Gå til innhold

Flesk vs bacon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig forskjellen på flesk og bacon?

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

13

• AneM1365380603

7

• Lillemus

6

• adelie

5

Mest aktive i denne tråden

candyqueen_83
Skrevet

Står at bacon er lettsaltet sideflesk, så da er vel alt egentlig flesk :P Aner ikke.

Skrevet

Bacon er røket, flesk er urøkt

Så bacon er rett og slett røkt flesk? Et søk på Wikipedia viser at du har rett, bacon er røkt sideflesk. :o) Så lærte jeg det i dag. :o)

Skrevet

Svigermor bruker ordet flesk om det jeg kaller bacon. Av og til skal hun si det litt "pent" og da sier hun "beken" :-D

hun er fra indre Vestlandet og i hennes ordforråd passer ikke bacon inn. Men flesk bruker hun - kjøper store stykker og skjører tykke skiver :-)

AneM1365380603
Skrevet

Svigermor bruker ordet flesk om det jeg kaller bacon. Av og til skal hun si det litt "pent" og da sier hun "beken" :-D

hun er fra indre Vestlandet og i hennes ordforråd passer ikke bacon inn. Men flesk bruker hun - kjøper store stykker og skjører tykke skiver :-)

Beken? *Fnis* ;o)

Skrevet

Beken sier svigers også;-)

Skrevet

Beken? *Fnis* ;o)

Det er bare helt utrolig morsomt når hun sier det - for hun snakker så breit som de bare kan gjøre det i den bygda der - og så kommer hun med det fisefine ordet :-)

Hun har et par andre sånne ord også, men de huskerjeg ikke nå.

I en annen kategori: Hun sier Sunlightsåpe - akkurat som det staves - med i og g :-)

Skrevet

Beken sier svigers også;-)

Morsomt. Hvor er de fra (region)?

AneM1365380603
Skrevet

Det er bare helt utrolig morsomt når hun sier det - for hun snakker så breit som de bare kan gjøre det i den bygda der - og så kommer hun med det fisefine ordet :-)

I en annen kategori: Hun sier Sunlightsåpe - akkurat som det staves - med i og g :-)

Hehe, så artig :) Jeg vet egentlig om mange slike morsomme feiluttalelser - både fra meg selv og andre, men nå er hjernen tom :-/

Jeg sa tidligere tallet 80 med lang å og med en "t" - "Å-ti". Det måtte jeg pent slutte med da jeg en periode arbeidet i en forretning. Ingen skjønte hva jeg sa når jeg sa "Åtien". ;) Her jeg bor nå blir det helt feil.

Skrevet

*he he* Onkelen min sier også sunn-likt! ;-)

Skrevet

Hehe, så artig :) Jeg vet egentlig om mange slike morsomme feiluttalelser - både fra meg selv og andre, men nå er hjernen tom :-/

Jeg sa tidligere tallet 80 med lang å og med en "t" - "Å-ti". Det måtte jeg pent slutte med da jeg en periode arbeidet i en forretning. Ingen skjønte hva jeg sa når jeg sa "Åtien". ;) Her jeg bor nå blir det helt feil.

Nå sitter jeg og humrer her i sofaen :-)

Åååååååti :-DDDD

Den varianten har jeg ikke hørt før.

Hvordan sier du youghurt da?

Her i huset sier vi jogurt - med ordentlig O og ordentlig U - men vi er visst ganske alene om det.... De fleste andre sier visst jåggårt :-(

Skrevet

*he he* Onkelen min sier også sunn-likt! ;-)

Hihi :-)

Hun sier pargass til bagasje også, men jeg er litt usikker på om det er dialekt eller slurv :-)

Skrevet

*he he*

En venninne av meg sier konsekvent konfirmasjon med trykk på -asj. Ellers har jeg bare hørt det med trykket på kon eller på -sjon.

Skrevet

*he he*

En venninne av meg sier konsekvent konfirmasjon med trykk på -asj. Ellers har jeg bare hørt det med trykket på kon eller på -sjon.

Jeg sier komfårmasjon - med trykk på -sjon.

Akkurat hvor den M'en kommer fra, vet jeg ikke, men tror de fleste her i byen sier det.

Skrevet

Nå sitter jeg og humrer her i sofaen :-)

Åååååååti :-DDDD

Den varianten har jeg ikke hørt før.

Hvordan sier du youghurt da?

Her i huset sier vi jogurt - med ordentlig O og ordentlig U - men vi er visst ganske alene om det.... De fleste andre sier visst jåggårt :-(

"jåggårt"?? Nånei, her sier vi jågg-urt:-)

Skrevet

Jeg sier komfårmasjon - med trykk på -sjon.

Akkurat hvor den M'en kommer fra, vet jeg ikke, men tror de fleste her i byen sier det.

Sier du komfolutt også, kanskje? Eller konfirlutt? ;-)

Har hørt begge deler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...