Gå til innhold

hva gjør dere med kjæledyr nyttårsaften?

Anbefalte innlegg

Gjest mye rart man kan lure på når man...
Skrevet

har selv en katt som stort sett klarer seg greit,når hun er trygg inne,men lurer litt på andres erfaringer?har jo hørt om de som bruker berolignde på hunder f.eks...

spørs kanskje hvor man bor,selv bor jeg midt i et tettsted,så her smeller det mye!hele dagen!(ti og med startet allerede i dag!)

Skrevet

Min hund bryr seg heldigvis ikke i det hele tatt. Ellers skal det jo være mulig å øve på dette. Husker ikke om man skulle gå i nærheten av en skytebane, også oppføre seg helt normalt. Ikke berolige og dermed urolige hunden. Men det finner man sikkert oppskrift på. Men hvordan det er med katter vet jeg ikke.

Hunden vi hadde før var redd for raketter. Hun ble inne, og fikk ikke noe beroligende. Men det gikk fint for det.

Gjest Milde måne
Skrevet

Har en katt som er livredd på nyttårsaften,går og gjemmer seg så da går det fint : )

Gjest Shira :o)
Skrevet

Kattene bryr seg ikke, og bikkja er for lat til å bry seg. Hun sover seg igjennom hele greia.

Naboene må ha hunden i det rommet hvor lydene er lavest, og sitte med henne hele kvelden.

Gjest Må jo se an dyrene
Skrevet

Vi gjør ikke noe med hunden, han bryr seg ikke.

Har en katt på åtte måneder som ikke har vært med på dette før, får derfor se hvordan han tar dette.

Min mor har omtrent alltid hatt rakettredde dyr og har derfor fått beroligenes til dyrene hver år av dyrlegen sin.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1230722965' post='4052369]

Kattene bryr seg ikke, og bikkja er for lat til å bry seg. Hun sover seg igjennom hele greia.

Naboene må ha hunden i det rommet hvor lydene er lavest, og sitte med henne hele kvelden.

''Naboene må ha hunden i det rommet hvor lydene er lavest, og sitte med henne hele kvelden.''

Da har de vel rett og slett lært hunden at høye smell er farlig og noe man må være redd for?

Skrevet

''Naboene må ha hunden i det rommet hvor lydene er lavest, og sitte med henne hele kvelden.''

Da har de vel rett og slett lært hunden at høye smell er farlig og noe man må være redd for?

Det er godt mulig, jeg vet ikke.

Vi gjorde ikke noe vesen av det hele når bikkja hadde sin første nyttårsaften med bråk. Vi var rolige, og hunden bare sov. Om det er så enkelt for alle tviler jeg vel nesten på, noen hunder er mer nervøse.

Nå er bikkja vår lat da, hun sover seg igjennom det aller meste ;o) Hun er frisk og rask når hun er på jakt og på tur, men ellers ligger hun dønn i ro til jeg drar frem båndet. Nabohunden er mer nervøs i det daglige, og det kommer kanskje av rasen? I kombinasjon med oppveksten? Jeg vet ikke.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1230730274' post='4052432]

Det er godt mulig, jeg vet ikke.

Vi gjorde ikke noe vesen av det hele når bikkja hadde sin første nyttårsaften med bråk. Vi var rolige, og hunden bare sov. Om det er så enkelt for alle tviler jeg vel nesten på, noen hunder er mer nervøse.

Nå er bikkja vår lat da, hun sover seg igjennom det aller meste ;o) Hun er frisk og rask når hun er på jakt og på tur, men ellers ligger hun dønn i ro til jeg drar frem båndet. Nabohunden er mer nervøs i det daglige, og det kommer kanskje av rasen? I kombinasjon med oppveksten? Jeg vet ikke.

Jeg har ikke hund selv så jeg skal egentlig ikke uttale meg, men har lest at hundeeksperter sier man skal late som ingenting når det smeller alt fra hunden er bitteliten, slik at den lærer at det ikke er noe farlig. Om hunden klynker og man begynner å trøste den så vil den tro det er skummelt og dermed baller det på seg.

Men det er helt sikkert også individuelle forskjeller fra hund til hund.

Skrevet

Jeg har ikke hund selv så jeg skal egentlig ikke uttale meg, men har lest at hundeeksperter sier man skal late som ingenting når det smeller alt fra hunden er bitteliten, slik at den lærer at det ikke er noe farlig. Om hunden klynker og man begynner å trøste den så vil den tro det er skummelt og dermed baller det på seg.

Det er helt riktig. :0)

Skrevet

De kattene som ikke rekker inn før det smeller, løper på heia å gjemmer seg. Hundene bryr seg lite.

Skal passe en hund også i kveld, så her blir det livatt! ;0)

Skrevet

Det er den strategien vi har fulgt.

Vi har et annet problem da, hunden vil ikke være alene. Oier og uler. Det er nok pga at jeg alltid var hjemme, det er jeg ikke lengre. Så der trener vi. Jeg blir jo rørt da når hun er overlykkelig over å se meg, da har jeg gjerne vært ute med søpla og borte i 2 min :o)

Skrevet

Ikke nødvendigvis. Det er med hunder som med unger; de fødes med en haug med egenskaper som du ikke så lett får gjort noe med. Noen eiere roter det til ved å forsterke den reaksjonen hunden kan ha på høye lyder, men selv de som gjør alt riktig kan ende opp med en smell-engstlig hund.

Min hund ser ikke engang ut til å registrere høye lyder. Det hender at han kikker seg litt nysgjerrig rundt, men stort sett ignorerer han det hele. En hund som ble trent av samme hundetrener med nøyaktig samme opplegg og formål, har til tross for den profesjonelle "oppdragelsen" allikevel betydelig angst for smell. Så igjen; det er som med unger, god oppdragelse er en fordel - men ikke alltid en garanti for resultatet.

Skrevet

Det stemmer at det er dette de anbefaler. Dessverre er det ikke alltid det hjelper.

Skrevet

Ikke nødvendigvis. Det er med hunder som med unger; de fødes med en haug med egenskaper som du ikke så lett får gjort noe med. Noen eiere roter det til ved å forsterke den reaksjonen hunden kan ha på høye lyder, men selv de som gjør alt riktig kan ende opp med en smell-engstlig hund.

Min hund ser ikke engang ut til å registrere høye lyder. Det hender at han kikker seg litt nysgjerrig rundt, men stort sett ignorerer han det hele. En hund som ble trent av samme hundetrener med nøyaktig samme opplegg og formål, har til tross for den profesjonelle "oppdragelsen" allikevel betydelig angst for smell. Så igjen; det er som med unger, god oppdragelse er en fordel - men ikke alltid en garanti for resultatet.

*Hehe* Ja, jeg sier jo at det er forskjell fra hund til hund også, men jeg tror nok mange ubevisst gir hunden signaler om at rakettsmellene er kjempeskumle saker.

Søstra mi har hatt to katter, den ene lå som et skinn under en stol på nyttårsaften, den andre sitter i vinduet og holder på å vri nakken av ledd for å få med seg alt. :o)

Skrevet

*Hehe* Ja, jeg sier jo at det er forskjell fra hund til hund også, men jeg tror nok mange ubevisst gir hunden signaler om at rakettsmellene er kjempeskumle saker.

Søstra mi har hatt to katter, den ene lå som et skinn under en stol på nyttårsaften, den andre sitter i vinduet og holder på å vri nakken av ledd for å få med seg alt. :o)

Jeg tror også at mange driver med overdreven trøsting og dermed forsterker evt. angst. Synes allikevel at det er interessant den forskjellen det er på min hund og en av de andre hundene som ble trent opp samtidig. Hundetreneren jobbet ganske mye med å eksponere dem for smell, var blant annet visstnok mye på skytebane med dem. Allikevel er det en av de fem som ble trent parallelt, som er smell-engstlig.

Skrevet

Sovetabletter fra veterinær - et must

Ikke nødvendigvis et must - kan i visse tilfeller virke mot sin hensikt. Noen hunder blir såpass agiterte og engstlige uten at medikamenter slår dem helt ut, og ender dermed opp ekstra stressa fordi de heller ikke forstår hvorfor kroppen ikke funker som den pleier.

Skrevet

Jeg tror også at mange driver med overdreven trøsting og dermed forsterker evt. angst. Synes allikevel at det er interessant den forskjellen det er på min hund og en av de andre hundene som ble trent opp samtidig. Hundetreneren jobbet ganske mye med å eksponere dem for smell, var blant annet visstnok mye på skytebane med dem. Allikevel er det en av de fem som ble trent parallelt, som er smell-engstlig.

Slik er jo vi mennesker også, noen av oss er rett og slett bare redde. Så jeg tenker som deg, vi kan gjøre en god del selv, men noe rår vi rett og slett ikke over.

Skrevet

Har en katt som kryper inn i den innerste kroken og sover til det er over, en som ikke bryr seg ovehodet og en som sitter i vinduskarmen og skal følge med på alt.

Så i år har jeg tatt sjansen på å la de være alene. Kommer hjem før ett så regner med det skal gå bra, men litt spent!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...