Gjest sliitern Skrevet 26. januar 2009 Skrevet 26. januar 2009 Noen som kunne tenke seg å ta en gjennomgang av logaritme-setningene med meg? Et minikurs i regning med logaritmer rett og slett. Takk:-* 0 Siter
Gjest Skrevet 26. januar 2009 Skrevet 26. januar 2009 Alle logaritmer har en base. Hvis det er tier-logaritmen du bruker er basen 10, og da er log(10) = 1. Er e (Eulers tall) base, er log(e) = 1. Når man snakker e som base, skriver man gjerne ln i stedet for log. En logaritme med e som base kalles den naturlige logaritmen, fordi den oppstår i mange modeller i f.eks. naturfag og økonomi. Du kan bare trekke logaritmer av positive tall. Også har du noen regleregler: log(a) + log( = log(ab) log(a) - log( = log(a/b) log(a^n) = n*log(a) Det var det jeg kom på i farta. 0 Siter
Gjest sliitern Skrevet 27. januar 2009 Skrevet 27. januar 2009 Alle logaritmer har en base. Hvis det er tier-logaritmen du bruker er basen 10, og da er log(10) = 1. Er e (Eulers tall) base, er log(e) = 1. Når man snakker e som base, skriver man gjerne ln i stedet for log. En logaritme med e som base kalles den naturlige logaritmen, fordi den oppstår i mange modeller i f.eks. naturfag og økonomi. Du kan bare trekke logaritmer av positive tall. Også har du noen regleregler: log(a) + log( = log(ab) log(a) - log( = log(a/b) log(a^n) = n*log(a) Det var det jeg kom på i farta. ''Alle logaritmer har en base. Hvis det er tier-logaritmen du bruker er basen 10, og da er log(10) = 1. '' Hva er tier-logaritme? Jeg skal bare bruke det i forhold til å løse noen ligninger. ''log(a) + log( = log(ab)'' betyr log(ab) log a*b ? ''log(a) - log( = log(a/b) log(a^n) = n*log(a)'' det er noe med at man kan stryke log på ene siden hvis man opphøyer den andre siden i 10. vet du setningen for det? Ellers, takk skal du ha! :-) 0 Siter
Gjest Skrevet 27. januar 2009 Skrevet 27. januar 2009 ''Alle logaritmer har en base. Hvis det er tier-logaritmen du bruker er basen 10, og da er log(10) = 1. '' Hva er tier-logaritme? Jeg skal bare bruke det i forhold til å løse noen ligninger. ''log(a) + log( = log(ab)'' betyr log(ab) log a*b ? ''log(a) - log( = log(a/b) log(a^n) = n*log(a)'' det er noe med at man kan stryke log på ene siden hvis man opphøyer den andre siden i 10. vet du setningen for det? Ellers, takk skal du ha! :-) ''Hva er tier-logaritme? Jeg skal bare bruke det i forhold til å løse noen ligninger.'' Tier-logaritme er det du får ved å bruke log på en kalkulator. ''betyr log(ab) log a*b ?'' Ja. =) ''det er noe med at man kan stryke log på ene siden hvis man opphøyer den andre siden i 10. vet du setningen for det? Ellers, takk skal du ha! :-)'' Ja, hvis du f.eks. har log(a) = log(x), kan du opphøye 10 med begge sider, altså 10^log(a) = 10^log(x), og så få at a = x. Hvis du bruker ln (med base e, den naturlige logaritmen), så er tallet du opphøyer e i stedet for 10. Det er vel logaritmer med base 10 og e som er mest brukt, men husk at det finnes vilkårlig mange. e ~ 2,718 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. januar 2009 Skrevet 27. januar 2009 ''Hva er tier-logaritme? Jeg skal bare bruke det i forhold til å løse noen ligninger.'' Tier-logaritme er det du får ved å bruke log på en kalkulator. ''betyr log(ab) log a*b ?'' Ja. =) ''det er noe med at man kan stryke log på ene siden hvis man opphøyer den andre siden i 10. vet du setningen for det? Ellers, takk skal du ha! :-)'' Ja, hvis du f.eks. har log(a) = log(x), kan du opphøye 10 med begge sider, altså 10^log(a) = 10^log(x), og så få at a = x. Hvis du bruker ln (med base e, den naturlige logaritmen), så er tallet du opphøyer e i stedet for 10. Det er vel logaritmer med base 10 og e som er mest brukt, men husk at det finnes vilkårlig mange. e ~ 2,718 Det virker da helt meningsløst at du ikke skal jobbe og bruke din kompetanse til glede for samfunnet og deg selv :-) jfr ditt innlegg for et par dager siden 0 Siter
Gjest Skrevet 27. januar 2009 Skrevet 27. januar 2009 Det virker da helt meningsløst at du ikke skal jobbe og bruke din kompetanse til glede for samfunnet og deg selv :-) jfr ditt innlegg for et par dager siden Er vel det. =) Takk for den. 0 Siter
Gjest Skrevet 27. januar 2009 Skrevet 27. januar 2009 ''Alle logaritmer har en base. Hvis det er tier-logaritmen du bruker er basen 10, og da er log(10) = 1. '' Hva er tier-logaritme? Jeg skal bare bruke det i forhold til å løse noen ligninger. ''log(a) + log( = log(ab)'' betyr log(ab) log a*b ? ''log(a) - log( = log(a/b) log(a^n) = n*log(a)'' det er noe med at man kan stryke log på ene siden hvis man opphøyer den andre siden i 10. vet du setningen for det? Ellers, takk skal du ha! :-) Jeg kan godt forklare det med å opphøye 10 med log litt nærmere. Det kan du gjøre fordi tier-logaritmen er definert som den inverse funksjonen til eksponentialfunksjonen 10^x. log er faktisk _definert_ til å være 10^log(x) = x. Så det er ikke noe løsrevet =) (akkurat som ln er definert til å være e^ln(x) = x.) 0 Siter
Gjest sliitern Skrevet 27. januar 2009 Skrevet 27. januar 2009 ''Hva er tier-logaritme? Jeg skal bare bruke det i forhold til å løse noen ligninger.'' Tier-logaritme er det du får ved å bruke log på en kalkulator. ''betyr log(ab) log a*b ?'' Ja. =) ''det er noe med at man kan stryke log på ene siden hvis man opphøyer den andre siden i 10. vet du setningen for det? Ellers, takk skal du ha! :-)'' Ja, hvis du f.eks. har log(a) = log(x), kan du opphøye 10 med begge sider, altså 10^log(a) = 10^log(x), og så få at a = x. Hvis du bruker ln (med base e, den naturlige logaritmen), så er tallet du opphøyer e i stedet for 10. Det er vel logaritmer med base 10 og e som er mest brukt, men husk at det finnes vilkårlig mange. e ~ 2,718 Takk, du er god å ha!:-) 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 27. januar 2009 Skrevet 27. januar 2009 Er vel det. =) Takk for den. Print ut svaret fra Nils Håvard Dahl, og heng det over speilet på badet ditt! :-) 0 Siter
Gjest Skrevet 27. januar 2009 Skrevet 27. januar 2009 Print ut svaret fra Nils Håvard Dahl, og heng det over speilet på badet ditt! :-) Hehe... =P 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.