Gå til innhold

Svigerforeldre ødelegger samlivet vårt


Gjest egosisten

Anbefalte innlegg

Gjest Uenig - har også allergi

Ok. Jeg er av den klare oppfatning at folk som ikke tåler mitt innemiljø, dessverre bare må holde seg unna. Og det er deres ansvar å undersøke om det er noe i huset de ikke tåler, hvis de er allergiske/astmatiske- og ikke mitt. Enhver må ta konsekvensene av sin egen helse.

Og da er vi tilbake til mitt spørsmål. Hvorfor skal denne gruppen med pasienter ofte få det til å føles som om det er omgivelsene som må ta ansvar? Og føle skyld når sykdomsreaksjoner oppstår?

Jeg har forresten en datter med cøliaki. Hadde ditt barnebarn hatt cøliaki - hadde du da giddet å lage glutenfri mat til henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 327
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    63

  • morsan

    37

  • Lillemus

    19

  • Faure

    18

Mest aktive i denne tråden

Gjest Uenig - har også allergi

He..he...Ja, det har du rett i. Det finnes folk som liker å bruke sin sykdom for hva den er verdt. Det er vel det som kalles "sekundærgevinst av sin lidelse".

Det må være forferdelig å ikke kunne ha et kjæledyr pga av allergi. Det skal jeg være den første til å innrømme. Men samtidig så vet jeg ikke hvor mye piller/preparater og sprayer jeg ville ha forsøkt, før jeg oppga den lidenskapen.For meg er et liv uten dyr, det samme som ikke noe liv.

Vi hadde katt før vi fikk unger. Jeg var kjempe, utrolig glad i den. den var helt spesiell (selvfølgelig).

Men da vår datter ble allergisk mot katt så hadde vi jo ikke noe annet valg enn å kvitte oss med dem. Jeg fikk ikke omplassert den men måtte avlive den hos dyrlege. Det er det desidert verste jeg har gjort i hele mitt liv og jeg savner katten MYE ennå og har dårlig samvittighet.

Datteren min er ikke hyperallergisk så vi trengte ikke å kvitte oss med den umiddelbart - prøvde lenge å omplassere, men fant ikke noe. Men hun har så mye annet allergisk, eksem, har hatt astma, cøliaki etc så vi måtte jo bare kvitte oss med katten.

Dermed er hun allergisk mot katt og jeg mot hund. Så vi har kanin (ute)...

Mennesker ER mer verdt enn dyr tross alt - og man vil jo det beste for våre egne barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Jeg er 100% frisk så lenge jeg ikke er i nærheten av bla gresspollen, hund, røyk eller mye støv.

Jeg er ikke interressert i å bli syk og unngår derfor det jeg ikke tåler. Jeg forventer ikke at noen hiver ut dyr eller slutter å røyke i sitt eget hjem, men da bør de ikke bli sure om jeg ikke besøker dem, selv om de tilhører svigerfamilien.

Men jeg forventer at de ikke tar med hunden sin på besøk til andre om jeg kommer og ikke røyker inne hos andre om jeg (eller mine barn som har astma) kommer. Det er vanlig folkeskikk mener nå jeg! Eller skal de styre det slik at vi ikke kan besøke felles familie fordi de på død og liv må ha med hunden og/eller røyke inne?

Selvfølgelig tar man ikke med seg hunden til andre om de også får besøk av allergikere. Det er ganske respektløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Jeg har forresten en datter med cøliaki. Hadde ditt barnebarn hatt cøliaki - hadde du da giddet å lage glutenfri mat til henne?

Det blir jo noe annet enn å kaste ut et familiemedlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uenig - har også allergi

Selvfølgelig tar man ikke med seg hunden til andre om de også får besøk av allergikere. Det er ganske respektløst.

Takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uenig - har også allergi

Det blir jo noe annet enn å kaste ut et familiemedlem.

Kanskje - men av innleggene så virker det som om Colette mener at allergi uansett form er "noe man bør tåle" og bare "gir ubehag". Og at de fleste bare skaper seg og later som om de er allergiske...

Jeg mener det handler om å ta hensyn og lurer på hva Colette ville ha gjort hvis allergi mot mat eller dyr fantes i egen nær familie? Er kattene fremdeles viktigst? Kunne hun ordnet med glutenfri mat eller er det for mye styr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje - men av innleggene så virker det som om Colette mener at allergi uansett form er "noe man bør tåle" og bare "gir ubehag". Og at de fleste bare skaper seg og later som om de er allergiske...

Jeg mener det handler om å ta hensyn og lurer på hva Colette ville ha gjort hvis allergi mot mat eller dyr fantes i egen nær familie? Er kattene fremdeles viktigst? Kunne hun ordnet med glutenfri mat eller er det for mye styr?

Nei, jeg mener ikke at allergi er noe man bare skal tåle. Det jeg mener - og har erfart - er at det er så mange som ikke er allergiske, som sier at de er det. Og jeg sier ikke at det gjelder deg.

Ellers mener jeg det kommer an på hvor hardt angrepet man er. Jeg går ut fra at du har sett Froskens innlegg, om hennes venninne som ikke kunne oppholde seg i et hus hvor det hadde bodd en hund- 3 år etter at hunden var borte, og huset vasket ned flere ganger. I slike tilfeller så hadde ikke jeg hatt en sjangse til å kunne ta i mot en allergisk gjest. Mine katter er innekatter, og det sier vel seg selv at jeg ikke kan sende dem ut. Jeg kan heller ikke påta meg å vaske ned et hus på 120 kvm hver gang en allergiker ville komme på besøk, for det måtte jo i så fall gjelde vegger og tak også..Og jeg kan ikke avstå fra å ha kjæledyr i tilfelle problemet allergi skulle oppstå. Det ville nesten bli det samme som om en pollenallergiker skulle forlange all pollen fjernet.

Klart man tar hensyn - men det som er umulig er umulig. Når det gjelder glutenallergi, så er det selvfølgelig et mye lettere problem å håndtere. Jeg har hatt besøk av diabetikere, og har selvfølgelig ikke noe problem med å lage mat som passer for dem.

Ellers anser jeg denne diskusjonen for avsluttet nå. Jeg har sagt det jeg har å si, og har svart på alle spørsmål opp til flere ganger:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Nei, jeg mener ikke at allergi er noe man bare skal tåle. Det jeg mener - og har erfart - er at det er så mange som ikke er allergiske, som sier at de er det. Og jeg sier ikke at det gjelder deg.

Ellers mener jeg det kommer an på hvor hardt angrepet man er. Jeg går ut fra at du har sett Froskens innlegg, om hennes venninne som ikke kunne oppholde seg i et hus hvor det hadde bodd en hund- 3 år etter at hunden var borte, og huset vasket ned flere ganger. I slike tilfeller så hadde ikke jeg hatt en sjangse til å kunne ta i mot en allergisk gjest. Mine katter er innekatter, og det sier vel seg selv at jeg ikke kan sende dem ut. Jeg kan heller ikke påta meg å vaske ned et hus på 120 kvm hver gang en allergiker ville komme på besøk, for det måtte jo i så fall gjelde vegger og tak også..Og jeg kan ikke avstå fra å ha kjæledyr i tilfelle problemet allergi skulle oppstå. Det ville nesten bli det samme som om en pollenallergiker skulle forlange all pollen fjernet.

Klart man tar hensyn - men det som er umulig er umulig. Når det gjelder glutenallergi, så er det selvfølgelig et mye lettere problem å håndtere. Jeg har hatt besøk av diabetikere, og har selvfølgelig ikke noe problem med å lage mat som passer for dem.

Ellers anser jeg denne diskusjonen for avsluttet nå. Jeg har sagt det jeg har å si, og har svart på alle spørsmål opp til flere ganger:-)

''Det jeg mener - og har erfart - er at det er så mange som ikke er allergiske, som sier at de er det. ''

Hvordan kan du erfare at de ikke virkelig er allergiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Gul Lipton kjøper jeg ene og alene fordi min ene søster var døssjokkert over at det ikke gikk an å ha "vanlig te" (dvs gul Lipton) i hus når hun en sjelden gang vil ha te istedenfor kaffe...;-) ''

Hahahaha! Det er for meg et mysterium at noen liker Yellow Label tea - men jeg har jo lagt merke til at de som sverger til denne varianten faktisk ikke liker _annen_ type te..

Med andre ord er kanskje ikke Yellow Label å regne som te, så dermed kan vi dele opp i fire forskjellige produkter som man kan servere gjester:

* Kaffe

* Te

* Lipton Yellow Label (må ikke forveksles med 'te')

* Pulverkaffe (må ikke forveksles med 'kaffe')

:-)

Høres ut som en passende inndeling av ymse drikker:-) Jeg kjente en som helst ville ha pulverkaffe, eventuelt gammeldags kokekaffe, mens traktekaffe var per definisjon fyfy.

Rart;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg er enig i mye av det du skriver, men absolutt ikke i dette;

'' Ta medisiner, og hold deg unna dyrene.''

Tror folk virkelig at det er nok for de som er skikkelig allergiske? Jeg er heldigvis ikke allergisk selv, men har en mann og to døtre som er det. De går på medisiner hele tiden, men om de hadde blitt plassert i et hus med dyr i mer enn en ettermiddag, så hadde de havnet på legevakten alle sammen.

Jeg blir så overgitt over uvitenheten her, og du er laaaaangt fra den eneste som tenker sånn.

Er det virkelig så vanskelig å fatte at for de fleste allergikere, tar medisinene bare toppen av symptomene, og gjør ikke at man kan oppholde seg nært dyrene i dagesvis.

Bare et hjertesukk....

Jeg vet det er sånn.

Men, poenget mitt er; om DU er allergisk, og velger å besøke noen som har dyr - hva forventer du da?

Dersom det er et gjensidig ønske om at man skal få noen dagers samvær til å fungere, så må alle parter yte sitt - også den allergiske. Man kan ikke forvente å komme til et kjemisk renset hus uten dyr. Man kan kanskje forvente at de har gjort så godt de kan - men etter holdningen til den som skriver inn her å dømme, så er forventningene relativt urimelige ser det ut til.

Nå har jeg ikke lest hele tråden, kun ditt svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Takk for fine svar.

I går kom han hjem. Vi har nå pratet en del, eller rettere sagt kranglet. Han mener at jeg ikke gir han nok frihet, at han skal ha mulighet til å reise bort når det passer han. Men det verste synes jeg er at han har pratet om våre problemer til foreldrene sine. Jeg er sikker på at de vil at det skal være slutt mellom oss. Dette fordi han fortalte at faren hadde sagt at de ikke følte seg velkommen hjemme hos oss, at de ikke visste hva de skulle si til meg osv. Dette synes jeg er et stort tilittsbrudd, at han forteller sine foreldre som jeg misliker så sterkt om våre problemer. Dette fortalte jeg han, da klikket han helt og sa at han ikke vil leve sammen med meg mer. At han ville at det skulle være slutt. Det vil ikke jeg. Jeg mener vi må prate om problemene, men det er han ikke interessert i. Jeg har nå ringt å bestillt time til familieterapaut, men det tar fra 6 til 8 uker før vi får komme inn.

''faren hadde sagt at de ikke følte seg velkommen hjemme hos oss, at de ikke visste hva de skulle si til meg osv.''

Ser du ikke at de tenker det samme om deg som du tenker om dem?

Du er ikke spesielt grei med dem heller - og det krever faktisk en innsats av dere alle fire for å få det forholdet til å fungere.

Du må akseptere foreldrene hans som de er, de er en del av ham. De må akseptere deg som du er - du er den han valgte å dele livet med.

Og så får dere ta det fra det alle sammen, gå i dere selv, og se hva dere kan gjøre for å nærme dere de tre andre med en noe mer vennlig mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Høres ut som en passende inndeling av ymse drikker:-) Jeg kjente en som helst ville ha pulverkaffe, eventuelt gammeldags kokekaffe, mens traktekaffe var per definisjon fyfy.

Rart;-)

I går fikk jeg en pose med kjærlighetste av min kommende svigerdatter. Teen inneholdt bitte små røde hjerter, som smeltet og avgav en forførende duft.

Det var en ny vri på teen her i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk jeg en pose med kjærlighetste av min kommende svigerdatter. Teen inneholdt bitte små røde hjerter, som smeltet og avgav en forførende duft.

Det var en ny vri på teen her i familien.

originalt, men hyggelig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg har bare én type te. Earl Gray, det får fanken meg duge. Jeg har i hvert fall te:)''

Sånn tenker jeg ang. kaffe også. Jeg har en type kaffe og det er pulverkaffe, det får fanken meg duge. Jeg har i alle fall kaffe. :o)

Svigers vet at vi har bare pulverkaffe så det har hendt at de har hatt med seg ferdig kokt kaffe på kanne, helt greit for meg! :o) Men stort sett drikker de pulverkaffe når de er her.

''Svigers vet at vi har bare pulverkaffe så det har hendt at de har hatt med seg ferdig kokt kaffe på kanne, helt greit for meg!''

Eh - dere tar ikke det som et aldri så lite hint? Jeg er ikke noen perfekt vertinne, men svigerforeldre med medbrakt hadde nok fått meg til å reagere...

Jeg oppfatter dessuten Trøndelag som det ultimate kaffe-og-kake-området, og da er det ikke pulverkaffe det går i. Men det er nok en annen generasjon jeg har blitt foret av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gul Lipton kjøper jeg ene og alene fordi min ene søster var døssjokkert over at det ikke gikk an å ha "vanlig te" (dvs gul Lipton) i hus når hun en sjelden gang vil ha te istedenfor kaffe...;-)

Så som du skjønner er jeg den perfekte vertinne, som både har gul lipton for henne, ymse te både i pose og løs vekt for andre, både suketter og sukker, termokanne kun for varmt vann samt ymse kaffelageprodukter;-)

Og så lillemus, da gitt, og sikkert andre tedrikkere óg, som ikke engang gidder å kjøpe én lusen, ekstra presskanne a kroner 139 på Jernia, samt presskannekaffe i porsjonspakninger, slik at en holder seg fersk og fin for gjestene! ;-) *hrmf*

http://www.jernia.no/Produkter/Produktvisning?key=207711

http://www.friele.no/produkter/friele_presskanne_kaffe/

Hvis hun betrakter gul Lipton som "vanlig te", forstår jeg godt at hun bare velger det en sjelden gang. Det er den minst gode poseteen uten smakstilsetning som finnes. Twinings er mye bedre.

Jeg drikker både te og kaffe - er grei sånn. Mest te i løpet av en normal dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun betrakter gul Lipton som "vanlig te", forstår jeg godt at hun bare velger det en sjelden gang. Det er den minst gode poseteen uten smakstilsetning som finnes. Twinings er mye bedre.

Jeg drikker både te og kaffe - er grei sånn. Mest te i løpet av en normal dag.

Ja, gul lipton synes jeg er en kjedelig te.

De gangene jeg drikker te, vil jeg helst ha Twinings Earl Grey eller grønn te med Earl Grey:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gul lipton synes jeg er en kjedelig te.

De gangene jeg drikker te, vil jeg helst ha Twinings Earl Grey eller grønn te med Earl Grey:-)

Har dere smakt Numi-teene? De syns jeg er ganske gode. Ellers foretrekker jeg presskannekaffe, eller espresso /kaffe latte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Svigers vet at vi har bare pulverkaffe så det har hendt at de har hatt med seg ferdig kokt kaffe på kanne, helt greit for meg!''

Eh - dere tar ikke det som et aldri så lite hint? Jeg er ikke noen perfekt vertinne, men svigerforeldre med medbrakt hadde nok fått meg til å reagere...

Jeg oppfatter dessuten Trøndelag som det ultimate kaffe-og-kake-området, og da er det ikke pulverkaffe det går i. Men det er nok en annen generasjon jeg har blitt foret av.

''Eh - dere tar ikke det som et aldri så lite hint? Jeg er ikke noen perfekt vertinne, men svigerforeldre med medbrakt hadde nok fått meg til å reagere...''

Nei, de forventer heldigvis ikke at vi skal gå til innkjøp av kaffekjel, kokekaffe (som da ville blitt kastet stort sett ettersom de ikke er her så ofte og kaffe holder seg ikke i det uendelige etter åpning) og kaffekanne. Da tar de heller med en kanne selv. De bare ler og tøyser med det hele også så jeg regner med det ikke går så veldig hardt innpå dem akkurat. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja, gul lipton synes jeg er en kjedelig te.

De gangene jeg drikker te, vil jeg helst ha Twinings Earl Grey eller grønn te med Earl Grey:-)

Synes mye posete er kjedelig. Te i løs vekt er langt bedre, og ikke særlig mer jobb. Selv bruker jeg bestandig et "teegg" (hva heter det?) i kanne som jeg lar trekke et par minutter.

Men vet at du ikke er noen tefreak, da (det er vel strengt tatt ikke jeg heller) :-)

PS: Godt nyttår, forrresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes mye posete er kjedelig. Te i løs vekt er langt bedre, og ikke særlig mer jobb. Selv bruker jeg bestandig et "teegg" (hva heter det?) i kanne som jeg lar trekke et par minutter.

Men vet at du ikke er noen tefreak, da (det er vel strengt tatt ikke jeg heller) :-)

PS: Godt nyttår, forrresten!

Godt nyttår til deg også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...