Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest lungesyk

Hva med å gå tur?

Har forsøkt. Prøver å leve normalt, ikke stresse. Men blir bare slappere og sykere av å bevege meg :(.

Så da må jeg jo gjøre noe med kosten selvsagt. Trenger jo nesten ikke mat når jeg ikke beveger meg.

Et annet problem er at matlysten er bra.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/322418-noen-gode-r%C3%A5d/#findComment-2670265
Del på andre sider

Gjest Moffedille

Har forsøkt. Prøver å leve normalt, ikke stresse. Men blir bare slappere og sykere av å bevege meg :(.

Så da må jeg jo gjøre noe med kosten selvsagt. Trenger jo nesten ikke mat når jeg ikke beveger meg.

Et annet problem er at matlysten er bra.

Det er ikke lett da nei,kommer du til å bli bedre da?

Må være tøft å bli dårlig av å bevege seg,et jo ikke lett å fått trent når du må sitte mye i ro.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/322418-noen-gode-r%C3%A5d/#findComment-2670272
Del på andre sider

Gjest Skal ned 60 kg -24,2

Prøv lavkarbo da vel. Jeg har gått ned mye fra slutten av oktober, uten å trene. Du kan spise ganske mye, og allikevel gå ned i vekt. Jeg spiser meg godt forsynt 5 ganger daglig. Godterier har jeg ikke lyst på lenger, men frukt og rå nøtter koser jeg meg med daglig. Ellers går det mest i fugl, fisk, kjøtt og egg med mye grønnsaker til. Pølser og lignende spiser jeg ikke i det hele tatt, unntatt hvis det er det jeg har lyst på på de planlagte utskeielsesdagene. Nydelige dressinger med 0 kalorier kjøper jeg på postordre fra Norsk senter for riktig ernæring. Der får man også kjøpt mange andre produkter som er nyttige når man vil ned i vekt. Jeg spiser brød bare en gang om dagen, og da bruker jeg Lindbergs Afrodite-brød, det er både godt og mettende syns jeg. Som pålegg bruker jeg alltid noe proteinrikt. Jeg har fått det rådet å ikke spise ost sammen med brød. Jeg har valgt å følge rådet og nyter ost sammen med frukt og/eller grønnsaker.

Siden jeg ikke har noen sykdommer som gjør at jeg ikke kan trene har jeg tenkt å komme i gang med det. Foreløbig har det blitt med tanken, bortsett fra noen korte spaserturer og litt svømming.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/322418-noen-gode-r%C3%A5d/#findComment-2670488
Del på andre sider

Gjest lungesyk

Prøv lavkarbo da vel. Jeg har gått ned mye fra slutten av oktober, uten å trene. Du kan spise ganske mye, og allikevel gå ned i vekt. Jeg spiser meg godt forsynt 5 ganger daglig. Godterier har jeg ikke lyst på lenger, men frukt og rå nøtter koser jeg meg med daglig. Ellers går det mest i fugl, fisk, kjøtt og egg med mye grønnsaker til. Pølser og lignende spiser jeg ikke i det hele tatt, unntatt hvis det er det jeg har lyst på på de planlagte utskeielsesdagene. Nydelige dressinger med 0 kalorier kjøper jeg på postordre fra Norsk senter for riktig ernæring. Der får man også kjøpt mange andre produkter som er nyttige når man vil ned i vekt. Jeg spiser brød bare en gang om dagen, og da bruker jeg Lindbergs Afrodite-brød, det er både godt og mettende syns jeg. Som pålegg bruker jeg alltid noe proteinrikt. Jeg har fått det rådet å ikke spise ost sammen med brød. Jeg har valgt å følge rådet og nyter ost sammen med frukt og/eller grønnsaker.

Siden jeg ikke har noen sykdommer som gjør at jeg ikke kan trene har jeg tenkt å komme i gang med det. Foreløbig har det blitt med tanken, bortsett fra noen korte spaserturer og litt svømming.

Har lest endel og prøvd dette. Problemet er at jeg sprekker. Greier ikke å motivere meg i lang tid av gangen. Har vel en depresjon som gjør at jeg av og til blåser i alt. Innimellom skjønner jeg at jeg må "ta meg sammen".

Vet ikke hvordan jeg kan greie å motivere meg over lang tid, eller resten av livet liksom. Hadde helt sikkert vært bedre hvis jeg hadde kunne trene litt. Men ting kan jo bli bedre. Håpe og tro :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/322418-noen-gode-r%C3%A5d/#findComment-2670603
Del på andre sider

Annonse

Gjest lungesyk

Det er ikke lett da nei,kommer du til å bli bedre da?

Må være tøft å bli dårlig av å bevege seg,et jo ikke lett å fått trent når du må sitte mye i ro.

Symptomene bedre seg innimellom ja. Er da aktiv, noe som medfører litt jo-jo slanking. Greier jo å gå ned i vekt når jeg føler meg bedre.

Akkurat nå er jeg syk, deppa og sur :-(. Men dette lav-karbo-rådet må jeg vel ta til meg og forsøke likevel. Motivasjon kom til meg :-&

Kanskje vi kunne starte en sånn lav-karbo-motivasjons-tråd? :-). Uten trening, mener jeg :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/322418-noen-gode-r%C3%A5d/#findComment-2670606
Del på andre sider

Gjest Moffedille

Symptomene bedre seg innimellom ja. Er da aktiv, noe som medfører litt jo-jo slanking. Greier jo å gå ned i vekt når jeg føler meg bedre.

Akkurat nå er jeg syk, deppa og sur :-(. Men dette lav-karbo-rådet må jeg vel ta til meg og forsøke likevel. Motivasjon kom til meg :-&

Kanskje vi kunne starte en sånn lav-karbo-motivasjons-tråd? :-). Uten trening, mener jeg :-)

Ok : )

Har lyst å prøve lav karbo jeg også,skulle liksom begynne et sundt og bedre liv dette året hehe,men har ikke komt så langt enda.

Det er godt du er bedre innimellom da,sykdommer tar på å ha.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/322418-noen-gode-r%C3%A5d/#findComment-2670639
Del på andre sider

Gjest også lungesyk

Jeg mener ikke å virke snusfornuftig, men å planlegge å gå ned i vekt uten å trene, spesielt når du er lungesyk er tullete synes jeg.. Trening er alfa og omega for lungesyke. Det er det eneste vi kan gjøre (utenom å ta medisinene våre) som garantert hjelper på lungene. Kosthold er viktig det også, men trening er som sagt det _aller_ viktigste du kan gjøre. Har du ikke pust til å gjennomføre de store trimøktene finnes det stoltrim og vanntrim LHL har som regel tilbud om lungetrim og de har lokalavdelinger over hele landet.

Om du tar kontakt med Glittreklinikken kan de helt sikkert hjelpe deg å finne en fysioterapeut i ditt område som er god på lungefysioterapi. Har du en lungesykdom som er diagnostisert av lungelege har du krav på gratis og ubegrenset fysioterapi og det burde du benytte deg av.

Lykke til med vektmestring. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/322418-noen-gode-r%C3%A5d/#findComment-2671465
Del på andre sider

Gjest lungesyk

Jeg mener ikke å virke snusfornuftig, men å planlegge å gå ned i vekt uten å trene, spesielt når du er lungesyk er tullete synes jeg.. Trening er alfa og omega for lungesyke. Det er det eneste vi kan gjøre (utenom å ta medisinene våre) som garantert hjelper på lungene. Kosthold er viktig det også, men trening er som sagt det _aller_ viktigste du kan gjøre. Har du ikke pust til å gjennomføre de store trimøktene finnes det stoltrim og vanntrim LHL har som regel tilbud om lungetrim og de har lokalavdelinger over hele landet.

Om du tar kontakt med Glittreklinikken kan de helt sikkert hjelpe deg å finne en fysioterapeut i ditt område som er god på lungefysioterapi. Har du en lungesykdom som er diagnostisert av lungelege har du krav på gratis og ubegrenset fysioterapi og det burde du benytte deg av.

Lykke til med vektmestring. :)

Jeg har lært akkurat dette jeg også. Har vært på lunge-rehabilitering flere ganger.

Men det er jo forskjell på lungesykdommer også. Jeg har friske perioder hvor jeg greier å trene/bevege meg og kan komme noenlunde i form.

Så sier det plutselig stopp og jeg blir bare mere og mere tung i pusten når jeg går/beveger meg. Akkurat nå sliter jeg virkelig med å puste. Trener jeg nå blir jeg verre.

Fysioterpauter har sagt til meg at jeg må lære å kjenne kroppen min selv, men dette er veldig vanskelig. Kan føle meg i toppform for så å falle helt ned i senga.

Må vel kanskje søke om noe behandling igjen da, trenger visst drahjelp akkurat nå. Er lei av alt dette ;(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/322418-noen-gode-r%C3%A5d/#findComment-2671482
Del på andre sider

Gjest også lungesyk

Jeg har lært akkurat dette jeg også. Har vært på lunge-rehabilitering flere ganger.

Men det er jo forskjell på lungesykdommer også. Jeg har friske perioder hvor jeg greier å trene/bevege meg og kan komme noenlunde i form.

Så sier det plutselig stopp og jeg blir bare mere og mere tung i pusten når jeg går/beveger meg. Akkurat nå sliter jeg virkelig med å puste. Trener jeg nå blir jeg verre.

Fysioterpauter har sagt til meg at jeg må lære å kjenne kroppen min selv, men dette er veldig vanskelig. Kan føle meg i toppform for så å falle helt ned i senga.

Må vel kanskje søke om noe behandling igjen da, trenger visst drahjelp akkurat nå. Er lei av alt dette ;(

Jeg vet det er tungt og jeg kjenner meg godt igjen i det du beskriver. Jeg har 40% lungekapasitet med medisiner og nå på vinteren er det jammen ikke lett. Heldigvis har jeg en super fysioterapeut som motiverer og støtter meg, selv på de dagene da alt er tungt.

Det kan hende et opphold på Glittre eller lignende kunne hjulpet deg, både med trening, kosthold og kanskje forsøkt ut noen nye medisiner? Det bare synd det er så lang ventetid på å komme inn.

Igjen, lykke til! Om det er noen trøst er du ikke alene. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/322418-noen-gode-r%C3%A5d/#findComment-2671490
Del på andre sider

Kan du fortelle hva som er i disse dressinger med 0 av alt?

De høres jo besnærende ut;-)

Har sjekket på nettsiden du viste til men synes det er litt betenkelig når de ikke oppgir innhold.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/322418-noen-gode-r%C3%A5d/#findComment-2671831
Del på andre sider

Gjest lungesyk

Jeg vet det er tungt og jeg kjenner meg godt igjen i det du beskriver. Jeg har 40% lungekapasitet med medisiner og nå på vinteren er det jammen ikke lett. Heldigvis har jeg en super fysioterapeut som motiverer og støtter meg, selv på de dagene da alt er tungt.

Det kan hende et opphold på Glittre eller lignende kunne hjulpet deg, både med trening, kosthold og kanskje forsøkt ut noen nye medisiner? Det bare synd det er så lang ventetid på å komme inn.

Igjen, lykke til! Om det er noen trøst er du ikke alene. :)

Takk for trøst. En utfordring for meg er å greie å holde humøret opp og tenke positivt tross alt dette. Får veldig lett depresjoner og sklir ganske langt ned. Skal prøve å holde på galgenhumøret :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/322418-noen-gode-r%C3%A5d/#findComment-2672218
Del på andre sider

Annonse

Gjest Skal ned 60 kg -26

Kan du fortelle hva som er i disse dressinger med 0 av alt?

De høres jo besnærende ut;-)

Har sjekket på nettsiden du viste til men synes det er litt betenkelig når de ikke oppgir innhold.

I følge innholdsdeklarasjonen på flaskene: Rødvinseddik, hvitvinseddik, forskjellige krydderurter, sukrose, fortykningsmiddel, tomatpasta. Det er helt uten næringsstoffer også selvsagt. Det er sikkert ikke så sunt, men neppe verre enn det jeg stappet i meg før. Og det inntas jo kun i små mengder.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/322418-noen-gode-r%C3%A5d/#findComment-2672316
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...