Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Aimabel

Hva er det man sparer så mye på det egentlig? Jeg forstår det hvis man har den vanen å hive oppi ukeblader, godteri, tyggis og pastiller og sånt, som man ikke _må_ ha. Om vi hiver oppi noe annet når vi er i butikken så er det noe vi trenger men som vi har glemt å skrive opp, f.eks håndsåpe. Vi sløser jo ikke med håndsåpe selv om vi har et par refillposer liggende i skapet heller akkurat ;-)

Vi handler to ganger i uka, og kanskje en gang til hvis vi har feilberegnet. Men for å få fin frukt og grønt så må man nesten handle to ganger i uka synes jeg. Tror ikke vi ville spart på å handle skjeldnere heller siden vi ikke kjøper noe unødvendig ekstra...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323342-%C3%A5-handle-_en_-gang-i-uka/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme her. Jeg prøver i alle fall å være flink og kjøpe bare det jeg har bestemt meg for på forhånd og stort sett går det bra. Uansett er det jo ferskvarer må man kjøpe oftere enn hver torsdag og jeg er i alle fall ikke sånn at jeg på torsdag vet hva jeg vil ha til mddagen onsdagen etter og kjøper det da - ikke har jeg så mye mat i fryseren heller.

Så her handles det flere ganger i uka.

Gjest Aimabel

Samme her. Jeg prøver i alle fall å være flink og kjøpe bare det jeg har bestemt meg for på forhånd og stort sett går det bra. Uansett er det jo ferskvarer må man kjøpe oftere enn hver torsdag og jeg er i alle fall ikke sånn at jeg på torsdag vet hva jeg vil ha til mddagen onsdagen etter og kjøper det da - ikke har jeg så mye mat i fryseren heller.

Så her handles det flere ganger i uka.

Det blir komplisert å vite hva man skal ha til middag om en uke. Da kan man heller ikke se på hva man har av rester eller hva som snart går ut og bør spises. Jeg tror jeg ville kastet mer om vi skulle handlet en gang i uka, vanskelig å beregne dato på melk, akkurat passe mengde frukt osv

Jeg handler nok litt ekstra hvis jeg går flere ganger i butikken. Ikke ukeblader osv, men mat som ikke strengt tatt er nødvendig.

Men den store besparelsen for oss ligger i tidsforbruket og stressnivået. Jeg synes det letter veldig i hverdagen å slippe å måtte innom en butikk og å slippe å ta stilling til hva vi skal ha til middag den dagen. Bruker fredag ettermiddag eller lørdag formiddag i fred og ro til å bestemme neste ukes meny, da blir det også som regel både mer balansert kosthold og mer variert enn når menyen bestemmes fra dag til dag.

En eller to ganger jo helt greit.

Personlig handler jeg nesten daglig for tiden, og da går med litt for mye. Tror også det er dyrerer å handle etter lyst prinsippet.

Håpet er å få lagt opp en ukesplan. Om jeg må spe på med noen enkeltingridenser som at man blir fri for melk, eller brød, eller trenger ny fersk frukt synes jeg er helt greit. Det med rester kan du jo enten kaste i fryseren og ta det neste uke, eller utsette en av ukas middager til senere, fordi du plutselig hadde mye rester .

Handler litt hver dag jeg, og kan ikke forstå at det er fordyrende? Jeg kjøper dagens middag før jeg går hjem, og det ville jo ikke blitt mindre rester om jeg kjøpte 7 dagsretter én gang pr uke? Tørrmat og hermetikk står jo i skapet, og blir jo brukt engang - samme uke eller senere - men altså brukt og ikke kastet. Tror ikke jeg handler mer av noe annet enn frukt og grønt gjennom å handle hver dag, og de pengene bruker jeg gladelig.

:)

Annonse

mil1365380270

Handler litt hver dag jeg, og kan ikke forstå at det er fordyrende? Jeg kjøper dagens middag før jeg går hjem, og det ville jo ikke blitt mindre rester om jeg kjøpte 7 dagsretter én gang pr uke? Tørrmat og hermetikk står jo i skapet, og blir jo brukt engang - samme uke eller senere - men altså brukt og ikke kastet. Tror ikke jeg handler mer av noe annet enn frukt og grønt gjennom å handle hver dag, og de pengene bruker jeg gladelig.

:)

Hvis du ikke handler til samme dag, kan du f.eks. spare på å kjøpe frossen mat. Og du kan kjøpe inn ekstra når det er tilbud.

Gjest Elextra

Det viktigste vi sparer ved evt. å handle én gang i uka er tid. Med daglig tidsklemme er det deilig å slippe å skulle handle stadig.

Men er likevel ikke så flinke til denne storhandelen, da, så det blir gjerne et par ganger i uka. I det minste må vi suppleringshandle i løpet av uka.

Hvis du ikke handler til samme dag, kan du f.eks. spare på å kjøpe frossen mat. Og du kan kjøpe inn ekstra når det er tilbud.

Jeg handler frossenfisk og wokblandinger på tilbud innimellom, men ut over det kjøper jeg egentlig ikke mye frossenmat på butikken.

Når jeg tenker på det inneholder fryseren ut over dette kjøtt som jeg kjøper av jaktlag eller lokalprodusenter i regionen på høsten, selvbakt brød, mammas hjemmebakst (jepp, er heldig), samt sopp og hjemmerørt syltetøy.

Nei vent - Innerøyasodd kjøper jeg og fryser når det er på salg, men det er så skjelden at jeg ikke kan huske sist :)

Gjest ViViola

Som du selv sier - om man ikke plukker med seg _noe_ ekstra sparer man ikke annet enn tid på å handle èn gang i uka.

Vi handler storhandel èn gang pr. uke, men vi må supplere med melk og/eller frukt en gang. Fordelen da er at det kan gjøres på den lokale nærbutikken, og tar kort tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...