Gå til innhold

Vil ha en katt til - har eldre katt fra før av

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg prøver og overtale foreldrene mine til og få seg en katt til, en som ikke har et hjem!

Vi har en katt fra før av (han er 11-12 år gammel) Og eneste argumentet de kommer med for og ikke få seg en katt til er at de er redd for at katten vi allerede har skal kunne stikke av.

Dette tror jeg ingenting på egentlig.

Vi er veldig glade i katten vi har, og tar godt vare på ham, han er veldig glad i oss og kjælen. Jeg har vært veldig mye sammen med denne katten, og elsker ham! Vi har hatt katt hele livet mitt,første katten døde av hjerneslag(tror vi) måtte avlive i sen alder. Og vi fikk ett år etter det nye katter i huset

Vi fikk egentlig 2 katter da ("nyfødte" brødre), men når de var 2-3 år så ble den ene broren overkjørt på veien :(

Mine argumenter er at det er mange katter som trenger hjem, og at her hvor vi bor er det kjempe godft for katter og vokse opp. Plus at katten vi har iblandt er ensom/kjeder seg(noe jeg tror. Selv om det er en utekatt så er han ikke akuratt veldig aktiv når han er ute alene, mens når han er i hagen sammen med meg så leker han og har det gøy!)

Det gikk veldig innpå ham når broren hans døds, oppførselen ble litt mere nedstemt og mindre aktiv, og mere "klengette" på oss.

Selv om det er veldig lenge siden nå, så tror jeg at han fortsatt husker at han hadde en bror engang.Nå har jeg planer om og flytte også, og jeg kan ikke være så mye sammen med katten vi allerede har, så da hadde det vært fint og tenke på at han i allefall har selvskap av en annen katt.

Jeg tror at han vil like og bli kjent med en katt til her i hjemmet, og at i allefall over tid; om ikke de hater hverandre virkelig; så vil de bli glade i hverandre.

Det er noen katter her i nabolaget(han er utekatt), og han "aksepterer" dem, men det er ingen "nærhet". Litt "terretoriell", men ikke veldig, katten vår sloss ekstremt sjeldent kan ikke huske siste, det er mest mjauing på værandre også trekker katten vår seg tilbake. (kastrert)

Men det jeg lurer på:

Er det noen her som har fått ny katt inn i huset - når dere allerede har hatt en katt fra før av, hvordan reagerte katten dere allerede hadde på dette?

Har dere noen forslag på hvordan jeg kan få overtalt foreldrene mine? Vurderer og bare dukke opp med en katt, og si "Her skal hun/han bo!"

Kanskje dere vet om "opplasserings nettsider" som jeg kan vise til mamma?

Skrevet

Hvor gammel er du? Når du er voksen, bor for deg selv, og betaler alt med egen penger, kan du bestemme selv.

Skrevet

Hvorfor kan du ikke akseptere at foreldrene dine ikke er interessert i ett dyr til? Jeg hadde blitt fly forbanna om noen kom til oss med et dyr og sa:"Dette skal dere ha!" Det er både ansvar og kostnader forbundet med å ha dyr.

Skrevet

Å overtale foreldrene dine kan jeg nok ikke. De har sikkert bestemt seg fra før, og da er det nok ikke så lett å rokke. Dessuten, regner med du er ungdom. Når du blir voksen (ikke lenge til), og flytter ut, så blir de da "stuck" med 2 katter i huset. Kanskje det ikke er det de ønsker når du flytter ut? Kanskje de ønsker å ha denne katten til den dør, og så være fri for husdyr? Når en skaffer seg et dyr må en tenke langsiktig, ikke bare et år frem. Et dyr lever lenge og en må ta slike endringer i familien med i betraktningen.

Når det gjelder det å få en ny katt når du har en fra før kan jeg fortelle om vår erfaring - vi har en hokatt som er sterilisert. Er ca 1.5 år. Broren hennes (som vi hadde) ble påkjørt i september og døde. Hun forandret også personlighet som du sa deres katt hadde gjort, ble veldig "inneslutta", virket nesten som hun sørget og kjedet seg veldig.

Samme uke som den døde, ble det født et kull i nabolaget der vi tok "pant på" den ene kattungen. Han kom til oss rett før jul, og var da 2.5 mnd. Første uka var "gamlekatta" veldig skeptisk, sinna og redd. Lillepus skjønte ikke det (var vant til å ha mange katter rundt seg og ville leke HELE tiden, (den "angrep" den andre og herja på). Gamlekatta freste og stakk av så godt den kunne.

Vi prøvde å holde de adskilt første dagene (iallefall når vi var på jobb fordi vi var redd den gamle skulle skade den lille). Så roet det hele seg og nå (etter 1.5 mnd) er de veldig gode venner. Sover gjerne sammen, leker og vasker hverandre. Gamlekatta har blitt mye mer nysgjerrig, "våken"/kvikk og leken igjen. Nesten som da hennes bror levde (de føk rundt over alt og lekte). Så den lille har nok "vekket" den gamle igjen. De har veldig mye selskap i hverandre.

Nå er hun sterilisert, og vi skal ok kastrere han også. De er roligere og mindre behov for å markere seg. Om dere skal ha ny katt, ville jeg kanskje prøvd meg med en liten en, fremfor en omplasseringskatt. Da kan du "oppdra" den selv og ha bedre sjans for å lykkes med å få en katt som passer sammen med den du allerede har. En annen ting er at å ta inn en kattunge i huset kanskje vil virke mindre "truende" på en gammel katt enn en fullvoksen, omplassert katt...

Du får se hva dine foreldre sier, og om de sier ja, så bør dere sette dere godt inn i hvordan dere skal introdusere kattene for hverandre (bl.a. det første møtet, de første dagene), det er mange gode bøker/masse info på nettet som du kan lese for å vite nok om dette.

Skrevet

Å overtale foreldrene dine kan jeg nok ikke. De har sikkert bestemt seg fra før, og da er det nok ikke så lett å rokke. Dessuten, regner med du er ungdom. Når du blir voksen (ikke lenge til), og flytter ut, så blir de da "stuck" med 2 katter i huset. Kanskje det ikke er det de ønsker når du flytter ut? Kanskje de ønsker å ha denne katten til den dør, og så være fri for husdyr? Når en skaffer seg et dyr må en tenke langsiktig, ikke bare et år frem. Et dyr lever lenge og en må ta slike endringer i familien med i betraktningen.

Når det gjelder det å få en ny katt når du har en fra før kan jeg fortelle om vår erfaring - vi har en hokatt som er sterilisert. Er ca 1.5 år. Broren hennes (som vi hadde) ble påkjørt i september og døde. Hun forandret også personlighet som du sa deres katt hadde gjort, ble veldig "inneslutta", virket nesten som hun sørget og kjedet seg veldig.

Samme uke som den døde, ble det født et kull i nabolaget der vi tok "pant på" den ene kattungen. Han kom til oss rett før jul, og var da 2.5 mnd. Første uka var "gamlekatta" veldig skeptisk, sinna og redd. Lillepus skjønte ikke det (var vant til å ha mange katter rundt seg og ville leke HELE tiden, (den "angrep" den andre og herja på). Gamlekatta freste og stakk av så godt den kunne.

Vi prøvde å holde de adskilt første dagene (iallefall når vi var på jobb fordi vi var redd den gamle skulle skade den lille). Så roet det hele seg og nå (etter 1.5 mnd) er de veldig gode venner. Sover gjerne sammen, leker og vasker hverandre. Gamlekatta har blitt mye mer nysgjerrig, "våken"/kvikk og leken igjen. Nesten som da hennes bror levde (de føk rundt over alt og lekte). Så den lille har nok "vekket" den gamle igjen. De har veldig mye selskap i hverandre.

Nå er hun sterilisert, og vi skal ok kastrere han også. De er roligere og mindre behov for å markere seg. Om dere skal ha ny katt, ville jeg kanskje prøvd meg med en liten en, fremfor en omplasseringskatt. Da kan du "oppdra" den selv og ha bedre sjans for å lykkes med å få en katt som passer sammen med den du allerede har. En annen ting er at å ta inn en kattunge i huset kanskje vil virke mindre "truende" på en gammel katt enn en fullvoksen, omplassert katt...

Du får se hva dine foreldre sier, og om de sier ja, så bør dere sette dere godt inn i hvordan dere skal introdusere kattene for hverandre (bl.a. det første møtet, de første dagene), det er mange gode bøker/masse info på nettet som du kan lese for å vite nok om dette.

Tuusen takk, det var veldig flott skrevet og nyttig! :)

Skrevet

Hvorfor kan du ikke akseptere at foreldrene dine ikke er interessert i ett dyr til? Jeg hadde blitt fly forbanna om noen kom til oss med et dyr og sa:"Dette skal dere ha!" Det er både ansvar og kostnader forbundet med å ha dyr.

Hehe :) Jada, vet det! :)

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1232724523' post='4073132]

Hvor gammel er du? Når du er voksen, bor for deg selv, og betaler alt med egen penger, kan du bestemme selv.

Må vel være lov og prøve på og overtale dem vel :)

Skrevet

Det kan gå helt fint, eller gamle katten kan stikke av.

Så er det jo om man vil ta den risikoen.

En så gammel katt som er vandt med å være alene, vil nok ikke like at det kommer en ny kattunge i hus.

Skrevet

Må vel være lov og prøve på og overtale dem vel :)

Nei, ikke så lenge du er barn/voksen og bor hjemme hos foreldrene dine.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...