Gå til innhold

Desperat etter energi.....!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Full av frustrasjon på lille julaften... :-(

Vært delvis sykmeldt i et år pga noe energimangel-greier (Gått til 4 ulike leger, og alle blodprøver er helt fine), trodde aldri det skulle drøye så lenge. Med to små barn, hus, egen bedrift og lite avlastning (i form av barnevakt fra andre i familien) begynner det nå å bli litt for tøft for meg... Huff dette er grusomt å innrømme, men nå begynner jeg å bli desperat.

Fikk omgangssyke i helga, og det tappet meg voldsomt for energi, og i går var jeg nødt til å kreke meg ut for å handle de siste julegavene som var utsatt pga jobb og syke barn. Kunne knapt stå oppreist da jeg kom hjem fra byen. Skulle ha familieselskap hos oss, men det ble uten meg, kom meg ikke opp av senga.

Var så sliten at jeg hadde mest lyst å SKRIKE... Motstridende, jeg vet, men hele kroppen kan skjelve (innvendig) og verke når jeg blir sliten, og det er merkelig nok vanskelig å slappe av. Hjertet dunker og hodet er fullt av desperasjon og dårlig samvittighet...

I dag er jeg oppe, men blir svimmel og kvalm av å stå/gå, så samboeren min må som vanlig gjøre det aller meste. Jeg har ikke bakt til jul eller vasket noe som helst, kun doen etter omgangssyken........

Samboer har nå tatt med barna ut, som han så ofte gjør for at jeg skal få fred, de er 4,5 og 2 år, og vanvittig turbo... sikkert ikke noe mer enn vanlig men. Jeg sitter her og skal prøve å pakke julegaver, kan ikke bare sove heller. Blir helt rar av det.

Men nå er det snart krise - hvordan skal jeg få energi.. Hvor... Hvordan.. Når..... :-( Skjønner at ting er ekstra tunge nå pga omgangssyken tok på, men det har altså gått et år...

Forstår det godt om ingen orker å lese dette på lille julaften, men jeg må bare forsøke å taste det ned. Det er tøft akkurat nå.

Gjest i liknende båt
Skrevet

Du har ikke M.E. da tror du? Kunne jo høres ut som det. Men de samme symptomer kan også gjelde helt andre ting, så jeg vet ikke.

Selv har jeg M.E. og er alene med to barn, så juleforberedelsene har vært tøffe - og jeg prøver å gjøre ting enklest mulig. Vi er heldigvis invitert bort på julaften.

Du må si fra tydelig til omgivelsene at du er syk (uansett om du ikke har fått noen diagnose enda) og at du er helt avhengig av hvile og praktisk hjelp.

Lykke til!

Gjest Milde måne
Skrevet

Det er ikke lett,du får prøve å slappe av så godt du kan : )

Blir mye styr med den julen.

Skrevet

Du har ikke M.E. da tror du? Kunne jo høres ut som det. Men de samme symptomer kan også gjelde helt andre ting, så jeg vet ikke.

Selv har jeg M.E. og er alene med to barn, så juleforberedelsene har vært tøffe - og jeg prøver å gjøre ting enklest mulig. Vi er heldigvis invitert bort på julaften.

Du må si fra tydelig til omgivelsene at du er syk (uansett om du ikke har fått noen diagnose enda) og at du er helt avhengig av hvile og praktisk hjelp.

Lykke til!

Oi oi... ME og alene med to små barn, jeg må si jeg ikke ser hvordan jeg skulle klart det :o(

Tror ikke jeg har ME, selv om to av legene har foreslått dette, pga hva jeg har lest om sykdommen - man lader ikke batteriene selv om man slapper av/sover, men er konstant like sliten?

Slik er det ikke for meg, det hjelper å sove og slappe av, får liksom en "restart"... Kan også ha dager med masse energi der alt er flott og fint, men så faller jeg helt ned i kjelleren dagen etter.

Men du da, håper du får litt avlastning i jula hvertfall!?

Skrevet

Det er ikke lett,du får prøve å slappe av så godt du kan : )

Blir mye styr med den julen.

Jepp. Men blir smågal av å måtte "slappe av" hele tiden. Jeg blir alltid litt engstelig når jeg ser nicket ditt, tror liksom det er kritikk du skal komme med når du "heter" det der... ;-)

Gjest Milde måne
Skrevet

Jepp. Men blir smågal av å måtte "slappe av" hele tiden. Jeg blir alltid litt engstelig når jeg ser nicket ditt, tror liksom det er kritikk du skal komme med når du "heter" det der... ;-)

Ja kjipt å bare slappe av også,men må man så må man.

Hehe kommer ikke med kritikk jeg vettu selv om jeg heter "Milde måne",bare digger det utrykket : )

Skrevet

Det høres fryktelig tøft ut å ha det sånn, og så i ett helt år!!

Jeg vet ikke om dette passer for deg, bare slenger ut et forslag og så får du vurdere om det er nyttig.

Jeg har veldig tro på at fysisk aktivitet er nyttig, hvis man kan klare det. I hvertfall hvis det ikke er ME? Du bør nok begynne veldig rolig. Legg en plan om å gå en daglig liten tur f.eks. Etter hvert kan du øke forsiktig på med økt tempo og lengre distanser, gjerne gå med staver også for å få enda bedre effekt. Du vil jo fort merke om det gir energi eller om det gjør deg enda mer sliten.

Det er veldig mye litteratur og forskning som underbygger at fysisk aktivitet faktisk er litt av et vidundermiddel. Foruten å være bra for hjerte og kretsløp hjelper det også på psyken generelt, og gir et kick i etterkant, fordi man får endorfiner i blodbanen og man får en mestringsfølelse som er veldig tilfredsstillende. Og etter hvert som muskulaturen bygges opp får man mer krefter. Det som er vanskeligst er å motivere seg til å komme i gang.

Siden legene ikke har funnet noe galt med blodprøver eller annet, tenker jeg at det ikke skulle være noe galt i å være fysisk aktiv.

Vet som sagt ikke om dette kan hjelpe deg, men det er et velment forslag i allefall. Masse lykke til!! :-)

Gjest nu vel...
Skrevet

Uten trening går du til slutt på veggen. Du må presse deg selv, fordi det du ikke bruker, det svinner. Tenk på musklene, det å "ta'n" helt ut fysisk. Det hjelper på alt. Mannen din har det kanskje tøft pga alt som faller på ham.

Skrevet

Uten trening går du til slutt på veggen. Du må presse deg selv, fordi det du ikke bruker, det svinner. Tenk på musklene, det å "ta'n" helt ut fysisk. Det hjelper på alt. Mannen din har det kanskje tøft pga alt som faller på ham.

Jepp. Skal begynne å trene så smått etter nyttår. Mannen min er helt fantastisk, skjønner ikke hvor han får alt overskuddet sitt fra - frykter bare den dagen han blir ordentlig syk eller litt for sliten av alt dette...

Skrevet

Det høres fryktelig tøft ut å ha det sånn, og så i ett helt år!!

Jeg vet ikke om dette passer for deg, bare slenger ut et forslag og så får du vurdere om det er nyttig.

Jeg har veldig tro på at fysisk aktivitet er nyttig, hvis man kan klare det. I hvertfall hvis det ikke er ME? Du bør nok begynne veldig rolig. Legg en plan om å gå en daglig liten tur f.eks. Etter hvert kan du øke forsiktig på med økt tempo og lengre distanser, gjerne gå med staver også for å få enda bedre effekt. Du vil jo fort merke om det gir energi eller om det gjør deg enda mer sliten.

Det er veldig mye litteratur og forskning som underbygger at fysisk aktivitet faktisk er litt av et vidundermiddel. Foruten å være bra for hjerte og kretsløp hjelper det også på psyken generelt, og gir et kick i etterkant, fordi man får endorfiner i blodbanen og man får en mestringsfølelse som er veldig tilfredsstillende. Og etter hvert som muskulaturen bygges opp får man mer krefter. Det som er vanskeligst er å motivere seg til å komme i gang.

Siden legene ikke har funnet noe galt med blodprøver eller annet, tenker jeg at det ikke skulle være noe galt i å være fysisk aktiv.

Vet som sagt ikke om dette kan hjelpe deg, men det er et velment forslag i allefall. Masse lykke til!! :-)

Takk skal du ha! Jeg har planer om å begynne å trene etter nyttår. Har allerede fått et helt år betalt for meg på treningssenter, så det finnes ingen unnskyldning!! Har jo trent mye i perioder før, også jogget litt i løpet av dette året, og liker det veldig godt.

2009 må bli et bedre år enn 2008, håper optimismen holder, hvertall. :o)

Skrevet

Lykke til!

Apropos ME: hvem utreder slik? Er det fastlege-oppgave eller spesialistoppgave?

Skrevet

Jeg tror at jo mer du tenker på det, jo mer stresser du "innvendig" og da blir du ennå mer sliten. Kunne du ha klart å få til en slags "timeplan", der du sier til deg selv at duskal slappe av i to timer, SÅ skal du pakke inn gaver. Deretter hvile i x antall timer, før du så gjør en annen oppgave?

Da får du bittelitt struktur, om så ikke annet for hodet, og da er det lettere å tillate seg å slappe av når du først ligger i sengen. Det å hvile med nervene i helspenn har ikke noe for seg. Det å få opp energien kan du få som andre sier ved fysisk trening, men da må du også evne å la kroppen få ro når den trenger det.

Flott at du har en oppegående mann som tar ansvar. Også må du prøve å tenke at det BLIR jul selv om den ikke er helt som vanlig. Dere har mat og ungene får noe å pakke opp. Og om vinduer og gulv ikke er nyvaskede og blanke er ingen katastrofe!

Du kan jo lese litt på nett om ME/ fatigue og se om det stemmer overens med dine symptomer.

Riktig god bedring, og håper morgendagen blir hyggelig selv om du åpner gaver i liggende stilling på sofaen :-) STOR klem.

Skrevet

Utbrenthet vises ikke på noen prøver. Det er bare sånn det er.

Mannen min har vært der, og for min del var det bare å kjøre mitt eget løp og ikke forvente noe av ham. Når jeg la planer sa jeg fra til ham. Om han ville kunne han også bli med, men om han ikke ville, var det også helt greit. Da han ble i bedre form ga han selv beskjed. Dette viste seg gradvis ved at han orket å passe ungene mens jeg gjorde andre ting eller han ble med på besøk til folk. Om han ble med på noe var det helst til familie, for han følte at ingen trodde at han var syk. Det vises jo ikke utenpå.

Han ble utbrent av å jobbe for mye over lang tid, og sykmeldingsperioden var samtidig med at vi fikk barn nummer tre, og jeg var hjemme med barnet og arbeidsledig.

Han var ikke syk for å være hjemme med oss, og det hendte jeg ble frustrert av at han klarte å ligge i senga omtrent hele døgnet.

Det tok 2-3 år før han var helt frisk.

Ikke ha dårlig samvittighet for at du er syk. Mannen din ser hvordan du har det, og ville nok selv gitt beskjed hvis han trodde du var lat. Mannen min takket jevnlig for at jeg var så snill, og selv om man skal stille opp for hverandre i et samliv, var det godt for meg at han faktisk så det og satte pris på det. Snakk med mannen din om situasjonen.

Ikke tren hvis du ikke har energi til det. Begynn ihvertfall i det små, slik at du ikke sliter deg ut igjen. Det viktige nå er at du får tilbake energien, og at du bygger opp energi igjen.

Klem fra

Skrevet

Oi oi... ME og alene med to små barn, jeg må si jeg ikke ser hvordan jeg skulle klart det :o(

Tror ikke jeg har ME, selv om to av legene har foreslått dette, pga hva jeg har lest om sykdommen - man lader ikke batteriene selv om man slapper av/sover, men er konstant like sliten?

Slik er det ikke for meg, det hjelper å sove og slappe av, får liksom en "restart"... Kan også ha dager med masse energi der alt er flott og fint, men så faller jeg helt ned i kjelleren dagen etter.

Men du da, håper du får litt avlastning i jula hvertfall!?

Det er vel ulike grader av ME?

Skrevet

Ja kjipt å bare slappe av også,men må man så må man.

Hehe kommer ikke med kritikk jeg vettu selv om jeg heter "Milde måne",bare digger det utrykket : )

Jeg tenker at du er en mild måne - ikke det som uttrykket vanligvis betyr :)

Skrevet

Det er vel ulike grader av ME?

Jeg vet egentlig ikke så mye om det? Bare at hovedsymptomet er å ikke restitueres av hvile. Også VIL jeg så innmari lite ha ME, så jeg ser ikke på det som et alternativ ;-)

Nå er jeg hjemme alene igjen, nok et familieselskap jeg ikke kunne være med på... :-(

Gjest bareentanke
Skrevet

''Var så sliten at jeg hadde mest lyst å SKRIKE... Motstridende, jeg vet, men hele kroppen kan skjelve (innvendig) og verke når jeg blir sliten, og det er merkelig nok vanskelig å slappe av. Hjertet dunker og hodet er fullt av desperasjon og dårlig samvittighet...

I dag er jeg oppe, men blir svimmel og kvalm av å stå/gå, så samboeren min må som vanlig gjøre det aller meste. Jeg har ikke bakt til jul eller vasket noe som helst, kun doen etter omgangssyken........''

Dette høres ut som meg før jeg fikk konstantert høyt stoffskifte. Nå sier jeg selvsagt ikke at du har det, men jeg ville definitivt fått det sjekket hvis du ikke allerede har tatt stoffskifteprøver.

Gjest Milde måne
Skrevet

Jeg tenker at du er en mild måne - ikke det som uttrykket vanligvis betyr :)

Bra det da : )

Skrevet

''Var så sliten at jeg hadde mest lyst å SKRIKE... Motstridende, jeg vet, men hele kroppen kan skjelve (innvendig) og verke når jeg blir sliten, og det er merkelig nok vanskelig å slappe av. Hjertet dunker og hodet er fullt av desperasjon og dårlig samvittighet...

I dag er jeg oppe, men blir svimmel og kvalm av å stå/gå, så samboeren min må som vanlig gjøre det aller meste. Jeg har ikke bakt til jul eller vasket noe som helst, kun doen etter omgangssyken........''

Dette høres ut som meg før jeg fikk konstantert høyt stoffskifte. Nå sier jeg selvsagt ikke at du har det, men jeg ville definitivt fått det sjekket hvis du ikke allerede har tatt stoffskifteprøver.

Det skal være sjekket. Men takk for innspill! :-)

Skrevet

Huff!

Jeg vet hvordan du har det.

Jeg har også hatt en ordentlig legesjekk, uten at legen kunne finne noe galt. Jeg syntes jeg fikk mer energi da jeg begynte å drikke nonijuice daglig.

Jeg har lenge prøvd å trene, men følte bare at jeg ble værre når jeg trente, fordi jeg ble utmattet av treningen. Og som følge av det, ble jeg også lettere mottakelig for forkjølelser, som igjen tappet meg for krefter.

Jeg har nå fått treningsveiledning av fysioterapeut. Hun tar meg på alvor, og sier at jeg ikke skal presse meg for da gjør jeg bare vondt værre. Jeg har fått et lett treningsprogram, for å øke på ettervært som jeg blir bedre. Hun sa at dette er noe som kommer til å ta tid.

Jeg er heldigvis bedre nå. I tillegg til trening og Nonijuice, har jeg også prøvd å få litt mer avlastning med ungene, og på jobben har jeg heldigvis blitt møtt med forståelse, og fått lettere arbeidsoppgaver.

Jeg har desverre ingen gode råd om hvordan du skal få ny energi fort, men håper du får hentet krefter i løpet av juleferien.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...