Gjest enSMULEforvirret Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Hei.Plutselig har jeg kastet meg ut i diettverdenen og trenger litt veiledning! - Jeg har ADHD og prøver glutenfri kost+ omega 3. (Vil helst unngå adhd medisin). - Jeg har også Hepatitt B(smittet som baby). Derfor forsøker jeg å spise mat som er mild mot leveren. Jeg har kuttet ut alt kjøtt og kan bli en fornøyd vegetarianer tror jeg:) - I og med at jeg trener en del har jeg blitt vant til å drikke shake, for å få i meg nok og riktig næring. Den består av bl.a. av myseprotein, kalsium kasinat og soyaprotein. Men kan jeg drikke denne fortsatt tro? Jeg har funnet informasjon om at melkeprotein omgjøres til fett i leveren mens soya og andre vegetabilske protein ikke gjør det. Mine spørsmål er, 1.Er det sant at det er mindre jobb for leveren om jeg spiser vegetabilsk protein istedenfor melkeprotein? 2. Hvordan forholder myseprotein seg iforhold til dette (leveren og også glutenfri diett)? 3.Har du et eller to tips til hva jeg kan spise av vegetarmat som gjør meg mett nok til å klare å trene i to time i strekk? (Uten shake og kjøtt går jeg nå "tom" VELDIG raskt..) Det skal godt gjøres å "vite hva du spiser", men jeg vil mer enn gjerne forsøke å få kunnskap og er SPENT på å se hva bevisst mat kan gjøre med min helse. På forhånd takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321248-diett-trening-og-lever/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lise von Krogh, ernæringsfysiolog Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Hei og velkommen til den uendelig store diettverdenen. Takk for et interessant spørsmål – jeg skal svare deg så godt jeg kan. I svaret mitt fokuserer jeg på kosthold i forbindelse med leversykdommen din. Generelt sett er et levervennlig (kosthold for eksempel ved hepatitt et balansert kosthold. Dvs. et kosthold som bidrar til en normalvekt (og ikke overvekt eller undervekt). Overvekt skader leveren. Kostholdet bør inneholde rikelig med frukt, grønnsaker, helkorn og grove kornvarer (du kan for eksempel spise glutenfri havreprodukter og havregryn) og riktig og moderat med fett. Vær varsom med saltinntaket også. Alkohol bør også unngås. Det er viktig at du får i deg riktig fett, dvs. vegetabilsk og marint fett og reduserer på fett fra kjøtt og fete meierivarer. Særlig marint fett med omega-3-fettsyrer er viktig med tanke på betennelse og kolesterolverdier. Olivenolje er også en gunstig olje i så henseende. Mettet fett og for mye fett kan belaste leveren og bidra til økt vekt. Når det gjelder protein så har jeg ikke sett informasjon om at melkeproteinet omgjøres til fett i motsetning til soya og veg. protein. Det som er en fordel med vegetabilsk protein (tofu, ”vegetabilske kjøttprodukter”, grove kornvarer, grov ris, nøtter, bønner, linser, mager og fet fisk og magre meieriprodukter) er at de inneholder mindre mettet fett og omega-6-fettsyrer i forhold til innmat, kjøtt og fete kjøttvarer. Et lavere inntak av omega-6- og økt inntak av omega-3-fettsyrer dessuten kan være med på å påvirke betennelse i kroppen, nivået av kolesterol og triglyserider. Dette er også gunstig for leverhelsen. Jeg har imidlertid sett en studie hvor de har undersøkt effekten av myseprotein hos personer med kronisk hepatitt. Dette var en liten japansk studie og resultatene må vurderes kritisk. I denne studien viste det seg at 12 g protein to ganger om dagen i 12 uker bedret en del blodverdier hos pasientene (redusert serum alanin aminotransferaseaktivitet, økt plasma glutationnivå, redusert lipidperoksidnivå i serum og økt aktivitet til interleukin 2 og NK). Dette er et for tynt grunnlag for å si noe om du bør eller ikke bør bruke myseprotein. Personer med hepatitt B har om lag det samme proteinbehovet som friske mennesker. Noen ganger litt økt proteinbehov. Med et variert kosthold (gjerne som vegetarianer) så er det ikke behov for proteintilskudd eller proteinshaker. Det er rett og slett overflødig så lenge du spiser naturlig proteinrike matvarer. Jeg tror nok jeg hadde valgt naturlige fettfattige meieriprodukter fremfor shaker. Er du usikker på om proteinbehovet dekkes, så kan du lage smoothies av med soyamelk/silketofu tilsatt frukt og bær. Ev. biolayoghurt som også er godt og sunt. Tilsett litt glutenfri havregryn som du kjører i blenderen. Da har du en deilig, mettende og næringsrik ”shake” som du godt kan bruke før trening. Det er flott om du bruker frukt, grønnsaker, bær og nøtter i kostholdet ditt. Dette er antioksidantrike matvarer som også er med på å forsterke jobben til leveren og forebygge kreft. Du kan godt fortsette med omega-3-tilskudd, men vær forsiktig med spesielle kosttilskudd (for eksempel importerte og utenlandskjøpte). Skal du bli vegetarianer så er det lurt å kjøpe inn noen gode kokebøker. Det er fantastisk mye god mat som kan lages uten kjøtt (men fortsett å spis fisk) og spiser du variert så får du i deg alt du trenger av næringsstoffer. Lykke til med et sunt og godt kosthold! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321248-diett-trening-og-lever/#findComment-2659316 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ruskesnusk Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Hvis du tester ut glutenfri kost i forhold til adhd forårsaket av proteinintoleranse(http://www.npif.no - norsk proteinintoleranseforening) bør du også se på melkeproteiner, dvs. kasein. Soya har også noe av samme effekten på enkelte av oss med Proteinintoleranse. Enkelte tilsetningsstoffer er heller ikke bra ved en adhd-diagnose, men det er vel allement kjent nå. Jeg vil dessuten anbefale deg å snakke med legen først og teste deg for proteinintoleranse før du forsøker omfattende diett hvis du ikke alt har gjort det. Testen må tas før dietten og du kan lese om den på sidene til npif. Vi har gått på gluten- og melkefri kost i snart 2 år(duverden er det så lenge alt) og har hatt utrolig gode resultater i forhold til ikke-diagnostisert adhd. Dvs. vi startet diett da vi startet utredning og innen utredningen kom så langt som til bup, var ikke symptomene tilstrekkelig til å sette noen diagnose. Siden har det gått bare fremover. I dag er konklusjonen på skolen "skiller seg ikke noe ut fra de andre elevene" adferdsmessig og ligger godt an faglig. Lykke til! Jeg håper du finner dietten som passer for deg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321248-diett-trening-og-lever/#findComment-2659791 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.