Gå til innhold

Rent hypotetisk!

Gjest Er det noen som vet?

Anbefalte innlegg

Gjest Er det noen som vet?
Skrevet

Visst jeg på et tidspunkt i livet blir plaget av en person som for meg virker truende, han gjør livet mitt surt, hva kan jeg gjøre for å få stoppet dette?

Jeg vet at ved trusselbrev kan politiet gripe inn, spore vedkommende og sikte han.

Det samme gjelder vel med mobiltelefon og sms etter hva jeg har forstått, for det er vel fortsatt personlig trakassering.

Men hva med data, om noen blir stalket på nett, vil ikke de samme reglene gjelde her også i bunn og i grunn?

Om jeg føler meg truet av vedkommende og tar vare på alle meldingene han skriver til meg, som kanskje til og med innbefatter drapstrusler, som f.eks "Hadde jeg sett deg har jeg skutt deg". Og vedkommende i tillegg bedyrer at han vet hva du heter, og da selvfølgelig hvor du bor!

Rent teoretisk kan vel politiet om de virkelig vil legge den gitte tausetsplikten til nettsiden til side og spore opp vedkommende, det er mulig er det ikke?

Og visst man har masse penger av en eller annen grunn, er det mulig å betale en hacker for at han skal bruke litt tid å energi på å finne navnet på stalkeren?

Dette lurer jeg på, ikke for at noen plager meg, men om det skulle skje liker jeg å vite hvilke muligheter jeg har, rent hypotetisk!

Skrevet

Jeg aner ikke men jeg vil tro at politiet kan sette taushetsplikten til side og spore opp IP adr og da også pc'en som det blir skrevet ifra (og da også muligens personen).

Men jeg tviler på at dette er noen enkel sak å få til. Og dessuten - hva skal de gjøre når de finner ut hvem det kan være?

Det hadde vært interessant om noen med ordentlig peiling hadde svart på ditt hypotetiske spm..

Skrevet

''Om jeg føler meg truet av vedkommende og tar vare på alle meldingene han skriver til meg, som kanskje til og med innbefatter drapstrusler, som f.eks "Hadde jeg sett deg har jeg skutt deg". Og vedkommende i tillegg bedyrer at han vet hva du heter, og da selvfølgelig hvor du bor!''

Det var jo en person her inne som trua NHD på tilsvarende måte her i fjor høst, men eg tror vedkommende tok til vettet og beklagde seg (i edru tilstand) overfor NHD og at NHD lot det være med det.

''Rent teoretisk kan vel politiet om de virkelig vil legge den gitte tausetsplikten til nettsiden til side og spore opp vedkommende, det er mulig er det ikke?''

JA, selvfølgelig kan de det om de vurderer det som nødvendig og at de anser at det kan være fare for liv og helse.

Men, det skal nok en god del til.

For slik som her på et offentlig nettfora (der folk kan opptre anonymt med nick) så sier det seg sjøl at hvem som helst kan skrive hva som helst til deg, og vi er snart 7 milliarder mennesker i verden og blandt disse så finnes det all slags mennesker.

Med forskjellig agenda og motiver, du finner alle typer her fra "Mor Theresa" til "Adolf Hitler", så en er mye mere utsatt på nett enn i RL.

Så "Reint Hypotetisk" _kan_ politiet gripe inn, men eg tror det skal en god del til...

Men gjelder det derimot "Rikets sikkerhet" eller politikere/kongehusets medlemmer eller andre "prominente" personer, så er nok terskelen for å gripe inn adskillig lavere.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Om man kan gjøre noe med trusler som kommer på dol, vet jeg ikke, siden det her ikke logges IP-adresser.

Men jeg vet at en person ble forfulgt og sjikkanert på et annet forum. Personen hadde mistanke om hvam det var, men var ikke sikker. Vedkommende fikk hjelp av politiet til å spore opp vstalkeren vha ip-adressen (det viste seg at det var den personen det var mistanke om), og stalkeren ble innkalt til forhør.

Saken ble henlagt, men det er annen historie...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...