Gå til innhold

Nyere historie som privatist

Anbefalte innlegg

Gjest spartakus
Skrevet

Er det noen har har vært oppe til eksamen i nyere historie? Jeg skal opp til våren, har nettopp begynt å lese. Det forundrer meg at en stor del av læreboken handler om eldre historie, antikken o.l. Handler ikke nyere historie hva som har skjedd omtrent fra 1800-tallet?

Skrevet

Videregående pensum? Du har sannsynligvis den nyeste læreboka (kom i høst), hvor pensum ikke lenger er delt opp i eldre og nyere historie... Du har vel en pensumsliste gjeldende den eksamen du skal ta?

Gjest nyere historie
Skrevet

Ja, jeg har hatt eksamen i nyere historie (vår 08), og pensumet da var fra 1850 frem til i dag.Det er nok som Bookworm skriver at du har fått tak i den nyeste boka som ikke lenger er delt opp, for etter kunnskapsløftet ble det sånn.

Hvis det er snakk om videregående skole (som jeg regner med det er?) så må du finne ut om du skal ta eksamen etter reform-94 eller kunnskapsløftet. Er det reform -94 skal du kun lese fra 1850.

Ring privatistkontoret så du er helt sikker!

Gjest spartakus
Skrevet

Videregående pensum? Du har sannsynligvis den nyeste læreboka (kom i høst), hvor pensum ikke lenger er delt opp i eldre og nyere historie... Du har vel en pensumsliste gjeldende den eksamen du skal ta?

Ja, skal fullføre generell studiekompetanse. Har ingen pensumliste, det er 12 år siden jeg gikk på skolen sist så jeg jobber desperat for å få tak i informasjon jeg trenger rundt faget og eksamen!

Vet du hvor jeg finner pensumliste?

Har fått en lærebok som heter Historie vg3 påbygging fra 2008, så det er nok slik du nevner. Skal jeg altså lese bare det som gjelder 1850 og nyere?

Gjest spartakus
Skrevet

Ja, jeg har hatt eksamen i nyere historie (vår 08), og pensumet da var fra 1850 frem til i dag.Det er nok som Bookworm skriver at du har fått tak i den nyeste boka som ikke lenger er delt opp, for etter kunnskapsløftet ble det sånn.

Hvis det er snakk om videregående skole (som jeg regner med det er?) så må du finne ut om du skal ta eksamen etter reform-94 eller kunnskapsløftet. Er det reform -94 skal du kun lese fra 1850.

Ring privatistkontoret så du er helt sikker!

Ja, det er etter Reform -94. Da skjønner jeg at jeg har lest forgjeves frem til nå, men da starter jeg på ny giv i morgen! Takk for info begge to:)

Gjest nyere historie
Skrevet

Ja, det er etter Reform -94. Da skjønner jeg at jeg har lest forgjeves frem til nå, men da starter jeg på ny giv i morgen! Takk for info begge to:)

Du har nok lest litt forgjeves da ja, men litt ekstra kunnskap skader jo ikke;) Du får lese fra 1850 fra i morgen! Lykke til!

Gjest Lærer på vgs
Skrevet

Ja, skal fullføre generell studiekompetanse. Har ingen pensumliste, det er 12 år siden jeg gikk på skolen sist så jeg jobber desperat for å få tak i informasjon jeg trenger rundt faget og eksamen!

Har fått en lærebok som heter Historie vg3 påbygging fra 2008, så det er nok slik du nevner. Skal jeg altså lese bare det som gjelder 1850 og nyere?

T a en tlf til nærmeste vgs som har generell studiekompetanse på sin fagplan og hør om det evt er en lærer som kunne rettlede deg litt. Dessuten kan du gå på nettet og finne læreplanen for faget, og der står det hva du skal kunne i faget. Lykke til.

Skrevet

For å være på den sikre siden, ville jeg ha sjekket med skolen eller privatistkontoret som noen sier her.

Siden eldre og nyere historie er slått sammen, og boka tross alt ikke er så veldig mye tykkere - er det nok en del som er tatt vekk i forhold til når nyere og eldre var delt...

Lykke til på eksamen:-)

Gjest Shira :o)
Skrevet

Da jeg tok eksamen som privantist for flere år siden var det fra 1800-tallet (ca midt på tror jeg det var) og frem som var pensum.

Er du helt sikker på at det er Reform-94 du skal ha eksamen i? Jeg fikk beskjed i fjor om at det da var overlapping, og at pensum nå skulle bli etter Kunnskapsløftet.

Nå fikk jeg mange snåle beskjeder som ikke stemte da, så det er godt mulig du har rett :o)

Jeg ville sjekket med den skolen du skal ha eksamen på, og samtidig spør etter pensumliste, slik at du er sikker på at du leser det du skal.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...