Gå til innhold

Hvordan bøyer dere verbet " å telle" fortid?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Aliza1365380759

Sier du virkelig talte og talt eller er det pga det er sånn det står i boka?

Siden jeg snakker nordlending blir det "Å tælle, tælle, tællte, tællt", men det er vel en smule individuelt hvilken dialekt man snakker...

Annonse

Annonse

Å telle, teller, telte, har telt.

Å tale, taler , talte, har talt.

Og du kan ikke bruke dem om hverandre - det ene er å telle penger, det andre er å holde en tale.

Du tar feil. :-)

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=telle&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=begge&s=n&alfabet=n&renset=j

Persille1365381127

Jeg ser morsan har lagt ut en link, men jeg er ganske sikker på at det enten er endre - eller at dette er en klammeform.

Dvs noe som har blitt tillatt i det siste. Det har i allefall ikke alltid vært lov, for jeg er 100% sikker på at jeg har søkt frem dette tidligere.

Det er feil :)

Talte er noe annet - det er snakket.

Neida:-) ordboka tillater begge telleformer...eh... jeg mener taleformer! :-)

telle talte, talt el. telte, telt el. -et, -et (norr telja)

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=telle&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=nynorsk&alfabet=n&renset=j

Jeg ser morsan har lagt ut en link, men jeg er ganske sikker på at det enten er endre - eller at dette er en klammeform.

Dvs noe som har blitt tillatt i det siste. Det har i allefall ikke alltid vært lov, for jeg er 100% sikker på at jeg har søkt frem dette tidligere.

;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...