Gjest Mellomdistanseløp4er Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Hei! Jeg er en mann på 69 år, som har vært fysisk aktiv hele livet, og som fortsatt ønsker å være det. Var mellomdistanse løper som ung (kretsnivå),og har senere fungert som trener i friidrett og langrenn i årevis. Har aldri holdt opp å trene i lengre perioder, har aldri drukket alkohol og har aldri røykt. For ca fem år siden ble det oppdaget at jeg hadde høyt blodtrykk, og min fastlege satte meg på blodtrykksmedisin(Coaprovel 150mg).Sannsynligvis hadde jeg gått lenge med for høyt blodtrykk,for undersøkelser av hjertet mitt viser at dets midtvegg er fortykket ( 19 mm mot norm.12 mm). Omtrent samtidig med dette oppsto problemet jeg vil ta opp her,nemlig at beina mine blir så håpløst tunge og trøtte etter selv enkel mosjon, for eks. etter en times gange i terreng. Ofte kommer ikke denne tretthetsfølelsen like etter turen, men i løpet av kvelden og neste dag. Bena kjennes som om jeg skulle vært ute og løpt en halvmaraton, og ikke en liten gangtur i marka. Prøver jeg å neglisjere tretthetsfølelsen, og går ny tur neste dag, blir det så ille at jeg må stanse all aktivitet. Det kan da gå en uke med hvile før jeg kan ta en ny tur. Jeg har prøvd følgende råd for å dempe plagene: -Grundige tøyninger etter all mosjon - Holde beina høyt etter trening. - Egenmassasje av lår og legg. - Elastiske strømper - Restitusjonssykling på erometersykkel - "Lydbølgelaser" hos fysioterapeut De tre siste årene har jeg hatt flere anfall av paroxystisk atrieflimmer, som noen ganger har måttet blitt elektrokonvertert. Dette har også gitt meg angst, som forsterker mitt behov for å være i fysisk god form.Bruker betablokker Emconcor for å dempe ev. anfall av flimmer Jeg har tatt opp problemet med mine trette bein med fastlegen min, men han sier at han ikke forstår noe av det. Han utelukker nærmest sirkulasjonsproblemer, siden jeg aldri har hovne ankler, og dessuten har sterk hårvekst på beina.Jeg har tatt dette opp med kiropraktor og fysioterapeut, men har så langt ikke fått hjelp. Jeg er svært sterkt motivert for å holde meg i form, så dette sliter på humøret mitt. Jeg prøver derfor nå å ta kontakt med en idrettslege, i håp om å treffe noen som forstår at dette er et problem for meg, og som kanskje kan gi meg gode råd. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323583-manglende-restitusjon-av-benmuskulatur-etter-fysisk-aktivitet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Du har prøvd det meste uten at du har blitt overbevist om at rådene har vært til noe hjelp. Coaprovel gir sjelden slike bivirkninger mens jeg har noe erfaring for at betablokkere kan gi problemer med muskulaturen etter fysisk aktivitet. Legen din tror ikke at dette har med blodsirkulasjonen å gjøre, men hvis en prøvestopp med betablokker ikke endrer situasjonen for deg, er det likevel en ide å se nærmere på arteriene i beina dine. I første omgang f. eks. med ultralyd. Du nevner at du bruker ergometersykkelen som restitusjon. Prøv å hold formen vedlike med mer sykling, da dette er mer skånsomt enn å gå tur for beina. Hvis du kan avgi en melding om hva "dette blir til", synes jeg det er spennende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323583-manglende-restitusjon-av-benmuskulatur-etter-fysisk-aktivitet/#findComment-2686372 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.