Gå til innhold

Apropos protein etter styrke

Gjest Zana

Anbefalte innlegg

Takk for alle svar på spørsmålet mitt.

Det er umiddelbart etter styrke at den aerobe treningen finner sted.

I går kjørte jeg ben og rygg etterfulgt av 30 min. lett jogg på mølle.

Proteindrikken ble inntatt etter mølleøkta sammen med rundstk. + banan.

Tror det blir best å gjøre det sånn, så ikke proteindrinken ligger å skvulper i magen....

Men, en ting til; skal jeg ta ekstra protein de dagene jeg ikke trener styrke også?

Hensikten er å få større og mer markerte muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

du kan ta protein også de dagene der du ikke trener, men sånn "overall" kan du redusere hele kaloriinntaket litt, da mindre aktivitet betyr mindre kaloribehov.

http://www.trim.no

Se også:

http://www.trim.no/forum/index.asp?show=b

Tja, jeg vil ikke nødvendigvis si meg enig med Oppheim hvis målet er å bygge muskler. Hvile-dagene er minst like viktige som trenings-dagene, det er i restitusjonsfasen musklene bygges, og man trenger kcal og protein-overskudd for å bygge muskler. Mange reduserer matinntaket på hviledager pga mindre appetitt, men dette blir litt feil. Ta protein-tilskudd også på hviledager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Tja, jeg vil ikke nødvendigvis si meg enig med Oppheim hvis målet er å bygge muskler. Hvile-dagene er minst like viktige som trenings-dagene, det er i restitusjonsfasen musklene bygges, og man trenger kcal og protein-overskudd for å bygge muskler. Mange reduserer matinntaket på hviledager pga mindre appetitt, men dette blir litt feil. Ta protein-tilskudd også på hviledager!

Hei,

fysisk aktivitet er det som primært brenner kalorier. En hardarbeidende skogsarbeider kan spise opptil 6000 kalorier per dag. Dersom han gikk over til hvile, ville dette behovet raskt falle til halvparten. Dersom han fortsatte å spise 6000 kal. ville ikke kroppen klare å ta opp næringen, ikke engang raskt nok til å lagre alt som fett. Resultatet ville bli ernæring som passerte tarmen med ufullstendig opptak, noe som ville gi vedkommende dramatiske mengder tarmgass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

fysisk aktivitet er det som primært brenner kalorier. En hardarbeidende skogsarbeider kan spise opptil 6000 kalorier per dag. Dersom han gikk over til hvile, ville dette behovet raskt falle til halvparten. Dersom han fortsatte å spise 6000 kal. ville ikke kroppen klare å ta opp næringen, ikke engang raskt nok til å lagre alt som fett. Resultatet ville bli ernæring som passerte tarmen med ufullstendig opptak, noe som ville gi vedkommende dramatiske mengder tarmgass.

Hmmm, joda, ditt eksempel er forsåvidt korrekt, men vi må her huske at det er snakk om en styrketrening, ikke en arbeidsdag i skogen (jo takk, jeg driver for tiden med hardt skogsarbeid, vet hvordan det er :), og du kan vel ikke si deg uenig i viktigheten av positiv kcal-balanse i restitusjonsfasen hvis målet er å bygge muskler? Mitt poeng er at mange opplever nedsatt appetitt på hviledagene, og dermed reduserer sitt næringsinntak tilsvarende.

Husk at styrketrening øker den basale forbrenningen for å trekke næring til å bygge muskler, og hvis målet er å bygge muskler, så er mat/protein-inntaket på hviledagene vel så viktig som på treningsdagene. Min erfaring er som sagt at folk heller spiser for lite enn for mye...

Når det gjelder det som ble sagt om protein-konsum under en annen overskrift, så er det vel slik at meningene er litt delte, og "trenden" fortsatte egentlig i begge retningene. Min oppfatning er at minst 2,5-3gr/kg kroppsvekt burde tilstrebes. Ser bl.a at pionerer innen dop-fri kroppsbygging, som Skip La Cour og Jeff Willet inntar ca. 4gr/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, joda, ditt eksempel er forsåvidt korrekt, men vi må her huske at det er snakk om en styrketrening, ikke en arbeidsdag i skogen (jo takk, jeg driver for tiden med hardt skogsarbeid, vet hvordan det er :), og du kan vel ikke si deg uenig i viktigheten av positiv kcal-balanse i restitusjonsfasen hvis målet er å bygge muskler? Mitt poeng er at mange opplever nedsatt appetitt på hviledagene, og dermed reduserer sitt næringsinntak tilsvarende.

Husk at styrketrening øker den basale forbrenningen for å trekke næring til å bygge muskler, og hvis målet er å bygge muskler, så er mat/protein-inntaket på hviledagene vel så viktig som på treningsdagene. Min erfaring er som sagt at folk heller spiser for lite enn for mye...

Når det gjelder det som ble sagt om protein-konsum under en annen overskrift, så er det vel slik at meningene er litt delte, og "trenden" fortsatte egentlig i begge retningene. Min oppfatning er at minst 2,5-3gr/kg kroppsvekt burde tilstrebes. Ser bl.a at pionerer innen dop-fri kroppsbygging, som Skip La Cour og Jeff Willet inntar ca. 4gr/kg.

Men om Skip La Cour virkelig er dopfri kan vel diskuteres=) Hørt rykter om at han avslørte dopingbruk i en eller annen dokumentar nylig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men om Skip La Cour virkelig er dopfri kan vel diskuteres=) Hørt rykter om at han avslørte dopingbruk i en eller annen dokumentar nylig.

Hva?! Hmmm... det der håper jeg ikke er sant. Har du sett opplegget hans på AST-siden? Rimelig heavy støff, særlig kostholdsmessig. Tviler egentlig litt på at han har rørt AS. Men dersom han har sagt det, så blir jo saken litt annerledes... Hvor hørte du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva?! Hmmm... det der håper jeg ikke er sant. Har du sett opplegget hans på AST-siden? Rimelig heavy støff, særlig kostholdsmessig. Tviler egentlig litt på at han har rørt AS. Men dersom han har sagt det, så blir jo saken litt annerledes... Hvor hørte du det?

Altså, jeg kan ikke si det 100% sikkert. Men det er hva jeg har hørt ihvertfall.

Om kostholdet og treningsopplegget hans ser bra ut så har det egentlig lite å si. Se på mannen, oppnå slik fysikk uten litt extra verktøy tror jeg ikke er mulig samme hva slags trening og kosthold han kjører.

Coleman presterte jo å si for en tid tilbake at han var rein også hehehe.. Han ga opp det fort da=)

Ryktet kommer fra et par amerikanske forum, de hadde hørt han si det i et program på tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...