Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Utover dagen (par timer etter lunsj) blir jeg småsvimmel, trøtt og sliten i hodet. Og det uten stress og mas.. Kan det være jeg spiser for lite tro? jeg har jo spist masse hele juleferien, så kroppen får kanskje litt sjokk nå som jeg spiser normalt igjen? Mye mindre enn jeg har gjort de siste ukene.. Vil kroppen vende seg til det nye kostholdet/mindre mat, eller bør jeg spise mer? er ikke sulten.. Bare rett før neste måltid.

Frokost kl. 08.15:

1 knekkebrød med magerost og paprika, 05, l vann, kaffe.

Lunsj kl. 11.00:

en skive grovt brød, makrell i tomat, leverposten, ost, omelett eller kjøttpålegg med salat ved siden av, et glass skumma melk. Blir veldig mett. Alltid masse salat på skiva under pålegget + ved siden av (tomat, brokolli, paprika, agurk)

Mellommåltid kl. 14.00

Et knekkebrød med magerost og paprika + en frukt, eller bare masse frukt + et glass ferkspressa appelsinjucie, te.

Middag ca kl. 17.30

vanlig sunn middag med masse grønnsaker, mindre karbo.

Kvelds ca. kl 20 hvis jeg spiser kveldsmat:

Et knekkebrød, eller fedonskive, eller en frukt.

Jeg drikker ca. 3 - 4 liter vann om dagen. Ellers føler jeg at jeg tørker ut. Pleier som regel ikke være sulten etter middag, men hvis jeg føler meg småsulten senere tar jeg litt mat, for klarer ikke legge meg sulten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321704-for-lite-mat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 knekkebrød, en brødskive og litt middag på en dag?? Jeg ville tatt to knekkebrød til hvert knekkebrødmåltid i alle fall...

Og masse frukt og salat.. Spiste sånn før, men tror kroppen trenger litt tid på å vende seg til mindre mat siden jeg har spist altfor mye i jula. :) Spist når jeg ikke har vært sulten og, veldig dumt... men spist er spist. :) Går seg vel til.. Får se an i dag, ellers får jeg øke til to knekkebrød. Har et lass med paprika på (ca. en halv)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321704-for-lite-mat/#findComment-2661767
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor mye du veier, men jeg tror nok at det er litt for lite mat. Det du ramser opp blir nok litt for lite kalorier og da kan kroppen reagere med å gå i sparebluss. Dagen ser grei ut, men kanskje du kan spise litt mer til frokost? I Grete Roedes opplegg spiser man 60 gram brød (to tynne skiver) med pålegg på og et glass melk (1,5 dl) eller juice til frokost +gjerne en grønnsak. Også lurt med litt proteiner for å holde på metthetsfølelsen lenger. Hva med 10 stk mandler eller andre nøtter?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321704-for-lite-mat/#findComment-2661780
Del på andre sider

Annonse

Nå vet jeg ikke hvor mye du veier, men jeg tror nok at det er litt for lite mat. Det du ramser opp blir nok litt for lite kalorier og da kan kroppen reagere med å gå i sparebluss. Dagen ser grei ut, men kanskje du kan spise litt mer til frokost? I Grete Roedes opplegg spiser man 60 gram brød (to tynne skiver) med pålegg på og et glass melk (1,5 dl) eller juice til frokost +gjerne en grønnsak. Også lurt med litt proteiner for å holde på metthetsfølelsen lenger. Hva med 10 stk mandler eller andre nøtter?

Takk for svar :) Tror jeg skal gå opp til to knekkebrød og en frukt om morningen, også noen nøtter - det hadde jeg ikke tenkt på. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321704-for-lite-mat/#findComment-2661860
Del på andre sider

Gjest baremei

Ja, dette er for lite mat, kjære deg. Du får i deg i underkant av 1000 kcalorier med denne kosten, og et så lavt inntak vil sette forbrenningen på sparebluss(noe som trolig er skjedd, hvis du har levd på denne dietten over tid), og gjøre deg trøtt og orkesløs. Sannsynligvis er det også årsaken til din svimmelhet.

Et ekstra knekkebrød til frokost, slik du har fått foreslått, vil være lurt. Pluss også gjerne på med en yoghurt eller et glass melk. Ytterligere en brødskive til lunsj bør du også ha, for å stå ut arbeidsdagen. Disse endringene vil gi deg ca. 250-300 kcal. ekstra. Fortsatt ligger du da under 1300 kcal, som jeg mener et et minimum av hva du bør ligge på energimessig,selv om du skal ned i vekt.

En annen ting som bekymrer meg, er om du får dekket behovet for alle næringsstoffer med dette sparsomme inntaket. Jeg antar at du i hvert fall får i deg for lite jern, kalsium og D-vitamin. Tar du noe multivitamin/mineral-preparat? Det vil jeg anbefale. Pass også på å få i deg nyttige fettsyrer, gjennom å bruke fet fisk (makrell i tomat som pålegg er kjempebra i dette henseende!), og noe olje og plantemargarin i matlagingen. En håndfull nøtter per dag kan du trygt unne deg.

Ikke vær for streng med deg selv, Spirello! Da ender du bare opp med å bli fysen på alt mulig, og gå på en gedigen sprekk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321704-for-lite-mat/#findComment-2661999
Del på andre sider

Gjest ViViola

Takk for svar :) Tror jeg skal gå opp til to knekkebrød og en frukt om morningen, også noen nøtter - det hadde jeg ikke tenkt på. :)

Bare et lite pssst: I Grete Roedeopplegget er det 4 knekkebrød det handler om til frokost - om man bytter ut brød med knekkebrød. Bare sånn til sammenligning. Jeg tror også du får i deg altfor lite mat, nemlig.

:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321704-for-lite-mat/#findComment-2662060
Del på andre sider

Ja, dette er for lite mat, kjære deg. Du får i deg i underkant av 1000 kcalorier med denne kosten, og et så lavt inntak vil sette forbrenningen på sparebluss(noe som trolig er skjedd, hvis du har levd på denne dietten over tid), og gjøre deg trøtt og orkesløs. Sannsynligvis er det også årsaken til din svimmelhet.

Et ekstra knekkebrød til frokost, slik du har fått foreslått, vil være lurt. Pluss også gjerne på med en yoghurt eller et glass melk. Ytterligere en brødskive til lunsj bør du også ha, for å stå ut arbeidsdagen. Disse endringene vil gi deg ca. 250-300 kcal. ekstra. Fortsatt ligger du da under 1300 kcal, som jeg mener et et minimum av hva du bør ligge på energimessig,selv om du skal ned i vekt.

En annen ting som bekymrer meg, er om du får dekket behovet for alle næringsstoffer med dette sparsomme inntaket. Jeg antar at du i hvert fall får i deg for lite jern, kalsium og D-vitamin. Tar du noe multivitamin/mineral-preparat? Det vil jeg anbefale. Pass også på å få i deg nyttige fettsyrer, gjennom å bruke fet fisk (makrell i tomat som pålegg er kjempebra i dette henseende!), og noe olje og plantemargarin i matlagingen. En håndfull nøtter per dag kan du trygt unne deg.

Ikke vær for streng med deg selv, Spirello! Da ender du bare opp med å bli fysen på alt mulig, og gå på en gedigen sprekk.

Takk for svar :) Det er ikke så ille som det høres ut da.. hehe.. Jeg spiser vanlig middag da. kjøtt, fisk, kylling, og med litt potet, ris eller pasta og masse grønnsaker. Bare kutta ned på poteter osv. og bytta ut med grønnsaker.

Jeg bruker vita hjertego olivenolje i matlaging, eller vita hjertego flytende smør.

har ikke gått på dietten lenge nei *ler* Start mandag! Haha.. Men det var sånn jeg pleide å spise.. Formen har vært veldig fin i dag.. tok to knekkebrød til mellommåltid. drikker jucie om morningen, og melk til lunsj.

Tar multivitaminer og omega-3.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321704-for-lite-mat/#findComment-2662076
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...