Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvis jeg vil trene med moderat intensitet, hvor lenge bør da en treningsøkt vare? Eller, er det varigheten eller intensiteten som er viktig? Jo høyere intensitet, jo kortere tid vil jeg klare å holde på. Målet mitt er bedre "hverdagsutholdenhet", bedre psykisk helse og vektnedgang/stabilisering.

Og pulsklokke. Hvor nyttig/viktig er det? Ettersom jeg har forstått må man for å ha noe særlig utbytte av den beregne makspulsen, noe jeg tviler på om jeg kommer til å gjøre. Jeg er også litt bekymret for om det virkelig er helt ufarlig å presse kroppen så mye, når en i utgangspunktet er i dårlig form.

Er det noen annen måte å vurdere hvor intens treningen er enn å bruke pulsklokke? Hvor svett jeg blir er jo veldig avhengig av temperaturen rundt meg, hva jeg har på meg etc. Pusten kan kanskje gi en pekepinn, i alle fall for utholdenhetstrening. Men hva er passe? Å hive etter pusten? Og hva med øvelser som fokuserer mer på styrke enn utholdenhet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/322881-varighet-trenings%C3%B8kt-pulsklokke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå blir du for teknisk for meg. :o) Jeg trener det jeg har lyst til, med den intensiteten jeg vil og så lenge jeg vil/orker.

Og det fungerer? Du blir i bedre form? Etter det jeg har lest her virker det som du trener ganske mye, da.

Det jeg lurer på er vel hvordan jeg kan være trygg på at det faktisk er "trening" jeg driver med, og ikke noe annet.

Og det fungerer? Du blir i bedre form? Etter det jeg har lest her virker det som du trener ganske mye, da.

Det jeg lurer på er vel hvordan jeg kan være trygg på at det faktisk er "trening" jeg driver med, og ikke noe annet.

Funker for meg. :o) Jeg er en periode-trener og akkurat nå har jeg dilla på rockering. Fullstendig. 11,5 + 15 min i ettermiddag...

Funker for meg. :o) Jeg er en periode-trener og akkurat nå har jeg dilla på rockering. Fullstendig. 11,5 + 15 min i ettermiddag...

Har fått med meg at du er blitt hekta på rockering, ja. Høres morsomt ut. Prøver bare å tenke ut hvor jeg kan ha nok plass til å bruke en.

:- )

Gjest bangbang

Jeg synes ikke man skal komplisere alt for mye når man er relativt utrent. Er du fortsatt på gåturnivå, så gå deg varm og svett . Går du sammen med noen, vil moderat intensitet bety at du orker å føre en samtale med sidemannen. Når du ikke orker det, altså peser så mye at du ikke klarer å fullføre lange setninger, trener du høyintensitet og praten stillner (det krever selvsagt noen bakker underveis å komme opp der). Bruk staver når du går, det øker treningseffekten av gårturer. Gå gjerne i kuppert terreng.

Gåturer som skal gi noen effekt kondismessig bør det være litt fart over, men gåturer er bra for kroppen selv om man ikke peser. De betyr i tillegg til det bra de gjør for kroppen, velvære på et psykisk plan.

Er du over i joggemodus, kan du ha god nytte av ei pulsklokke. I starten ville jeg bare gått meg varm, utstyrt meg med en skritteller og etter 10 minutters gange, jogget avsted og sett hvor langt du kommer i rolig tempo (antall skritt og antall min) før du må kaste inn håndkle. Så går du deg ned i 5-10 minutter.

Moderat intensitet er like komplisert som maxpuls. Ingen kan fortelle deg hvilket pulsintervall du skal ligge i for å trene bra med tanke på økt kondis. Det avhenger av arvelige faktorer, hvor trent du er i utgangspunktet etcetc. Dette finner du ut av selv ved nettopp å eie en pulsklokke. Det intervallet du orker å holde i en stund er moderat, det intervallet som "dreper" deg i løpet av kort tid er opp mot max.

Er du fersk på treningsfronten vil jeg si at du bør orke å holde intensiteten oppe i 15-20 min i et pulsintervall hvor du orker mer enn å tenke på å få nok luft.

Intervalltrening gir god effekt raskt, men er tøft som fy. Finn deg en bakke hvis du går turer. En bratt og lang en. Gå deg varm og gå på alt du orker i helst 4 min, så lunker du ned igjen. Og starter på an igjen. Ingen lang pause i bunnen av bakken. Gjør dette 4 ganger, altså 4x4 (du kan selvsagt starte med 3 min hvis du ikke makter 4).

Dette kan du også gjøre på vanlige gåturer. Gå et antall min og jogg/løp et antall min. Annenhver gang. All aktivitet begunstiger din kropp og psyke. Ikke kjøp masse unødvendige ting hvis de fører til et press om å mestre. Kjøp de hvis de kan gi deg økt treningsglede og motivasjon. Jeg bruker både pulsklokke og skritteller og begge deler motiverer meg til økt innsats på en positiv måte. Lykke til med "trening".

Annonse

Først og fremst finn en treningsform som passer for deg. Pulsur forbinder jeg med løp, det brukte jeg ofte den ganger for hundre år siden hvor jeg var i toppform. Jeg syns det var morsomt, også kunne jeg se forbedringen av formen tydeligere.

Hvis du er overvektig, så ta det forsiktig med løpinga, evt dropp pulsur, og la pusten veilede deg i når du skal gå litt, når du skal begynne å løpe igjen osv. Ikke løp mere enn tyve minutter de første gangen, helst mindre. Og vær tålmodig, når du kommer i god løpeform, så angrer du ikke at du sleit litt for å komme dertil. Løp er helt fantastisk når man har kommet over "dørstokkmila".

Jeg synes ikke man skal komplisere alt for mye når man er relativt utrent. Er du fortsatt på gåturnivå, så gå deg varm og svett . Går du sammen med noen, vil moderat intensitet bety at du orker å føre en samtale med sidemannen. Når du ikke orker det, altså peser så mye at du ikke klarer å fullføre lange setninger, trener du høyintensitet og praten stillner (det krever selvsagt noen bakker underveis å komme opp der). Bruk staver når du går, det øker treningseffekten av gårturer. Gå gjerne i kuppert terreng.

Gåturer som skal gi noen effekt kondismessig bør det være litt fart over, men gåturer er bra for kroppen selv om man ikke peser. De betyr i tillegg til det bra de gjør for kroppen, velvære på et psykisk plan.

Er du over i joggemodus, kan du ha god nytte av ei pulsklokke. I starten ville jeg bare gått meg varm, utstyrt meg med en skritteller og etter 10 minutters gange, jogget avsted og sett hvor langt du kommer i rolig tempo (antall skritt og antall min) før du må kaste inn håndkle. Så går du deg ned i 5-10 minutter.

Moderat intensitet er like komplisert som maxpuls. Ingen kan fortelle deg hvilket pulsintervall du skal ligge i for å trene bra med tanke på økt kondis. Det avhenger av arvelige faktorer, hvor trent du er i utgangspunktet etcetc. Dette finner du ut av selv ved nettopp å eie en pulsklokke. Det intervallet du orker å holde i en stund er moderat, det intervallet som "dreper" deg i løpet av kort tid er opp mot max.

Er du fersk på treningsfronten vil jeg si at du bør orke å holde intensiteten oppe i 15-20 min i et pulsintervall hvor du orker mer enn å tenke på å få nok luft.

Intervalltrening gir god effekt raskt, men er tøft som fy. Finn deg en bakke hvis du går turer. En bratt og lang en. Gå deg varm og gå på alt du orker i helst 4 min, så lunker du ned igjen. Og starter på an igjen. Ingen lang pause i bunnen av bakken. Gjør dette 4 ganger, altså 4x4 (du kan selvsagt starte med 3 min hvis du ikke makter 4).

Dette kan du også gjøre på vanlige gåturer. Gå et antall min og jogg/løp et antall min. Annenhver gang. All aktivitet begunstiger din kropp og psyke. Ikke kjøp masse unødvendige ting hvis de fører til et press om å mestre. Kjøp de hvis de kan gi deg økt treningsglede og motivasjon. Jeg bruker både pulsklokke og skritteller og begge deler motiverer meg til økt innsats på en positiv måte. Lykke til med "trening".

Med 4x4 mener du gå raskt i fire minutter og roligere i fire minutter?

Jeg har en veldig lang og veldig bratt bakke like ved der jeg bor, heldige meg. Det du tenker er da at jeg kan gå rolig nedover i fire minutter og så raskt oppover i fire minutter? Men hvordan blir det i praksis, jeg må da komme lenger når jeg går fort enn når jeg går roligere? Og den raske biten, blir den av typen hive etter pusten eller er det raskt nok selv om jeg kan si relativt lange setninger?

Jeg driver for tiden og prøver ut en ergometersykkel, men jeg kan vel kanskje bruke samme utgangspunkt der også? Hvis jeg klarer å snakke rimelig normalt er det moderat intensitet, jo mindre jeg klarer å si, jo høyere intensitet?

På grunn av vær og føre blir det litt ustabilt hvor mye raske gåturer det blir, men intervalltrening kan vel brukes på ergometersykkel også? Hvis jeg tar utgangspunkt i 4x4, og sykler med lett belastning i fire minutter og med tung belastning i fire minutter burde vel det tilsvare opp og ned bakken? Men går det an å justere intensiteten uten å øke belastningen, bare ved å øke/senke hastigheten?

Dette ble mange spørsmål, men det virker som du har greie på dette, og det er så mye jeg lurer på når det gjelder trening.

Først og fremst finn en treningsform som passer for deg. Pulsur forbinder jeg med løp, det brukte jeg ofte den ganger for hundre år siden hvor jeg var i toppform. Jeg syns det var morsomt, også kunne jeg se forbedringen av formen tydeligere.

Hvis du er overvektig, så ta det forsiktig med løpinga, evt dropp pulsur, og la pusten veilede deg i når du skal gå litt, når du skal begynne å løpe igjen osv. Ikke løp mere enn tyve minutter de første gangen, helst mindre. Og vær tålmodig, når du kommer i god løpeform, så angrer du ikke at du sleit litt for å komme dertil. Løp er helt fantastisk når man har kommet over "dørstokkmila".

Jeg har blitt advart mot løping fordi det kan være for tungt for knærne mine på sikt. Bør visst i alle fall styrke musklene og komme litt i form først.

Jeg er så heldig at jeg har fått "låne" en ergometersykkel, så det blir nok sykling på den fremover. Når våren kommer blir det vanlig sykkel, håper jeg. (Må bare få kjøpt en først.)

Det høres så enkelt ut å la pusten veilede meg, og det går sikkert an. Jeg vet bare ikke hva som er riktig nivå av "pusting" heller, skal jeg hive etter pusten og bli blå i ansiktet? Det er vel litt for mye, men det bør jo være mer anstrengende for pusten enn å slappe av/gå rolig el.

Gjest bangbang

Med 4x4 mener du gå raskt i fire minutter og roligere i fire minutter?

Jeg har en veldig lang og veldig bratt bakke like ved der jeg bor, heldige meg. Det du tenker er da at jeg kan gå rolig nedover i fire minutter og så raskt oppover i fire minutter? Men hvordan blir det i praksis, jeg må da komme lenger når jeg går fort enn når jeg går roligere? Og den raske biten, blir den av typen hive etter pusten eller er det raskt nok selv om jeg kan si relativt lange setninger?

Jeg driver for tiden og prøver ut en ergometersykkel, men jeg kan vel kanskje bruke samme utgangspunkt der også? Hvis jeg klarer å snakke rimelig normalt er det moderat intensitet, jo mindre jeg klarer å si, jo høyere intensitet?

På grunn av vær og føre blir det litt ustabilt hvor mye raske gåturer det blir, men intervalltrening kan vel brukes på ergometersykkel også? Hvis jeg tar utgangspunkt i 4x4, og sykler med lett belastning i fire minutter og med tung belastning i fire minutter burde vel det tilsvare opp og ned bakken? Men går det an å justere intensiteten uten å øke belastningen, bare ved å øke/senke hastigheten?

Dette ble mange spørsmål, men det virker som du har greie på dette, og det er så mye jeg lurer på når det gjelder trening.

''Med 4x4 mener du gå raskt i fire minutter og roligere i fire minutter?''

Nei, du skal gå alt du makter oppover bakken i 4 minutter og vanlig gåtempo ned. Men du skal gjøre det 4 GANGER, altså 4 min oppover, så ned, 4 min oppover, så ned, 4 min oppover, så ned og 4 min oppover og ned :) Husk å varme opp først, ellers kommer melkesyra fort.

''Jeg har en veldig lang og veldig bratt bakke like ved der jeg bor, heldige meg. Det du tenker er da at jeg kan gå rolig nedover i fire minutter og så raskt oppover i fire minutter? Men hvordan blir det i praksis, jeg må da komme lenger når jeg går fort enn når jeg går roligere? Og den raske biten, blir den av typen hive etter pusten eller er det raskt nok selv om jeg kan si relativt lange setninger?''

Suverent, da kan du bruke den bakken. Og ja jeg skal love deg at du hiver etter pusten etter noen minutter oppover der hvis du går på. Det er meninga hehe. Dette er tøff trening. Det vil si at du går fra å kunne snakke, til å kunne snakke litt til bare og orke å stønne ;) Hvor lang tid det tar å gå ned spiller ingen rolle. Bare gå i vanlig tempo. Og ikke hvil deg lenge før du starter på nytt oppover.

''Jeg driver for tiden og prøver ut en ergometersykkel, men jeg kan vel kanskje bruke samme utgangspunkt der også? Hvis jeg klarer å snakke rimelig normalt er det moderat intensitet, jo mindre jeg klarer å si, jo høyere intensitet?''

Helt korrekt! Her som nybegynner, varmer du opp rolig. Så ville jeg lagt meg på moderat intensitet. Det betyr at du begynner å svette litt og trenger litt mer oksygen (pusten går raskere), du kjenner at det tar og du holder ut i 10-12 minutter. Hvis du så orker kan du legge inn en sluttspurt på 2-3 min før du sykler deg ned (rolig tempo) i 5 min. Dette er bare et eksempel, prøv deg frem.

''På grunn av vær og føre blir det litt ustabilt hvor mye raske gåturer det blir, men intervalltrening kan vel brukes på ergometersykkel også? Hvis jeg tar utgangspunkt i 4x4, og sykler med lett belastning i fire minutter og med tung belastning i fire minutter burde vel det tilsvare opp og ned bakken? Men går det an å justere intensiteten uten å øke belastningen, bare ved å øke/senke hastigheten?''

Helt korrekt igjen og ja du vil få god effekt av å bare tråkke raskere rundt uten å øke belastningen. Jeg tror det blir for hardt å øke belastningen i starten, så bare la bena gå fortere. Husk også at dette er hard trening, så ikke gi opp hvis du i starten ikke orker mer enn 2minx4. Altså 2 min moderat tråkk, full fart 2 min, 2 ganger mod osv.

''Dette ble mange spørsmål, men det virker som du har greie på dette, og det er så mye jeg lurer på når det gjelder trening.''

Jeg er mosjonist, så min kunnskap er relativt begrenset. Men min egenerfaring kan jeg gi deg, så spørr i vei hvis du lurer på noe :)

Jeg har blitt advart mot løping fordi det kan være for tungt for knærne mine på sikt. Bør visst i alle fall styrke musklene og komme litt i form først.

Jeg er så heldig at jeg har fått "låne" en ergometersykkel, så det blir nok sykling på den fremover. Når våren kommer blir det vanlig sykkel, håper jeg. (Må bare få kjøpt en først.)

Det høres så enkelt ut å la pusten veilede meg, og det går sikkert an. Jeg vet bare ikke hva som er riktig nivå av "pusting" heller, skal jeg hive etter pusten og bli blå i ansiktet? Det er vel litt for mye, men det bør jo være mer anstrengende for pusten enn å slappe av/gå rolig el.

Det er fint å hive etter pusten og skifte farge når du trener, du skal til gjengjeld roe ned hvis du føler deg uvel og svimmel. Du må presse deg selv litt for å forbedre formen, men du blir vant til det. Bare hold det på korte treningsøkter i starten, så du ikke går lei pga manglende suksessopplevelser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...