Gå til innhold

Pepsi Max (inspirert av innlegget under:))

Anbefalte innlegg

Jentene mine hadde sannsynligvis blitt fly forbanna ;-)

I døvemiljøet har det vært en del diskusjoner rundt bruken av dette uttrykket. Man ser på bruk av slike ord som "audisme", dvs. "undertrykkelse/diskriminering" av døve. Om du vil kan du lese litt her:

http://www.utdanningsnytt.no/templates/udf20____15966.aspx

Jeg skjønner jo at selve uttrykket "døvt" o.l. brukes på en ganske "ubevisst" måte, men det er ikke særlig moro at man misbruker ordet "døv" på den måten. Ord har så stor makt...

Jeg tror jeg ville snakka med gutten om generell språkbruk, og om at ikke alle som skriver bøker forstår helt hvordan de misbruker enkelte ord? Du kan med andre ord få til en fin diskusjon om språkbruk og han vil lære noe som faktisk er veldig viktig :)

Det stod jo en del i den artikkelen om identitet og samhørighet blant døve, men det med audisme var jo bare så vidt nevnt....

Må spørre deg igjen, togli: Jeg møtte nylig igjen ei som var mine foreldres elev for lenge siden (hun var tunghørt, ikke døv) - og som jeg kjente litt, og var litt vikar for (var vikar i korte perioder på den skolen da jeg var 19-22 år). Hun er nå assistent på SFo på skolen til våre barn, og jenta vår er blitt velidg glad i henne, og har fortalt koblingene (mormor og morfar....). Da jeg hilste på henne, var jeg så i tvil om jeg skulle støtte med tegnspråk, eller om hun ville mislike det.

Det ble til at jeg ikke brukte tegnspråk, men at hun så vidt brukte noen tegn for å understreke hva hun sa muntlig. Og det var jo greit nok.

Men poenget mitt var at jeg ble usikker på hvordan tunghørte generelt ser på tegnspråk som voksne. Denne jenta brukte mye tegnspråk som barn/ungdom, men så vidt jeg husker var hun av dem som hadde tydelig tale, og som leste godt på leppene og som ikke hadde så stort hørselstap.

Fortsetter under...

Det stod jo en del i den artikkelen om identitet og samhørighet blant døve, men det med audisme var jo bare så vidt nevnt....

Må spørre deg igjen, togli: Jeg møtte nylig igjen ei som var mine foreldres elev for lenge siden (hun var tunghørt, ikke døv) - og som jeg kjente litt, og var litt vikar for (var vikar i korte perioder på den skolen da jeg var 19-22 år). Hun er nå assistent på SFo på skolen til våre barn, og jenta vår er blitt velidg glad i henne, og har fortalt koblingene (mormor og morfar....). Da jeg hilste på henne, var jeg så i tvil om jeg skulle støtte med tegnspråk, eller om hun ville mislike det.

Det ble til at jeg ikke brukte tegnspråk, men at hun så vidt brukte noen tegn for å understreke hva hun sa muntlig. Og det var jo greit nok.

Men poenget mitt var at jeg ble usikker på hvordan tunghørte generelt ser på tegnspråk som voksne. Denne jenta brukte mye tegnspråk som barn/ungdom, men så vidt jeg husker var hun av dem som hadde tydelig tale, og som leste godt på leppene og som ikke hadde så stort hørselstap.

Jeg tror de fleste tunghørte som selv kan tegn vil bli veldig glade over å møte hørende som behersker litt tegn. Det som allikevel er viktig, er at tegnene må gå så kjapt at talehastigheten ikke blir dårligere. Men snakker du i et normalt tempo og legger på tegn der du klarer, så er jo det utmerket :)

Jeg har iallefall aldri møtt på noen tegnspråkkyndige som synes dette er dumt :)

Jeg tror de fleste tunghørte som selv kan tegn vil bli veldig glade over å møte hørende som behersker litt tegn. Det som allikevel er viktig, er at tegnene må gå så kjapt at talehastigheten ikke blir dårligere. Men snakker du i et normalt tempo og legger på tegn der du klarer, så er jo det utmerket :)

Jeg har iallefall aldri møtt på noen tegnspråkkyndige som synes dette er dumt :)

OK - takk for innspill! Da skal jeg bruke litt tegn neste gang jeg treffer henne :-) Men du verden så klurete jeg er blitt med tegnspråk - etter 20 år uten særlig bruk av det.... På samme måte med fransken - for 18 år siden, snakket jeg det omtrent flytende, og nå er jeg DEN treigosten ti å prøve meg på fransk :-(

Det var forresten veldig artig å se hvordan den flotte jenta som jeg husket hadde endret seg til en flott kvinne, som jobber med min datter :-)

OK - takk for innspill! Da skal jeg bruke litt tegn neste gang jeg treffer henne :-) Men du verden så klurete jeg er blitt med tegnspråk - etter 20 år uten særlig bruk av det.... På samme måte med fransken - for 18 år siden, snakket jeg det omtrent flytende, og nå er jeg DEN treigosten ti å prøve meg på fransk :-(

Det var forresten veldig artig å se hvordan den flotte jenta som jeg husket hadde endret seg til en flott kvinne, som jobber med min datter :-)

Sikkert kjekt for deg å se henne igjen, ja :)

Jeg husker familien min og jeg var i Tyskland en sommerferie når jeg gikk på videregående. Jeg hadde tysk på skolen og ble kjent med endel tyske ungdommer jeg prata masse med. Samtalen gikk egentlig ganske så uanstrengt og vi kunne prate om det meste uten språkproblemer. Idag hadde jeg ikke vært i nærheten av å klare det samme. Har glemt så mye tysk at det er helt pinlig!!

Jeg lærte forøvrig litt engelsk tegnspråk en gang også, men nå husker jeg nesten ingenting :-(

• 2 uker senere...
Gjest liten løve

ja, pepsi maxen er jo uten kalorier.

Min fastlege sa til meg i vår da jeg var bekymret ang vekt, at aspartam og acesulfam K er ekstremt appetittstimulerende.

Jeg sluttet med PM tidlig sommer, og har prøvd å leve sunt. Har gått ned 15 kg.

Har prøvd det tidligere, men da klarte jeg det ikke og det tror jeg var pga Pepsi Maxen.

Min fastlege sa til meg i vår da jeg var bekymret ang vekt, at aspartam og acesulfam K er ekstremt appetittstimulerende.

Jeg sluttet med PM tidlig sommer, og har prøvd å leve sunt. Har gått ned 15 kg.

Har prøvd det tidligere, men da klarte jeg det ikke og det tror jeg var pga Pepsi Maxen.

Nettopp, det var det jeg trodde, men ikke visste:o)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...