Gjest aleris Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Hvordan går det med deg ? (har fulgt deg litt i "smug" å lest til øyet har blitt stort og vått) Er du fornøyd med operasjonen ? Jeg tenker og jeg tenker og jeg tenker, har sendt mail til banken, har sendt mail til Aleris, og jeg vurderer STERKT å ta operasjonen. Har slanket meg tjukk i over 20 år, gått ned noen kilo, lagt på meg enda mer osv. (BMI 35 over flere år nå) Vet om noen som har tatt operasjonen, de har blitt sååå flotte .... jeg vil også !!!! Humøret er på bånn, psyken er på bånn, selvtilliten er på bånn, har liksom gitt opp den kampen mot kiloene. Dårlig samvittighet overfor barna fordi mamma er som hun er ..... Har vært spennende å lest om deg så langt 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321682-til-jubalong70/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Jeg er kjempefornøyd, og det er nesten så jeg angrer at jeg ikke gjorde det før. Men så trøster jeg meg med at jeg nok ikke var mentalt klar da Alt er mye lettere nå - både fysisk og psykisk. Jeg klarer liksom ikke å slutte å smile, selv om jeg kan være trist og sint nå også (selvsagt), så går det så fort over Jeg kan ikke anbefale deg operasjon. Det er bare du som vet om det kan være det rette for deg. Det er jo endel som får plager i ettertid. Sykehuset jeg ble operert ved har oppfølgingsgruppe, og det er flere der som sliter med forskjellige ting. Ei har bl.a. ikke gått ned mer enn 22 kg. De gikk hun ned de første 3 mnd, og så har hun stått stille siden. Hun ble operert i juni. Hun har prøvd det meste, spise mer, spise mindre, spise anderledes osv, men vekta rikker seg ikke mer. Det er også ei som føler hun ikke klarer å spise. Hun får i seg kanskje 1 knekkebrød, 1 yoghurt og litt frukt i tillegg til vann i løpet av dagen. Alt for lite selvfølgelig, og hun er veldig sliten og slapp. Personlig tror jeg det er en stor psykisk komponent i hennes plager da... Jeg kan ikke si jeg har noen plager. Jeg dumper hvis jeg spiser for fort, eller hvis jeg spiser for mye søtt. Veldig greit med en slik kontrollfunksjon Ellers kan jeg spise alt jeg vil. Jeg bruker alarm på mobilen for å huske å spise ofte nok, ellers er det fort gjort å glemme både 1 og 2 måltider. Men det er ikke noe problem så lenge jeg blir minnet på det. Jeg har stått så og si stille på vekta lenge nå, og gleder meg til jeg skal til kontroll hos ernæringsfysiologien. Antar jeg får beskjed om å øke inntaket av mat. Fatter og begriper ikke hvordan jeg skal få til det, men prøve skal jeg Uansett om jeg ikke skulle gå ned så mye mer, så er jeg snart 40 kg lettere - og det merkes!!! Det er deilig å føle seg normal. Det er deilig å kunne handle i normale klesbutikker. Det er deilig å få komplimenter fra ukjente menn Bare spør om du lurer på noe. Jeg skal svare så godt jeg bare kan. Det finnes også et nettforum for de som lurer på, har søkt eller har blitt operert: www.vektoperasjon.no Der finner du svar på det aller, aller meste du lurer på Mange som har blitt operert ved Aleris der også Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321682-til-jubalong70/#findComment-2661360 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest aleris Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Jeg er kjempefornøyd, og det er nesten så jeg angrer at jeg ikke gjorde det før. Men så trøster jeg meg med at jeg nok ikke var mentalt klar da Alt er mye lettere nå - både fysisk og psykisk. Jeg klarer liksom ikke å slutte å smile, selv om jeg kan være trist og sint nå også (selvsagt), så går det så fort over Jeg kan ikke anbefale deg operasjon. Det er bare du som vet om det kan være det rette for deg. Det er jo endel som får plager i ettertid. Sykehuset jeg ble operert ved har oppfølgingsgruppe, og det er flere der som sliter med forskjellige ting. Ei har bl.a. ikke gått ned mer enn 22 kg. De gikk hun ned de første 3 mnd, og så har hun stått stille siden. Hun ble operert i juni. Hun har prøvd det meste, spise mer, spise mindre, spise anderledes osv, men vekta rikker seg ikke mer. Det er også ei som føler hun ikke klarer å spise. Hun får i seg kanskje 1 knekkebrød, 1 yoghurt og litt frukt i tillegg til vann i løpet av dagen. Alt for lite selvfølgelig, og hun er veldig sliten og slapp. Personlig tror jeg det er en stor psykisk komponent i hennes plager da... Jeg kan ikke si jeg har noen plager. Jeg dumper hvis jeg spiser for fort, eller hvis jeg spiser for mye søtt. Veldig greit med en slik kontrollfunksjon Ellers kan jeg spise alt jeg vil. Jeg bruker alarm på mobilen for å huske å spise ofte nok, ellers er det fort gjort å glemme både 1 og 2 måltider. Men det er ikke noe problem så lenge jeg blir minnet på det. Jeg har stått så og si stille på vekta lenge nå, og gleder meg til jeg skal til kontroll hos ernæringsfysiologien. Antar jeg får beskjed om å øke inntaket av mat. Fatter og begriper ikke hvordan jeg skal få til det, men prøve skal jeg Uansett om jeg ikke skulle gå ned så mye mer, så er jeg snart 40 kg lettere - og det merkes!!! Det er deilig å føle seg normal. Det er deilig å kunne handle i normale klesbutikker. Det er deilig å få komplimenter fra ukjente menn Bare spør om du lurer på noe. Jeg skal svare så godt jeg bare kan. Det finnes også et nettforum for de som lurer på, har søkt eller har blitt operert: www.vektoperasjon.no Der finner du svar på det aller, aller meste du lurer på Mange som har blitt operert ved Aleris der også Lykke til Så flott å høre jubalong )))) Jeg har lest til øyet blir stort og vått på siden du tipset meg om. Mange fantastiske historier å lese der ja. ..... men også noen som ikke har det så bra igjen ..... det kan egentlig ikke stoppe meg, for det er jo ikke sikkert jeg får det sånn ..... Det som egentlig stopper meg litt er gemalen i huset ..... han er ikke så for dette som det jeg er, han mener at hvis jeg virkelig vil slanke meg så bør jeg klare det selv ved å legge om livsstilen min. Du, jeg har lyst til å begynne å storgrine når han snakker sånn, han har aldri hatt problemer med vekta, mens jeg føler jeg har slanka meg i 20-25 år. Og jeg har slanka meg tykk ..... Roper garantert på deg igjen når jeg føler for det Takk for at du deler din historie med "meg". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321682-til-jubalong70/#findComment-2661551 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Jeg er kjempefornøyd, og det er nesten så jeg angrer at jeg ikke gjorde det før. Men så trøster jeg meg med at jeg nok ikke var mentalt klar da Alt er mye lettere nå - både fysisk og psykisk. Jeg klarer liksom ikke å slutte å smile, selv om jeg kan være trist og sint nå også (selvsagt), så går det så fort over Jeg kan ikke anbefale deg operasjon. Det er bare du som vet om det kan være det rette for deg. Det er jo endel som får plager i ettertid. Sykehuset jeg ble operert ved har oppfølgingsgruppe, og det er flere der som sliter med forskjellige ting. Ei har bl.a. ikke gått ned mer enn 22 kg. De gikk hun ned de første 3 mnd, og så har hun stått stille siden. Hun ble operert i juni. Hun har prøvd det meste, spise mer, spise mindre, spise anderledes osv, men vekta rikker seg ikke mer. Det er også ei som føler hun ikke klarer å spise. Hun får i seg kanskje 1 knekkebrød, 1 yoghurt og litt frukt i tillegg til vann i løpet av dagen. Alt for lite selvfølgelig, og hun er veldig sliten og slapp. Personlig tror jeg det er en stor psykisk komponent i hennes plager da... Jeg kan ikke si jeg har noen plager. Jeg dumper hvis jeg spiser for fort, eller hvis jeg spiser for mye søtt. Veldig greit med en slik kontrollfunksjon Ellers kan jeg spise alt jeg vil. Jeg bruker alarm på mobilen for å huske å spise ofte nok, ellers er det fort gjort å glemme både 1 og 2 måltider. Men det er ikke noe problem så lenge jeg blir minnet på det. Jeg har stått så og si stille på vekta lenge nå, og gleder meg til jeg skal til kontroll hos ernæringsfysiologien. Antar jeg får beskjed om å øke inntaket av mat. Fatter og begriper ikke hvordan jeg skal få til det, men prøve skal jeg Uansett om jeg ikke skulle gå ned så mye mer, så er jeg snart 40 kg lettere - og det merkes!!! Det er deilig å føle seg normal. Det er deilig å kunne handle i normale klesbutikker. Det er deilig å få komplimenter fra ukjente menn Bare spør om du lurer på noe. Jeg skal svare så godt jeg bare kan. Det finnes også et nettforum for de som lurer på, har søkt eller har blitt operert: www.vektoperasjon.no Der finner du svar på det aller, aller meste du lurer på Mange som har blitt operert ved Aleris der også Lykke til Så flott å høre at det gikk så bra, og at du har det så mye bedre nå 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321682-til-jubalong70/#findComment-2661768 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Så flott å høre jubalong )))) Jeg har lest til øyet blir stort og vått på siden du tipset meg om. Mange fantastiske historier å lese der ja. ..... men også noen som ikke har det så bra igjen ..... det kan egentlig ikke stoppe meg, for det er jo ikke sikkert jeg får det sånn ..... Det som egentlig stopper meg litt er gemalen i huset ..... han er ikke så for dette som det jeg er, han mener at hvis jeg virkelig vil slanke meg så bør jeg klare det selv ved å legge om livsstilen min. Du, jeg har lyst til å begynne å storgrine når han snakker sånn, han har aldri hatt problemer med vekta, mens jeg føler jeg har slanka meg i 20-25 år. Og jeg har slanka meg tykk ..... Roper garantert på deg igjen når jeg føler for det Takk for at du deler din historie med "meg". Så trist at han ikke kan forstå hvordan du har det. Jeg tror det er vanskelig å forstå for en som aldri har slitt med vekta hvor utrolig slitsomt og vondt det er. Og jeg kan skrive under på at det ikke er lett å "bare" legge om livsstilen og så gå ned i vekt. Ja, det er lett å slanke seg 10-20 kg, men det er, for meg i alle fall, så og si umulig å holde dem borte. Jeg har, som deg, slanket meg tykk. Jeg har prøvd det meste, og det meste har virket - for en stund. Nå føler jeg at jeg har fått et godt hjelpemiddel. Det er ingen vidunderkur en slik operasjon. Man må jobbe for å holde vekta etter en stund her også. Men man slipper å måtte slite for å gå ned alle kiloene. Man får så god drahjelp - og så kan man på en måte starte på 0 igjen, og jobbe for å holde vekta. Jeg er glad du syntes siden var nyttig. Det gjorde jeg også når jeg var i tenkeboksen, og i venteperioden. Jeg er der ikke så mye nå lenger, fordi jeg føler at det meste går greit. Innimellom stikker jeg likevel innom, bare for å se hvordan det går med andre og for å lese litt. Og du, bare rop på meg du - jeg er her jeg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321682-til-jubalong70/#findComment-2662659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest aleris Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Så trist at han ikke kan forstå hvordan du har det. Jeg tror det er vanskelig å forstå for en som aldri har slitt med vekta hvor utrolig slitsomt og vondt det er. Og jeg kan skrive under på at det ikke er lett å "bare" legge om livsstilen og så gå ned i vekt. Ja, det er lett å slanke seg 10-20 kg, men det er, for meg i alle fall, så og si umulig å holde dem borte. Jeg har, som deg, slanket meg tykk. Jeg har prøvd det meste, og det meste har virket - for en stund. Nå føler jeg at jeg har fått et godt hjelpemiddel. Det er ingen vidunderkur en slik operasjon. Man må jobbe for å holde vekta etter en stund her også. Men man slipper å måtte slite for å gå ned alle kiloene. Man får så god drahjelp - og så kan man på en måte starte på 0 igjen, og jobbe for å holde vekta. Jeg er glad du syntes siden var nyttig. Det gjorde jeg også når jeg var i tenkeboksen, og i venteperioden. Jeg er der ikke så mye nå lenger, fordi jeg føler at det meste går greit. Innimellom stikker jeg likevel innom, bare for å se hvordan det går med andre og for å lese litt. Og du, bare rop på meg du - jeg er her jeg DA ER DET MIN TUR Jubalong !!!!!! Uke 14 .... da blei det ikke Aleris, men Gjøvik !!!!!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321682-til-jubalong70/#findComment-2682179 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 DA ER DET MIN TUR Jubalong !!!!!! Uke 14 .... da blei det ikke Aleris, men Gjøvik !!!!!!!! Åååååå, gratulerer så mye!!!! Det blir utrolig spennende!!! Hold meg oppdatert Jeg skal fortelle om mine erfaringer til en pre-operativ gruppe på tirsdag! Det blir spennende det også. Husker jeg satte veldig stor pris på å høre fra en som var operert når jeg var på slikt gruppekurs. Og nå er det jeg som skal være "eksperten"... Kan ikke du si litt om hva du kunne tenkt deg å spurt en "erfaren" GBP'er om, så kan jeg forberede meg litt... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321682-til-jubalong70/#findComment-2682246 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest aleris Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Åååååå, gratulerer så mye!!!! Det blir utrolig spennende!!! Hold meg oppdatert Jeg skal fortelle om mine erfaringer til en pre-operativ gruppe på tirsdag! Det blir spennende det også. Husker jeg satte veldig stor pris på å høre fra en som var operert når jeg var på slikt gruppekurs. Og nå er det jeg som skal være "eksperten"... Kan ikke du si litt om hva du kunne tenkt deg å spurt en "erfaren" GBP'er om, så kan jeg forberede meg litt... Oi så spennende da Tja hva lurer jeg på tro ..... * kan du med hånden på hjertet si at du ALDRI i denne perioden har angret på operasjonen ? kjekt å vite om det er naturlig med en angreperiode liksom * smerter etter operasjonen ? * mye mat du ikke tåler idag ? * var du veldig slapp og sliten i perioden med flytende og most mat? evt. hvor lenge ? * var du lenge sykemeldt ? * hva forteller vi barna .... har en 13 åring hjemme, i dagens samfunn er kroppsfiksering et alvorlig tema .... * hvilke vitaminer må vi leve på resten av livet ? * fikk du skrevet av operasjonen og ny garderobe på skatten ? leser at det er stor forskjell fra kommune til kommune, noe jeg synes er rart .... trodde Norge har èn skatteregel alle må følge enten man bor her eller der det var det jeg kom på akkurat nå .... er du på forumssiden (VO??) jeg er der ..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321682-til-jubalong70/#findComment-2682334 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Oi så spennende da Tja hva lurer jeg på tro ..... * kan du med hånden på hjertet si at du ALDRI i denne perioden har angret på operasjonen ? kjekt å vite om det er naturlig med en angreperiode liksom * smerter etter operasjonen ? * mye mat du ikke tåler idag ? * var du veldig slapp og sliten i perioden med flytende og most mat? evt. hvor lenge ? * var du lenge sykemeldt ? * hva forteller vi barna .... har en 13 åring hjemme, i dagens samfunn er kroppsfiksering et alvorlig tema .... * hvilke vitaminer må vi leve på resten av livet ? * fikk du skrevet av operasjonen og ny garderobe på skatten ? leser at det er stor forskjell fra kommune til kommune, noe jeg synes er rart .... trodde Norge har èn skatteregel alle må følge enten man bor her eller der det var det jeg kom på akkurat nå .... er du på forumssiden (VO??) jeg er der ..... * kan du med hånden på hjertet si at du ALDRI i denne perioden har angret på operasjonen ? kjekt å vite om det er naturlig med en angreperiode liksom Ja, jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ALDRI har angret på operasjonen. De få ulempene den medfører er så små i forhold til det positive jeg har fått, så det er overhodet ikke noe problem. * smerter etter operasjonen ? Jeg ble operert 16. mai. 17. mai var jeg utenfor sykehuset (på eget ansvar) og så på både barnetog og borgertog. Etter borgertoget var jeg skikkelig sliten, og fikk også noe luftsmerter etter det. Klarte å gå det av meg. Merket ikke ellers noen smerter, men fikk også 1g Paracet både morgen og kveld * mye mat du ikke tåler idag ? Så langt kan jeg spise absolutt alt jeg har prøvd, men i små doser. Sukker-godteri kan jeg spise rundt 5-6 biter av. Ribbe og pinnekjøtt spiste jeg flere ganger i julen uten problemer i det hele tatt. Det samme gjelder med fete sauser. Jeg kan også spise alt av frukt og grønnsaker. Jeg har også vært på fest og drukket alkohol 2 ganger etter operasjonen, og det går helt fint * var du veldig slapp og sliten i perioden med flytende og most mat? evt. hvor lenge ? Hverdagen gikk egentlig veldig greit. Jeg spiste før jeg dro for å handle, og så tok jeg proteindrikken når jeg kom tilbake - for da var jeg sliten. Ellers gikk det helt greit. Jeg var stort sett alene med 3 barn, og det fungerte absolutt bra. Ungene var flinke og hjalp meg litt om jeg var sliten * var du lenge sykemeldt ? Jeg var ikke i fast jobb når jeg ble operert, og skulle begynne på skolen i august, så jeg var hjemme helt til skolen begynte. Kunne nok begynt å jobbe (i kontorjobb) etter en 4 ukers tid. Utfordringen er ikke det at man er slapp og sliten, men mer det å finne tid og ro til å spise så ofte og sakte som man må i begynnelsen. * hva forteller vi barna .... har en 13 åring hjemme, i dagens samfunn er kroppsfiksering et alvorlig tema .... Ungene her i huset var 8,5, 7,5 og 2,5 når jeg ble operert. Jeg valgte å være åpen med dem. Fortalte at jeg skulle opereres i magen fordi magen min var så stor. Operasjonen ville gjøre at magen min ville bli mindre. Snakket også litt om at jeg kom til å bli sliten etter operasjonen, og at det ville være fint om de var litt velvillige til å hjelpe til. Mitt syn er at ungene jo så at jeg var overvektig, og mer overvektig enn mange andre. Da følte jeg det var greit å si at det ikke føltes noe bra. Ungene mine er alle normalvektige, og vi har lite fokus på det med vekt hjemme sånn generelt. * hvilke vitaminer må vi leve på resten av livet ? Multivitamineral, omega-3 og Calcigran Forte må jeg ta. I tillegg tar jeg sink og B-vitaminer pga håravfall (vanlig etter operasjonen...). Også tar jeg C-vitamin av egen fri vilje * fikk du skrevet av operasjonen og ny garderobe på skatten ? leser at det er stor forskjell fra kommune til kommune, noe jeg synes er rart .... trodde Norge har èn skatteregel alle må følge enten man bor her eller der Jeg betalte ikke noe for operasjonen da den ble utført av det offentlige. Skal prøve å få igjen penger for ny garderobe. Vet ikke hvordan det kommer til å gå, men har samlet på de fleste kvitteringer. det var det jeg kom på akkurat nå .... er du på forumssiden (VO??) jeg er der ..... Tenker du på www.vektoperasjon.no? Der er jeg innom en sjelden gang i blant. Var der mye før operasjonen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321682-til-jubalong70/#findComment-2683018 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.