cathlin Skrevet 8. januar 2009 Skrevet 8. januar 2009 Jeg leter etter en definisjon på ordet organisk. Hvor det stammer fra og hva det betyr. Noen som vet? 0 Siter
Aliza1365380759 Skrevet 8. januar 2009 Skrevet 8. januar 2009 http://ordnett.no/ordbok.html?search=organisk&search_type=&publications=5&publications=21&publications=9&publications=2&publications=17&publications=23&publications=1&publications=22&publications=10&publications=16&publications=8&publications=3&publications=20&publications=15&publications=19&publications=18&publications=12&publications=11&publications=28&publications=27&publications=7&publications=14&publications=13&publications=6 0 Siter
cathlin Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Skrevet 8. januar 2009 http://ordnett.no/ordbok.html?search=organisk&search_type=&publications=5&publications=21&publications=9&publications=2&publications=17&publications=23&publications=1&publications=22&publications=10&publications=16&publications=8&publications=3&publications=20&publications=15&publications=19&publications=18&publications=12&publications=11&publications=28&publications=27&publications=7&publications=14&publications=13&publications=6 Tusen takk:-) 0 Siter
Aliza1365380759 Skrevet 8. januar 2009 Skrevet 8. januar 2009 Tusen takk:-) Værsågod, håper det hjelper deg litt i alle fall :-) 0 Siter
cathlin Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Skrevet 8. januar 2009 Værsågod, håper det hjelper deg litt i alle fall :-) Ja, det er et viktig ord, så kjekt å gå litt til bunns i betydningen. men det betyr altså rett og slett liv, og organ betyr legems-eller plantedel, som har en bestemt funksjon. Og det er gresk. Hm. -Visste ikke om denne ordlista på nett, så er herved lagt i favoritter. Den var mye bedre enn bokmåls/nynorskordlista som ligger ute. 0 Siter
Aliza1365380759 Skrevet 8. januar 2009 Skrevet 8. januar 2009 Ja, det er et viktig ord, så kjekt å gå litt til bunns i betydningen. men det betyr altså rett og slett liv, og organ betyr legems-eller plantedel, som har en bestemt funksjon. Og det er gresk. Hm. -Visste ikke om denne ordlista på nett, så er herved lagt i favoritter. Den var mye bedre enn bokmåls/nynorskordlista som ligger ute. Ja, jeg bruker ordnett.no masse! :-) (jeg skriver alt skolearbeidet mitt på engelsk, og da er det kjekt å ha ei ordliste for å kunne dobbeltsjekke enkelte ord i tillegg til clue) 0 Siter
cathlin Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Skrevet 8. januar 2009 Ja, jeg bruker ordnett.no masse! :-) (jeg skriver alt skolearbeidet mitt på engelsk, og da er det kjekt å ha ei ordliste for å kunne dobbeltsjekke enkelte ord i tillegg til clue) Jeg blir imponert over de som skriver alt skolearbeid på engelsk, spesielt fagstoff. (Skal ha noe pensum på engelsk til høsten og gruer meg litt) :-) 0 Siter
cathlin Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Skrevet 8. januar 2009 I kjemisk sammenheng betyr det forbindelser hvor hydrogen og karbon inngår. Med noen få unntak. Disse er organiske stoffer. Men det visste du sikkert. =) Ja, stemmer:-) Alle organiske stoffer inneholder karbon. Ble litt nysgjerrig på hva unntakene er egentlig. Håper det har gått bra med studiene dine forresten:-) 0 Siter
Gjest Skrevet 8. januar 2009 Skrevet 8. januar 2009 Ja, stemmer:-) Alle organiske stoffer inneholder karbon. Ble litt nysgjerrig på hva unntakene er egentlig. Håper det har gått bra med studiene dine forresten:-) Unntak er f.eks. CO2. =) Det innebolder karbon, men er ikke regnet som organisk. 0 Siter
calendula Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Jeg ser oftere og oftere ordet organisk i bruk som en feiloversetting av det engelske "organic" som betyr økologisk. 0 Siter
Aliza1365380759 Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Jeg blir imponert over de som skriver alt skolearbeid på engelsk, spesielt fagstoff. (Skal ha noe pensum på engelsk til høsten og gruer meg litt) :-) Det er ikke så ille, jeg har ikke hatt noe norsk pensum på over tre år, så en venner seg fort til det! Før du vet ordet av det registrerer du ikke om det du leser er skrevet på norsk eller engelsk! :-) Og akkurat det med å skrive alt skolearbeidet på engelsk gjør jeg fordi jeg skriver om et smalt tema og har fått forespørsler fra "utlandet" om å skrive på engelsk. Jeg vil jo gjerne at flest mulig skal være interessert i det jeg gjør, så da skriver jeg på engelsk for å treffe et størst mulig publikum ;-) (bedre å skrive på engelsk og at ti "utenforstående" leser det, enn å skrive på norsk og bare bli lest av sensorene..) 0 Siter
cathlin Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Skrevet 9. januar 2009 Det er ikke så ille, jeg har ikke hatt noe norsk pensum på over tre år, så en venner seg fort til det! Før du vet ordet av det registrerer du ikke om det du leser er skrevet på norsk eller engelsk! :-) Og akkurat det med å skrive alt skolearbeidet på engelsk gjør jeg fordi jeg skriver om et smalt tema og har fått forespørsler fra "utlandet" om å skrive på engelsk. Jeg vil jo gjerne at flest mulig skal være interessert i det jeg gjør, så da skriver jeg på engelsk for å treffe et størst mulig publikum ;-) (bedre å skrive på engelsk og at ti "utenforstående" leser det, enn å skrive på norsk og bare bli lest av sensorene..) Spennende! :-) 0 Siter
cathlin Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Skrevet 9. januar 2009 Jeg ser oftere og oftere ordet organisk i bruk som en feiloversetting av det engelske "organic" som betyr økologisk. Jeg syns det er litt forvirrende når de blander disse begrepene. Også i forhold til trenden om økologisk mat, "rettferdig" mat osv. Hva er hva, hva innebærer det, og hva er hvite løgner og salgstriks. 0 Siter
cathlin Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Skrevet 9. januar 2009 Unntak er f.eks. CO2. =) Det innebolder karbon, men er ikke regnet som organisk. Sånn sett ja. Trodde du mente organsiske stoffer som uten karbon:-) 0 Siter
Gjest Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Sånn sett ja. Trodde du mente organsiske stoffer som uten karbon:-) Grunnen til at det er karbon som kjennetegner organiske stoffer, henger sammen med at det har den superflotte egenskapen at den kan danne lange hydrokarbonkjeder. Det er vel gjengs å tenke at dette er forutsetningen for liv. Se på DNA-molekylet, det er et gedigent karbonbasert molekyl med flere tusen atomer. Det er ett annet stoff som har denne egenskapen - at det kan danne lange forbindelser med hydrogen. Det er silisium. Dette har gikk opphav til spekulasjoner om hvorvidt liv på andre planeter kan være silisiumbasert. =) Finner det f.eks. mye i science fiction. Som X-Files. =) 0 Siter
cathlin Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Skrevet 9. januar 2009 Grunnen til at det er karbon som kjennetegner organiske stoffer, henger sammen med at det har den superflotte egenskapen at den kan danne lange hydrokarbonkjeder. Det er vel gjengs å tenke at dette er forutsetningen for liv. Se på DNA-molekylet, det er et gedigent karbonbasert molekyl med flere tusen atomer. Det er ett annet stoff som har denne egenskapen - at det kan danne lange forbindelser med hydrogen. Det er silisium. Dette har gikk opphav til spekulasjoner om hvorvidt liv på andre planeter kan være silisiumbasert. =) Finner det f.eks. mye i science fiction. Som X-Files. =) Kult:-) Jeg må se nærmere på silisium. Skal ha om DNA i år, og gleder meg til det. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Vil ha sånn. Du og? http://www.teeful.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ABC%2D3 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Vil ha sånn. Du og? http://www.teeful.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ABC%2D3 *hehe* Sånn type t-shirts er kule. Håkki har noen gode :-) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1232008990' post='4065895] *hehe* Sånn type t-shirts er kule. Håkki har noen gode :-) Håkki er ok, og Probat er ennå bedre. 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Håkki er ok, og Probat er ennå bedre. Sist du la ut link, synes jeg det var litt kjedelig sortiment der. Men det kan jo raskt ha endret seg til det bedre... *søk opp probat* 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.