Gå til innhold

Definisjon; organisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leter etter en definisjon på ordet organisk. Hvor det stammer fra og hva det betyr.

Noen som vet?

Aliza1365380759
Aliza1365380759
Skrevet

Tusen takk:-)

Værsågod, håper det hjelper deg litt i alle fall :-)

Skrevet

Værsågod, håper det hjelper deg litt i alle fall :-)

Ja, det er et viktig ord, så kjekt å gå litt til bunns i betydningen. men det betyr altså rett og slett liv, og organ betyr legems-eller plantedel, som har en bestemt funksjon. Og det er gresk. Hm.

-Visste ikke om denne ordlista på nett, så er herved lagt i favoritter. Den var mye bedre enn bokmåls/nynorskordlista som ligger ute.

Aliza1365380759
Skrevet

Ja, det er et viktig ord, så kjekt å gå litt til bunns i betydningen. men det betyr altså rett og slett liv, og organ betyr legems-eller plantedel, som har en bestemt funksjon. Og det er gresk. Hm.

-Visste ikke om denne ordlista på nett, så er herved lagt i favoritter. Den var mye bedre enn bokmåls/nynorskordlista som ligger ute.

Ja, jeg bruker ordnett.no masse! :-) (jeg skriver alt skolearbeidet mitt på engelsk, og da er det kjekt å ha ei ordliste for å kunne dobbeltsjekke enkelte ord i tillegg til clue)

Skrevet

Ja, jeg bruker ordnett.no masse! :-) (jeg skriver alt skolearbeidet mitt på engelsk, og da er det kjekt å ha ei ordliste for å kunne dobbeltsjekke enkelte ord i tillegg til clue)

Jeg blir imponert over de som skriver alt skolearbeid på engelsk, spesielt fagstoff. (Skal ha noe pensum på engelsk til høsten og gruer meg litt) :-)

Skrevet

I kjemisk sammenheng betyr det forbindelser hvor hydrogen og karbon inngår. Med noen få unntak. Disse er organiske stoffer. Men det visste du sikkert. =)

Ja, stemmer:-) Alle organiske stoffer inneholder karbon. Ble litt nysgjerrig på hva unntakene er egentlig. Håper det har gått bra med studiene dine forresten:-)

Skrevet

Ja, stemmer:-) Alle organiske stoffer inneholder karbon. Ble litt nysgjerrig på hva unntakene er egentlig. Håper det har gått bra med studiene dine forresten:-)

Unntak er f.eks. CO2. =)

Det innebolder karbon, men er ikke regnet som organisk.

Skrevet

Jeg ser oftere og oftere ordet organisk i bruk som en feiloversetting av det engelske "organic" som betyr økologisk.

Aliza1365380759
Skrevet

Jeg blir imponert over de som skriver alt skolearbeid på engelsk, spesielt fagstoff. (Skal ha noe pensum på engelsk til høsten og gruer meg litt) :-)

Det er ikke så ille, jeg har ikke hatt noe norsk pensum på over tre år, så en venner seg fort til det! Før du vet ordet av det registrerer du ikke om det du leser er skrevet på norsk eller engelsk! :-) Og akkurat det med å skrive alt skolearbeidet på engelsk gjør jeg fordi jeg skriver om et smalt tema og har fått forespørsler fra "utlandet" om å skrive på engelsk. Jeg vil jo gjerne at flest mulig skal være interessert i det jeg gjør, så da skriver jeg på engelsk for å treffe et størst mulig publikum ;-) (bedre å skrive på engelsk og at ti "utenforstående" leser det, enn å skrive på norsk og bare bli lest av sensorene..)

Skrevet

Det er ikke så ille, jeg har ikke hatt noe norsk pensum på over tre år, så en venner seg fort til det! Før du vet ordet av det registrerer du ikke om det du leser er skrevet på norsk eller engelsk! :-) Og akkurat det med å skrive alt skolearbeidet på engelsk gjør jeg fordi jeg skriver om et smalt tema og har fått forespørsler fra "utlandet" om å skrive på engelsk. Jeg vil jo gjerne at flest mulig skal være interessert i det jeg gjør, så da skriver jeg på engelsk for å treffe et størst mulig publikum ;-) (bedre å skrive på engelsk og at ti "utenforstående" leser det, enn å skrive på norsk og bare bli lest av sensorene..)

Spennende! :-)

Skrevet

Jeg ser oftere og oftere ordet organisk i bruk som en feiloversetting av det engelske "organic" som betyr økologisk.

Jeg syns det er litt forvirrende når de blander disse begrepene. Også i forhold til trenden om økologisk mat, "rettferdig" mat osv. Hva er hva, hva innebærer det, og hva er hvite løgner og salgstriks.

Skrevet

Unntak er f.eks. CO2. =)

Det innebolder karbon, men er ikke regnet som organisk.

Sånn sett ja. Trodde du mente organsiske stoffer som uten karbon:-)

Skrevet

Sånn sett ja. Trodde du mente organsiske stoffer som uten karbon:-)

Grunnen til at det er karbon som kjennetegner organiske stoffer, henger sammen med at det har den superflotte egenskapen at den kan danne lange hydrokarbonkjeder. Det er vel gjengs å tenke at dette er forutsetningen for liv. Se på DNA-molekylet, det er et gedigent karbonbasert molekyl med flere tusen atomer.

Det er ett annet stoff som har denne egenskapen - at det kan danne lange forbindelser med hydrogen. Det er silisium.

Dette har gikk opphav til spekulasjoner om hvorvidt liv på andre planeter kan være silisiumbasert. =)

Finner det f.eks. mye i science fiction. Som X-Files. =)

Skrevet

Grunnen til at det er karbon som kjennetegner organiske stoffer, henger sammen med at det har den superflotte egenskapen at den kan danne lange hydrokarbonkjeder. Det er vel gjengs å tenke at dette er forutsetningen for liv. Se på DNA-molekylet, det er et gedigent karbonbasert molekyl med flere tusen atomer.

Det er ett annet stoff som har denne egenskapen - at det kan danne lange forbindelser med hydrogen. Det er silisium.

Dette har gikk opphav til spekulasjoner om hvorvidt liv på andre planeter kan være silisiumbasert. =)

Finner det f.eks. mye i science fiction. Som X-Files. =)

Kult:-) Jeg må se nærmere på silisium.

Skal ha om DNA i år, og gleder meg til det.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1232008990' post='4065895]

*hehe*

Sånn type t-shirts er kule. Håkki har noen gode :-)

Håkki er ok, og Probat er ennå bedre. :)

Skrevet

Håkki er ok, og Probat er ennå bedre. :)

Sist du la ut link, synes jeg det var litt kjedelig sortiment der. Men det kan jo raskt ha endret seg til det bedre... *søk opp probat*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...