Katt-ja Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Å telle, teller, telte, har telt. Å tale, taler , talte, har talt. Og du kan ikke bruke dem om hverandre - det ene er å telle penger, det andre er å holde en tale. Feil,- varianten med talte - talt (og telle i infinitiv) er noe eldre, men de er begge lovlige. Jeg kunne finne på å si begge deler. Det finnes en hel del andre opprinnelig sterke verb som har fått en svak form også. 0 Siter
AAA Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Jeg ser morsan har lagt ut en link, men jeg er ganske sikker på at det enten er endre - eller at dette er en klammeform. Dvs noe som har blitt tillatt i det siste. Det har i allefall ikke alltid vært lov, for jeg er 100% sikker på at jeg har søkt frem dette tidligere. Hehe, det er faktisk omvendt. Å telle, teller, talte, har talt er den gamle formen. Den svake bøyemåten har ikke vært lovlig så veldig lenge. 0 Siter
McLoud Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Feil,- varianten med talte - talt (og telle i infinitiv) er noe eldre, men de er begge lovlige. Jeg kunne finne på å si begge deler. Det finnes en hel del andre opprinnelig sterke verb som har fått en svak form også. Det er en stor utvikling innen språket vårt for tiden. Innen engelsk språk skjer det også mye: 0 Siter
Bookworm Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Å telle, teller, telte, har telt. Å tale, taler , talte, har talt. Og du kan ikke bruke dem om hverandre - det ene er å telle penger, det andre er å holde en tale. Hvis du så linken et annet sted i tråden her, er det godkjent å bruke både telte og talte... 0 Siter
Bookworm Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Hehe, det er faktisk omvendt. Å telle, teller, talte, har talt er den gamle formen. Den svake bøyemåten har ikke vært lovlig så veldig lenge. Nettopp:-) 0 Siter
Bookworm Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Her går det i dialekt, og jeg sier "tælte" pengene:-) 0 Siter
Katt-ja Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Hehe, det er faktisk omvendt. Å telle, teller, talte, har talt er den gamle formen. Den svake bøyemåten har ikke vært lovlig så veldig lenge. Det går vel som regel den veien, ja. De sterke formene forsvinner. 0 Siter
Aliza1365380759 Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Det er feil, nå har du blandet sammen "å telle" og "å tale". Det er to forskjellige ting Nei, jeg har ikke blandet sammen. Man kan bruke begge formene (talte eller tellet), men _jeg_ bruker talte når jeg skriver, og det var jo det trådstarter spurte om. Ikke _hvordan_ det bøyes, men hvordan _dere_ bøyer det. 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 "Tellte" opp her også. Talte opp er sikkert riktig grammatisk, men blir kunstig for meg å si. :-) 0 Siter
Babette Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Det er feil, nå har du blandet sammen "å telle" og "å tale". Det er to forskjellige ting Jeg ser du har sagt dette tre ganger nå. Men det er du som tar feil. Talte var imperfektum av å telle da jeg gikk på skolen, og sees fortsatt i aviser og bøker ("Han talte opp dagens kasse"). Denne tråden handler utelukkende om verbet å telle. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.