt. Man skal ikke dra langt vekk herfra før de ler av de uttrykkene der. De som prater penere enn vi gjøre her, sier forøvrig elg og helg, ikke med æ.

Veldig lokalt: Fugl = fævvel (med tjukk L). Hørt den før? Og Fugler = fævvlær. :o))

''Veldig lokalt: Fugl = fævvel (med tjukk L). Hørt den før? Og Fugler = fævvlær. :o))''

Tror du må være fra samme området som søskenbarnet mitt! :o) Mener bestemt at hun også sa fævvel ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dialekter er kult! :o) Dere sier jo spann også, ikke bøtte? Og ælj og hælj istedetfor ælg og hælg som vi sier i Trøndelag. ;o) Har et søskenbarn fra Lillestrøm-området og hun sa i alle fall det. Hun plukket bær i et spann og jeg i ei bøtte. :o)''

Vi bruker vel ordene bøtte og spann om hverandre. Her jeg bor, bruker vi stort sett bøtte om vaskebøtte etc. Spann brukes mer i forbindelse med - ja, bærplukking, som ofte foregår i mindre bøtter - altså spann. ;o)

Og ja, her jeg bor, sier vi ælj og hælj, men det er ganske lokalt. Man skal ikke dra langt vekk herfra før de ler av de uttrykkene der. De som prater penere enn vi gjøre her, sier forøvrig elg og helg, ikke med æ.

Veldig lokalt: Fugl = fævvel (med tjukk L). Hørt den før? Og Fugler = fævvlær. :o))

''Veldig lokalt: Fugl = fævvel (med tjukk L). Hørt den før? Og Fugler = fævvlær. :o))''

Det må være i Østfold. Fredrikstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Veldig lokalt: Fugl = fævvel (med tjukk L). Hørt den før? Og Fugler = fævvlær. :o))''

Det må være i Østfold. Fredrikstad?

Litt lengre nord der jeg tenker på i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Veldig lokalt: Fugl = fævvel (med tjukk L). Hørt den før? Og Fugler = fævvlær. :o))''

Tror du må være fra samme området som søskenbarnet mitt! :o) Mener bestemt at hun også sa fævvel ja!

Hmm... ikke fra Lillestrøm-området jeg, nei. Trodde nesten de fra Lillestrøm snakket omtrent som i Oslo, jeg?

Jeg bor litt lenger sør, på "indre østland" så å si. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Veldig lokalt: Fugl = fævvel (med tjukk L). Hørt den før? Og Fugler = fævvlær. :o))''

Det må være i Østfold. Fredrikstad?

Nope. Ikke Østfold. Litt lengre sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''På østlandet sier vi også toppen, ikke toppa. Men vi sier da jenta og hytta, likevel. Artig med dialekter. :o)''

Dialekter er kult! :o) Dere sier jo spann også, ikke bøtte? Og ælj og hælj istedetfor ælg og hælg som vi sier i Trøndelag. ;o) Har et søskenbarn fra Lillestrøm-området og hun sa i alle fall det. Hun plukket bær i et spann og jeg i ei bøtte. :o)

I Oslo sier man "helg" og "elg" på vestsida i hvertfall, men her på østsia' erre mere vanli' å si hælj og og ælj.. i hvertfall var det mer sånn før. Har inntrykk av at folk snakker mer og mer avslepet her også etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Telemark?

Litt lengre nord. :o) Men jeg sier ikke fævvel jeg altså. Det er en meget lokal variant på et lite sted rett ved her jeg bor. Og ikke alle på det stedet sier fævvel heller. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lengre nord. :o) Men jeg sier ikke fævvel jeg altså. Det er en meget lokal variant på et lite sted rett ved her jeg bor. Og ikke alle på det stedet sier fævvel heller. :o)

Når jeg tenker meg om mener jeg veninna mi sier "fævlar" og hun er fra Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og ælj og hælj istedetfor ælg og hælg''

Vet ikke hvor på østlandet dette sies, men ikke i Oslo (tror jeg). De sier elg og helg. Her jeg bor sier de weekend.

''Her jeg bor sier de weekend.''

Heisan Montebello, Bygdøy, Holmenkollenåsen med fler!

Her er en gammel russekort-tekst: Skyld ikke på storken, det finnes andre fugler, for eksempel week-endene...

PS: Du vil nok høre "hælj" i Oslo også, spesielt i bestemt form som "i hælja". Men det er ikke standard. Mange oslofolk, som jeg selv, blander og bruker både helgen, helga og hælja litt tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hehe* Jeg mente at flasketoppen er den øverste delen på flaska, men flasketoppa sitter på flasketoppen. ;o)

Men bergensere sier vel toppen om ei topp? De sier jo jenten og hytten også...

Er flasketoppa det samme som flaskekorket? Ei toppe - toppa har jeg i hvert fall aldri hørt om ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''På østlandet sier vi også toppen, ikke toppa. Men vi sier da jenta og hytta, likevel. Artig med dialekter. :o)''

Dialekter er kult! :o) Dere sier jo spann også, ikke bøtte? Og ælj og hælj istedetfor ælg og hælg som vi sier i Trøndelag. ;o) Har et søskenbarn fra Lillestrøm-området og hun sa i alle fall det. Hun plukket bær i et spann og jeg i ei bøtte. :o)

Jeg er fra Østlandet, og sier bøtte om f.eks. skurebøtte, bøtte og spade etc. Men malingspann og bærspann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...