Rith Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Jeg er nå kommet i uke 17, har vært mye plaget med kvalme og kaster fortsatt opp hver eneste morgen! Når jeg har spist frokost må jeg legge meg ned for å holde på maten, men allikevel nå har jeg fått en voldsom apetitt og er ofte sulten. Måltidene består av frokost, lunsj, mellom-måltider som nøtter, druer og dessverre ellers litt rester etter julen, og to middager. Så er det det med mengde, jeg klarer ikke holde meg til en neve nøtter, småspiser hele tiden. I går spiste jeg bare en middag og våknet av kvalme flere ganger i natt, rakk knapt stå opp før jeg kastet opp bare syre. Føler at hvis jeg spiser nok så er ikke kvalmen så ille. Jeg har ikke lyst til å legge på meg mer en jeg må, og det går dessverre en del Cola også pga kvalme. (Ikke si jeg skal drikke Farris og spise kjeks for jeg spyr nesten bare av tanken, det var nemlig det jeg hadde i meg når jeg var kvalm 24t i døgnet. Vel det ble rotete det her, men håper på noen råd fra de med erfaringer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321648-r%C3%A5d-vil-ha-litt-styr-p%C3%A5-vekta-i-svangerskapet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Svangerskap er en tid det er lov og lurt å småspise nesten hele tiden, særlig om man er plaget av kvalme. Synes ikke du skal tenke så mye på vekta i svangerskapet. Hvor mye har du lagt på deg så langt da? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321648-r%C3%A5d-vil-ha-litt-styr-p%C3%A5-vekta-i-svangerskapet/#findComment-2660550 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Jeg la nesten ikke på meg i det hele tatt før de siste ukene da jeg gikk bananas med sjokoladefondant med is nesten hver dag Hadde bare mage frem til de siste ukene, og legen spurte om jeg spiste nok. Jeg ble også veldig kvalm med en gang jeg ble sulten. Men det hjalp å spise hver tredje time, og jeg drakk mye vann, te, og drikkebuljong (metter litt) mellom måltidene. Jeg spiste to brødskiver (fedons brød, metter godt) til frokost. To brødskiver (grovt brød) til lunsj, og en frukt + lett yogurt til mellommåltid, middag, og et knekkebrød til kveldsmat. Kanskje en drikkebuljong eller te til kveldsmat. Ble jeg sulten eller kvalm innimellom spiste jeg en frukt. Når magen begynte å vokse drakk jeg gaviscon mot halsbrann og sure oppstøt. Det dempet syra. Nøtter er det veldig mye fett i, så det er bedre å spise frukt. I hvert fall hvis du småspiser hele tiden. Spis til faste tider, hver tredje time. Å spise tørt knekkebrød uten å drikke hjelper også mot syre i magen og kvalme. Har du prøvd ingefær-tabletter fra helsekosten? dette hjelper godt mot kvalme. Er også fint om du får til å gå tur to-tre ganger i uka. (hvis du ikke trener da..) Husk at det er de siste ukene man legger på seg mest, og det er vanskligst å få av etterpå. Lykke til videre med kost, mosjon og svangerskap 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321648-r%C3%A5d-vil-ha-litt-styr-p%C3%A5-vekta-i-svangerskapet/#findComment-2660810 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Svangerskap er en tid det er lov og lurt å småspise nesten hele tiden, særlig om man er plaget av kvalme. Synes ikke du skal tenke så mye på vekta i svangerskapet. Hvor mye har du lagt på deg så langt da? Forsåvidt enig, men å småspise hele tiden er ikke så lurt, gravid eller ikke... Det blir også en dårlig vane som kan være vansklig å slutte med etter svangerskapet. Heller spise ofte og sunt (annenhver time hvis det må til, men da mindre enn hver tredje time), og ikke så mye av gangen. Særlig hvis man har anlegg for å legge på seg, eller er litt rund fra før. Man skal jo ikke slanke seg eller gå på diett under svangerskapet, men fokus på kostholdet er lurt. Også for barnets skyld. Spise proteiner, karbohydrater og frukt/grønt jevnt fordelt. Selv om man ofte får "dilla" på noe 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321648-r%C3%A5d-vil-ha-litt-styr-p%C3%A5-vekta-i-svangerskapet/#findComment-2660812 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Jeg har ikke vært mer enn 2 dager kvalm i løpet av 3 svangerskap, så jeg har ingen stor kunnskap om hva som lindrer kvalme. Men - det du driver med nå, av matinntak, det vil du neppe blir så happy over når ungen kommer ut... (At amming er et godt slankemiddel er - for endel av oss - veldig oppskrytt...) Siden du føler du må spise hele tiden, så er det viktig at du velger å spise noe som ikke er så fett. Grønnsaker er supert å gnafle i seg! Skjær opp ulike rotgrønnsaker og ha dem i kaldt vann i kjøleskapet, og spis mellom måltidene. Måltidene bør du nok også ta litt tak i. Velg mer mager mat, siden du synes du må spise mye. Ha alltid salat/grønnsaker som tilbehør til middag, og less på mest av dette. De andre måltidene bør du også fordele ut over dagen, og om det ikke går mer enn 3 timer mellom hvert måltid er det helt OK. Men igjen - velg magrere varianter av pålegg/yoghurt osv., siden du spiser mer enn vanlig. På drikkefronten er det vann som gjelder. Ser du sier at du drikker mye cola. Vær veldig, veldig obs på at cola og oppkast er utrolig tøft for tennene dine, i tillegg til at cola jo også er svært fetende. Ang. kvalmen, så vet jeg at flere av mine venninner var plaget - og fikk hjelp via helsekost eller apotek eller kjærringråd. Har du tatt opp problemet med lege/jordmor? Hvis ikke, gjør det. De har garantert råd å gi. Lykke til i svangerskapet! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321648-r%C3%A5d-vil-ha-litt-styr-p%C3%A5-vekta-i-svangerskapet/#findComment-2660820 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest du kan spise mye, men sunt Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 jeg ville tatt en skikkelig juleutrydning - kastet ut absolutt alt av rester som du går og småspiser av. Deretter bør du bestemme deg for (og gi beskjed til andre i huset som handler) at du og babyen ikke skal ha i dere unødvendig sukker. Det er viktig, både for din helse nå, din vekt senere og ikke minst babyens helse. Bestem deg for å kutte ut sukkerholdig drikke, da har du gjort en stor forbedring. Trenger du mange små måltider for å ikke bli kvalm, så er jo dette helt i tråd med det som er sunt for alle oss andre også. men da betyr det at du må se på det du skal spise / drikke i løpet av døgnet, og fordele det på antall måltider og mellommåltider du skal ha. Småmåltidene skal være en fordeling av det sunne og gode du skal spise i løpet av dagen, ikke komme i tillegg. Ikke ha dårlig samvittighet for at du kaster god (jule)mat/godis i dag, gjør det når du er alene hjemme slik at ingen stopper deg, og gjør det ugjenkallelig (kast litt søppel øverst i posen og knyt den godt igjen og gå helt ut med den). Så handler dere inn det som du har lyst til å spise, både fordi du liker det og fordi du vet det er sunt. og lag gode matpakker på jobb/ begynn å lage neste måltid i god tid, slik at du får spist det du har planlagt før du blir uvel fordi det er for lenge siden du har spist. Snakk ordentlig med mannen din, slik at han hjelper deg med dette, familien har ikke noe vondt av å tilpasse seg mange små og lettere måltider i stedenfor de store, tunge med lang tid i mellom. På kontrollene kan du jo få bekreftet at du ligger innenfor normal vektoppgang. Jeg har en venninne med med alvorlig svangerskapsdiabetes, og en søster som sliter veldig med overvekt hun fikk i løpet av to svangerskap, derfor får du ikke "slapp av og kos deg, du er ikke gravid hele livet"-svaret fra meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321648-r%C3%A5d-vil-ha-litt-styr-p%C3%A5-vekta-i-svangerskapet/#findComment-2660830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 jeg ville tatt en skikkelig juleutrydning - kastet ut absolutt alt av rester som du går og småspiser av. Deretter bør du bestemme deg for (og gi beskjed til andre i huset som handler) at du og babyen ikke skal ha i dere unødvendig sukker. Det er viktig, både for din helse nå, din vekt senere og ikke minst babyens helse. Bestem deg for å kutte ut sukkerholdig drikke, da har du gjort en stor forbedring. Trenger du mange små måltider for å ikke bli kvalm, så er jo dette helt i tråd med det som er sunt for alle oss andre også. men da betyr det at du må se på det du skal spise / drikke i løpet av døgnet, og fordele det på antall måltider og mellommåltider du skal ha. Småmåltidene skal være en fordeling av det sunne og gode du skal spise i løpet av dagen, ikke komme i tillegg. Ikke ha dårlig samvittighet for at du kaster god (jule)mat/godis i dag, gjør det når du er alene hjemme slik at ingen stopper deg, og gjør det ugjenkallelig (kast litt søppel øverst i posen og knyt den godt igjen og gå helt ut med den). Så handler dere inn det som du har lyst til å spise, både fordi du liker det og fordi du vet det er sunt. og lag gode matpakker på jobb/ begynn å lage neste måltid i god tid, slik at du får spist det du har planlagt før du blir uvel fordi det er for lenge siden du har spist. Snakk ordentlig med mannen din, slik at han hjelper deg med dette, familien har ikke noe vondt av å tilpasse seg mange små og lettere måltider i stedenfor de store, tunge med lang tid i mellom. På kontrollene kan du jo få bekreftet at du ligger innenfor normal vektoppgang. Jeg har en venninne med med alvorlig svangerskapsdiabetes, og en søster som sliter veldig med overvekt hun fikk i løpet av to svangerskap, derfor får du ikke "slapp av og kos deg, du er ikke gravid hele livet"-svaret fra meg. Signerer! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321648-r%C3%A5d-vil-ha-litt-styr-p%C3%A5-vekta-i-svangerskapet/#findComment-2660843 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Svangerskap er en tid det er lov og lurt å småspise nesten hele tiden, særlig om man er plaget av kvalme. Synes ikke du skal tenke så mye på vekta i svangerskapet. Hvor mye har du lagt på deg så langt da? ''Synes ikke du skal tenke så mye på vekta i svangerskapet. '' Enig i at man ikke skal slanke seg i svangerskapet, men enkelte legger jo på seg 30 kg. og sliter med det i årevis etterpå. Så det kan være lurt å være litt føre var. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321648-r%C3%A5d-vil-ha-litt-styr-p%C3%A5-vekta-i-svangerskapet/#findComment-2660873 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Hvor mye har du lagt på deg til nå da? Og hvordan er vekta di i utgangspunktet? Selv spiste jeg utrolige mengder epler og appelsiner for å holde kvalmen i sjakk de første tre mnd. På den tiden orka jeg nesten ikke annen mat heller. Senere i svangerskapene spiste jeg ganske godt. La på meg 15, 12 og 12 kg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321648-r%C3%A5d-vil-ha-litt-styr-p%C3%A5-vekta-i-svangerskapet/#findComment-2660877 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 jeg ville tatt en skikkelig juleutrydning - kastet ut absolutt alt av rester som du går og småspiser av. Deretter bør du bestemme deg for (og gi beskjed til andre i huset som handler) at du og babyen ikke skal ha i dere unødvendig sukker. Det er viktig, både for din helse nå, din vekt senere og ikke minst babyens helse. Bestem deg for å kutte ut sukkerholdig drikke, da har du gjort en stor forbedring. Trenger du mange små måltider for å ikke bli kvalm, så er jo dette helt i tråd med det som er sunt for alle oss andre også. men da betyr det at du må se på det du skal spise / drikke i løpet av døgnet, og fordele det på antall måltider og mellommåltider du skal ha. Småmåltidene skal være en fordeling av det sunne og gode du skal spise i løpet av dagen, ikke komme i tillegg. Ikke ha dårlig samvittighet for at du kaster god (jule)mat/godis i dag, gjør det når du er alene hjemme slik at ingen stopper deg, og gjør det ugjenkallelig (kast litt søppel øverst i posen og knyt den godt igjen og gå helt ut med den). Så handler dere inn det som du har lyst til å spise, både fordi du liker det og fordi du vet det er sunt. og lag gode matpakker på jobb/ begynn å lage neste måltid i god tid, slik at du får spist det du har planlagt før du blir uvel fordi det er for lenge siden du har spist. Snakk ordentlig med mannen din, slik at han hjelper deg med dette, familien har ikke noe vondt av å tilpasse seg mange små og lettere måltider i stedenfor de store, tunge med lang tid i mellom. På kontrollene kan du jo få bekreftet at du ligger innenfor normal vektoppgang. Jeg har en venninne med med alvorlig svangerskapsdiabetes, og en søster som sliter veldig med overvekt hun fikk i løpet av to svangerskap, derfor får du ikke "slapp av og kos deg, du er ikke gravid hele livet"-svaret fra meg. Godt skrevet 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321648-r%C3%A5d-vil-ha-litt-styr-p%C3%A5-vekta-i-svangerskapet/#findComment-2660881 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 ''Synes ikke du skal tenke så mye på vekta i svangerskapet. '' Enig i at man ikke skal slanke seg i svangerskapet, men enkelte legger jo på seg 30 kg. og sliter med det i årevis etterpå. Så det kan være lurt å være litt føre var. ''Enig i at man ikke skal slanke seg i svangerskapet, men enkelte legger jo på seg 30 kg. og sliter med det i årevis etterpå. Så det kan være lurt å være litt føre var.'' Joda, helt sant, men ettersom hun ikke sier noe som helst om hvor mye hun har lagt på seg så langt så er det litt vanskelig å svare egentlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321648-r%C3%A5d-vil-ha-litt-styr-p%C3%A5-vekta-i-svangerskapet/#findComment-2660999 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 ''Enig i at man ikke skal slanke seg i svangerskapet, men enkelte legger jo på seg 30 kg. og sliter med det i årevis etterpå. Så det kan være lurt å være litt føre var.'' Joda, helt sant, men ettersom hun ikke sier noe som helst om hvor mye hun har lagt på seg så langt så er det litt vanskelig å svare egentlig. Det har du rett i. Selv tenkte jeg lite på hva jeg spiste i svangerskapet, men la ikke på meg spesielt mye for dét. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321648-r%C3%A5d-vil-ha-litt-styr-p%C3%A5-vekta-i-svangerskapet/#findComment-2661002 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Det har du rett i. Selv tenkte jeg lite på hva jeg spiste i svangerskapet, men la ikke på meg spesielt mye for dét. Jeg hadde ulvehunger med første mann, og spiste enormt, men det var vanlig mat - skive og middag i store mengder. La på meg 23 kilo, men alt forsvant igjen. Med jentene hadde jeg liten apetitt første halvdel av svangerskapet, men normal apetitt de siste månedene (dvs jeg spiser vanligvis ganske godt). La på meg 20 og 17 kilo. Jeg tok av meg alt + et par til etter ammingen av andremann, men kom aldri ned på samme nivå igjen etter tredjemann - mangler vel ca 5 kilo på det, og de er urseige!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321648-r%C3%A5d-vil-ha-litt-styr-p%C3%A5-vekta-i-svangerskapet/#findComment-2661007 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Jeg hadde ulvehunger med første mann, og spiste enormt, men det var vanlig mat - skive og middag i store mengder. La på meg 23 kilo, men alt forsvant igjen. Med jentene hadde jeg liten apetitt første halvdel av svangerskapet, men normal apetitt de siste månedene (dvs jeg spiser vanligvis ganske godt). La på meg 20 og 17 kilo. Jeg tok av meg alt + et par til etter ammingen av andremann, men kom aldri ned på samme nivå igjen etter tredjemann - mangler vel ca 5 kilo på det, og de er urseige!!! Ja, innbiller meg nesten at kroppen er "smart nok" til å legge på seg så mye som den trenger for å komme gjennom normal amming, selv om enkelte nok legger på seg mer. Selv la jeg på meg ca. 13-15 kg. i begge svangerskap, og det forsvant helt under amming og aktiv permisjon begge gangene. Derimot har det kommet til et par-tre-fem kilo senere, med til tider mye jobb og litt for stillesittende liv... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321648-r%C3%A5d-vil-ha-litt-styr-p%C3%A5-vekta-i-svangerskapet/#findComment-2661013 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 7. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2009 Hvor mye har du lagt på deg til nå da? Og hvordan er vekta di i utgangspunktet? Selv spiste jeg utrolige mengder epler og appelsiner for å holde kvalmen i sjakk de første tre mnd. På den tiden orka jeg nesten ikke annen mat heller. Senere i svangerskapene spiste jeg ganske godt. La på meg 15, 12 og 12 kg. Har lagt på meg 3 kilo, jula har nok en del av skylda der. Forrige svangerskap la jeg på meg 14 kilo, men da veide jeg i utgangspunktet 12 kilo mer enn starten av dette svangerskapet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321648-r%C3%A5d-vil-ha-litt-styr-p%C3%A5-vekta-i-svangerskapet/#findComment-2661030 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 7. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2009 jeg ville tatt en skikkelig juleutrydning - kastet ut absolutt alt av rester som du går og småspiser av. Deretter bør du bestemme deg for (og gi beskjed til andre i huset som handler) at du og babyen ikke skal ha i dere unødvendig sukker. Det er viktig, både for din helse nå, din vekt senere og ikke minst babyens helse. Bestem deg for å kutte ut sukkerholdig drikke, da har du gjort en stor forbedring. Trenger du mange små måltider for å ikke bli kvalm, så er jo dette helt i tråd med det som er sunt for alle oss andre også. men da betyr det at du må se på det du skal spise / drikke i løpet av døgnet, og fordele det på antall måltider og mellommåltider du skal ha. Småmåltidene skal være en fordeling av det sunne og gode du skal spise i løpet av dagen, ikke komme i tillegg. Ikke ha dårlig samvittighet for at du kaster god (jule)mat/godis i dag, gjør det når du er alene hjemme slik at ingen stopper deg, og gjør det ugjenkallelig (kast litt søppel øverst i posen og knyt den godt igjen og gå helt ut med den). Så handler dere inn det som du har lyst til å spise, både fordi du liker det og fordi du vet det er sunt. og lag gode matpakker på jobb/ begynn å lage neste måltid i god tid, slik at du får spist det du har planlagt før du blir uvel fordi det er for lenge siden du har spist. Snakk ordentlig med mannen din, slik at han hjelper deg med dette, familien har ikke noe vondt av å tilpasse seg mange små og lettere måltider i stedenfor de store, tunge med lang tid i mellom. På kontrollene kan du jo få bekreftet at du ligger innenfor normal vektoppgang. Jeg har en venninne med med alvorlig svangerskapsdiabetes, og en søster som sliter veldig med overvekt hun fikk i løpet av to svangerskap, derfor får du ikke "slapp av og kos deg, du er ikke gravid hele livet"-svaret fra meg. Takk for råd! Det å kaste og lage mat før man blir så uvel at man bare tar det man ser er en smart løsning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321648-r%C3%A5d-vil-ha-litt-styr-p%C3%A5-vekta-i-svangerskapet/#findComment-2661031 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 7. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2009 Jeg har ikke vært mer enn 2 dager kvalm i løpet av 3 svangerskap, så jeg har ingen stor kunnskap om hva som lindrer kvalme. Men - det du driver med nå, av matinntak, det vil du neppe blir så happy over når ungen kommer ut... (At amming er et godt slankemiddel er - for endel av oss - veldig oppskrytt...) Siden du føler du må spise hele tiden, så er det viktig at du velger å spise noe som ikke er så fett. Grønnsaker er supert å gnafle i seg! Skjær opp ulike rotgrønnsaker og ha dem i kaldt vann i kjøleskapet, og spis mellom måltidene. Måltidene bør du nok også ta litt tak i. Velg mer mager mat, siden du synes du må spise mye. Ha alltid salat/grønnsaker som tilbehør til middag, og less på mest av dette. De andre måltidene bør du også fordele ut over dagen, og om det ikke går mer enn 3 timer mellom hvert måltid er det helt OK. Men igjen - velg magrere varianter av pålegg/yoghurt osv., siden du spiser mer enn vanlig. På drikkefronten er det vann som gjelder. Ser du sier at du drikker mye cola. Vær veldig, veldig obs på at cola og oppkast er utrolig tøft for tennene dine, i tillegg til at cola jo også er svært fetende. Ang. kvalmen, så vet jeg at flere av mine venninner var plaget - og fikk hjelp via helsekost eller apotek eller kjærringråd. Har du tatt opp problemet med lege/jordmor? Hvis ikke, gjør det. De har garantert råd å gi. Lykke til i svangerskapet! :-) Ja kvalmen har jeg tatt opp med lege, men det er ikke så mye hjelp å få i tabletter som gjør at man blir trøtt og ikke kan kjøre bil. Har barn i bhg og er dermed avhengig av bil. Og tennene er jeg veldig bekymret for ja, men vann hjelper dårlig på kvalme. Dilemmaet mitt er om jeg skal velge sukkerfri brus i stedet, men jeg har fått for meg at vanlig sukker er bedre for barnet enn disse erstatningene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321648-r%C3%A5d-vil-ha-litt-styr-p%C3%A5-vekta-i-svangerskapet/#findComment-2661032 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 7. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2009 Jeg la nesten ikke på meg i det hele tatt før de siste ukene da jeg gikk bananas med sjokoladefondant med is nesten hver dag Hadde bare mage frem til de siste ukene, og legen spurte om jeg spiste nok. Jeg ble også veldig kvalm med en gang jeg ble sulten. Men det hjalp å spise hver tredje time, og jeg drakk mye vann, te, og drikkebuljong (metter litt) mellom måltidene. Jeg spiste to brødskiver (fedons brød, metter godt) til frokost. To brødskiver (grovt brød) til lunsj, og en frukt + lett yogurt til mellommåltid, middag, og et knekkebrød til kveldsmat. Kanskje en drikkebuljong eller te til kveldsmat. Ble jeg sulten eller kvalm innimellom spiste jeg en frukt. Når magen begynte å vokse drakk jeg gaviscon mot halsbrann og sure oppstøt. Det dempet syra. Nøtter er det veldig mye fett i, så det er bedre å spise frukt. I hvert fall hvis du småspiser hele tiden. Spis til faste tider, hver tredje time. Å spise tørt knekkebrød uten å drikke hjelper også mot syre i magen og kvalme. Har du prøvd ingefær-tabletter fra helsekosten? dette hjelper godt mot kvalme. Er også fint om du får til å gå tur to-tre ganger i uka. (hvis du ikke trener da..) Husk at det er de siste ukene man legger på seg mest, og det er vanskligst å få av etterpå. Lykke til videre med kost, mosjon og svangerskap Hver tredje time holder ikke, men jeg skal lytte til rådene om å spise sunt i mellom som frukt og grønt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321648-r%C3%A5d-vil-ha-litt-styr-p%C3%A5-vekta-i-svangerskapet/#findComment-2661036 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 7. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2009 Svangerskap er en tid det er lov og lurt å småspise nesten hele tiden, særlig om man er plaget av kvalme. Synes ikke du skal tenke så mye på vekta i svangerskapet. Hvor mye har du lagt på deg så langt da? Har lagt på meg 3 kilo, jula har nok en del av skylda. Jeg vil bare være litt ops, for jeg veide mer i utgangspunktet ved forrige svangerskap enn nå, jeg er litt redd for at vekta skal stoppe på det samme som sist for da får jeg veldig mye å ta av igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321648-r%C3%A5d-vil-ha-litt-styr-p%C3%A5-vekta-i-svangerskapet/#findComment-2661038 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Har lagt på meg 3 kilo, jula har nok en del av skylda der. Forrige svangerskap la jeg på meg 14 kilo, men da veide jeg i utgangspunktet 12 kilo mer enn starten av dette svangerskapet. 3 kilo er vel ikke mye når man er så mye som 17 uker på vei? (Lenge siden jeg var gravid, så jeg husker ikke helt...). Så vidt jeg kan huske, så hadde jeg iallefall gått opp halvparten av kiloene halvveis i svangerskapet (tror jeg?). Ellers synes jeg du skal spise sunt og ofte, så regulerer det seg som regel selv 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321648-r%C3%A5d-vil-ha-litt-styr-p%C3%A5-vekta-i-svangerskapet/#findComment-2661079 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.