Gjest en oppgitt mor Skrevet 30. desember 2008 Skrevet 30. desember 2008 Dere som betaler eller mottar får dere det som bidragskalkulatoren sier? Jeg blir beskyldt for de utroligste ting når jeg bringer det på banen. Det var jo greit at han søker om nedsettelse i sin tid, da bidragene gikk ned, men at jeg søker om ny vurdering fordi han trolig skal betale mer gjør meg jo til en pengegrisk egoistisk person uten like. Selv om han tjener bra og over gjennomsnittet. Har dere hatt mye diskusjoner rundt det? Og dere som betaler bidrag, er det ok eller har dere mye bittre følelser rundt det? 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 30. desember 2008 Skrevet 30. desember 2008 Eg er prinsippielt imot hele bidragsordningen, eg mener at foreldrene skal ha likt ansvar, plikter og rettigheter i forhold til sitt barn uavhengig om de er født mann eller kvinne og er far eller mor. Derigjennom så vil de måtte bidra likt (også økonomisk) i forhold til boutgifter, fritidsaktiviteter, barnehageutgifter, klær, mat osv. osv... Bidrag skaper splid og konflikter så enkellt er det. Ps! Eg har sjøl betalt bidrag i 12 år, og har betalt det eg har blitt bedt om å betale, har kr. 0.- i bidragsgjeld. Det siste 1,5 året no har eg hatt den daglige omsorgen aleine, men har ikkje krevd ett øre i bidrag (sjøl om eg har hatt dårlig råd) og det er eg stolt av. 0 Siter
Gjest en oppgitt mor Skrevet 30. desember 2008 Skrevet 30. desember 2008 Eg er prinsippielt imot hele bidragsordningen, eg mener at foreldrene skal ha likt ansvar, plikter og rettigheter i forhold til sitt barn uavhengig om de er født mann eller kvinne og er far eller mor. Derigjennom så vil de måtte bidra likt (også økonomisk) i forhold til boutgifter, fritidsaktiviteter, barnehageutgifter, klær, mat osv. osv... Bidrag skaper splid og konflikter så enkellt er det. Ps! Eg har sjøl betalt bidrag i 12 år, og har betalt det eg har blitt bedt om å betale, har kr. 0.- i bidragsgjeld. Det siste 1,5 året no har eg hatt den daglige omsorgen aleine, men har ikkje krevd ett øre i bidrag (sjøl om eg har hatt dårlig råd) og det er eg stolt av. Hvorfor er du stolt over det? 0 Siter
nick Skrevet 31. desember 2008 Skrevet 31. desember 2008 Du får gjøre han oppmerksom på dette: "Regelen om tilleggsbidrag oppheves. Allerede løpende bidrag der tilleggsbidrag er inkludert, blir ikke endret automatisk som følge av regelendringene. Det må i tilfelle settes fram krav om endring av bidraget." Eller kanskje best å gå stille i dørene? 0 Siter
nick Skrevet 31. desember 2008 Skrevet 31. desember 2008 Hvorfor er du stolt over det? Fordi han ikke føler noe behov for å flå sin tidligere partner selv om hun sikkert "tjener bra og over gjennomsnittet". At man har krav på noe betyr ikke automatisk at man må kreve det. Geir har det sikkert bedre med seg selv på denne måten. 0 Siter
Dorthe Skrevet 31. desember 2008 Skrevet 31. desember 2008 Fordi han ikke føler noe behov for å flå sin tidligere partner selv om hun sikkert "tjener bra og over gjennomsnittet". At man har krav på noe betyr ikke automatisk at man må kreve det. Geir har det sikkert bedre med seg selv på denne måten. Synes du ikke den andre foreldren skal bidra til noen ting ved barns underhold? Jeg har både betalt bidrag og får bidrag på 395 kr i mnd så jeg synes ikke jeg flår ham når jeg bruker 200 kr i reisepenger til faren når han er hjemme og faren ikke gir meg fem flate utenom de mnd han er borte dvs 6 mnd i året. Og jeg att på til betaler 1000 kr i mnd for å ha guttungen på skolen. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 31. desember 2008 Skrevet 31. desember 2008 Jeg betaler ikke bidrag med et smil om munnen, siden jeg mener eksen har råd til akkurat det han har lyst til å ha råd til. La bidraget gå gjennom NAV, så er det ikke snakk om noen forhandlingssituasjon. 0 Siter
nick Skrevet 31. desember 2008 Skrevet 31. desember 2008 Synes du ikke den andre foreldren skal bidra til noen ting ved barns underhold? Jeg har både betalt bidrag og får bidrag på 395 kr i mnd så jeg synes ikke jeg flår ham når jeg bruker 200 kr i reisepenger til faren når han er hjemme og faren ikke gir meg fem flate utenom de mnd han er borte dvs 6 mnd i året. Og jeg att på til betaler 1000 kr i mnd for å ha guttungen på skolen. Jeg har ikke noe problem med at det betales bidrag iht reglene. Jeg har et problem at noen skal ha mere fordi "han har det så bra". Da er det misunnelsen som styrer. Ellers var svaret mitt basert på Geirs innlegg. At han er stolt over seg selv har jeg ikke noe problem med å forstå. 0 Siter
Gjest En oppgitt mor Skrevet 31. desember 2008 Skrevet 31. desember 2008 Jeg har ikke noe problem med at det betales bidrag iht reglene. Jeg har et problem at noen skal ha mere fordi "han har det så bra". Da er det misunnelsen som styrer. Ellers var svaret mitt basert på Geirs innlegg. At han er stolt over seg selv har jeg ikke noe problem med å forstå. Hvem har sagt at det er for at han har det så bra? I hovedsak så søker jeg bidrag fordi det tilkommer mitt barn, slik at barnet mitt får det bra. Det ser jo ut som bidragsreglene også er ganske klokt lagt opp med hva et barn reelt sett koster. Det vil si egentlig koster vel et barn langt mer. Jeg kan ikke helt skjønne at man skal føle seg stolt når man ikke søker, og mindre stolt de som søker om bidrag. 0 Siter
Gjest En oppgitt mor Skrevet 31. desember 2008 Skrevet 31. desember 2008 Hvem har sagt at det er for at han har det så bra? I hovedsak så søker jeg bidrag fordi det tilkommer mitt barn, slik at barnet mitt får det bra. Det ser jo ut som bidragsreglene også er ganske klokt lagt opp med hva et barn reelt sett koster. Det vil si egentlig koster vel et barn langt mer. Jeg kan ikke helt skjønne at man skal føle seg stolt når man ikke søker, og mindre stolt de som søker om bidrag. Og det jeg kanskje lurte aller mest på var om noen følte at det er ok å betale bidrag etter nav sine satser? 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 31. desember 2008 Skrevet 31. desember 2008 Hvorfor er du stolt over det? Forde eg klarer å forsørge det barnet eg har vært med på å sette til verden sjøl. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 31. desember 2008 Skrevet 31. desember 2008 Fordi han ikke føler noe behov for å flå sin tidligere partner selv om hun sikkert "tjener bra og over gjennomsnittet". At man har krav på noe betyr ikke automatisk at man må kreve det. Geir har det sikkert bedre med seg selv på denne måten. Korrekt! :-) 0 Siter
Atene Skrevet 31. desember 2008 Skrevet 31. desember 2008 Forde eg klarer å forsørge det barnet eg har vært med på å sette til verden sjøl. Jeg er enig i at det kan man være stolt over å klare. Jeg klarer det selv. Men hvorfor skal den andre forelderen slippe å være med på å forsørge barnet? Hvis faren til mine hadde betalt bidrag, kunne de fått ting jeg ikke har råd til i dag. Hvorfor skal min stolthet stå i veien for det? 0 Siter
Gjest bidrag Skrevet 31. desember 2008 Skrevet 31. desember 2008 Hvem har sagt at det er for at han har det så bra? I hovedsak så søker jeg bidrag fordi det tilkommer mitt barn, slik at barnet mitt får det bra. Det ser jo ut som bidragsreglene også er ganske klokt lagt opp med hva et barn reelt sett koster. Det vil si egentlig koster vel et barn langt mer. Jeg kan ikke helt skjønne at man skal føle seg stolt når man ikke søker, og mindre stolt de som søker om bidrag. Hadde jeg hatt råd til det hadde jeg heller satt bidraget på en konto til barnet mitt til studier. 0 Siter
Gjest bidrag Skrevet 31. desember 2008 Skrevet 31. desember 2008 Korrekt! :-) Hvorfor ikke oppfordre den andre forelderen til å opprette en egen konto tilhørende barnet hvor tilsvarende penger blir satt inn på en konto til studier i fremtiden. Dette er strengt tatt barnets penger synes jeg. 0 Siter
Onsdag1365380628 Skrevet 31. desember 2008 Skrevet 31. desember 2008 Hvorfor ikke oppfordre den andre forelderen til å opprette en egen konto tilhørende barnet hvor tilsvarende penger blir satt inn på en konto til studier i fremtiden. Dette er strengt tatt barnets penger synes jeg. Jeg synes ikke barnebidrag er "barnets penger". Det er penger som skal gå til utgifter i forbindelse med det å ha barn. Boutgifter,strøm, mat og klær. 0 Siter
Atene Skrevet 31. desember 2008 Skrevet 31. desember 2008 Jeg synes ikke barnebidrag er "barnets penger". Det er penger som skal gå til utgifter i forbindelse med det å ha barn. Boutgifter,strøm, mat og klær. Enig. Og hvorfor skal den ene av foreldrene slippe unna å betale sin del, bare fordi den andre har mulighet til å klare det alene? 0 Siter
Gjest bidrag Skrevet 31. desember 2008 Skrevet 31. desember 2008 Jeg synes ikke barnebidrag er "barnets penger". Det er penger som skal gå til utgifter i forbindelse med det å ha barn. Boutgifter,strøm, mat og klær. Det er ikke i motsetning til hva jeg mener. Men min eks tror han holder meg med støvletter og dall! Det er penger en får så lenge en har barn å forsørge, og indirekte går det til barnet. 0 Siter
Gjest En oppgitt mor Skrevet 31. desember 2008 Skrevet 31. desember 2008 Enig. Og hvorfor skal den ene av foreldrene slippe unna å betale sin del, bare fordi den andre har mulighet til å klare det alene? Enig! 0 Siter
Gjest en oppgitt mor Skrevet 31. desember 2008 Skrevet 31. desember 2008 Fordi han ikke føler noe behov for å flå sin tidligere partner selv om hun sikkert "tjener bra og over gjennomsnittet". At man har krav på noe betyr ikke automatisk at man må kreve det. Geir har det sikkert bedre med seg selv på denne måten. Jeg synes det koster utrolig mye å ha barn i dag. Jeg ser at min X bør ha råd til å betale barnebidrag uten store problemer. Det er snakk om litt over to lapper i måneden. La oss si at inntekten er en halv mil. Etter de gamle reglene på 11% skulle vedkommende betale nesten fem lapper i måneden. Nå er det nesten halvert hvis man ikke tenker på skatt etc. Det er heller ikke mange år igjen å betale, så det er ikke noe livstidsdom. Det som forundrer meg er den store uviljen og bitterheten som fremkommer selv om jeg er ganske så sikker på at det ikke har noen store konsekvenser for vedkommendes økonomi. Bare synes det er rart at vedkommende tenker at jeg skal betale langt under min andel for mitt barn. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.