Gå til innhold

Faren gjorde forskjell på julegavene i sine barn

Anbefalte innlegg

Gjest Julekvelden
Skrevet

Jeg og faren til barna er skilte for flere år siden. Omsorgen fra far har vært varierende og lite kontinuitet i. Barna våre er store, to er rundt 20 år, den minste 16 år. I går var barna hos meg og feiret jul. Vi hadde det hyggelig og koste oss. 16 åringen fikk 500 kr hos faren, mens de to andre fikk 1000 kr hver i julegave. Jeg observerte at 16 åringen min ble litt stille da hun skjønte hun fikk mindre enn de to andre. Begrunnelsen faren hadde om forskjellsbehandlingen er som følger: Far synes ikke vår 16 årige datter fortjener noe mer, egentlig hadde han ikke tenkt å gi henne julegave i det hele tatt, som straff for hennes dårlige oppførsel. I det legger han at hun ikke fulgt regler som en 16 åring skal. Hun har vært en ungdom i relativt stor opposisjon.

Min mening: uansett hva vår datter har hatt av dårlig oppførsel, synes jeg julekvelden ikke burde være dag for den slags sanksjoner. Det hele var pinelig og jeg synes synd på datteren vår da julegavene ble åpnet. Det gjorde vondt i sjelen å være vitne til at hun ble forskjellsbehandlet på denne måten.

Han gjorde noe lignende i fjor med den mellomste datteren vår. Hun hadde tidligere lånt 300 kr fra faren. Dette trakk han av på julegaven, med en bekreftelse i julegaven at han hadde trukket fra det hun hadde lånt forrige mnd, og ikke levert tilbake. Vet ikke om jeg er sårbar, men synes ikke det var rette settingen for noen av disse sanksjonene på selveste julekvelden. Stemningen var til å ta og føle på.

Skrevet

Pappaen er jo konsekvent her iallefall. Det hadde vært ille hvis det alltid var det samme barnet, men det er jo ikke det her viser det seg.

Om settingen passer seg? Tja, hvis dette kan gi en oppvekker til 16 åringen om å skjerpe seg, så har han gjort det riktige.

Skrevet

Pappaen er jo konsekvent her iallefall. Det hadde vært ille hvis det alltid var det samme barnet, men det er jo ikke det her viser det seg.

Om settingen passer seg? Tja, hvis dette kan gi en oppvekker til 16 åringen om å skjerpe seg, så har han gjort det riktige.

Godt svar, helt enig.

Skrevet

Farlig å sette et eksempel på den måten. Det kan slå begge veier.

Skrevet

_Om_ jeg skulle gjort forskjell så ville jeg i allefall sagt ifra på forhånd. Det må ha vært vondt for henne å få det slengt i trynet på en julekveld....... Skulle tro han mente han var nissen sjøl, "er det noen snille barn her?"

En ting er at han holder tilbake penger som er lånt, verre er den forskjellen denne julen synes jeg. For en på 16år så _kan_ det virke mot sin hensikt, at 16åringen setter seg (enda) mer opp mot ham og hans regler.

Jeg håper ikke det skjer.

Vi gav ungene våre hver sin konvolutt i går kveld. Vi gav dem beskjed tidlig på kvelden om at selv om det ser skjevt ut, så er det ikke det. Guttene ønsket seg penger mest av alt. De forstod hvorfor det ble forskjell. Men om vi ikke hadde sagt noe så hadde det nok blitt litt rare miner.

Så om du skal si noe til din eks, be han forklare barna i forkant neste år hvis det blir forskjell. Da slipper dere denne ubehageligheten på julekvelden.

Skrevet

Jeg er enig med deg i at julekvelden ikke er en passende anledning til å "straffe" barna for det de har gjort. Her burde far valgt en annen strategi, f.eks. mindre lommepenger. Julegaven bør ikke vurderes ut fra barnets oppførsel.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg er enig med deg i at julekvelden ikke er en passende anledning til å "straffe" barna for det de har gjort. Her burde far valgt en annen strategi, f.eks. mindre lommepenger. Julegaven bør ikke vurderes ut fra barnets oppførsel.

''Jeg er enig med deg i at julekvelden ikke er en passende anledning til å "straffe" barna for det de har gjort.''

Hmmmm.... Hvor ble det av "Er det noen snille barn her," sa nissen?

Skrevet

''Jeg er enig med deg i at julekvelden ikke er en passende anledning til å "straffe" barna for det de har gjort.''

Hmmmm.... Hvor ble det av "Er det noen snille barn her," sa nissen?

Har du ikke fått med deg at det ikke lenger er PK at nissen har ut av seg dette spørsmålet? ;-)

Skrevet

Har du ikke fått med deg at det ikke lenger er PK at nissen har ut av seg dette spørsmålet? ;-)

Hmmm...den nissen som var hos oss spurte faktisk etter snille barn. Tror du han trenger litt etterutdanning?

Skrevet

Hmmm...den nissen som var hos oss spurte faktisk etter snille barn. Tror du han trenger litt etterutdanning?

Garantert! Ungene er sikkert psykisk skada for livet etter den tabben der :-(

Gjest kontroll
Skrevet

Barn skjerper seg ikke over slike ting. Helt idioti, spør du meg!

Skrevet

Garantert! Ungene er sikkert psykisk skada for livet etter den tabben der :-(

Spørs om ikke gangen rundt juletreet gjorde større skade. Vi jobba hardt med å få teksten riktig på en sang som ingen av oss voksne egentlig kunne, men som en 6åring hadde lært på skolen. Hun ble ganske oppgitte over oss når vi fortsatt ikke fikk det til ved 4. forsøk. På det tidspunktet hadde til og med bikkja begynt å gå rundt juletreet...

Skrevet

Spørs om ikke gangen rundt juletreet gjorde større skade. Vi jobba hardt med å få teksten riktig på en sang som ingen av oss voksne egentlig kunne, men som en 6åring hadde lært på skolen. Hun ble ganske oppgitte over oss når vi fortsatt ikke fikk det til ved 4. forsøk. På det tidspunktet hadde til og med bikkja begynt å gå rundt juletreet...

*hehe*

Jula kan ha skummel påvirkning på små barnesinn ;-)

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, slike ting tar man ikke frem på juleaften!

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ouch, det har gått meg hus forbi! :-O Tror forresten det har gått nissen hus forbi også, hehe.

Skrevet

Ouch, det har gått meg hus forbi! :-O Tror forresten det har gått nissen hus forbi også, hehe.

BUP neste ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...