Gjest Inepine Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Jeg som jente lurte på om jeg skulle være kavaler for en gutt. Men er dette egentlig bare et utrykk som brukes om gutter? Kan jenter også være kavalerer? Hva er såfall betegnelsen på å være "kvinnelig følge"? 0 Siter
adelie Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 "=beleven, galant herre: mannlig selskapspartner, kjæreste; beundrer." Dame er borddame? Følge? 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 ''Hva er såfall betegnelsen på å være "kvinnelig følge"?'' Tja..Borddame, Au Pair eller selskapsdame. 0 Siter
morsan Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Kommer an på hva slags betydning du legger til grunn: Kavaler = kavale'r m1 (fra fr, it. 'ridder', av lat. caballus 'hest') beleven og galant herre være k- til fingerspissene / mannlig selskapspartner bordk- / kjæreste, beundrer hun har fått seg en ny k- Det kvinnelige motstykket til bordkavaler er selvsagt borddame, og damer kan jo kalles kjæreste og beundrer også (se def ovenfor). Men akkurat når det kommer til den mer ridderlige forståelsen av ordet, tror jeg ikke det finnes et kvinnelig motstykke, rett og slett fordi kvinner tradisjonelt sett ikke var galante oppvartere på denne måten. Man har uttrykk som eskorte eller lign, men det mener jeg tiljennegir noe annet enn kavaler. 0 Siter
morsan Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 ''Hva er såfall betegnelsen på å være "kvinnelig følge"?'' Tja..Borddame, Au Pair eller selskapsdame. au pair og selskapsdamer er ansatte! 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 au pair og selskapsdamer er ansatte! Da blir det borddame. Over & ut! 0 Siter
Gjest Inepine Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Kommer an på hva slags betydning du legger til grunn: Kavaler = kavale'r m1 (fra fr, it. 'ridder', av lat. caballus 'hest') beleven og galant herre være k- til fingerspissene / mannlig selskapspartner bordk- / kjæreste, beundrer hun har fått seg en ny k- Det kvinnelige motstykket til bordkavaler er selvsagt borddame, og damer kan jo kalles kjæreste og beundrer også (se def ovenfor). Men akkurat når det kommer til den mer ridderlige forståelsen av ordet, tror jeg ikke det finnes et kvinnelig motstykke, rett og slett fordi kvinner tradisjonelt sett ikke var galante oppvartere på denne måten. Man har uttrykk som eskorte eller lign, men det mener jeg tiljennegir noe annet enn kavaler. Så jenter kan virkelig ikke være kavalerer i disse likestillingstider? Skal være med en kompis på en premierefest. Det er ikke en date. Men litt flørting i luften er det kanskje. Ikke helt sikker;-) Er det virkelig ingen greie navn som kan betegne det jeg er for ham da? Verken "borddame" eller "selskapsdame" synes jeg passer så godt... "Følge" høres også teit ut, men det er vel kanskje kun denne kjedelige betegnelsen som passer. 0 Siter
morsan Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Så jenter kan virkelig ikke være kavalerer i disse likestillingstider? Skal være med en kompis på en premierefest. Det er ikke en date. Men litt flørting i luften er det kanskje. Ikke helt sikker;-) Er det virkelig ingen greie navn som kan betegne det jeg er for ham da? Verken "borddame" eller "selskapsdame" synes jeg passer så godt... "Følge" høres også teit ut, men det er vel kanskje kun denne kjedelige betegnelsen som passer. ''"Følge" høres også teit ut, men det er vel kanskje kun denne kjedelige betegnelsen som passer.'' Ja, jeg tror dessverre det. Eventuelt kan du finne på en "tøysebetegnelse" som f eks "kavalerinne". 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Kavaler er et ord jeg ville brukt bare om en gutt. Er det ikke greit bare å si "følge" eller "partner" om et kvinnelig følge da? Når jeg tenker meg om bruker jeg partner om begge - kjønnsløst og greit. Kavaler bruker jeg bare i betydningen "bordkavaler". Det kvinnelige motstykket der er "borddame" Men tenker jeg meg _enda_ bedre om bruker jeg "til bords" (jeg hadde NN til bords) - om jeg ikke snakker med gammeltante på 87. 0 Siter
Gjest Inepine Skrevet 14. januar 2009 Skrevet 14. januar 2009 ''"Følge" høres også teit ut, men det er vel kanskje kun denne kjedelige betegnelsen som passer.'' Ja, jeg tror dessverre det. Eventuelt kan du finne på en "tøysebetegnelse" som f eks "kavalerinne". "Kavalerinne"likte jeg! Det var både litt morsomt og fint! Takk for forslaget;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.