Gå til innhold

Ribbe, pinnekjøtt, diarè og kvalme

Anbefalte innlegg

Gjest kjedelig og dumt for alle
Skrevet

Hver natt/tidlig morgen etter ribbe eller pinnekjøtt så våkner mannen min av kvalme og diarè (helt vannaktig) og vondt i magen. Det er veldig kjedelig og han blir helt slått ut.

For 5 år siden og før spiste han mer fet mat enn han gjør nå. Han har et veldig godt kosthold. Mye grovbrød, sunt pålegg, vi har alltid veldig sunne middager og spiser en del frukt/grønnsaker.

Jeg har inntrykk av at julematen blir for feit og at kroppen hans ikke tåler det, men har aldri hørt om det før.

Noen som vet?

Skrevet

Jeg kan også reagere på fet mat.

Men hos meg kommer det med en gang omtrent. Hvertfall innen en time. Smerter som er helt utrolige og helt løst, men etterpå er jeg like fin igjen.

Kan også reagere på enkelte kombinasjoner med surt/søtt og salt.

Har ikke sjekket opp i det. Blir det verre, bør jeg vel ta en tur til legen.

Skrevet

Jeg kan også reagere på fet mat.

Men hos meg kommer det med en gang omtrent. Hvertfall innen en time. Smerter som er helt utrolige og helt løst, men etterpå er jeg like fin igjen.

Kan også reagere på enkelte kombinasjoner med surt/søtt og salt.

Har ikke sjekket opp i det. Blir det verre, bør jeg vel ta en tur til legen.

Hm, interessant - takk!

Det går riktignok omg.syke nå, men begge barna hadde for en uke siden, vi har ikke vært sammen med andre som har vært syke.

Dessuten gjentar dette seg hver gang ved de to nevnte retter og alltid litt uggen, småkvalm og romlete ved leggetid samme dag, diaré kommer på tidlig morgen og varer til ut på ettermiddagen.

Trasig hvis julemenyen på legges helt om og, da.

AneM1365380603
Skrevet

Jeg reagerte slik på julematen tidligere. Nå skjærer jeg bort alt fettet, og det er mange år siden jeg er blitt syk av maten. Svoren spiser jeg, men jeg skraper bort så mye av fettet som mulig.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg reagerer fordi at kroppen produserer for mye galle når jeg spiser slik mat. Da klarer ikke kroppen ta det opp, og jeg får diare. Noen ganger helt vannaktig. Med det følger det kvalme siden tarmene jobber så mye.

Jeg spiser ikke fettet, da blir det litt bedre. Så det kan være det han reagerer på.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Da synes jeg det er på tide at mannen din tar hintet, og slutter å spise ribbe og pinnekjøtt.

Det er mange som ikke tåler fett, han er åpenbart en av dem.

Skrevet

Da synes jeg det er på tide at mannen din tar hintet, og slutter å spise ribbe og pinnekjøtt.

Tar hintet, pøh jeg blånekter, jeg skal ha pinnekjøttet mitt på julaften, så det så! ;o) (jeg spiser ikke fettet da, men jeg tåler ikke kjøttet heller, og jeg lider i stillhet altså, så jeg plager bare meg selv) ;o)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1230291176' post='4048029]

Tar hintet, pøh jeg blånekter, jeg skal ha pinnekjøttet mitt på julaften, så det så! ;o) (jeg spiser ikke fettet da, men jeg tåler ikke kjøttet heller, og jeg lider i stillhet altså, så jeg plager bare meg selv) ;o)

He he, da er du staere enn du har godt av. ;)

Men jeg skal ikke si noe, jeg gjør ting selv som jeg vet at jeg blir dårlig av (går ikke på mat), jeg kaller det "kalkulert risiko".

Skrevet

He he, da er du staere enn du har godt av. ;)

Men jeg skal ikke si noe, jeg gjør ting selv som jeg vet at jeg blir dårlig av (går ikke på mat), jeg kaller det "kalkulert risiko".

Kalkulerte risikoer er jeg god på ;o)

Skrevet

Minstemann har kastet opp både julaften og i går og forteller han pleier å gjøre det hver jul. Han pleier å være hos faren i jula og hos meg annenhver julaften så det har ikke jeg fått med med. Men det er tydelig noe han ikke tåler. Ikke har han spist verken store mengder mat eller godteri heller.

Gjest firepile
Skrevet

Hm, interessant - takk!

Det går riktignok omg.syke nå, men begge barna hadde for en uke siden, vi har ikke vært sammen med andre som har vært syke.

Dessuten gjentar dette seg hver gang ved de to nevnte retter og alltid litt uggen, småkvalm og romlete ved leggetid samme dag, diaré kommer på tidlig morgen og varer til ut på ettermiddagen.

Trasig hvis julemenyen på legges helt om og, da.

Ble jeg så dårlig av julematen, hadde jeg totalt mistet lysten på feit julemat.

Skrevet

Jeg spydde som en gris natt til 1.juledag for noen år siden. Da hadde jeg spist mer ribbesvor enn godt er :-(

Ellers blir jeg lett hard i magen av julematen, så jeg passer på å spise sunt innimellom.

Skrevet

Kjenner du til typen mann? Jeg har sagt dette i 5 år og i dag gikk han med på at det må være løsningen. Endelig.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Kjenner du til typen mann? Jeg har sagt dette i 5 år og i dag gikk han med på at det må være løsningen. Endelig.

Det er ikke alltid like lett å nå inn. ;)

Godt at du klarte det til slutt.

Skrevet

Hmmm - ser det er flere her som blir kvalme av ribbe. Vi hadde det i dag - og jeg ble plustelig kvalm nå - mange timer etter vi spiste. Er egentlig lite vant til svinekjøtt, vi spiser det veldig sjelden.

Trodde egentlig at det var delfiakaka og bayleyskulene og romkulene som hadde skylden - kanksje det er en kombinasjon? Har egentlig ikke spåist så mye, bare uvant type mat.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...